Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Nälkäpalkalla?

Palkkaa?

Kertokaapa mielipiteenne, kannattaako aloittaa väikkäriä minimipalkalla eli n. 1200 €/kk? Onks tuo kohtuupalkka jatko-opiskelijalle?

6

1047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Palkkana vai apurahana? Jos tuosta vielä verot pitää maksaa niin aika kurjalta kuulostaa. Riippuu tietysti millaiset asumiskustannukset yms. ovat. Olen ollut apurahalla, joka oli 1250 €/kk mutta siitä on jo useita vuosia ja kyseessä oli vain 12 kk. Tiukkaa teki mutta kurinalaisella budjetilla jotenkin siitä selvisin.

    • R-iina

      Olet jättänyt kyllä aika vähäisen tiedon varaan moiseen kysymykseen vastaamisen. Mutta, niinkuin sanottu, jos teet apurahalla, eikä veroja tarvitse maksaa, niin aina parempi. Elämäntilanteesi tietysti myös vaikuttaa. Minkälaisia menoja sinulla on? Osaat varmaan itsekin tehdä yksinkertaisen laskelman kuukausittaisista menoistasi ja arvioida kannattavuutta sen perusteella.

      Mikä perustutkinto sinulla on? Itse olen DI, ja aloittanut jatko-opinnot 2008 enkä kyllä varmaankaan tuolla palkalla olisi väikkäriä alkanut tekemään. Vaikka yliopistot eivät palkkauksessa yritysmaailman kanssa kilpailekkaan, niin en kyllä lukenut neljää vuotta korkeakoulututkintoa tehdäkseni jatko-opintoja huonommalla palkalla kuin mitä tutkimusassistentit saavat.

      • t. kiinnostunut jatk

        Mikä on palkkasi? Aloittaessa? Entä nyt?


      • R-iina
        t. kiinnostunut jatk kirjoitti:

        Mikä on palkkasi? Aloittaessa? Entä nyt?

        Ihan piti tarkistaa, ovatko nämä palkkataulukot julkisia, mutta näyttivätpä tuolta Professoriliiton sivuiltakin löytyvän. Eli jos olet kiinnostunut noin yleisellä tasolla tuosta yliopistojen palkkausjärjestelmästä, niin tuolta linkistä löytyy palkkataulukko:

        http://www.professoriliitto.fi/asp/system/empty.asp?P=202&VID=default&SID=534356749049226&S=1&C=18421

        Jatko-opiskelijat ohjeistuksen mukaan kuuluvat aloittaessaan tasolle 7/1 ja jatko-opiskelijoiden on opintojensa edetessä mahdollista edetä tasolle 7/4 asti. Tätä ylemmäs ei ilman erityisiä meriittejä taida päästä, koska ylemmille tasoille vaaditaan jo korkeampi koulutus tai merkittävää julkaisutoimintaa. Eli vähän reilulla kahdella tonnilla aloitetaan. Palkkataulukossa puolestaan voi sitten edetä jatko-opinto-, julkaisu- ja opetuspisteiden avulla. Eli mitä ahkerampi olet, sitä paremmin palkitaan.


    • jos raha riittaa elamiseen ja haluat tohtoriksi. eihan muulla ole mitaan valia. taas jos tuntuu silta etta palkka on liian matala niin sitten ei kannata. loppujen lopuksi kaikki on kiinni siita mita itse haluat; ystavat tai palstan ihmiset voivat vaan antaa omia mielipiteitaan.

      itse lahdin ulkomaille. palkkaus on parempi useasti silla tavoin. suosittelen joka tavalla. onnea jatkoon!

    • En usko

      Itse päätät, mutta kyllähän toi on todella pieni palkka. Tottakai parempi kun "ei mitään".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2394
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2141
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      100
      1961
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1400
    Aihe