Minkälaisia matkoja muilla on eskariin ja miten matkat sujuu, jos ei ole autoa käytössä?
Meillä alkaa vasta ensi vuonna eskari, mutta lapsi käy jo nyt päiväkodissa eskaritaksilla. Asutaan maalla ja mulla ei ole mahdollisuutta viedä lasta itse (ei ole sattuneista syystä ajokorttiakaan). Miehellä on sellainen työ ja työajat, että hänestä ei ole ollenkaan apua tässä asiassa.
Itse työskentelen kotoa käsin.
Taksi siirrettiin nyt syksyllä (kuntaliitoksen myötä) lähtemään huomattavasti kauempaa, kun ennen. Aikoinaan pienimmät haettiin kotoa saakka ja isommatkin koululaiset tuosta paljon lähempää, mutta nyt on matkaa taksin kääntöpaikalle aika paljon (kuitenkin se lakisääteinen alle 3 km).
Sekin kuitenkin tuntuu välillä tietyissä olosuhteissa olevan liikaa.
Tänäkin aamuna tunsin itseni kyllä aika masokistiksi, kun kurkkukipuisena lähdin tuonne myrskyyn roudaamaan lasta taksille. Polkupyörä oli apuna, mutta sai kyllä mennä aika kieli keskellä suuta, että pysyi sateen pehmittämällä (& vesi tehnyt kaameita uria) tiellä pystyssä. Takaisin tullessa, pyörää ylämäkiä raahatessa, alkoi olla jo hieman hutera olo.
Nyt iltapäivällä vanhin tytär onneksi pääsi hakemaan sisarensa taksilta. Itsellä on alkanut olla tosiaan jo sen verran huono olo, että ei olis oikein tullut tuosta matkasta enää mitään.
Mietin vaan tässä ensi vuotta ja sitä seuraavaa, kun mulla ei ole tässä enää silloin ketään apuna, että miten näissä tilanteissa pärjää.
Päiväkotiin ja eskariin nyt ei ole tietenkään ihan pakko mennä, mutta jos siellä nyt yleensäkin käydään, niin ei se ole kiva, jos lapsi joutuu olemaan myös äidin sairauden takia välillä pois, nytkin tuli nimittäin jo monta poissaolopäivää tytön oman flunssan takia.
Kouluun on sitten tietysti jo ihan pakko mennä ja matka taksille (&taksin odotuspaikka) on kyllä sellainen, että sinne on lapsi vielä aika pitkään saateltava.
Tiekin on ajoittain (etenkin talvella) sellaisessa kunnossa, että meno on ihan oikeasti todella hankalaa ja siihen vielä kun lisää aamuisen täyden pimeyden, kun täällä pöpelikössä ei ole yhtäkään katuvaloa, niin...
Miten muilla nämä matkat järjestyy, entä jos mukana on vielä kuljetettava esim. nuorempaa sisarusta?
Miten läheltä taksit hakee maaseudulla jne.?
Jätättekö eskarilaisen kotiin, jos olette itse sairaana?
Lapsen eskariin vienti
7
1867
Vastaukset
- ap.
Joo, olis jäänyt tänäkin aamuna taksille menemättä, ellei olis ollut tässä vielä vanhin tytär sattumoisin apuna.
Kiva, nyt ne meinaa vielä vetää tuohon tielle paikoin soraa ja tietysti myös lanauksen jossain vaiheessa, joten on sen jälkeen kuin kynnöspeltoa, eikä ole pyörällä enää mitään asiaa tielle sen jälkeen.
Naapurin ala-asteikäisiä lapsia (jotka asuu hieman lähempänä taksin kääntöpaikkaa), etenkin ekaluokkalaista, on näköjään alettu kuskaamaan sinne autolla, huonolla säällä/muuten vaan takkuisina aamuina ja iltapäivällä haetaan taksilta, jos on kurja ilma.
No, apua heiltä ei kuitenkaan meille heru, vaikka olen ottanut asian puheeksi. Tosin käyttävät usein aamuisin myös pakettiautoa, johon ei montaa mahdu.
Eivätkä kuulemma aio myöskään hakea taksikuljetusta lähempää.
Itse kyllä hain nyt tuota kuljetusta lähemmäksi, mutta saa nyt nähdä meneekö läpi, kun lapsikaan ei ole vielä koululain piirissä.
