Rahojen keräilijät

Pena

Moi.
Aloitin rahojen keräämisen saatuani aika paljon toisen keräämiä kolikoita.

Nyt kysyisinkin maailmalla kulkeneista kolikoista, että saako niitä putsailtua millään?

13

3696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cevy

      suotta puhdista kolikoita (ovat puhdistuksen jälkeen keräilymielessä arvottomia).

      Lämpimällä vedellä ja miedolla astiapesuaineella voi irtolian pestä ilman hankaamista pois.

      Tuossa hyvä linkki aloittelevalle keräilijälle.
      http://koti.mbnet.fi/jm78/ohjeita.html

      • kiinnostunut(ko)

        HEI! minulla olisi myös vanhoja rahoja tallessa. muutama jopa kohta 100vuotta vanhoja 10 pennisiä yms. tahtoisin kovasti tietää kuka luotettava osaisi VAIN tietojen perusteella arvioida noin suunnilleen rahojen arvot. löytyy myös muutama ulkomaalainen kolikko. Olisin kovasti kiitollinen jos joku luotettava henkilö osaisi auttaa. Myymisestä en aivan varma ole mutta sitten kun olen saanut tietoa tarpeeksi ja rahojen oikean alkuperän selville niin saatan jopa myydäkkin muutaman. huom! joitakin näistä on tosi monta kappaletta tallella. jos vaikutat ja olet luotettava niin laitan sposti osoitteen niin keskustellaan lisää.


    • Numismaatikko

      Tavallisin virhe mitä vanhoille kolikoille tehdään on että ne puhdistetaan ja laitetaan muovikansioon.
      Koskaan et voi parantaa rahan kuntoa, voit ainoastaan muuttaa sen ulkonäköä.
      Puhdistettu raha on taloudellisessa mielessä aina katastrooffi, valistuneet keräilijät hylkivät yleensä niitä eikä edes kelpuuta kokoelmaansa selaaisia.
      Irtolikaa voi yrittää poistaa, mutta mitään hankausta tai naarmuttamista ei pidä missään nimessä suoritta. Kaikenlaiset hopeankiilloitusaineet on myös täyttä myrkkyä kolikoille.
      Aloittijoille löytyy luettavaa Suomen Numismaattisen Yhdistyksen kotisivulta. linkki: http://snynumis.fi/neuvonta/mita.html

    • Pena

      Kiitos vinkeistä.

      Noin mä vähän olinkin ymmärtänyt, ettei kolikoita ainakaan pidä hangata.

    • tinde95

      Hei! Olen kuullut että rahankerääjät maksavat 2000 vuoden 20 sentin kolikoista 40e. Olen melkein 2 vuotta etsinyt sitä ja olen nyt saanut semmoisen! Olisin kysynyt että jos haluat sen ostaa niin paljonko tarjoaisit siitä? T:Tino.

    • Eurokolikot

      Jos puhdistat niin ota ainakin tarkkaan selvää miten sen voi tehdä kolikoita pilaamatta. Hopeisten juhlarahojen puhdistaminen esimerkiksi on aivan eri juttu kuin kuparikolikoiden siistiminen...

      -Eurokolikoiden Keräilijä-

      Vatikaanin, Monacon ja San Marinon eurokolikoita ja juhlarahoja:

      http://www.kolumbus.fi/mjk/eurot/

      Vatikaani, Monaco, San Marino - eurokolikot ja juhlarahat

    • vanhat rahat

      minulla on vanhoja suomalaisia kolikoita1800vuoden loppupuolelta 1900vuoden alkupuolelle ja siitä ylöspäin olisiko jollain kiinnostusta niihin jos on ottaisitko yhteyttä [email protected]

    • Carol

      hei, mulla on vanhoja rahoja eri maista. Kuningatar Victorian aikaisia "pennejäkin".
      Olisikohan kukaan kiinnostunut. Ovat kyllä käytössä kuluneita. Ottakaa yhteyttä
      jos kiinnostaa.

    • Tietoaasiasta

      Vuoden 2000 20 senttiä on kyllä harvinaisin suomalaisista perus kolikoista, mutta en usko että joku sinulle 40e maksaa kun UNC laatuisen saa 15 euroa Huutonetistä. (UNC on käyttämätön raha)

    • viivi

      Minulla olisi 5 markan kolikko vuodelta 1961

      Mahtaisiko joku tietää millainen arvo sillä on nykyään?

      Kiitos vastauksesta.

    • jabaaaaui

      Arvo siinä 1e.

    • JARVELAINENREIJO@GMA

      minulla on tässä edessäni varmaankin vuoden 1799 mallia oleva luultavasti oleva kopeekka ylä reunassa ON 2

    • Jos jollain olisi kolikoiden eri variantteja,olisin kiinnostunut.kuten kaksoispuristuksista ja muista virheistä kolikossa.tai vaikkapa magneettinen 20p 1971?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11041
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3093
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      213
      2945
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1736
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      50
      1630
    9. 85
      1628
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe