makupaloja...

johqnnq

saako kanille antaa silloin tällöin makupalana päärynää tai mandariinia? tai mansikkaa? mun pupu tykkää niistä ihan hirveästi.. jätin mandariinin lattialle hetkeks ku kävin hakemassa jotain niin se mussutti sitä siellä ku tulin takas... eikä meinannu antaa sitä ollenkaan pois =)

52

2182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enkel*14

      No,mä annan mun kanille kaikkia herkkuja :D vaikka ei *ehkä* saisi.. mun kanin lempparia on : sipsit,suklaa,päärynä,omena,salaatti,ja kaiken maailman herkkunapit :) ku silleen ajattelee et kanit elää aika vähän aikaa et se aika ku ne elää niin niitä vois kyl hemmotella :) mun kanin pitäis painaa 1kg..se painaa 4kg ;) se on kyl kääpiöluppakorva kani... :) ja aika vanha..

      • Jari

        Eli taidat olla eläinrääkkääjä.

        Kaneille EI saa antaa sitrushedelmiä eikä ihmisille tarkoitettuja makeisia, suklaata ym!Kanisi on todella ylipainoinen. Sen sydän rasvoittuu ja elinikä lyhenee. Tosi törkeää, että esim. vanhemmat eivät valvo, mitä kakarat syöttävät eläimilleen. Sinun on heti lopetettava em. vahingollisten "ruokien" antaminen kanillesi!!!

        Olen jopa kuullut, että jotkut ovat niin ajattelemattomia, että syöttävät kanillensa makkaravoileipiä, vaikka kani on puhtaasti kasvissyöjä!


      • Liina

        Kani elää parhaimmillaan jopa 13 vuotta.. Tämäkö on sinusta pieni aika? Sano nyt vielä että syötät sille siemensekoitusta niin soppa on valmis..

        http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=15;action=display;threadid=4828

        Käypä tuolta katsomassa mitä kanille voi antaa ja mitä ei.. Sille on AINA syy miksi jotain EI saa antaa..

        Sipseissä on niin hirveästi suolaa ja rasvaa että kanisi elinikä on todennäköisestikin lyhyt!! Suklaassa on maitoa, sokeria ja todella kanille vaarallisia lisäaineita jotka eivät kanille sovi.. Ihmisellekin nämä ovat vaaraksi mutta kanille sitäkin enemmän..

        Taidat siis todellakin "hemmotella" kaniasi myrkyttämällä sen.. *silmien pyöritystä*


      • Liina

        Kanit voivat elää jopa 13 vuotta.. Onko tämä mielestäsi lyhyt aika? Vai kuinka kauan olet luullut niiden elävän? Mikäli kani kuolee nuorena "ilman syytä", on syy todennäköisesti sen omistajassa..

        http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=15;action=display;threadid=4828

        Käypä tuolta katsomassa että mitä kanille saa ja pitää ja kannattaa syöttää.. Saatat huomata jotain eroa nykyiseen ruokavalioon.. Sano nyt vielä että syötät sille siemensekoitusta niin soppa on täydellinen..

        Päärynä on oikein hyvä herkku, samoin omena ja salaatti.. Mutta tuo suklaa.. Eikö pieneen mieleesi pilkahda että kani on kasvissyöjä? Suklaassa on maitoa ja sokeria niin paljon että jos kanin maha ei mene sekaisin jos siitä, on se todella ihme.. Ja luulisi ainakin noiden sipsien kohdalla jo sytyttävän.. Ne ovat puhdasta suolaa ja rasvaa..

        Nyt otat oikeasti oikean asenteen tuohon kaninhoitoon niin kanillasikin on parempi olla.. Se on suoraan sanottuna valtavan lihava! Ihme että pystyy liikkumaan kunnolla.. Ainakin painonsa perusteella.. Se tulee todennäköisesti kuolemaan joko sydänkohtaukseen tai elimistön rasvoittumiseen..

        Anteeksi tämä teksti mutta voit varmasti uskoa miksi tämän kirjoitin? Jos et osaa hoitaa kaniasi, anna se pois.. Ei ole reilua sitäkään kohtaan että se joutuu kärsimään sinun takiasi..


      • *benny*
        Jari kirjoitti:

        Eli taidat olla eläinrääkkääjä.

        Kaneille EI saa antaa sitrushedelmiä eikä ihmisille tarkoitettuja makeisia, suklaata ym!Kanisi on todella ylipainoinen. Sen sydän rasvoittuu ja elinikä lyhenee. Tosi törkeää, että esim. vanhemmat eivät valvo, mitä kakarat syöttävät eläimilleen. Sinun on heti lopetettava em. vahingollisten "ruokien" antaminen kanillesi!!!

        Olen jopa kuullut, että jotkut ovat niin ajattelemattomia, että syöttävät kanillensa makkaravoileipiä, vaikka kani on puhtaasti kasvissyöjä!

        En mä kyllä sanois suklaan ym. antamista kanille eläinrääkkäykseks...Mun mielestä kani saa maistaa lähes kaikkea, tietysti kohtuuden nimissä... Ei pikku pala suklaata kania tapa, vaikka kieltämättä neljäkilonen kääpiökani on selvästi ylipainonen... Maalaisjärkeä saa käyttää myös kanin hoidossa, silti kohtuus kaikessa!!


      • Liina
        *benny* kirjoitti:

        En mä kyllä sanois suklaan ym. antamista kanille eläinrääkkäykseks...Mun mielestä kani saa maistaa lähes kaikkea, tietysti kohtuuden nimissä... Ei pikku pala suklaata kania tapa, vaikka kieltämättä neljäkilonen kääpiökani on selvästi ylipainonen... Maalaisjärkeä saa käyttää myös kanin hoidossa, silti kohtuus kaikessa!!

        Tosiaan.. Et VOI olla tosissasi tuolla mitä sanoit!?!! Oletko yhtään ajatellut että kani saattaisi olla kasvissyöjä? Tai että koska sen ruokavalioon ei kuulu sokeri, sen maha menee sekaisin ja se lihoo todellakin pienestäkin määrästä? En uskonut tällaisia ihmisiä olevan olemassakaan..

