Hei!
Osaisiko joku hyvämuistinen auttaa minua tässä?
Olen kiinnostunut tietämään, mikä on tämä tarina, jota siis viimeksi kuulin 1. tai 2. tai 3. luokalla ala-asteella opettajan lukemana. Haluaisin lukea tarinan loppuun, koska sen katkeaminen jäi silloin vaivaamaan. Tarinan lukeminen jäi kesken, koska jotkut oppilaat saivat siitä painajaisia...
Olen kysynyt muutamilta samanikäisiltä kavereilta (jopa yhdeltä, joka kuuli tarinan silloin ala-asteella), mutta kukaan ei muista tarinaa.
Tarinassa (jos muistan yksityiskohdat oikein) oli palvelustyttöjä, jotka työskentelivät kartanonherran keittiössä. Tyttöjen piti illalla poistua töistä hyvin kapean käytävän kautta, jossa piti ryömiä. Valitettavasti käytävässä oli myös hirviö, joka asui käytävän sivuhaarassa tms. Muistaakseni tarinassa oli myös pelottava kohta, kun viimeisenä keittiössä ollut tyttö joutui ryömimään käytävään yksin.
Luultavasti tarina löytyy jostain kirjasta (tarina voi olla kokonainen kirja tai osa jotain tarinakokoelmaa), joka oli saatavilla suomenkielisenä, lapsille tarkoitettuna(?) noin vuonna 1990-1992, jolla aikavälillä kirjan lukeminen muistaakseni tapahtui.
Olen kysynyt tätä jopa "Kysy kirjastonhoitajalta" -palvelusta; vastausta ei löytynyt senkään avulla.
Nyt siis toivon, että Suomi24:n keskustelijoista joku osaisi auttaa.
Muistaako kukaan tällaista satua/tarinaa?
Mikä tämä lapsuuteni satu oli? (hirviö kartanon tunnelissa jne.)
Moydel
2
792
Vastaukset
- Mouna
Enpä tiedä, mutta kannattaa kysyä iGS-palvelusta. Jos ne ei tiedä niin joku palstan lukija saattaa tietää.
- Vanha setä lukee
En muista, mutta voisi olla Grimmin veljeksien satuja. Niin hirveältä kuulostaa, että vanha setäkin alkoi jo tuon juonikuvauksen pohjalta pelkäämään. Oikeasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043078
Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on872425- 241966
Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s221520Mitä tapahtuu?
Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?291490Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!
Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää151395- 87912
Murtautuminen uimahalliin
17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?26907Mitä tarkalleen tunnet
Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai62846Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.
Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois2769