Käyntihäiriö

V6 Lagu II

Kyseessä 2001 Renault Laguna V6 automaatti jossa epämääräinen käyntihäiriö. Lähtee hyvin käyntiin, ottaa hyvin kierroksia. Sitten yllättäen alkaa pienillä kierroksilla “röpöttää”, ei siis käy kaikilla pytyillä, ottaa kyllä edelleen hyvin kierroksia. Kun vika esiintyy ajossa pitää ajaa “manuaali” moodilla siten että kierrokset on yli 2500, koska pienemmillä kierroksilla veto täysin hukassa. Virhekoodiksi tulee P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected eli satunnaisia sytytyskatkoja sylintereissä. Ei siis kohdistu vain yhteen sylinteriin vaan useampaan (tässä tulisi sylinteri kohtainen vikakoodi P0901-P0906). Kaikki puolat on vaihdettu 6kk sisään eli vika oikein niissäkään voisi olla.
Onkohan kukaan palstan lukijoista törmännyt vastaavaan vikaan tai muuten vaan osaisi arvailla missä vika?
Itse veikkaan että jossakin on virta katkos huonoissa liittimissä tai sitten kampiakselin asentotunnistimessa on jotain vikaa.

11

3334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rellisti

      ensimmäisenä saattaisi tulla mieleen nokan ajoituksen muutoksesta johtuva eli vvt yksikkö mutta p-koodit ei aina kerro totuutta relluissa, koska rellun omassa testerissää ei ole p-koodeja vaan omat koodinsa, jolloin muut testerit eivät aina näytä totuutta.
      Saattaahan sitä toki olla että siellä on moni muukin puola rikki varsinkin jos ovat vanhaa mallia.

      • V6 Lagu II

        Missä tuo vvt yksikkö sijaitsee ja voiko sen toiminnan joten tarkistaa?

        Kuten aiemmin kirjoitin on puolat vaihdettu lähiaikoina, 1-3 sylinterin puolilla ajettu alle 2tkm ja 4-6 sylinterin puolilla ajettu alle 15tkm. Luulisi ettei noilla kilometreillä ne vielä hajoa, ovat vielä alkuperäisiä Valeon puolia.

        Tulpista taasen en ole varma, huoltokirjassa on merkittynä että huollot on tehty, mutta missään ei ole eritelty mitä milloinkin on tehty eli tulppien iästä ei ole varmaa tietoa. Sinällään en usko että tulpat yhtäkkiä hajoaisivat ajossa noin, vika nimittäin ilmestyi kesken ajon kun olin tulossa töistä kotiin. Yleensä tulpat alkaa pätkiä pikkuhiljaa.


    • jjf-

      Ja tarkasta nyt ettei ole liitintä huonosti laitettu puoliin.

    • helppo muttei varma

      myös tulpan piuhat.lyökö läpi?helppo todeta, kun ajat auton johonkin pimeään tilaan tai vaihtoehtoisesti illalla, koneet käyntiin, pelti ylös ja annat koneelle kierroksia, sitten seurailet tuleeko tulpanjohdoista kipinää?

      • rellisti

        01 mallisessa lagunassa on kynä puolat, jollooin sitä ei voi nähdä lyökö puola läpi. Ja jos sattuisi lyömään ensiöpuolelle, niin kyllä ecu olisi jo rikki.
        Vvt (mikäli autossa nyt oli) on jakopäässä. se säätää nokka-akselien ajoitusta. Jännä että on laitettu valeon puolat koska niitä ei mielestäni enään saa(täysin varma en ole), toivottavasti ovat kuitenkin jo niitä parannettuja puolia.
        Toki tulpat saattavat hajota laakista (yhden kerran on mulle tapahtunut), Lisäksi tulpat on ihan hyvä vaihtaa kun vaihdetaan puolat ja säätää myös kärkiväli. Tulpat uusitaan varmaan siinkin 30tkm:n välein normaalisti.

        Tuo vika saattaa olla joko korkeajännite puolella tai sitten ohjaus puolella. Kannattaneen varata jo varmaan pikkuhiljaa huoltoa, sillä tuossa saattaa tarvita jo hieman enemmän ymmärrystä ja tietoa autosta. Ja kuten mainitsin niin rellun testeri näyttää luotettavammin vikakoodit, jolloin se saattaa olla vaikka päävirta releen aiheuttama kiusa. Muista jos auto pätkii, niin se ei polta polttoainetta ja syttymis kelpoista ainetta pääsee katallysaattoreihin jossa se syttyy ja tuhoaa katin ja sitten alkaa maksamaan ihan eritavalla.


      • V6 Lagu II
        rellisti kirjoitti:

        01 mallisessa lagunassa on kynä puolat, jollooin sitä ei voi nähdä lyökö puola läpi. Ja jos sattuisi lyömään ensiöpuolelle, niin kyllä ecu olisi jo rikki.
        Vvt (mikäli autossa nyt oli) on jakopäässä. se säätää nokka-akselien ajoitusta. Jännä että on laitettu valeon puolat koska niitä ei mielestäni enään saa(täysin varma en ole), toivottavasti ovat kuitenkin jo niitä parannettuja puolia.
        Toki tulpat saattavat hajota laakista (yhden kerran on mulle tapahtunut), Lisäksi tulpat on ihan hyvä vaihtaa kun vaihdetaan puolat ja säätää myös kärkiväli. Tulpat uusitaan varmaan siinkin 30tkm:n välein normaalisti.

        Tuo vika saattaa olla joko korkeajännite puolella tai sitten ohjaus puolella. Kannattaneen varata jo varmaan pikkuhiljaa huoltoa, sillä tuossa saattaa tarvita jo hieman enemmän ymmärrystä ja tietoa autosta. Ja kuten mainitsin niin rellun testeri näyttää luotettavammin vikakoodit, jolloin se saattaa olla vaikka päävirta releen aiheuttama kiusa. Muista jos auto pätkii, niin se ei polta polttoainetta ja syttymis kelpoista ainetta pääsee katallysaattoreihin jossa se syttyy ja tuhoaa katin ja sitten alkaa maksamaan ihan eritavalla.

        Voikos noiden puolien toimintaa muuten jotenkin testata esim. yleismittarilla?
        Eilen kokeilin ihan vanhanaikaisella ajoituslampulla ja huomasin että välillä sylinteriin tuli ihan OK kipinä ja välillä jäi muutama väliin. Tämä siis 1-3 pytyissä.
        Osa noista puolista on otettu ihan Renault liikkestä ja osa haettu motonetistä, samoja näyttävät olevan hinta vain on eri.
        Tulpat vois vaihtaa, mutta kun tuossa V6 koneessa pitää imusarja irroitella enkä sitä ihan turhan takia viitsisi irroittaa. Jos ei tuosta mitään muuta keksi niitä täytyy ne kohta vaihtaa ihan varmuuden vuoksi.
        Huolto on jo tilattu, jonoa on vain 2 viikkoa. Olen tuota autoa satunnaisesti ihmetellyt (onneksi on toinenkin auto käytössä) ja konetta käytelty ehkä 20s pätkissä ettei mitään suurempaa vahinkoa tapahtuisi.


      • rellisti
        V6 Lagu II kirjoitti:

        Voikos noiden puolien toimintaa muuten jotenkin testata esim. yleismittarilla?
        Eilen kokeilin ihan vanhanaikaisella ajoituslampulla ja huomasin että välillä sylinteriin tuli ihan OK kipinä ja välillä jäi muutama väliin. Tämä siis 1-3 pytyissä.
        Osa noista puolista on otettu ihan Renault liikkestä ja osa haettu motonetistä, samoja näyttävät olevan hinta vain on eri.
        Tulpat vois vaihtaa, mutta kun tuossa V6 koneessa pitää imusarja irroitella enkä sitä ihan turhan takia viitsisi irroittaa. Jos ei tuosta mitään muuta keksi niitä täytyy ne kohta vaihtaa ihan varmuuden vuoksi.
        Huolto on jo tilattu, jonoa on vain 2 viikkoa. Olen tuota autoa satunnaisesti ihmetellyt (onneksi on toinenkin auto käytössä) ja konetta käytelty ehkä 20s pätkissä ettei mitään suurempaa vahinkoa tapahtuisi.

        Siis tä
        Puolat saattavat olla samoja tai sitten on tuo kehitys versio ero. Mutta ihmetystä aiheuttaa nyt tuo mainenta ajoituslampulla. Miten ihmeessä voit katsoa stropolla puolan aiheuttaman kipinän, kun autossasi sylinterikohtaiset kynäpuolat. Silloin suurjännitepuoli on piilossa sylinterikannessa ja puolalle menee vain ohjaus (2-johtoa) ja niistä sä et voi mitata stropolla mitään.
        Mutta joo. Puolat voidaan periaatteessa mittailla oskilloskoopilla mutta senkin joutuu mittaa kynäpuolissa ensiökäämin puolelta, koska mittapäätä ei saa suurjännitepuolelle ja SE TARVITSEE SILLOINKIN ERIKOISMITTAPÄÄN (SÄHKÖISKUN VAARA)
        Ensiöpuoleltakin saa katsottua vain ensiöpuolen sytytyskuvion ( sekin kertoo lähes saman kuyin toisiopuolelta mitattuna)
        Kummat puolat on motonetin


      • V6 Lagu II
        rellisti kirjoitti:

        Siis tä
        Puolat saattavat olla samoja tai sitten on tuo kehitys versio ero. Mutta ihmetystä aiheuttaa nyt tuo mainenta ajoituslampulla. Miten ihmeessä voit katsoa stropolla puolan aiheuttaman kipinän, kun autossasi sylinterikohtaiset kynäpuolat. Silloin suurjännitepuoli on piilossa sylinterikannessa ja puolalle menee vain ohjaus (2-johtoa) ja niistä sä et voi mitata stropolla mitään.
        Mutta joo. Puolat voidaan periaatteessa mittailla oskilloskoopilla mutta senkin joutuu mittaa kynäpuolissa ensiökäämin puolelta, koska mittapäätä ei saa suurjännitepuolelle ja SE TARVITSEE SILLOINKIN ERIKOISMITTAPÄÄN (SÄHKÖISKUN VAARA)
        Ensiöpuoleltakin saa katsottua vain ensiöpuolen sytytyskuvion ( sekin kertoo lähes saman kuyin toisiopuolelta mitattuna)
        Kummat puolat on motonetin

        Itsekin ajattelin ettei se ajoituslamppu mitään näytä, mutta kun sen laitoin siihen johdon ympärille ihan puolan vieraan niin hyvin tuntui toimivan. En tiedä sitten onnistuuko jotenkin pulssin sieltä puolasta kun on ihan siinä kiinni vai saako jotenkin ihmeellisti sen pulssin niistä ohjaus johdoista, mene ja tiedä, mutta hyvin toimi.

        Viimeksi ostetut puolat (2kpl) on motonetistä, samat numerot niissä on kuin rellu liikkeen puolissa (tai siis siinä yhdessä ainakin mikä on kakkos sylinterissä.


      • rellisti
        V6 Lagu II kirjoitti:

        Itsekin ajattelin ettei se ajoituslamppu mitään näytä, mutta kun sen laitoin siihen johdon ympärille ihan puolan vieraan niin hyvin tuntui toimivan. En tiedä sitten onnistuuko jotenkin pulssin sieltä puolasta kun on ihan siinä kiinni vai saako jotenkin ihmeellisti sen pulssin niistä ohjaus johdoista, mene ja tiedä, mutta hyvin toimi.

        Viimeksi ostetut puolat (2kpl) on motonetistä, samat numerot niissä on kuin rellu liikkeen puolissa (tai siis siinä yhdessä ainakin mikä on kakkos sylinterissä.

        ei varmasti toimi luotettavasti ohjausjohtojen puolelta se katsominen, paitsi jos lyö kunnolla läpi matalajännitepuolelle

        No hyvällä tuurilla huolto vaihtaa puolat ja homma taas toimii mutta varmuuttahan ei voi saada tekstin perusteella.

        Kerro toki kun vika on löydetty ja korjattu


    • oli sama vika

      Vaihda tulpat, ni vikakoodi:Random/Multiple Cylinder Misfire Detected on poissa :)

    • ei vikoja

      Vaehda auto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      245
      4402
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2859
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2612
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      86
      1585
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1508
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      49
      1229
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1164
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      192
      1030
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      996
    10. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      993
    Aihe