        Kanille ei EHDOTTOMASTI kuulu mikään ylimääräinen ruoka.. Se vetää ihan varmasti kaikki herkut mitä eteen tarjotaan.. Sen takia omistajalla on valtava vastuu siitä miten hänen kaninsa voi..


      • *KaniFani*

        Moi!!
        Mun mielipide asiasta on se että kanille ei saa antaa:Sipsejä,suklaata,karkkia,kaalia eikä tomaattia... sun kannattaisi vähän miettiä mitä annat kanillesi vaikka se ei kauan eläkkään ,niin sitten kun annat sille kaikkia ''ihmisten herkkuja'' niin se elää vielä vähemmän aikaa koska se lihoaa ja loppujen lopuksi kuolee aikaisemmin ... Siis tää on vain mun mielipide asiasta


      • nopo

        Moi!!
        Kaneille on ihan omat herkut esim.niille on omaa kanin suklaata syötä sitä sille se on ihan liian painava!!ajattele nyt vähän!!!!!


    • Rexkani

      Meidän rexkanimme herkuttelee usein kuoritulla päärynällä tai kuoritulla omenalla, kummastakin poistamme myös siemenkodan ennen jänölle antamista.

      Lisäksi se saa aina silloin tällöin sitä varten kasvatettuja auringonkukan ituja tai rairuohoa tai herneen ituja tai vesikrassia, siis herkkuina. Tuoreruokaa se saa kyllä sekä aamuin ja illoin, eli salaattia, porkkanaa, kurkkua, tomaattia.

      Joskus harvemmin se saa myös mustikanvarpuja tai mansikoitakin.

      Ja kyllä suu napsaa :-)

      Kaneilla on ihan omat herkut siis, ainakin meidän kani on yllämainittuihin ihan hulluna. Hyppii jo haistaessaan herkut kaukaa.

    • johqnnq

      kiitos kaikille vastauksista! hyvä makupala vinkki on antaa kanille rusinoita silloin tällöin mutta omani ei ainakaan niihin koske =) nyt loikin pupuni luokse yläkertaan!

    • *blondi*

      nyt kuulkaas pelottaa ku ootte tollasii x) siis apua!! :D:D siis mulle on ihan hiton sama jos olette hieman jääräpäitä..mä tiedän miten kaniani hoidan! :) ja jos teistä 13wuotta kanin eliniäks on pitkä aika niin ette ansaitse eläintä!! :/ mun kanin täytyisi elää ainakin 10000vuotta..et pitäkää päänne vaan kiinni xD *eräillä on elämä huonossa kunnossa toisin ku *eräillä* xD

      • johqnnq

        mä en ole sulle valittanu mitä syötät kanilles, älä mulle ala valittaa.. mulle on melkei sama vaikka syöttäsit sille suolakurkkua! mut en sitä kyllä suosittele... ystävällisesti kyllä kehotan pitämään pupua laihiksella.. meidän pupu ainakin rakastaa kuivaa ja tuoretta heinää, ja olen kuullut että kania voi pitää laihiksella sillei et antaa vaan vettä ja heinää. mut ei tietenkään pitkiä aikoja. vaikka joka toinen päivä. jos siis haluat pitkäaikaisen ja liikkuvan kaverin pupustasi...


      • Liina

        Oletan että olet sama ihminen joka on tuon toisen nickin takana..

        Jos tiedät niin pirun hyvin miten kania tulee hoitaa, miksi kanisi on KAKSI KERTAA suurempi kuin mitä sen tulisi olla? Kanisi on todellakin vaarallisen lihava.. Paino vastaa sitä että 170 cm ihminen painaisi n. 200 kg!!

        Ja jos sinä sanot että 13 vuotta on kanille lyhyt aika, on aika katsoa itseään peiliin! Kysypä siltä peilikuvalta että miksi olet ottanut eläimen ja mikset vaikka myy sitä kun kerran et tiedä kuinka sitä hoidetaan..

        Ai että odotan sitä päivää kun joku soittaa kanistasi eläinsuojeluyhdistykseen.. Siellä ainakin annettaisiin sille sellainen elämä jonka se ansaitsee..

        Nimim. Todellinen eläinten ystävä.. Toisin kuin *eräät*


      • johqnnq
        Liina kirjoitti:

        Oletan että olet sama ihminen joka on tuon toisen nickin takana..

        Jos tiedät niin pirun hyvin miten kania tulee hoitaa, miksi kanisi on KAKSI KERTAA suurempi kuin mitä sen tulisi olla? Kanisi on todellakin vaarallisen lihava.. Paino vastaa sitä että 170 cm ihminen painaisi n. 200 kg!!

        Ja jos sinä sanot että 13 vuotta on kanille lyhyt aika, on aika katsoa itseään peiliin! Kysypä siltä peilikuvalta että miksi olet ottanut eläimen ja mikset vaikka myy sitä kun kerran et tiedä kuinka sitä hoidetaan..

        Ai että odotan sitä päivää kun joku soittaa kanistasi eläinsuojeluyhdistykseen.. Siellä ainakin annettaisiin sille sellainen elämä jonka se ansaitsee..

        Nimim. Todellinen eläinten ystävä.. Toisin kuin *eräät*

        minkä *itun takia kaikki mulle valittaa? mä kysyin vaan saako kanille antaa päärynää, enkä todellakaan syötä kanilleni mitään sipsejä! sen sanoo terve järkikin! mun kani on sekarotuinen harmaa pystykorva joka painaa n.3kg joka on normaalia ottaen huomioon sen että se ei ole mikään kääpiökani. minkähän nicin takana mun luulit olevan? kysyn vaan. olisit kyllä anteeks pyynnön velkaa koska mä osaan todellakin hoitaa omaa kaniani ja olen samaa mieltä että on todella törkeää syöttää kaneille ihmisten ruokia kuten esim. kaikista mahdollisista pahimmat sipsit! toivoisin että haukutte tätä toiseksi ensimmäistä kirjoittajaa minun sijastani koska hän ei osaa hoitaa kaniaan ja hänen KÄÄPIÖ kani painaa 4kg!!! jopa enemmän kuin minun tavallisen kokoinen kanini! kiitos


      • Liina
        johqnnq kirjoitti:

        minkä *itun takia kaikki mulle valittaa? mä kysyin vaan saako kanille antaa päärynää, enkä todellakaan syötä kanilleni mitään sipsejä! sen sanoo terve järkikin! mun kani on sekarotuinen harmaa pystykorva joka painaa n.3kg joka on normaalia ottaen huomioon sen että se ei ole mikään kääpiökani. minkähän nicin takana mun luulit olevan? kysyn vaan. olisit kyllä anteeks pyynnön velkaa koska mä osaan todellakin hoitaa omaa kaniani ja olen samaa mieltä että on todella törkeää syöttää kaneille ihmisten ruokia kuten esim. kaikista mahdollisista pahimmat sipsit! toivoisin että haukutte tätä toiseksi ensimmäistä kirjoittajaa minun sijastani koska hän ei osaa hoitaa kaniaan ja hänen KÄÄPIÖ kani painaa 4kg!!! jopa enemmän kuin minun tavallisen kokoinen kanini! kiitos

        Jos katsot hieman tarkemmin, huomaat että viestini kohdistuu siis nimimerkille *blondi*.. Sinun kaninhoitotapojasi en ole arvostellut, vaan tämän kyseisen henkilön.. Eli katsopa uusiksi.. ;o)


      • johqnnq
        Liina kirjoitti:

        Jos katsot hieman tarkemmin, huomaat että viestini kohdistuu siis nimimerkille *blondi*.. Sinun kaninhoitotapojasi en ole arvostellut, vaan tämän kyseisen henkilön.. Eli katsopa uusiksi.. ;o)

        no minulle se oli tullut mailiin... kiitos kuitenkin korjauksesta.


    • hyvä!

      blondi,olet oikeassa..noil menee vaan huonosti xD koska kania saa syöttää niinku tahtoo!

    • NamNam

      Meillä mussutellaan innolla mm. persiljaa, tilliä, porkkanannaatteja ym.
      Myös pähkinät on ihanaa herkkua, niitä vaan ei saa hirmuisesti, koska ne lihottaa...
      Joskus puolisen vuotta sitten pupumme löysi myös uuden herkun. En vaan muista tarkkaan mikä se oli, ehkä nektariini.
      Me kuorittiin se, leikattiin se pienempiin osiin, ja tietysti poistimme siemenen.
      Kani söi sen innolla, mutta nykyään emme ole antaneet sitä sille jostain syystä pitkään aikaan.
      Mutta kyllä täytyy sanoa, että persilja ja tilli ym. (ns. kotimaiset herkut) menivät paremmin kaupaksi!!

    • dust

      Kyllä siemensekoitusta saa kanille antaa, kun vaan muistaa kohtuuden! Se on itse asiassa hyvää ravintoa, kun seassa on myös pelletti! En ymmärrä miksi ihmiset väittää ettei se kanille sovi!
      Tietysti se lihottaa äkkiä sellaisia kaneja jotka vaan napottaavat häkeissään aamusta iltaan. Meillä kani on vapaana vähintään 16 tuntia päivässä ja on jopa liian laihakin. Ja syö siemensekoitusta reilun desin päivässä!

      • Liina

        Jos kerran tiedät että siemensekoitus on vaarallista, miksi annat sitä? Voin antaa sinulle heti kättelyssä 20 syytä miksi siemensekoitus on todellakin VAARALLISTA kaneille.. Ei edes haitallista vaan todellakin hengenvaarallista pitkällä tähtäimellä..

        Suosittelen sinuakin tutustumaan aiheeseen enemmän.. Esim. osoitteesta www.puput.net löytyy varmasti kaikki mitä ikinä on halunnut pupuista tietää.. Siellä todella asiansa osaavat ihmiset neuvovat ongelmissa..

        Ja siemensekoitus ei edes välttämättä lihota kania.. Mutta se rasvoittaa sisäelimiä.. Ajan myötä kanin sisäelimet keräävät ympärilleen niin paljon rasvaa että rakas pupu saattaa yhtäkkisesti kuolla ilman että löytyy mitään näkyvää syytä..

        Ja se että pellettiä on mukana, ei tarkoita mitään.. Siemensekoituksissa pelletti on usein heinäpellettiä eikä siis sisällä mitään ravintoaineita joita kani ei heinästäkin saisi.. Ja usein nämä jäävät syömättä..

        Älkää nyt hyvät ihmiset syöttäkö sitä siemensekoitusta!! Kanit eivät ole siemensyöjiä!!!

        Heti kun saan kuulla oikeasti hyvän syyn olla ostamatta pellettiä kanille, hiljenen..


      • dust
        Liina kirjoitti:

        Jos kerran tiedät että siemensekoitus on vaarallista, miksi annat sitä? Voin antaa sinulle heti kättelyssä 20 syytä miksi siemensekoitus on todellakin VAARALLISTA kaneille.. Ei edes haitallista vaan todellakin hengenvaarallista pitkällä tähtäimellä..

        Suosittelen sinuakin tutustumaan aiheeseen enemmän.. Esim. osoitteesta www.puput.net löytyy varmasti kaikki mitä ikinä on halunnut pupuista tietää.. Siellä todella asiansa osaavat ihmiset neuvovat ongelmissa..

        Ja siemensekoitus ei edes välttämättä lihota kania.. Mutta se rasvoittaa sisäelimiä.. Ajan myötä kanin sisäelimet keräävät ympärilleen niin paljon rasvaa että rakas pupu saattaa yhtäkkisesti kuolla ilman että löytyy mitään näkyvää syytä..

        Ja se että pellettiä on mukana, ei tarkoita mitään.. Siemensekoituksissa pelletti on usein heinäpellettiä eikä siis sisällä mitään ravintoaineita joita kani ei heinästäkin saisi.. Ja usein nämä jäävät syömättä..

        Älkää nyt hyvät ihmiset syöttäkö sitä siemensekoitusta!! Kanit eivät ole siemensyöjiä!!!

        Heti kun saan kuulla oikeasti hyvän syyn olla ostamatta pellettiä kanille, hiljenen..

        Minun edellinen kani eli 15 vuotiaaksi (hermeliini) ja silloinkin se lopetettiin virkeänä pappana. Ja söi siemensekoitusta JOTA ELÄINLÄÄKÄRI MINULLE SUOSITTELI


      • johqnnq

        meillä myös syödään siemen sekoitusta melkein joka päivä, ja kani painaa 3kg joka on normaali paino sille eläinlääkärin mukaan. pupuni on sekarotuinen ja normaali kokoinen. luulen että kanienkin on mukavampi syödä siemensekoitusta kuin aina saman makuista pellettiä... pupuni on jo 5v ja todella terve yksilö.


      • Liina
        johqnnq kirjoitti:

        meillä myös syödään siemen sekoitusta melkein joka päivä, ja kani painaa 3kg joka on normaali paino sille eläinlääkärin mukaan. pupuni on sekarotuinen ja normaali kokoinen. luulen että kanienkin on mukavampi syödä siemensekoitusta kuin aina saman makuista pellettiä... pupuni on jo 5v ja todella terve yksilö.

        Luuletko tosiaan että pelletti maistuu jotenkin ikävältä tai mauttomalta? Miksi luulet että ihmiset ostavat siemensekoitusta? Siksi että siinä on kaikenlaisia kivoja erivärisiä juttuja joiden TÄYTYY maistua paremmalle kuin väritön pelletti.. Meillä vedetään aivan onnessaan Genesis-pellettiä ja siemensekoitukselle ennemminkin nyrpistetään nenää.. Voin vakuuttaa että pelletti ei todellakaan maistu yhtään sen pahemmalle tai mauttomammalle kuin siemensekoituskaan..

        Minun puolestani voitte syöttää tietysti kaneillenne mitä haluatte, mutta jos haluatte pitää ne terveenä ja hyvinvoivina, ottakaa asioista selvää!


      • johqnnq
        Liina kirjoitti:

        Luuletko tosiaan että pelletti maistuu jotenkin ikävältä tai mauttomalta? Miksi luulet että ihmiset ostavat siemensekoitusta? Siksi että siinä on kaikenlaisia kivoja erivärisiä juttuja joiden TÄYTYY maistua paremmalle kuin väritön pelletti.. Meillä vedetään aivan onnessaan Genesis-pellettiä ja siemensekoitukselle ennemminkin nyrpistetään nenää.. Voin vakuuttaa että pelletti ei todellakaan maistu yhtään sen pahemmalle tai mauttomammalle kuin siemensekoituskaan..

        Minun puolestani voitte syöttää tietysti kaneillenne mitä haluatte, mutta jos haluatte pitää ne terveenä ja hyvinvoivina, ottakaa asioista selvää!

        mun kani on hyvinvoiva ja terve. eikä se syö pellettiä, eikä ole syönyt. kertaakaan ei olla käyty eläinlääkärissä enkä usko että käydään. ei ne kanit luonnossakaan syö pellettiä. oletko sitten itse maistanut pellettiä kun voit vakuutaa sen olevan paremman makuista?


      • Hanzu
        johqnnq kirjoitti:

        mun kani on hyvinvoiva ja terve. eikä se syö pellettiä, eikä ole syönyt. kertaakaan ei olla käyty eläinlääkärissä enkä usko että käydään. ei ne kanit luonnossakaan syö pellettiä. oletko sitten itse maistanut pellettiä kun voit vakuutaa sen olevan paremman makuista?

        Ei kai se kani luonnossa sitä kirkkaan väristä siemensekoitustakaan syö?

        Lisäksi luonnossa kani saa todella tehdä töitä ruokansa eteen toisin kun lemmikkikanille kannetaan kaikki nenän eteen.
        Vaikka kani olisi miten paljon tahansa ulkona niin ei se kuluta samaa energiamäärää kuin jos eläisi villinä jossain pensaan alla.

        Tuon takia en itse syötä kanilleni siemensekoitusta, luonnossakaan kani ei MISTÄÄN saa maapähkinöitä, joita ainakin useimmissa siemensekoituksissa kai on.

        Olen Liinan kanssa samalla kannalla, siemensekoitukset pois ja pellettiä tilalle...


      • johqnnq
        Hanzu kirjoitti:

        Ei kai se kani luonnossa sitä kirkkaan väristä siemensekoitustakaan syö?

        Lisäksi luonnossa kani saa todella tehdä töitä ruokansa eteen toisin kun lemmikkikanille kannetaan kaikki nenän eteen.
        Vaikka kani olisi miten paljon tahansa ulkona niin ei se kuluta samaa energiamäärää kuin jos eläisi villinä jossain pensaan alla.

        Tuon takia en itse syötä kanilleni siemensekoitusta, luonnossakaan kani ei MISTÄÄN saa maapähkinöitä, joita ainakin useimmissa siemensekoituksissa kai on.

        Olen Liinan kanssa samalla kannalla, siemensekoitukset pois ja pellettiä tilalle...

        ei se ehkä syökkään, mutta sielläkin se saa erimakuisia ruokia kun viitsii katsella.

        lisäksi minun kanini ainakin saa silloin tällöin tehdä töitä ruokansa eteen kun ruoka onkin piilossa tai jumissa talouspaperirullan sisällä. ja eiköhän sitä energiaakin aika lailla kulu kun se on niin onnellinen olostaan iltaisin että hyppii melkein puoli tuntia "onnen pyrähdyksiä" ja sitten kyllä väsyttääkin ja ollaan ketarat suorana niin rentona kuin kani voi olla.

        minulla ei ainakaan ole ollut vielä yhtään siemen sekoitusta jossa olisi pähkinöitä vaikka ollaan testattu monet sekoitukset.

        ---> maapähkinöitä, joita ainakin useimmissa siemensekoituksissa KAI on.

        meidän pupetti alkaa olla iäkäs mutta sitä ei huomaa vielä mistään, eläinlääkäriltä ollaan vältytty ja kani on onnellinen. ikää on jo 5 vuotta ja elämä edessä, ilman pellettiä jota on vähän siemen sekoituksessa. kanien keski-ikä on n. 6-9 vuotta ja meidän kani tulee elämään vielä pitkän ja onnellisen elämän.

        mutta jokainen hoitaa omalla tavallaan joten turha siitä on kinastella. tämä on minun näkökantani asiaan ja pääasia on että minun kanini on onnellinen.


      • Hanzu
        johqnnq kirjoitti:

        ei se ehkä syökkään, mutta sielläkin se saa erimakuisia ruokia kun viitsii katsella.

        lisäksi minun kanini ainakin saa silloin tällöin tehdä töitä ruokansa eteen kun ruoka onkin piilossa tai jumissa talouspaperirullan sisällä. ja eiköhän sitä energiaakin aika lailla kulu kun se on niin onnellinen olostaan iltaisin että hyppii melkein puoli tuntia "onnen pyrähdyksiä" ja sitten kyllä väsyttääkin ja ollaan ketarat suorana niin rentona kuin kani voi olla.

        minulla ei ainakaan ole ollut vielä yhtään siemen sekoitusta jossa olisi pähkinöitä vaikka ollaan testattu monet sekoitukset.

        ---> maapähkinöitä, joita ainakin useimmissa siemensekoituksissa KAI on.

        meidän pupetti alkaa olla iäkäs mutta sitä ei huomaa vielä mistään, eläinlääkäriltä ollaan vältytty ja kani on onnellinen. ikää on jo 5 vuotta ja elämä edessä, ilman pellettiä jota on vähän siemen sekoituksessa. kanien keski-ikä on n. 6-9 vuotta ja meidän kani tulee elämään vielä pitkän ja onnellisen elämän.

        mutta jokainen hoitaa omalla tavallaan joten turha siitä on kinastella. tämä on minun näkökantani asiaan ja pääasia on että minun kanini on onnellinen.

        Hyvä, että kanisi on onnellinen ja terve.
        Minulla ainakin joskus on ollut siemensekoitusta, jossa oli jonkinlaisia pähkinöitä, luulin niitä maapähkinöiksi, mutta ei ne kai sitten olleet.

        Kuitenkin, vaikka en kanilleni siemensekoitusta annakaan niin kyllä meidän pupet syö erittäin monipuolisesti.

        Heinää, kahta tai kolmea eri pellettilaatua, porkkanaa, eri salaatteja, persiljaa ja muita yrttejä, herneenversoja (special herkkua ;), erilaisia hedelmiä, kuivattuja hedelmiä silloin tällöin, omenaa, banaania (tuoretta ja kuivattua), puun oksia, mustikanvarpuja, ruisleipää, näkkileipää...
        Loputon lista :D

        Kannattaa kokeilla kasvattaa itse kaikenlaisia herkkuja kanille.
        Herneet kasvavat aika nopsaan ja maistuvat omistajallekin salaatin seassa ;)

        Lisäksi ovat edullisia.
        Iso pussi kuivattuja herneitä maksaa kaupassa euron verran.

        Siitä vaan herneet likoomaan yön yli ja istuttamaan.

        Herneiden sijaan voi kokeilla esm. auringonkukkaa...

        Itse ajattelin nyt pääsiäiseksi kasvattaa rairuohon sijaan kauraa, jotka kanit voisi sitten natustella pääsiäisherkkuna :)


      • Liina
        johqnnq kirjoitti:

        mun kani on hyvinvoiva ja terve. eikä se syö pellettiä, eikä ole syönyt. kertaakaan ei olla käyty eläinlääkärissä enkä usko että käydään. ei ne kanit luonnossakaan syö pellettiä. oletko sitten itse maistanut pellettiä kun voit vakuutaa sen olevan paremman makuista?

        Heh.. Olen maistanut.. Mutta enpä sen perusteella osaa sanoa mikä kanille on hyvää.. Vain sen että oma kanini juoksee kuin hullu perässä aina kun kuulee pellettipussin rapinan.. Ja sen perusteella vain että pelletin on todettu olevan pupulle hyväksi ja siemensekoituksen ei.. Ja ihan varmasti moni pupu syö mielellään rasvaista siemensekoitusta.. Söisit varmasti itsekin mielellään hampurilaisaterian joka päivä.. ;o)

        Kani ei saa pellettiä pellettimuodossa luonnossa.. Pelleteissä on vain puristetussa muodossa aineita, jotka ovat kanille tärkeitä.. Kani tulee ilman sitäkin toimeen, mutta jos jotain syöttää, pelletti on se parempi vaihtoehto.. Kani kun ei todella ole siemensyöjä..

        Omistin kanin joka söi vain siemensekoitusta.. Päällisin puolin oli terve kuin pukki.. Mitään vaivaa ei koskaan ollut.. Vaan kuolema iski yllättäin.. Lääkärissä selvisi että sisäelimet olivat todellakin rasvoittuneet ja se oli pupun kuoleman syy.. En tähän aikaan vielä ollut kuullutkaan pelleteistä, mutta tekisin mitä vain jos saisin pupuni takaisin ja sen pari vuottakin lisäaikaa mitä se mahdollisesti olisi vielä elänyt..