Olis tietysti kiva, jos olis ollut enemmänkin tässä porukkaa mukana hakemassa kuljetukseen muutosta, mutta kun ei niin ei.
Sain sen käsityksen, että matka on naapureistakin hieman hankala, mutta eivät oikein kuitenkaan haluaisi lähteä hakemaan mitään psykologin todistuksia yms., jos sellaisia tarvitaan hakemuksessa.
Hyötyvät sitten kuitenkin siitä, jos taksi alkaa hakea omaa lastamme lähempää.
Ei siinä mitään, mutta itse olen tästä mahdollisesta lisäkuljetuksesta lupautunut myös maksamaan jotain tältä lukuvuodelta. Tähän saakka taksimies ei ole huolinut maksua, kun reitti on kuitenkin normi koulureitti, mutta otti maksun puheeksi tästä lisäreitistä puhuttaessa.
Jos taas naapurit olisivat hakeneet tuota kuljetusta myös, niin se olisi mennyt täysin koulukuljetuksen piikkiin.
Saa nyt sitten nähdä mitä tapahtuu.
Taksimies kun kyllä myös hieman purnasi sitä, että reitti pitenee ja on liian tiukat aikataulut.
Toisaalta kyllä nuo pidemmätkin reitit ehdittiin ennen ajaa ihan hyvin, joten en tiedä mikä tässä nykyisin mättää.
Lapsia ei tietääkseni ainakaan ole tullut radikaalisti lisää, päinvastoin tuntuvat vaan vähentyneen.- wilma60
Onko teidän kunnassa kaikille sama "matkasääntö"? Meillä eskarilaiset saavat taksikuljetuksen jos koulumatkan pituus on yli 1 km. Kun matka ylittää tuon kilometrin niin lapsi haetaan kotoa taksilla eikä tarvitse kulkea mihinkään.
- ap.
wilma60 kirjoitti:
Onko teidän kunnassa kaikille sama "matkasääntö"? Meillä eskarilaiset saavat taksikuljetuksen jos koulumatkan pituus on yli 1 km. Kun matka ylittää tuon kilometrin niin lapsi haetaan kotoa taksilla eikä tarvitse kulkea mihinkään.
On, meidän kunnassa on nykyään kaikille sama tuo sääntö, iästä riippumatta.
Hassua onkin, kun aiemmin eskarilaisten kyyditseminen oli niin tarkkaa, taksit oli ohjeistettu noutamaan ja tuomaan kotiovelle saakka ja kuskin piti oikein vielä katsoa, että lapsi pääsee varmasti sisälle saakka tai joku on vastassa jne.
Nyt noiden siis oletetaan selviävän tuonne ihan tuosta vaan, lapset on ilmeisesti yhtäkkiä kummasti kypsyneet.
- äeriohgt
Meillä eskarilaisen kilometriraja on 5 kilometriä...niin luit aivan oikein 5 KILOMETRIÄ. Eka ja tokaluokkalaisilla se on 3 km. Siis aivan suolesta. Jos et itse pysty lasta kuskaamaan, niin ei sitten mennä eskariin..... Tämäkin ihanan kuntaliitoksen tuomia paskoja juttuja. GO HÄMEENLINNA GO....
- ap.
Ei voi olla totta!
Meillähän tämä on myös kuntaliitoksen tuoma uusi juttu, mutta ei olla Hämeenlinnasta. Kyllä on mukavia nämä kuntaliitokset, muutkin asiat muuttuneet huonompaan suuntaan. - Esikouluope evp
Aiemmin muistaakseni perusopetuslaissa oli selkeästi ilmoitettu, että jos matkaa kotoa eskariin on yli 3 km, on kunta velvollinen järjestämään kuljetuksen. Oletko tarkistanut asian? Suosittelisin, sillä jos sama km-määräys on edelleen voimassa, ei kunnassa voi olla laista poikkeavia tulkintoja.
- äääääää
Esikouluope evp kirjoitti:
Aiemmin muistaakseni perusopetuslaissa oli selkeästi ilmoitettu, että jos matkaa kotoa eskariin on yli 3 km, on kunta velvollinen järjestämään kuljetuksen. Oletko tarkistanut asian? Suosittelisin, sillä jos sama km-määräys on edelleen voimassa, ei kunnassa voi olla laista poikkeavia tulkintoja.
Esikoisen eskarimatka 7km, kolmas ja neljäs saavatkin istua sitten taksissa 30km.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418