Kyseessä 2001 Renault Laguna V6 automaatti jossa epämääräinen käyntihäiriö. Lähtee hyvin käyntiin, ottaa hyvin kierroksia. Sitten yllättäen alkaa pienillä kierroksilla “röpöttää”, ei siis käy kaikilla pytyillä, ottaa kyllä edelleen hyvin kierroksia. Kun vika esiintyy ajossa pitää ajaa “manuaali” moodilla siten että kierrokset on yli 2500, koska pienemmillä kierroksilla veto täysin hukassa. Virhekoodiksi tulee P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected eli satunnaisia sytytyskatkoja sylintereissä. Ei siis kohdistu vain yhteen sylinteriin vaan useampaan (tässä tulisi sylinteri kohtainen vikakoodi P0901-P0906). Kaikki puolat on vaihdettu 6kk sisään eli vika oikein niissäkään voisi olla.
Onkohan kukaan palstan lukijoista törmännyt vastaavaan vikaan tai muuten vaan osaisi arvailla missä vika?
Itse veikkaan että jossakin on virta katkos huonoissa liittimissä tai sitten kampiakselin asentotunnistimessa on jotain vikaa.
Käyntihäiriö
11
3177
Vastaukset
- rellisti
ensimmäisenä saattaisi tulla mieleen nokan ajoituksen muutoksesta johtuva eli vvt yksikkö mutta p-koodit ei aina kerro totuutta relluissa, koska rellun omassa testerissää ei ole p-koodeja vaan omat koodinsa, jolloin muut testerit eivät aina näytä totuutta.
Saattaahan sitä toki olla että siellä on moni muukin puola rikki varsinkin jos ovat vanhaa mallia.- V6 Lagu II
Missä tuo vvt yksikkö sijaitsee ja voiko sen toiminnan joten tarkistaa?
Kuten aiemmin kirjoitin on puolat vaihdettu lähiaikoina, 1-3 sylinterin puolilla ajettu alle 2tkm ja 4-6 sylinterin puolilla ajettu alle 15tkm. Luulisi ettei noilla kilometreillä ne vielä hajoa, ovat vielä alkuperäisiä Valeon puolia.
Tulpista taasen en ole varma, huoltokirjassa on merkittynä että huollot on tehty, mutta missään ei ole eritelty mitä milloinkin on tehty eli tulppien iästä ei ole varmaa tietoa. Sinällään en usko että tulpat yhtäkkiä hajoaisivat ajossa noin, vika nimittäin ilmestyi kesken ajon kun olin tulossa töistä kotiin. Yleensä tulpat alkaa pätkiä pikkuhiljaa.
- jjf-
Ja tarkasta nyt ettei ole liitintä huonosti laitettu puoliin.
- helppo muttei varma
myös tulpan piuhat.lyökö läpi?helppo todeta, kun ajat auton johonkin pimeään tilaan tai vaihtoehtoisesti illalla, koneet käyntiin, pelti ylös ja annat koneelle kierroksia, sitten seurailet tuleeko tulpanjohdoista kipinää?
- rellisti
01 mallisessa lagunassa on kynä puolat, jollooin sitä ei voi nähdä lyökö puola läpi. Ja jos sattuisi lyömään ensiöpuolelle, niin kyllä ecu olisi jo rikki.
Vvt (mikäli autossa nyt oli) on jakopäässä. se säätää nokka-akselien ajoitusta. Jännä että on laitettu valeon puolat koska niitä ei mielestäni enään saa(täysin varma en ole), toivottavasti ovat kuitenkin jo niitä parannettuja puolia.
Toki tulpat saattavat hajota laakista (yhden kerran on mulle tapahtunut), Lisäksi tulpat on ihan hyvä vaihtaa kun vaihdetaan puolat ja säätää myös kärkiväli. Tulpat uusitaan varmaan siinkin 30tkm:n välein normaalisti.