        Saatte edelleen syöttää pupuillenne mitä haluatte, mutta jos todella haluatte pitää pupustanne hyvää huolta, otatte selvää mikä sille on hyväksi ja toimitte sen mukaan.. Minä en tule sanomaan mitä teidän PITÄÄ tehdä, kerron vain faktat mitkä tiedän.. Ja sen tiedän että siemensekoitus rappeuttaa kania pikkuhiljaa saaden sen olon ikäväksi.. Kokeilkaapa itse.. Syökää pari kuukautta vain roskaruokaa ja verratkaa sitä siihen että syötte tasapainoista ja hyvää ruokaa, josta saatte tarvitsemanne ravintoaineet..


      • johqnnq
        Hanzu kirjoitti:

        Hyvä, että kanisi on onnellinen ja terve.
        Minulla ainakin joskus on ollut siemensekoitusta, jossa oli jonkinlaisia pähkinöitä, luulin niitä maapähkinöiksi, mutta ei ne kai sitten olleet.

        Kuitenkin, vaikka en kanilleni siemensekoitusta annakaan niin kyllä meidän pupet syö erittäin monipuolisesti.

        Heinää, kahta tai kolmea eri pellettilaatua, porkkanaa, eri salaatteja, persiljaa ja muita yrttejä, herneenversoja (special herkkua ;), erilaisia hedelmiä, kuivattuja hedelmiä silloin tällöin, omenaa, banaania (tuoretta ja kuivattua), puun oksia, mustikanvarpuja, ruisleipää, näkkileipää...
        Loputon lista :D

        Kannattaa kokeilla kasvattaa itse kaikenlaisia herkkuja kanille.
        Herneet kasvavat aika nopsaan ja maistuvat omistajallekin salaatin seassa ;)

        Lisäksi ovat edullisia.
        Iso pussi kuivattuja herneitä maksaa kaupassa euron verran.

        Siitä vaan herneet likoomaan yön yli ja istuttamaan.

        Herneiden sijaan voi kokeilla esm. auringonkukkaa...

        Itse ajattelin nyt pääsiäiseksi kasvattaa rairuohon sijaan kauraa, jotka kanit voisi sitten natustella pääsiäisherkkuna :)

        jeah... mitä salaatteja annat kanillesi? mun ei saa salaattia kun kesällä, koska sillon kasavatetaan itse salaatti. luin netissä et kanille ei saa antaa kiinankaalia eikä jäävuorisalaattia...

        rairuohot saa meidän pupetti syödä pääsiäisen jälkeen... ja sillä oli 3 paperipussia kuivattua voikukan lehteä joka on tosi herkku sille...


      • johqnnq
        Liina kirjoitti:

        Heh.. Olen maistanut.. Mutta enpä sen perusteella osaa sanoa mikä kanille on hyvää.. Vain sen että oma kanini juoksee kuin hullu perässä aina kun kuulee pellettipussin rapinan.. Ja sen perusteella vain että pelletin on todettu olevan pupulle hyväksi ja siemensekoituksen ei.. Ja ihan varmasti moni pupu syö mielellään rasvaista siemensekoitusta.. Söisit varmasti itsekin mielellään hampurilaisaterian joka päivä.. ;o)

        Kani ei saa pellettiä pellettimuodossa luonnossa.. Pelleteissä on vain puristetussa muodossa aineita, jotka ovat kanille tärkeitä.. Kani tulee ilman sitäkin toimeen, mutta jos jotain syöttää, pelletti on se parempi vaihtoehto.. Kani kun ei todella ole siemensyöjä..

        Omistin kanin joka söi vain siemensekoitusta.. Päällisin puolin oli terve kuin pukki.. Mitään vaivaa ei koskaan ollut.. Vaan kuolema iski yllättäin.. Lääkärissä selvisi että sisäelimet olivat todellakin rasvoittuneet ja se oli pupun kuoleman syy.. En tähän aikaan vielä ollut kuullutkaan pelleteistä, mutta tekisin mitä vain jos saisin pupuni takaisin ja sen pari vuottakin lisäaikaa mitä se mahdollisesti olisi vielä elänyt..

        Saatte edelleen syöttää pupuillenne mitä haluatte, mutta jos todella haluatte pitää pupustanne hyvää huolta, otatte selvää mikä sille on hyväksi ja toimitte sen mukaan.. Minä en tule sanomaan mitä teidän PITÄÄ tehdä, kerron vain faktat mitkä tiedän.. Ja sen tiedän että siemensekoitus rappeuttaa kania pikkuhiljaa saaden sen olon ikäväksi.. Kokeilkaapa itse.. Syökää pari kuukautta vain roskaruokaa ja verratkaa sitä siihen että syötte tasapainoista ja hyvää ruokaa, josta saatte tarvitsemanne ravintoaineet..

        eihän kanikaan syö pelkkää "roska ruokaa" vaikka se saakin sekoitusta. meidän kani ainakin syö pääravintona kuivaa heinää ja vettä. lisänä saa sitten joko jotakin kuivattua leipää tai s.sekoitusta ja tuoreruokaa. siemen sekoitus on niin pieni osa viikottaista ruokaa. mutta jokainen hoitaa kaninsa niinkuin parhaaksi näkee.


      • Liina
        johqnnq kirjoitti:

        eihän kanikaan syö pelkkää "roska ruokaa" vaikka se saakin sekoitusta. meidän kani ainakin syö pääravintona kuivaa heinää ja vettä. lisänä saa sitten joko jotakin kuivattua leipää tai s.sekoitusta ja tuoreruokaa. siemen sekoitus on niin pieni osa viikottaista ruokaa. mutta jokainen hoitaa kaninsa niinkuin parhaaksi näkee.

        Tietysti! Tottakai siemensekoitus on vain pieni osa kanin ruokavaliota (ainakin toivottavasti) mutta itse ainakin haluan luoda kanilleni mahdollisimman hyvän ympäristön ja siihen tietysti kuuluu osana terveellinen ruokavalio.. En halua että kani kärsii jostain sellaisesta jota itse en ymmärrä muuttaa..

        Mutta edelleen, jokainen syöttäkööt mitä haluaa..


