Olen ensimmäistä kertaa lähdössä lentäen reissuun joulukuussa kaverini kanssa ja olen nyt ostamassa lippuja netin kautta, ja aloin ihmettelemään miten on noiden paikkojen kanssa? Eli määräytyykö paikat vasta lentokentällä lähtöselvityksessä (vai mikä sen nimi nyt onkaan..) vai varataanko paikka samalla lippujen kanssa ja sitä ei sen jälkeen voi enää muuttaa?
Olen siis ostamassa itselleni omaa lippua ja kaverini ostaa itselleen oman, mutta olisi kiva jos pystyisimme istumaan matkan ajan vierekkäin. Miten se mahtaa onnistua? Pitääkö jommankumman ostaa samalla meille molemmille liput, jotta pääsisimme vierekkäin istumaan? Ja onko eri lentoyhtiöillä eri käytännöt?
Sorry oli varmaan tyhmä kysymys... mutta kuten mainitsin, olen vielä toistaiseksi neitsyt lentämisessä :) Kiitos kaikille, ketkä viitsii vastailla!
Istumapaikkojen määräytyminen?
5
963
Vastaukset
- wysig
Jos matkanne suuntautuu kaukomaille, useimmat lentoyhtiöt tarjoavat ennakkoon istuinpaikkatoiveen tietylle paikalle. Tämä mahdollistaa sinulle ja ystävällesi paikanvarauksen ennakkoon vierekkäin. Sinun kannattaa ottaa yhteyttä ao.lentoyhtiöön saadaksesi paikat ennakkoon vierekkäin.
Euroopan reiteillä tällaista vaihtoehtoa ei ole yleisesti eli silloin vaihtoehdoksi jää tuo lähtöselvitys.
Jos teette erilliset varaukset, lentoyhtiöllä ei ole mahdollisuutta tietää, että matkustatte yhdessä ja on todennäköisempää, että päädytte istumaan eripuolilla konetta, erityisesti jos kyseessä on nk.lomalento ei reittilento.- aloittaja
Saksaan olemme matkustamassa ja varmaan olisi tosiaan hyvä ottaa yhteyttä ko. lento-yhtiöön.. Olen vaan niin huono puhelimella selvittelemään tällaisia, mutta varmaankin se on pakko :D
- Vaihtelee
Ainakin Finnairilla jos varaa Euroopan reittilennon, niin jo siinä varausvahvistuksessa jonka saa sähköpostiin, näkyy istumapaikat (sekä menomatkalla että paluumatkalla). Eli kun varataan kahdelle matkustajalle lennot samalla kertaa, niin ne paikat ovat automaattisesti yhdessä. Muistaakseni Finnairin nettisivuilla niitä paikkoja ei saa itse valita varaustilanteessa, vaan ne tulevat automaattisesti.
Jos varaatte erikseen, niin silloin paikatkin voivat olla eri puolilla konetta. Ne voi vielä kentällä check inissä vaihtaa, mutta jos kone on täysi ja muilla paikoilla istuu ihmisiä jotka myös haluavat matkustaa yhdessä, ja ovat saaneet vierekkäiset paikat jo lippujen ostovaiheessa, niin heitä ei tietenkään siirretä erilleen.
Yksi mahdollisuus olisi tosiaan että toinen teistä ostaa molemmille liput, ja sitten toinen siirtää tälle oman osuutensa vaikka nettipankin kautta.- Seat24
Finnairin sivulta varatessa on ainakin ennen saanut valita myös paikan vapaana olevista. Tuo mahdollisuus voi kyllä helposti jäädä huomaamatta, koska se on klikkauken takana eikä ole ns. pakollinen tieto. Aivan viime aikoina olen varaillut Finnairinkin lennot ebookersilta, ja siellä voi vain esittää toivomuksen käytävä/ikkuna.
Finnairin reittilentojen lähtöselvitys alkaa netissä 36 tuntia ennen lennon lähtöä, ja jos on ajoissa asialla, on hyvät mahdollisuudet saada valittua kaverin kanssa vierekkäiset paikat.
- ...
Olen joskus varannut perheellemme (2 2) liput kahdella eri Visa-kortilla kun luottoraja ei antanut mahkuja varata kaikkia samaan varaukseen. Toinen pari istui koneessa perällä, toinen pari riveillä 8-9, varauloskäytävän kohdalla, ja siihen oli sijoitettu perheen 12-vuotias, joka jo luettiin lippua varatessa aikuiseksi. Kuitenkin hänet olisi haluttu siirtään pois varauloskäytävän kohdalta. Koneessa ei ollut vapaita paikkoja, joten hän istui siinä missä oli, ja isä istui hänen edessään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865