Nämä eivät ole muistosanat, mutta kerron omasta pikku puolestani, että Huovisen pikareski Rauhanpiippu oli kirja, joka näytti minulle ja monelle ikätoverilleni sodan ja militarismin periaatteellisen kauheuden ja käytännön järjettömyyden. Toisen maailmansodan päättymisestä oli Huovisen kirjoittaessa kirjaansa vähän aikaa, ja moni luki kirjan noin 60-luvulla. Ajatus lienee ollut sama kuin nykyopettajalla, että joku huumorin avulla oppisi jotakin; - esimerkiksi mitä falskia löytyy raivoaan sylkevän kansanjohtajan kulissin takaa. Huovinen lienee ollut aivan vähän pettynyt tähän vieläkin uljaampaan uuteen maailmaan.
Veikko Huovinen kuoli eilen.
2
319
Vastaukset
- 60-luvun lapsi
Adolf Hitleristä kirjassaan Veitikka ,jonka luin innolla koulupoikana; minulle tuli muutenkin inhimillistävä käsitys Hitleristä, joka sai ikäänkuin kasvot ja syvyyttä .
ihmettelin kovasti jälkeenpäin ,kuinka suomettuneessa Suomessa saattoi 70-luvulla lukea tuollaista kirjastossa.
Vasta runsaat 30 vuotta myöhemmin minulle nyt on valistavasti selostettu ,että se oli satiiria - ja pilkkaa itse asiassa!...herää kysymys ,miksi noin tulenarkaa kirjoitustyyliä harrastetaan, koska tavallinen ihminen saa helposti juuri päinvastaisen kuvan,tietenkin..hmm.
Ehkä äidinkielen tunneilla keskityttiin liikaa noihin possessiivisuffikseihin ja agenttipartisiippeihin, kun olisi pitänyt analysoida tyylilajeja ,jottei tulisi tuollaisia väärinkäsityksiä.
Ja oma opettajanikin totesi ,kuinka Hitler kuvattiin mukavana miehenä Huovisen teoksessa - vastakohtana pedon luonteen omaavalle diktaattorille.
Huovisen vaikutuksesta itselleni tuli kolmannesta valtakunnasta myönteisempi kuva kaiken kaikkiaan.
Oikeastaan kulttuurin puolelta vasta jokin Untergang-elokuva osoitti läpitunkevasti ,millainen mies oli kyseessä.- ..- .-
loppupuolen ehkä purevin kirja, mahdollisesti eri vuosilta olevia tarinoita, joissa saavat kyytiä sekä isommat, että pienemmät. Minulle jäi mieleen "Tykki". Vasta nyt olen saanut lukea, että mies tiesi tykeistä vähän enemmänkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713538
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851558Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251279- 1581232
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit192988- 35981
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16963Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?57842Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk92794- 62755