      • Hanzu
        johqnnq kirjoitti:

        jeah... mitä salaatteja annat kanillesi? mun ei saa salaattia kun kesällä, koska sillon kasavatetaan itse salaatti. luin netissä et kanille ei saa antaa kiinankaalia eikä jäävuorisalaattia...

        rairuohot saa meidän pupetti syödä pääsiäisen jälkeen... ja sillä oli 3 paperipussia kuivattua voikukan lehteä joka on tosi herkku sille...

        Annan siis kaikenlaista salaattia, niin kauan kuin se on "lehtevää" eli en anna kiinankaalia tai jäävuorisalaattia.
        Kaalihan aiheuttaa kaasua massuun ja sitä ei kukaan halua :) Muutenkin, lehtevät salaatit on jotenkin sitä "oikeaa" salaattia...

        Mä en sitä rairuohoa anna, kun jostain luin että ei kuulemma ole ihan syötäväksi tarkoitettua.
        Kasvatan siis kaurasta mieluummin kuin otan riskin.
        Ja tulee PALJON halvemmaksi :D

        Täytyy muistaa ensi kesänä kuivatella noita voikukan lehtiä... Ja pieniä nokkosiakin kuulemma voi kuivattaa. Siis sellaisia, jotka ei pistele vielä...


      • johqnnq
        Hanzu kirjoitti:

        Annan siis kaikenlaista salaattia, niin kauan kuin se on "lehtevää" eli en anna kiinankaalia tai jäävuorisalaattia.
        Kaalihan aiheuttaa kaasua massuun ja sitä ei kukaan halua :) Muutenkin, lehtevät salaatit on jotenkin sitä "oikeaa" salaattia...

        Mä en sitä rairuohoa anna, kun jostain luin että ei kuulemma ole ihan syötäväksi tarkoitettua.
        Kasvatan siis kaurasta mieluummin kuin otan riskin.
        Ja tulee PALJON halvemmaksi :D

        Täytyy muistaa ensi kesänä kuivatella noita voikukan lehtiä... Ja pieniä nokkosiakin kuulemma voi kuivattaa. Siis sellaisia, jotka ei pistele vielä...

        sit on kai parempi olla antamatta sitä rairuohoa... en oo kuullu tota. mistä luit sen? itekkin sitä olen syöny x) joskus aina nypittiin niitä irti ja syötiin... ei ollu hääviä en tiiä miks piti syödä.. pikku veli nyppii vieläki joskus....

        nokkosiakin mun piti kerätä... mutta jäi keräämättä kun niitä oli niin vähän... olis varmaan maistunut tosi hyvin myös =)


      • Hanzu
        johqnnq kirjoitti:

        sit on kai parempi olla antamatta sitä rairuohoa... en oo kuullu tota. mistä luit sen? itekkin sitä olen syöny x) joskus aina nypittiin niitä irti ja syötiin... ei ollu hääviä en tiiä miks piti syödä.. pikku veli nyppii vieläki joskus....

        nokkosiakin mun piti kerätä... mutta jäi keräämättä kun niitä oli niin vähän... olis varmaan maistunut tosi hyvin myös =)

        Taisin lukea alunperin kissoja käsittelevältä foorumilta tai jostain kissayhdistyksen sivuilta...
        Kuvittelin ettei se sitten ole millekään elukalle tarkoitettu syötäväksi.

        Tuskin siihen kummiskaan kuolisi, mutta pelaan varman päälle :)

        Niin juu, oon itsekin joskus maistellut rairuohoa, kuvittelisin kuitenkin että itse kasvatettu ohra/kaura on parempaa.

        Ainakin itse kasvatetut herneenversot on paljon parempia kuin kaupan salaattihyllyltä... ;)


      • johqnnq
        Hanzu kirjoitti:

        Taisin lukea alunperin kissoja käsittelevältä foorumilta tai jostain kissayhdistyksen sivuilta...
        Kuvittelin ettei se sitten ole millekään elukalle tarkoitettu syötäväksi.

        Tuskin siihen kummiskaan kuolisi, mutta pelaan varman päälle :)

        Niin juu, oon itsekin joskus maistellut rairuohoa, kuvittelisin kuitenkin että itse kasvatettu ohra/kaura on parempaa.

        Ainakin itse kasvatetut herneenversot on paljon parempia kuin kaupan salaattihyllyltä... ;)

        jep... toissapäivänä laitoin pupulle ja mulle kasvamaan "kauraruohoa" =) täytyy vielä ostaa siihen pääsiäispupuja.. oliskohan se kaura kasvanu paperin päällä? en ollu varma niin laitoin multaan...


      • Hanzu
        johqnnq kirjoitti:

        jep... toissapäivänä laitoin pupulle ja mulle kasvamaan "kauraruohoa" =) täytyy vielä ostaa siihen pääsiäispupuja.. oliskohan se kaura kasvanu paperin päällä? en ollu varma niin laitoin multaan...

        Ostaa pääsiäispupuja?
        Mitäs höpiset, sullahan on ainakin jo yksi mainio pääsiäispupu ;)

        Jesh, ois varmaan kasvanut siinä paperin päällä, mutta musta ainakin on mukavampi laittaa multaan.
        Meidän herkkusuut varmaan vetäis paperitkin syödessään XD
        Multaa ei toistaiseksi ole syöneet...

        Kokeile ihmeessä vielä herneitä, on tosi hyviä ja kasvaa aika nopeasti.


      • johqnnq
        Hanzu kirjoitti:

        Ostaa pääsiäispupuja?
        Mitäs höpiset, sullahan on ainakin jo yksi mainio pääsiäispupu ;)

        Jesh, ois varmaan kasvanut siinä paperin päällä, mutta musta ainakin on mukavampi laittaa multaan.
        Meidän herkkusuut varmaan vetäis paperitkin syödessään XD
        Multaa ei toistaiseksi ole syöneet...

        Kokeile ihmeessä vielä herneitä, on tosi hyviä ja kasvaa aika nopeasti.

        ei viitti laittaa meidän 3 kilosta pääsiäispupua siihen ;) vai luulitko että tein ammeeseen sen ruohon =D heh...

        täytyy kokeilla joskus.. kiitti vinkistä.