Tuo vika saattaa olla joko korkeajännite puolella tai sitten ohjaus puolella. Kannattaneen varata jo varmaan pikkuhiljaa huoltoa, sillä tuossa saattaa tarvita jo hieman enemmän ymmärrystä ja tietoa autosta. Ja kuten mainitsin niin rellun testeri näyttää luotettavammin vikakoodit, jolloin se saattaa olla vaikka päävirta releen aiheuttama kiusa. Muista jos auto pätkii, niin se ei polta polttoainetta ja syttymis kelpoista ainetta pääsee katallysaattoreihin jossa se syttyy ja tuhoaa katin ja sitten alkaa maksamaan ihan eritavalla. - V6 Lagu II
rellisti kirjoitti:
01 mallisessa lagunassa on kynä puolat, jollooin sitä ei voi nähdä lyökö puola läpi. Ja jos sattuisi lyömään ensiöpuolelle, niin kyllä ecu olisi jo rikki.
Vvt (mikäli autossa nyt oli) on jakopäässä. se säätää nokka-akselien ajoitusta. Jännä että on laitettu valeon puolat koska niitä ei mielestäni enään saa(täysin varma en ole), toivottavasti ovat kuitenkin jo niitä parannettuja puolia.
Toki tulpat saattavat hajota laakista (yhden kerran on mulle tapahtunut), Lisäksi tulpat on ihan hyvä vaihtaa kun vaihdetaan puolat ja säätää myös kärkiväli. Tulpat uusitaan varmaan siinkin 30tkm:n välein normaalisti.
Tuo vika saattaa olla joko korkeajännite puolella tai sitten ohjaus puolella. Kannattaneen varata jo varmaan pikkuhiljaa huoltoa, sillä tuossa saattaa tarvita jo hieman enemmän ymmärrystä ja tietoa autosta. Ja kuten mainitsin niin rellun testeri näyttää luotettavammin vikakoodit, jolloin se saattaa olla vaikka päävirta releen aiheuttama kiusa. Muista jos auto pätkii, niin se ei polta polttoainetta ja syttymis kelpoista ainetta pääsee katallysaattoreihin jossa se syttyy ja tuhoaa katin ja sitten alkaa maksamaan ihan eritavalla.Voikos noiden puolien toimintaa muuten jotenkin testata esim. yleismittarilla?
Eilen kokeilin ihan vanhanaikaisella ajoituslampulla ja huomasin että välillä sylinteriin tuli ihan OK kipinä ja välillä jäi muutama väliin. Tämä siis 1-3 pytyissä.
Osa noista puolista on otettu ihan Renault liikkestä ja osa haettu motonetistä, samoja näyttävät olevan hinta vain on eri.
Tulpat vois vaihtaa, mutta kun tuossa V6 koneessa pitää imusarja irroitella enkä sitä ihan turhan takia viitsisi irroittaa. Jos ei tuosta mitään muuta keksi niitä täytyy ne kohta vaihtaa ihan varmuuden vuoksi.
Huolto on jo tilattu, jonoa on vain 2 viikkoa. Olen tuota autoa satunnaisesti ihmetellyt (onneksi on toinenkin auto käytössä) ja konetta käytelty ehkä 20s pätkissä ettei mitään suurempaa vahinkoa tapahtuisi. - rellisti
V6 Lagu II kirjoitti:
Voikos noiden puolien toimintaa muuten jotenkin testata esim. yleismittarilla?
Eilen kokeilin ihan vanhanaikaisella ajoituslampulla ja huomasin että välillä sylinteriin tuli ihan OK kipinä ja välillä jäi muutama väliin. Tämä siis 1-3 pytyissä.
Osa noista puolista on otettu ihan Renault liikkestä ja osa haettu motonetistä, samoja näyttävät olevan hinta vain on eri.
Tulpat vois vaihtaa, mutta kun tuossa V6 koneessa pitää imusarja irroitella enkä sitä ihan turhan takia viitsisi irroittaa. Jos ei tuosta mitään muuta keksi niitä täytyy ne kohta vaihtaa ihan varmuuden vuoksi.
Huolto on jo tilattu, jonoa on vain 2 viikkoa. Olen tuota autoa satunnaisesti ihmetellyt (onneksi on toinenkin auto käytössä) ja konetta käytelty ehkä 20s pätkissä ettei mitään suurempaa vahinkoa tapahtuisi.Siis tä
Puolat saattavat olla samoja tai sitten on tuo kehitys versio ero. Mutta ihmetystä aiheuttaa nyt tuo mainenta ajoituslampulla. Miten ihmeessä voit katsoa stropolla puolan aiheuttaman kipinän, kun autossasi sylinterikohtaiset kynäpuolat. Silloin suurjännitepuoli on piilossa sylinterikannessa ja puolalle menee vain ohjaus (2-johtoa) ja niistä sä et voi mitata stropolla mitään.
