Oikeustajun vastainen tekijänoikeuslainsäädäntö

6ynnä20on

Tekijänoikeuslainsäädäntö on niin kaukana muusta yhteiskunnan toimintatavasta, etten itse ainakaan osaa sitä pitää noudattamisen arvoisena.

Lain antaman suojan laajuus on käittämätön. Esimerkiksi radiossa soitettavasta kappaleesta kaikki, partureista taksikuskeihin, joutuu maksamaan sen mukaan montako ihmistä heidän tiloissaan kappaleen kuulee. Aivan sama kuin metron liukuportaiden suunnittelijalle olisi maksettava jokaisesta liukuportaiden käyttäjästä erikseen. Radiothan jo sinänsä ovat maksaneet lähetyksistään ko maksun.

Ko maksuilla on ollut tarkoitus elättää vielä muusikkojen jälkipolvetkin, viisikymmentävuotta tekijän kuoleman jälkeen maksuja pitäisi maksaa. Muistaakseni.

Yksi huvittava piirre on sekin, että kun em liukuportaiden suunnittelija vie omaa hengentuotettaan tilaajalle DVD:nä niin hänkin joutuu maksamaan muusikoille tallennusmediastaan siksi, että hän OLISI VOINUT tallentaa musiikkia tyhjälle DVD:een.

Jos laki on yleisen oikeustajun vastainen niin sitä ei koskaan tulla noudattamaan kunnolla. Tämä laki on, eikä mikään valvonta estä enää kopiointia. Lakien toiminta perustuu siihen, että niiden rikkomista paheksutaan. Oikeaa lakia vain harva, epäsosiaalinen rikkoo, ja ne hoitaa sitten yhteiskunnan mekanismit. Tämä laki on yleisen oikeuskäsityksen vastainen ja on ihan yleisesti hyväksyttävää kiertää sitä ja etsiä teknisiä keinoja sen murtamiseen, laki ei koskaan tule toimimaan, mikään valvonta ei tule siihen riittämään.

Ehkä teidän pitää nyt sitten vaan tyytyä siihen, mitä ajamanne laki teille tuo. Radiokanavat joutuu maksamaan teille joka kappaleesta maksujaan, parturit ja taksit maksaa teille ja teillähän on yleinen verotusoikeus kaikkiin tallennusmedioihin. Ehkä teidän pitää tyytyä niihin rahoihin ja jos ei riitä niin alkakaa heittää keikkaa.

Minä en kuuntele musiikkia muutakuin radiosta, kuuntelen mp3 soittimestani lähinnä ulkomaisten radioasemien asiaohjelmia podcasteina. En edes omista mitään musiikkilaitetta kotonani. Maksan silti veroa teille jokaisesta tallennusmediasta, joille tallennan omia hengentuotteitani, joiden suojaaminen maksaa käytännössä yli 50000€ per kappale, eikä suojaus yllä kuin 25 vuoden päähän. Saan rahani myymällä hengentuotteitani, elän niillä kauppahinnoilla ja maksan teillekin veroa niistä rahoista, eikä mitään eliniän ylittäviä jälkirahastusmekanismeja ole yhteiskunta minulle tarjonnut.

3

317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keksa1

Jos laki on mielestäsi väärä, niin ei ainakaan minun oikeustajuni mukaan se silti salli tai kannusta minua tietentahtoen sitä rikkomaan. Minusta tulisi lähteä ajamaan sille laille muutosta.

Tottakai tuollaiset kasettimaksut esmes digibokseihin on ihan järjettömät, mutta niitä taas ajaa tahot joiden hommaa on tollasta paskaa ajaa. Jos sinä olisit parkkipirkko, niin et sinä jättäis kaikkia autoja sakottamatta sen takia, että on se vaan ällöö kun tulee parkkisakko.

En ole vielä yhtää fiksua kommenttia täällä nähnyt asian tiimoilta. Aina koitetaan keksiä jotain hienoja argumentteja ja kuitenkin takaa paistaa aina se että halutaan toisen hengentuotos ilmaiseksi.

Esimerkiksi Piraattipuolueella on vaikka mitä hienoja kannanottoja sananvapauden puolesta ja kun sitten kyselee yksittäiseltä kannattajalta liitymisen syitä niin jannu haluaa vaan imuttaa letku kuumana netistä pelejä ja leffoja.

