Äidin uusi avioliitto.

Kirpaisee...

Äitini ja hänen miehensä eivät halunneet tehdä avioehtoa. Äidilläni on isovanhemmilta saatua perintöä. Mitenkäs käy jos he eroavat/äitini menehtyy? Äidin saama perintö menee kokonaan miehellensä? Entäs missä tapauksessa äidin miehen lapset perivät äitiäni?

9

1124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaankaan

      haittaa, jos perit jotain äitisi miehen omaisuudesta..??

      • Kirpaisee...

        mitään äitini mieheltä. En ole edes miettinyt asiaa tuolta kantilta. Hänen lapsensa saakoot mitä isältänsä jää. Olen vain sitä mieltä, että se mikä on suvulla, pitää jäädä sukuun. Mutta tässä tapauksessa ei näköjään.


    • Mies ei peri

      "Äidin saama perintö menee kokonaan miehellensä?"

      Ei mies peri yhtään mitään. Jos tulee ero, tai äitisi kuolee, niin puolisoiden välille tehdään ositus, eli lasketaan varat yhteen, ja sitten jaetaan kahtia (paitsi jos mies on varakkaampi kuin äitisi). Toisen puoliskon saa äitisi mies avio-oikeuden nojalla; toisen puoliskon saat sinä

      Miehellä on kuitenkin oikeus jäädä asumaan heidän yhteiseeen kotiinsa, vaikka se olisi kokonaan äitisi.

      Kun mies kuolee, hänet perivät hänen lapsensa. Silloin osa hänen omaisuudestaan voi olla alunperin äidiltäsi perittyä, eli menee miehen lapsille sitä kautta.

      Kaikki riippuu paljon siitä, mitkä ovat äitisi varat, ja mitkä miehen. Onko hän paljon äitiäsi köyhempi?

    • jkhjhj

      Mun mielestä se on jo pikkasen törkeetä olla tekemättä avioehtoa jos menee uusiin naimisiin. Siitähän olis tullu kauhee haloo koko suvussa jos isä ja äitipuoli ei olis tehny avioehtoa. Siis siinä tilanteessa, että lapset on uuden naisen/miehen tullessa kuvioihin riittävän vanhoja etteivät ala naista pitää äitinä/isänä.

    • oman perintösä

      Harva kai ajattelee äkillisesti menehtyvänsä jos on terve. Toinen ajatus voi olla et puolisolle jää jotain turvaa jos äkkimenehtyminen kohtaa.

      Yksi syy siihen miksi jättäisin avioehdon tekemättä olisi se että lapseni olisivat hulttioita jotka vain kyttäävät toisten perintöjä.

      Eikö aikuisilla ole itsemääräämis oikeutta niin et koko suvun on kärkyttävä jos on jotain perinyt. Johan täysjärkinen voi perinnöllään tehdä mitä mitä lystää, lahjoittaa vaikka toiseen sukuun jos oma on kelvotonta.

      • Sanna54

        aina ollaan perinnössä kiinni ja töissäkin tapaan henkilöitä jotka kysyy elääkö se kauan.siis puhuu omasta vanhemmastaan.Olenkin alkanut nauhoittaan kaikki ja annan mummojen kuulla mitä lapset odottaa niiltä ja moni on jo tehnyt testamentin yhteiskunnalle hyödyllille järjestöille ja lasten suojelulle ja mahtaa kusipää kersat kirota,kun aika tulee.Enkä ole ainoa joka näin tekee ja laillistakin tottakai sillä ei hoitaja saa valehdella ihmiselle ja itse emme ota mitään ikinä vastaan.


      • perillinen
        Sanna54 kirjoitti:

        aina ollaan perinnössä kiinni ja töissäkin tapaan henkilöitä jotka kysyy elääkö se kauan.siis puhuu omasta vanhemmastaan.Olenkin alkanut nauhoittaan kaikki ja annan mummojen kuulla mitä lapset odottaa niiltä ja moni on jo tehnyt testamentin yhteiskunnalle hyödyllille järjestöille ja lasten suojelulle ja mahtaa kusipää kersat kirota,kun aika tulee.Enkä ole ainoa joka näin tekee ja laillistakin tottakai sillä ei hoitaja saa valehdella ihmiselle ja itse emme ota mitään ikinä vastaan.

        saa aina lakiosansa se on fakta..


      • maake60
        Sanna54 kirjoitti:

        aina ollaan perinnössä kiinni ja töissäkin tapaan henkilöitä jotka kysyy elääkö se kauan.siis puhuu omasta vanhemmastaan.Olenkin alkanut nauhoittaan kaikki ja annan mummojen kuulla mitä lapset odottaa niiltä ja moni on jo tehnyt testamentin yhteiskunnalle hyödyllille järjestöille ja lasten suojelulle ja mahtaa kusipää kersat kirota,kun aika tulee.Enkä ole ainoa joka näin tekee ja laillistakin tottakai sillä ei hoitaja saa valehdella ihmiselle ja itse emme ota mitään ikinä vastaan.

        Testamentillä ei voi määrätä kuin puolet omaisuudesta ja testamentin voi aina riitauttaa ja oikeudessa selvitetään olisi tekijä täysin järjissään kun teki testamentin muulle kuin omille lapsilleen. Se kuvaa vanhempien ihmisten yksinkertaisuutta että lahjoittaa suvun omaisuutta suvun ulkopuolelle. Kun tulee tarpeeksi suvulle omaisuutta niin 50 vuoden päästä yksi sukupolvi voi elää pääoman koroilla eikä tartte tehdä töitä.


    • jhkjhdj

      Meillä onkin maatila, joka on ollu suvussa jo 1800-luvulta niin ei isä haluakaan, että se menisi kenellekään suvun ulkopuoliselle. Ja hyvä niin. Itse en ainakaan rahan perään ole vaan tunne syyt on niin tärkeät minun perheessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe