Koirallani on purentavika,jossa alakulmahampaat painavat yläikeneen ja tekevät sinne kuopat. Kuoppiin menee likaa ja sitä on hankala saada pois. Ja lopulta sinne tulee tulehdus ja kuopat voivat mennä nenäonteloon asti. Siispä edessä on joko hampaiden lyhennys ja pulpa-amputaatio, poisto tai oikomiskoje.
Kysyisinkin että onko jollain kokemusta näistä toimenpiteistä ja mikä olisi koiran ja minun kannalta paras vaihtoehto.
Purentavika!
6
2692
Vastaukset
- vaihtoehto...
...on juuri tuo mainitsemasi hampaiden lyhennys tai poisto. Siis olettaen, että kyseessä on jo pysyvät hampaat. Jos ne ovat vielä maitokulmurit, niin alaleuan kapeudesta riippuen jotain voi olla vielä tehtävissä, jotta pysyvät hampaat tulisivat paikoilleen.
Tuohan voi johtua kapeasta alaleuasta tai kulmureiden virheellisestä asennosta. Yleensä ensin mainitusta, mutta turvaudu eläinlääkäriisi tai nimenomaan hampaisiin erikoistuneeseen sellaiseen.- Jemina_
Joo kyseessä on jo pysyvät hampaat. Noihin kahteen olen itsekkin vaihtoehdot rajannut. Lyhennyksessä vain pitää vuosittain käydä röntgenissä. Niin poisto voisi olla sen puolesta parempi vaihtoehto, vaikka kieli ei sen jälkeen pysy suussa kunnolla.
- koooo00
Jemina_ kirjoitti:
Joo kyseessä on jo pysyvät hampaat. Noihin kahteen olen itsekkin vaihtoehdot rajannut. Lyhennyksessä vain pitää vuosittain käydä röntgenissä. Niin poisto voisi olla sen puolesta parempi vaihtoehto, vaikka kieli ei sen jälkeen pysy suussa kunnolla.
Ainakin lukemieni tietojen pohjalta hampaiden poistoa suositellaan vähiten, koska alahampaat ovat myös osa leuan tukirakennetta. Varmaan kannattaa keskustella myös oman eläinlääkärin kanssa, voihan olla tapauskohtaista mikä hoito on paras kyseisen koiran kohdalla.
- Jemina_
koooo00 kirjoitti:
Ainakin lukemieni tietojen pohjalta hampaiden poistoa suositellaan vähiten, koska alahampaat ovat myös osa leuan tukirakennetta. Varmaan kannattaa keskustella myös oman eläinlääkärin kanssa, voihan olla tapauskohtaista mikä hoito on paras kyseisen koiran kohdalla.
Jeps, perjantaina mennään hampaiden lyhennykseen anident:iin veikkolaan. Lyhennys ja pulpa-amputaatio oli paras vaihtoehto, kun alaleuka on muutenkin pieni niin siitä tulisi liian heikko jos alakulmurit otettaisiin siitä pois. Ah vihdoin tämä murheenkryyni saadaan selväksi :D
- sama vika
Jemina_ kirjoitti:
Jeps, perjantaina mennään hampaiden lyhennykseen anident:iin veikkolaan. Lyhennys ja pulpa-amputaatio oli paras vaihtoehto, kun alaleuka on muutenkin pieni niin siitä tulisi liian heikko jos alakulmurit otettaisiin siitä pois. Ah vihdoin tämä murheenkryyni saadaan selväksi :D
Omalla koirallani on sama ongelma ja itse olen myös miettinyt tuota pulpa-amputaatiota. Voisitko hieman kertoa ko. toimenpiteestä ja paljonko se tuli maksamaan, kun tod.näk. olette siellä jo käyneet? :)
- kyselijä..
Hei! Minkä ikäiselle koiralle voi vielä tehdä pulpa-amputaation? Mitä jos koira on jo vuoden vanha.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757