ni-cd akkuja - mistä vielä saa?

tuunari_mikko

Mistä saisi vielä uusia laadukkaita ni-cd akkuja?

Käyttökohteena olisi pikkuautot ja tehokkaat taskulamput

9

553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taidat joutua tilaamaan kiinasta jos oikein muistan niin ni-cd akkuja ei saa tuoda eikä valmistaa eun alueella , koska se on ympäristömyrkky

      • että kiellettiin

        koska Nimh hakkaa raskaat Nicd-muistimyrkkypötkylät mennen tullen ja Litiumakut hakkaavat nämä molemmat vielä 6-0.

        Eli miksi ei voi käyttää edes Nimh-akkuja, kun ne sopivat heittämällä Nicd:n tilalle??? Ei maksa hirveästi ja saa marketeista. GP, Energizer, Sanyo, Panasonic, Varta....


      • ihan kaikessa!
        että kiellettiin kirjoitti:

        koska Nimh hakkaa raskaat Nicd-muistimyrkkypötkylät mennen tullen ja Litiumakut hakkaavat nämä molemmat vielä 6-0.

        Eli miksi ei voi käyttää edes Nimh-akkuja, kun ne sopivat heittämällä Nicd:n tilalle??? Ei maksa hirveästi ja saa marketeista. GP, Energizer, Sanyo, Panasonic, Varta....

        Pieleen menee!
        NiCd-akkuja köytetään porakoneissa ja raskaasti virtaa ottavissa laitteissa sen vuoksi, että niiden sisäinen vastus pysyy pienenä kunnes akku on tyhjentynyt. Eli napajännite pysyy siellä 1.2V kieppeillä isollakin kuormalla. NiMH akku NiCd:n tilalla voi käydä hyvin kuumana siitä huolimatta, että kapasiteettia on enemmän. Kuumentuminen johtuu juuri siitä sisäisestä vastuksesta, tehoa menee harakoille eikä tarvittavaa vääntöä löydy. Sama ongelma voi tulla vastaan juuri todella tehokkaissa taskulampuissa tai RC-autoissa.

        Pieni sisäinen vastus mahdollistaa myös erittäin nopean lataamisen - iso latausvirta ei kuumenna NiCd- akkua niin paljon kuin NiMH:ta.

        Litium-ioni -akut taas vaativat kunnollisen valvonnan latausvaiheessa ja niiden jännite vaihtelee paljon purkuvaiheessa, minkä vuoksi niiden käyttö on tavallaan hankalampaa kuin perinteisten akkujen käyttö. Myös niiden suojaus oikosulkua vastaan on haasteellista, vaatii sisään rakennettua elektroniikkaa tai kertakäyttöisen sulakkeen. Ja onhan näitä joskus räjähtänytkin - kun terminen lämpöryntäys kennossa lähtee liikkeelle, sitä ei pysäytä mikään. Toki niissä saadaan pieneen tilaan varastoiduksi enemmän energiaa. Siksihän ne tekee tuloaan esim. sähkö- tai hybridiautoihin. Niissäkin joka ainutta kennoa joudutaan valvomaan erikseen turvariskien takia.


      • maksajahaima
        ihan kaikessa! kirjoitti:

        Pieleen menee!
        NiCd-akkuja köytetään porakoneissa ja raskaasti virtaa ottavissa laitteissa sen vuoksi, että niiden sisäinen vastus pysyy pienenä kunnes akku on tyhjentynyt. Eli napajännite pysyy siellä 1.2V kieppeillä isollakin kuormalla. NiMH akku NiCd:n tilalla voi käydä hyvin kuumana siitä huolimatta, että kapasiteettia on enemmän. Kuumentuminen johtuu juuri siitä sisäisestä vastuksesta, tehoa menee harakoille eikä tarvittavaa vääntöä löydy. Sama ongelma voi tulla vastaan juuri todella tehokkaissa taskulampuissa tai RC-autoissa.

        Pieni sisäinen vastus mahdollistaa myös erittäin nopean lataamisen - iso latausvirta ei kuumenna NiCd- akkua niin paljon kuin NiMH:ta.