En tiedä mihin yleinen oikeustaju on kadonnut nuorisolta. Jos sen saa netistä ilmaiseksi, niin silloin se pitää saada sieltä ilmaiseksi. Mitä väliä jos joku yrittää elää sillä tuotoksellaan. Jos jakeluporras vie 95% siitä levyn hinnasta, niin se 5% on silti pois artistilta jos se levy otetaan netistä.

• Aloittaja

Minä en lataa musiikkia netistä. Minulle riittää se musiikki, jonka kuulen autoni radiosta. Muutaman kräkätyn 3d ohjelman olen joskus imuroinut, kokeillut niitä ja hävittänyt. Kokeilujeni perusteella olen ostanut valitsemani ohjelman työkäyttöön.

Minusta vika ei ole nuorisossa. Minusta vika on epäoikeudenmukaisessa laissa. Ei nuoriso tapa tai raiskaa tai ryöstä. Ne on oikeustajun vastaisia tekoja, niitä jopa poliisikin pitää rikoksina ja tutkii sen mitä ylinopeuksien mittaamiselta aikaa jää. Mutta kukaan ei pidä nykyisenkaltaista tekijänoikeusrikosta oikeana rikoksena.

Laki on enemmän väärin kuin sen rikkominen ja siitä juontaa kaikki ongelmat. Pahinta on, että väärät lait pitkänpäälle vie lakien arvostusta alaspäin yleensäkin.

Elikkä piraattipuolue toimii juuri haluamallasi tavalla, sehän pyrkii lain muuttamiseen.

• Toope-Ankka
        Aloittaja kirjoitti:

Minä en lataa musiikkia netistä. Minulle riittää se musiikki, jonka kuulen autoni radiosta. Muutaman kräkätyn 3d ohjelman olen joskus imuroinut, kokeillut niitä ja hävittänyt. Kokeilujeni perusteella olen ostanut valitsemani ohjelman työkäyttöön.

Minusta vika ei ole nuorisossa. Minusta vika on epäoikeudenmukaisessa laissa. Ei nuoriso tapa tai raiskaa tai ryöstä. Ne on oikeustajun vastaisia tekoja, niitä jopa poliisikin pitää rikoksina ja tutkii sen mitä ylinopeuksien mittaamiselta aikaa jää. Mutta kukaan ei pidä nykyisenkaltaista tekijänoikeusrikosta oikeana rikoksena.

Laki on enemmän väärin kuin sen rikkominen ja siitä juontaa kaikki ongelmat. Pahinta on, että väärät lait pitkänpäälle vie lakien arvostusta alaspäin yleensäkin.

Elikkä piraattipuolue toimii juuri haluamallasi tavalla, sehän pyrkii lain muuttamiseen.

Minun oikeustajuni sanoo että voisin
        -kopioida aikoinani televisiosta kopioimani vhs-nauhat tietokoneelle talteen.
        -kopioida netistä filmi, joka minulla on jo alkuperäisenä jossain muodossa.
        -ottaa ostamastani dvd:stä varmuuskopion (suojaukset murtamalla)
        -muuntaa ostamani regioneiden 1,3,4,5 dvd:et formaattiin jonka pystyn jatkossa
        katsomaan region 2 laitteilla.
        -kopioida netistä vanha filmi jonka tekijät ovat jo kuolleet ajat sitten.
        -kopioida netistä filmi mitä ei ole dvd:llä enää saatavilla tai ei ole koskaan julkaistu dvd:llä.

Kaikki nuo olisivat kuitenkin laittomia toimenpiteitä tekijänoikeuden mukaan mikäli olen
        oikein käsittänyt. Eli omasta mielestäni minun pitäisi saada tehdä laillisesti omistamallani filmillä
        mitä tykkään ja toiminta joka ei aiheuta filmien tekijöille taloudellisia menetyksiä pitäisi olla
        sallittua.

Dvd:llä olevat (pakkokatsottavat, ja vielä joka kielellä) tekijänoikeuslitaniat joskus vitutuksen
        lisäksi välillä naurattavat kun osa niistä kieltää mm. dvd:n lainaamisen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      293
      6617
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2049
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1790
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1257
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1251
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1170
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1136
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      53
      1037
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1021
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      972
    Aihe