heti kun on 10c tai alle niin ei meinaa enää boratti hörähtää käyntiin. saa aika pitkään sahailla ja välillä lupaileekin mutta ei. kun käynnistyy, niin tulee kiva nokipilvi siinä kyytipoikana. hehkut on vaihdettu. sama vika ollut jo pari vuotta, en tiedä onko ollut vielä aiemminkin. jyväskylässä muistaakseni ohjelmoitu joskus muutama vuosi sitten, voisiko siitä johtua kylmäkäynnistysongelmat? mitään vikakoodia ei myöskään heitä. olen myös tuota lämpötila-anturia miettinyt syypääksi. kertokaa ihmeessä jos tulee jotain mieleen, tuntuu tyhmältä tälläisillä keleillä jo webaston kanssa herätellä käyntiin. ja heti kun on kone yhtään lämmennyt, niin lähtee ihan palmun alta.
bora -01 1.9 tdi kylmäkäynnistys
4
1475
Vastaukset
- stressman
2l tdi, sama saatanan probleema, ehdin jo vaihtaa akun mut ei sit millään. hehkut vaihdettu vähän aikaa sitten, mutta niinkuin sullakin lämpimänä tarttee just just avainta näyttää niin jo käy kuin unelma.
- DI, melkein työtön
Noissa lämpötiloissa ei tarvita hehkuja, eikä muutakaan erityistä. Asiasta en tiedä tarkemmin, mutta arvaisin, että ruiskussa ja ajoituksessa jotain pielessä. Kannattaa käyttää jossain toisessa huollossa jossa osaamista.
Minulla 1,9 TDI Octavia se laiskempi viripurkilla. Tein tänään kylmäkäynnistystestin. Oli ollut 12h (ajon jälkeen) 20-18 pakkasessa ja kabinivalo unohtuneena 12h päälle. (olettaisin, että max 0,5A) Ainoa ongelma oli 6 vuotta vanha bilteman akku. Voltteja ei yläkuolon kohtaan montaa ollut (radiosta lähti asetukset). Yritti kyllä käynnistyä hehkujen jälkeen ainakin melkein joka mukilla, mutta jenkaa ei yksinkertaisesti riittänyt seuraavaan (akku). Kolmannella kerralla pidin starttia tylysti päällä, ehkä 5s vaikka kone puolittain kävi (potkaisi aina mukilla). Sitten käynnistyi kunnolla. Ehkä hehkujen tarkastus, kun muutama sekuntti käynnistymisestä muki selvästi pelistä pois. (Voi vain ihmetellä, miten alhaisella jännitteellä auton elektroniikka toimi. Jätin kabiinivalon päälle, jotta näkee missä mennään. Melkein sammui yläkuolossa). Kaiken järjen mukaan ei olisi pitänyt käynnistyä.
Jos akussa olisi ollut voimaa, olisi käynnistys ilmeisesti ollut helppo. Ei nyt ehkä palmun alta, mutta lähes.
Väittäisin, että jos kaikki kunnossa niin 30 astetta ei ole mikään ongelma. Sen jälkeen onkin parempi, ettei käynnisty, ellei ihan pakko!
Hehkujen kuuluu tulla muistaaksen 0 asteen jälkeen mukaan. Siihen asti mennään ilman hehkutusta.
Tolpasta, kun käynnistää, niin anturit ilmeisesti saavat liian korkeat lukemat ja kakii hetken (muissakin TDI koneissa samaa). Minulla ollut lähinnä kauneusvirhe. En tiedä mitä tekee 30 pakkasessa. 20 asteen pakkasessa no broblemo. Hetken menee epätahtiin. Ilmeisesti jotkut volkkarin dieselit ei ole suostuneet käynnistymään lainkaan vaan hetken on pitänyt pitää narua irti ennen starttia.
Niin kaasuun ei tule koskea! Auto hoitaa sen. Tai ainakaan itse en ole kaasua antanut. Jenkat pomppaa kylmässä maltilliseen 1200 ja laskee kun kone käy kunnolla. Kylmässä konetta kun ei sovi kierrättää yhtään ylimääräistä!!!!
PS. Pistäkää välillä kone kiertämään! Ei tee hyvää, jos se tapahtuu vain katsastuksessa. Silloin mäntä saattaa löytää ihan uudet urat. Aina on myös riski, että venttiilit tuhoutuvat karstoittumisen seurausena, tai männänrenkaat liimaantuvat kiinni. Kunnon kiihdytys pitää mielen ja koneen virkeänä!! Kunnolla 4000 ja joskus ylikin.
Niin nämäkin ovat vain kiroittajan mielipiteitä.
Luulin olleeni väärässä, mutta sitten huomasin erehtyneeni.- sellaisen asian
ettei dieseliä tarvitse hehkutta 10 C asteen lämpötilassa.
- aloittaja
ongelma on tallella, mutta sen verran katsoin tuossa koneen kanssa että pumpun ajoitus mulla on 38, vaikka pitäisi olla 50-55 välillä ainakin vakio-ohjelmalla. eli mun tapauksessa vika on tod näk tuossa, aika runsaasti menee ton skaalan ohi kuitenkin ja ensimmäisenä se vaikuttaa kylmäkäynnistykseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti22131088Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole10820505SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude30615537Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy15610718Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1189640Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla408274Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump358222Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.2376762Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2046413Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri365993