        Litium-ioni -akut taas vaativat kunnollisen valvonnan latausvaiheessa ja niiden jännite vaihtelee paljon purkuvaiheessa, minkä vuoksi niiden käyttö on tavallaan hankalampaa kuin perinteisten akkujen käyttö. Myös niiden suojaus oikosulkua vastaan on haasteellista, vaatii sisään rakennettua elektroniikkaa tai kertakäyttöisen sulakkeen. Ja onhan näitä joskus räjähtänytkin - kun terminen lämpöryntäys kennossa lähtee liikkeelle, sitä ei pysäytä mikään. Toki niissä saadaan pieneen tilaan varastoiduksi enemmän energiaa. Siksihän ne tekee tuloaan esim. sähkö- tai hybridiautoihin. Niissäkin joka ainutta kennoa joudutaan valvomaan erikseen turvariskien takia.

        Silti se on noin 16 Ampeeria! Turha kinata.


      • kännykän akkuja
        ihan kaikessa! kirjoitti:

        Pieleen menee!
        NiCd-akkuja köytetään porakoneissa ja raskaasti virtaa ottavissa laitteissa sen vuoksi, että niiden sisäinen vastus pysyy pienenä kunnes akku on tyhjentynyt. Eli napajännite pysyy siellä 1.2V kieppeillä isollakin kuormalla. NiMH akku NiCd:n tilalla voi käydä hyvin kuumana siitä huolimatta, että kapasiteettia on enemmän. Kuumentuminen johtuu juuri siitä sisäisestä vastuksesta, tehoa menee harakoille eikä tarvittavaa vääntöä löydy. Sama ongelma voi tulla vastaan juuri todella tehokkaissa taskulampuissa tai RC-autoissa.

        Pieni sisäinen vastus mahdollistaa myös erittäin nopean lataamisen - iso latausvirta ei kuumenna NiCd- akkua niin paljon kuin NiMH:ta.

        Litium-ioni -akut taas vaativat kunnollisen valvonnan latausvaiheessa ja niiden jännite vaihtelee paljon purkuvaiheessa, minkä vuoksi niiden käyttö on tavallaan hankalampaa kuin perinteisten akkujen käyttö. Myös niiden suojaus oikosulkua vastaan on haasteellista, vaatii sisään rakennettua elektroniikkaa tai kertakäyttöisen sulakkeen. Ja onhan näitä joskus räjähtänytkin - kun terminen lämpöryntäys kennossa lähtee liikkeelle, sitä ei pysäytä mikään. Toki niissä saadaan pieneen tilaan varastoiduksi enemmän energiaa. Siksihän ne tekee tuloaan esim. sähkö- tai hybridiautoihin. Niissäkin joka ainutta kennoa joudutaan valvomaan erikseen turvariskien takia.

        litiumakkuja. mitä vaikeaa näissä on: laturiin kiinni ja täyteen niin että heilahtaa. Lennokin laturi piippaa, kun on valmista eli se suojaa ylijännitteeltä. Lennokki taas suojaa alijännitteeltä eli se varoittaa jännitteen tippuessa ja katkaisee virrat lopullisesti ennen alarajaa. helppoa ja huoletonta. ja virtaa lähtee 60 A pikkuakusta.


    • fgoiogih

      Ja edelleen on 16 Ampeeria.

    • Anonyymi

      Saako Ni-Cd -akkuja (koko: AA ; 1,2 V ; n. 600 mAh) vielä jostain ?

      Tarvitaan suurta antovirtaa, ja siksi Ni-Mh ei ole sopiva vaihtoehto.
      Noita Ni-Mh siis löytyy Biltemasta hyvin, mutta niillä on niin suuri sisäinen vastus, ettei niistä saa yli 10A virtaa, kuiten hyväkuntoisesta Ni-Cd -akusta saisi.

      • Anonyymi

        Ebay.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ebay.

        Kyllä niitä ainakin kynäkolviin sai kun uusin 80-luvulta peräisin olevaan NiCd-akut. Bulk-malliset jotka näytti lähinnä minikokoisilta vessapaperirullilta ei edes kovin paljoa maksaneet. Ja joo, NiMH:ta kokeilin, niin ne toimi jonkin aikaa mutta sitten alkoi teho loppua kesken eli tina ei enää sulanutkaan, kun akku alkoi tyhjenemään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      89
      1629
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1521
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1410
    4. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      131
      1391
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      73
      1302
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1170
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      264
      1059
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1001
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      965
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      947
    Aihe