Princeä pyydettiin mukaan Michael Jacksonin ja Lionel Richin kirjoittaman We Are the World -hyväntekeväisyyskappaleen laulajakaartiin. Vuosi oli 1984 ja samana vuonnahan Prince pisti tuulemaan Purple Rainilla. Miksi Prince kieltäytyi projektista, josta tuli (ja mikä oli selvää alusta asti) suuri hitti?
Mulla on joku muistikuva, että Prince olisi lupautunut tulemaan studioon, mutta teki oharit. No, biisihän on miltei parodia itsestään, saakelin naurettavaa jenkkiskeidaa, toki hyvään tarkoitukseen. Oliko Princellä tänä hetkellisen kaupallistumisen vuotenaan kuitenkin sen verran munaa, ettei viitsinyt lähteä tuollaiseen mukaan? Vai koittiko hän antaa itsestään kuvaa kovana rock-tähtenä? Sehän oli Purple Rain -ajan imago, kova moottoripyörämuusikko, rockahtava katu-uskottava funk-muusikko.
Joka tapauksessa, on se ihan kivaa, ettei Prince ole sillä biisillä. Purple Rainin jälkeisellä Around the World in a Day -levyllään Prince irtautui taas valtavirrasta varmalla askeleella kohti joidenkin hänen parhaana levynään pitämää Paradea kohti. Purple Rain on se, josta enemmistö Princen muistaa ja onhan se hetkittäin hyvä levy, mutta lässy maailmanparannuskappale epäilyksettä olisi mennyt jo yli. EI Prince koskaan niin kaupallinen ole ollut - oikeastaan hän on ollut kaupallinen ei miltei koskaan.
Prince ja We Are the World
3
547
Vastaukset
- PrinceJackson
Prince ei tainnut tykätä Michael Jacksonista. Jacksonhan pyysi princeä myöhemmin vuoden 1987 Bad musiikkivideolle, mutta Prince kieltäytyi, koska ei kuulemma pitänyt Jacksonin musiikista.
Ehkäpä ilmassa oli pientä kateutta Thrillerin menestyksen takia. En tiedä.- 1987
Jos nämä kaksi artistia olivat kilpailleet jokseenkin tasaväkisesti 80-luvun puoliväliin saakka, vei Prince voiton vuonna 1987, kun molemmat julkaisivat uuden levyn.
Michaelin levy oli Bad ja Princen Sign of the Times. Sen melko keskeisen eron kuulee, jos on korvat päässä. Bad on laskelmoitua poppia, Sign of the Times sen sijaan mietittyä soulia (jos vähän kärjistetään).
Mutta siihen en osaa sanoa, olisiko Prince ollut kilpailijalleen kateellinen kaupallisesta suosiosta. Tuskin. Purple Rainhan oli 24 viikkoa listaykkösenä, tuotti kaksi listaykkössinkkua (ja kaksi muuta hittiä) ja oli vielä elokuvanakin tilastoykkösenä Amerikassa, ja Prince voitti erinäisiä palkintoja, Grammyja ja Oscarin. Käsittääkseni Michaelilla on enemmän listaykkösiä ja Princellä on enemmän top10-hittejä Yhdysvalloissa.
- ...
"Ongelmana" ei varmaankaan ollut valtavirtaan sopeutuminen (koska mies oli jo varsin kuuluisa) tai hyväntekeväisyyteen suostuminen (koska hän kuitenkin kirjoitti kappaleen 4 The Tears In Your Eyes tuota samaa tilaisuutta varten)... Eipä hän vain ole tainnut koskaan haluta tehdä tuollaisia yhteisesiintymisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569