Mutta joo. Puolat voidaan periaatteessa mittailla oskilloskoopilla mutta senkin joutuu mittaa kynäpuolissa ensiökäämin puolelta, koska mittapäätä ei saa suurjännitepuolelle ja SE TARVITSEE SILLOINKIN ERIKOISMITTAPÄÄN (SÄHKÖISKUN VAARA)
Ensiöpuoleltakin saa katsottua vain ensiöpuolen sytytyskuvion ( sekin kertoo lähes saman kuyin toisiopuolelta mitattuna)
Kummat puolat on motonetin - V6 Lagu II
rellisti kirjoitti:
Siis tä
Puolat saattavat olla samoja tai sitten on tuo kehitys versio ero. Mutta ihmetystä aiheuttaa nyt tuo mainenta ajoituslampulla. Miten ihmeessä voit katsoa stropolla puolan aiheuttaman kipinän, kun autossasi sylinterikohtaiset kynäpuolat. Silloin suurjännitepuoli on piilossa sylinterikannessa ja puolalle menee vain ohjaus (2-johtoa) ja niistä sä et voi mitata stropolla mitään.
Mutta joo. Puolat voidaan periaatteessa mittailla oskilloskoopilla mutta senkin joutuu mittaa kynäpuolissa ensiökäämin puolelta, koska mittapäätä ei saa suurjännitepuolelle ja SE TARVITSEE SILLOINKIN ERIKOISMITTAPÄÄN (SÄHKÖISKUN VAARA)
Ensiöpuoleltakin saa katsottua vain ensiöpuolen sytytyskuvion ( sekin kertoo lähes saman kuyin toisiopuolelta mitattuna)
Kummat puolat on motonetinItsekin ajattelin ettei se ajoituslamppu mitään näytä, mutta kun sen laitoin siihen johdon ympärille ihan puolan vieraan niin hyvin tuntui toimivan. En tiedä sitten onnistuuko jotenkin pulssin sieltä puolasta kun on ihan siinä kiinni vai saako jotenkin ihmeellisti sen pulssin niistä ohjaus johdoista, mene ja tiedä, mutta hyvin toimi.
Viimeksi ostetut puolat (2kpl) on motonetistä, samat numerot niissä on kuin rellu liikkeen puolissa (tai siis siinä yhdessä ainakin mikä on kakkos sylinterissä. - rellisti
V6 Lagu II kirjoitti:
Itsekin ajattelin ettei se ajoituslamppu mitään näytä, mutta kun sen laitoin siihen johdon ympärille ihan puolan vieraan niin hyvin tuntui toimivan. En tiedä sitten onnistuuko jotenkin pulssin sieltä puolasta kun on ihan siinä kiinni vai saako jotenkin ihmeellisti sen pulssin niistä ohjaus johdoista, mene ja tiedä, mutta hyvin toimi.
Viimeksi ostetut puolat (2kpl) on motonetistä, samat numerot niissä on kuin rellu liikkeen puolissa (tai siis siinä yhdessä ainakin mikä on kakkos sylinterissä.ei varmasti toimi luotettavasti ohjausjohtojen puolelta se katsominen, paitsi jos lyö kunnolla läpi matalajännitepuolelle
No hyvällä tuurilla huolto vaihtaa puolat ja homma taas toimii mutta varmuuttahan ei voi saada tekstin perusteella.
Kerro toki kun vika on löydetty ja korjattu
- oli sama vika
Vaihda tulpat, ni vikakoodi:Random/Multiple Cylinder Misfire Detected on poissa :)
- ei vikoja
Vaehda auto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko831688- 431329
En malta odottaa mies että tulet minuun
Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu891031Siltojen varjoissa
Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja202966Vanhemmalle naiselle
Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.71958- 53892
- 61875
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon20860- 34814
- 37789