      • aiutt
        johqnnq kirjoitti:

        sit on kai parempi olla antamatta sitä rairuohoa... en oo kuullu tota. mistä luit sen? itekkin sitä olen syöny x) joskus aina nypittiin niitä irti ja syötiin... ei ollu hääviä en tiiä miks piti syödä.. pikku veli nyppii vieläki joskus....

        nokkosiakin mun piti kerätä... mutta jäi keräämättä kun niitä oli niin vähän... olis varmaan maistunut tosi hyvin myös =)

        Rairuohosta luki jollakin kani sivustolla niin, että rairuohon siemenissä om jotaim aineita (myrkkyjä), jotka eivät sovi kanin (eikä minkään muunkaan ) elimistölle.


    • Persilja

      Muistutan kaikille että jokainen kani on omalaatuinen! Kanille voi aina silloin tällöin antaa pieniä herkkupaloja.... ja meidän kani herkuttelee iduilla, salaatilla yms....
      Mandariinia ei oikee suositella kaneille mut jos sun kani tykkää siit ni kai sitä voi antaa vähän.. mut raja kaikella =)
      Muistakaa katsoa myös mitä kanillenne tyrkytätte.. vihanekset ja hedelmät ovat loistavia herkkuja mutta suklaa makeiset ja muut eivät!

    • *enkel15*

      siis miten te kehtaatte haukkua mua ja mun kaniani!!??? täällä joku ihminen kysyi neuvoa et miten syöttää OMAA kania..ja te alatte haukkuu !!vitun ihmiset ootte pentuja! XD pitäkää huolta vaan omista kaneistanne älkääkä mun :) ja neuvokaa et miten syötätte kanianne älkääkä alkako mua haukkuu jos kerron mun jutuistani!! tultaa tänne ni vedän kaikkii mun buutsikalle jenginkaa turpaan :) on ainakin kokemusta ja oikeesti mun kani painaa 1.35kg et ootte aikas tyhmii ku uskotte kaikkee XD HAHAHAHAHAAA

      • johqnnq

        oot kyllä tosi lapsellinen. huh huh. ei ota selvää kuinka vanha olet.


      • *blondi
        johqnnq kirjoitti:

        oot kyllä tosi lapsellinen. huh huh. ei ota selvää kuinka vanha olet.

        joo tappakaa kaninne ei ne teitä ansaitse.... ja miettikää kenellä on mennyt elämä pioille.ku ootte netis aina..mä en enään tuu nettii näkee noin epävoivosii ihmisii oli kiva jutella mun isosta jäniksestäni eikä mistään *kääpiökanista xD hulluki tajuu etti kääpiö kani ees vois painaa niin paljoo..huh huh ku ei kukana tajunnut ni moi!


      • johqnnq
        *blondi kirjoitti:

        joo tappakaa kaninne ei ne teitä ansaitse.... ja miettikää kenellä on mennyt elämä pioille.ku ootte netis aina..mä en enään tuu nettii näkee noin epävoivosii ihmisii oli kiva jutella mun isosta jäniksestäni eikä mistään *kääpiökanista xD hulluki tajuu etti kääpiö kani ees vois painaa niin paljoo..huh huh ku ei kukana tajunnut ni moi!

        opettele kirjoittamaan. miks sä olisit muka kirjottanu et kanis painaa niin paljon jos ei pidä paikkaansa!? kysynpähän vaan fucking idiot!


      • johqnnq
        *blondi kirjoitti:

        joo tappakaa kaninne ei ne teitä ansaitse.... ja miettikää kenellä on mennyt elämä pioille.ku ootte netis aina..mä en enään tuu nettii näkee noin epävoivosii ihmisii oli kiva jutella mun isosta jäniksestäni eikä mistään *kääpiökanista xD hulluki tajuu etti kääpiö kani ees vois painaa niin paljoo..huh huh ku ei kukana tajunnut ni moi!

        sit blondina paljastat liikkuvas monella eri nikillä! hahaaa tyhmäää


      • *blondi*
        johqnnq kirjoitti:

        sit blondina paljastat liikkuvas monella eri nikillä! hahaaa tyhmäää

        siis mä tod liikun aina eril nickil :D:D ja mun iso kani/jänis painaa 4kg xD et kukakohan se täs o tyhmä?? mut mä en puhu kämästen kakrujen kaa ku ne valittaa et niitten tikkari on syöty xD siis apua x))


      • johqnnq
        *blondi* kirjoitti:

        siis mä tod liikun aina eril nickil :D:D ja mun iso kani/jänis painaa 4kg xD et kukakohan se täs o tyhmä?? mut mä en puhu kämästen kakrujen kaa ku ne valittaa et niitten tikkari on syöty xD siis apua x))

        haluasin tosiaan tietää minkä ikäinen olet... ainakin tosi lapsellinen viestien mukaan. tai vähintäänkin blondi!


      • *blondi
        johqnnq kirjoitti:

        haluasin tosiaan tietää minkä ikäinen olet... ainakin tosi lapsellinen viestien mukaan. tai vähintäänkin blondi!

        jees..............................


    • asdfghjklöä_

      nää on siis kirjoitettu vuonna 2004.............
      kuinka vanha sun kanis nyt on ku syötit sille sipsiä , karkkia , suklaata yms ? ;s

    • asdfghjklöä_

      ja siis vaikutit noitten viestien perusteella tosi lapselliselta ja TODELLA nuorelta.

    • Perusimmeinen

      Että sä oot tyhymä, Liina.

    • kanini

      en koskaan antaisi kanilleni mitä sattuun anna kanille vain niille tarkoitttuja tuotteita kanin maha menee sekaisin maito tuotteista! tämä oli vain huomautus

    • Anonyymi

      Suklaa ja sipsit on ihmisten herkkua ei kanijen kanijen herkkua on esim auringonkukan lehdet sä kidutat sun kania sun kani on raukka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1575
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1222
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe