puolet koululasista varastelee kaupoista tavaraa ja onko tullu mieleen semmoinen asia ettei ne lapset edes ymmärrä että se on niin suuri rikos koska ne tavarathan on vaan kaupan ne ei oo kenenkään tänään tuli esille semmoinen näkökulma kun selvitettiin yhden äidin ja pojan kanssa näpistystä.
tiedättekö muuten että
46
549
Vastaukset
- reference
että puolet koululaisista varastelisi, onko siitä tehty joku kysely tai vastaava?
- viivatiina
että tämä lapsi joutuu käymään perheneuvolassa ongelmiensa takia joista varmaan vähäisin on tämä tämänpäiväinen siellä on keskusteltu asiasta muiden asioiden yhteydessä ja mää vaan sitä tässä itse mietiskelin etteivät varmaan semmoiset alakoululaiset ehkä oikeen ymmärrä mitä se tarkoittaa kun pitää karkkipatukan taskuunsa eivät ymmärrä että se on jonkun toisen omaisuutta.
- reference
viivatiina kirjoitti:
että tämä lapsi joutuu käymään perheneuvolassa ongelmiensa takia joista varmaan vähäisin on tämä tämänpäiväinen siellä on keskusteltu asiasta muiden asioiden yhteydessä ja mää vaan sitä tässä itse mietiskelin etteivät varmaan semmoiset alakoululaiset ehkä oikeen ymmärrä mitä se tarkoittaa kun pitää karkkipatukan taskuunsa eivät ymmärrä että se on jonkun toisen omaisuutta.
kysymykseeni vastausta, mutta ongelmia varmasti on monilla tämän päivän
lapsilla, sekä vanhemmillaan.
Eivät kaikki ymmärrä ja ellei kotona sääntöjä opeteta jo pienenä, ongelmia tulee. - viivatiina
reference kirjoitti:
kysymykseeni vastausta, mutta ongelmia varmasti on monilla tämän päivän
lapsilla, sekä vanhemmillaan.
Eivät kaikki ymmärrä ja ellei kotona sääntöjä opeteta jo pienenä, ongelmia tulee.osaa tehdä tilastot asiasta kun asiasta.
- reference
viivatiina kirjoitti:
osaa tehdä tilastot asiasta kun asiasta.
tästä tehty, siitä olisin kiinnostunut.
Lapsilta ja nuorilta kysellään paljon, esim. alkoholin- ja huumeidenkäytöstä,
joten ajattelin, olisiko varastamisestakin tehty kysely. - viivatiina
reference kirjoitti:
tästä tehty, siitä olisin kiinnostunut.
Lapsilta ja nuorilta kysellään paljon, esim. alkoholin- ja huumeidenkäytöstä,
joten ajattelin, olisiko varastamisestakin tehty kysely.pidetä niin isona ongelmana kun siitä harvemmin jäädään kiinni mutta kai jonkinlaisia kyselyjä on tarvittu että voidaan päätellä että näin on.
- HTZA
tarvita, minä luulen että 80 prossaa harrastaa.
Ainakin silloin kun minä olin, jotain 14v. (1964)
Miksi se olisi muuttunut?
Yleensä se oli vain jännä juttu, Prosentti oli ehkä sitten sairaita.
Ja yksi juttu, minun aikanani ja varmaan nytkin, jotkut varastavat siksi että vanhemmilta ei heru viikkorahaa, ja kuitenkin pitäisi pysyä porukassa. - -tiina
HTZA kirjoitti:
tarvita, minä luulen että 80 prossaa harrastaa.
Ainakin silloin kun minä olin, jotain 14v. (1964)
Miksi se olisi muuttunut?
Yleensä se oli vain jännä juttu, Prosentti oli ehkä sitten sairaita.
Ja yksi juttu, minun aikanani ja varmaan nytkin, jotkut varastavat siksi että vanhemmilta ei heru viikkorahaa, ja kuitenkin pitäisi pysyä porukassa.sitä mieltä ettei varasteta mutta nyt kun mää oon miettiny sitä eilistä keskustelua takahuoneessa niin uskon että ongelma on paljon isompi kun luullaan ja tuskin haluan edes tietää kuinka iso se on niin vaikeeta pienellä paikkakunnalla paljon löytyy kuitenkin ihmisiä joiden mielestä se on kuitenkin kaupan syy mitäs myyvät.
- tieto ?
puolet koululaisista, ei taida olla ihan noin.
- viivatiina
kertoo mutta uskon että paljon on mukana näitä näpistyksiä joita alakoululaiset ei edes ymmärrä näpistelyksi niinkun jo aikaisemmin kirjoitin ettei ne välttämättä ymmärrä että kaupassa olevat tavarat on jonkun omia.
Kun katsoo sitä laumaa joka ruokavälitunnilla vaeltaa kauppoihin maleksimaan niin ei ole ihme vaikka puolet näpistäisi jotain. Siihen pitää puuttua kovalla kädellä. Se on rikos ja siitä pitää saada oikea rangaistus.
Mutta mitä tekee vanhemmat? Vähättelee ja puolustelee niinkuin kaikissa muissakin asioissa!!!
Semmoiseksi tää maailma on mennyt että tenevat saa tehdä mitä vaan ja aina on vanhemmat puolustelemassa ja selittelemässä. Liian tuttua on tämä että ei se meidän lapsi ainakaan ole ollut, tai jos on ollut niin oli siinä muitakin.
Opettajatkaan ei enää uskalla laittaa mitään moitelappuja kotiin kun heti on vanhemmat kimpussa ja alkaa se helkkarinmoinen selittely ja puolustelu.
Ihan oikein teit kun kirjoitit tästä asiasta. Meidän kaikkien asia on puuttua tähän jos jotain näämme. Miksi puolustella kun kysymyksessä on kuitenkin rikos!- viivatiina
että me voitas puhua ei nyt enää omien lastemme vaan lasten lastemme kanssa kenen ne kaupan tavarat on koska ei se oo syntymästä selvää että kaikki asiat tiedetään kaikki on opeteltava ei ollu ensimmäinen eikä varmaan viimeinenkään kerta kun kerroin lapselle että ne kaikki kaupan tavarat on mun eikä sekään varmaan tykkäis jos mää menisin sen kotiin ja varastaisin jotain sille kuuluvaa mun mielestä oli tosi fiksusti tehty äidiltä että otti yhteyttä koska varastaminen tuli esille vasta kotona ja tulivat yhdessä juttelemaan.
- en varasta
missä niiden ero, rahallisessa määrässä, tavaran koossa vai muussa?
Tietääkö joku?
Kyllä kaupoista varastetaan tavaraa myös aikuisten toimesta, mutta jospa se on alkanutkin jo lapsena.- viivatiina
mutta tietysti jonkun pikkuisen ihmisen joka ei vielä ymmärrä asiaa oikeesti tekonen on näpistys mun mielestä siitä pitäs enemmän puhua kotona ja koulussa mitä se tarkoittaa ettei sen tarkoitus ole tuoda vaan jännitystä elämään.
- paapuuri
istui rattaissa ja kun tultiin ulos, huomasin, että pojalla oli käsissään yksi sormikas.
Oli napannut hyllystä ohi mennessämme.
Hiljakseen vein sen takaisin, en viitsinyt kertoa kauppiaalle tapauksesta, olisiko pitänyt?
Joskus tulee mieleen, että mitähän lapset puuhaavat, kun karkkihyllyn luona parveilevat,
voi siellä joku suklaapatukka vilahtaa taskuunkin.
Nykyisin ei kaupoissa myyjiä niin paljon ole, että ehtisivät kaikkea seuraamaan.
Usein tapaa kassalla ensimmäisen henkilökunnan edustajan, ainakin näissä pienissä kaupoissa.- paapuuri
poika oli siis vajaa kaksivuotias, kun tämä tapahtui, joten kyseessä ei varmaankaan ollut suunniteltu varkaus.
- viivatiina
paapuuri kirjoitti:
poika oli siis vajaa kaksivuotias, kun tämä tapahtui, joten kyseessä ei varmaankaan ollut suunniteltu varkaus.
pikku kaverit ei kyllä vielä ymmärrä varastaa.
- murrosikä paha
viivatiina kirjoitti:
pikku kaverit ei kyllä vielä ymmärrä varastaa.
Meillä törmättiin tähän ongelmaan, vaikka takuuvarmasti on kotoa välitetty asennetta, että varastaminen on halpamaista ja väärin, eikä itse todellakaan ole näytetty esimerkkiä, ei ole otettu edes nuppineulaa jos se ei ole ollut meidän.
Murrosiässä poika kavereidensa kanssa pölli kaupoista kamaa, asia selvisi kun rupesin kyselemään pojan laatikoista löytyneiden tavaroiden alkuperää. Tavaroita (en kerro mitä) he myivät etiäpäin pienissä määrin.
Olin kauhistunut, mutta homma katkesi kyllä siihen kun siitä oikein kovisteltiin ja keskusteltiin.
Nykyään murrosikä on paljon rankempi juttu kuin meikäläisten aikana, ja paljon helpommin lähtee nuoret johonkin älyttömään. Paineet olla kovis on suuret, ja rahaa pitää olla, mikä on esim. työttömien perheissä todellinen ongelma. Harvalla lapsella on niin hyvä itsetunto, että kestää kun itsellä ei ole mitä muilla. idän turistit, mitenkähän heidän taskujensa laita lienee..ainakin he haahuilevat ympäriinsä, ja mitään einäytä löytyvän, ainakin isoissa liikkeissä..
- viivatiina
Pirrejuupas kirjoitti:
idän turistit, mitenkähän heidän taskujensa laita lienee..ainakin he haahuilevat ympäriinsä, ja mitään einäytä löytyvän, ainakin isoissa liikkeissä..
lapset ei aina ymmärrä sitä ihan loppuun asti niinkun aikaisemmin tossa kirjoitin.
- viivatiina
murrosikä paha kirjoitti:
Meillä törmättiin tähän ongelmaan, vaikka takuuvarmasti on kotoa välitetty asennetta, että varastaminen on halpamaista ja väärin, eikä itse todellakaan ole näytetty esimerkkiä, ei ole otettu edes nuppineulaa jos se ei ole ollut meidän.
Murrosiässä poika kavereidensa kanssa pölli kaupoista kamaa, asia selvisi kun rupesin kyselemään pojan laatikoista löytyneiden tavaroiden alkuperää. Tavaroita (en kerro mitä) he myivät etiäpäin pienissä määrin.
Olin kauhistunut, mutta homma katkesi kyllä siihen kun siitä oikein kovisteltiin ja keskusteltiin.
Nykyään murrosikä on paljon rankempi juttu kuin meikäläisten aikana, ja paljon helpommin lähtee nuoret johonkin älyttömään. Paineet olla kovis on suuret, ja rahaa pitää olla, mikä on esim. työttömien perheissä todellinen ongelma. Harvalla lapsella on niin hyvä itsetunto, että kestää kun itsellä ei ole mitä muilla.ottamaan mutta varmaan sekin on tehokas keino kun viedään paikanpäälle kertomaan asiasta että olet varastanut porukkajuttujahan ne yleensä on siinähän se tyhmyys tiivistyy joku kokeilee ja kertoo että helppoo on ja sillai saadaan sit toisten hyväksyntä.
- Enkeli-trio
ja hyvin teit,minkä teit.
Ku hanskan takasin veit.
Kyl pikku poikas näki senkin.
" Se oli kaupantätin hanska,
olisin antanu nassikal vinkin "
Joku välinpitämätön olis sen paikanu
maaha taiks roskiksee.
- Enkeli-trio
et joka toine laps olis varastanu.Mul on kolme lasta ja ollaa otettu asia puheeks joskus
aikuisina uurestaski ku heil on omii lapsii.Mää ole opettanu heil aikanas ja nyt et muistaka puhuu
lapsillenne,ettei nii saa tehrä.Ei meijä lastenlapsekka saa lorvii kaupois,niinku valitettavast jotku
nuaret tekee.Kyl tilaisuus voi tehrä varkaan ja huano seura.
Joka toinen olis näpistelly,"ei mahru mun päähä " tää näkökulma.
Pisti oikkee miättimää.Tulos oli sama,emmää usko.- viivatiina
lapses kanssa perheneuvolassa niinkun en määkään ja tää näpistely oli pienin ongelma tämän lapsen kanssa ei kaikki lapset ole terveitä niinkun ei kaikki aikuisetkaan ja onhan se tosi asia että tällä hetkellä ihmiset voi huonommin kun koskaan eikä tämänkään lapsi lorvinu kaupassa on kyllä käynyt ostoksilla nopeesti ja sit aina sillon tällön tarttunu muutakin mukaan kun vaan ne kassan kautta menevät jokainenhan voi uskoa tai olla uskomatta mua se asia ei tällä hetkellä kosketa mutta laittoi miettimään jos joskus lapsenlapsia tulee niin yritän heille kyllä kertoa mitä kaupasta varastaminen tarkoittaa ja että he oppisivat ymmärtämään sen että se on jonkun omaisuutta ja jostainhan nää tilastot tulee tuskin ne on ihan tuulesta temmattuja on paljon muitakin tilastoja jotka laittaa miettiin että ei voi olla totta.
- Enkeli-trio
viivatiina kirjoitti:
lapses kanssa perheneuvolassa niinkun en määkään ja tää näpistely oli pienin ongelma tämän lapsen kanssa ei kaikki lapset ole terveitä niinkun ei kaikki aikuisetkaan ja onhan se tosi asia että tällä hetkellä ihmiset voi huonommin kun koskaan eikä tämänkään lapsi lorvinu kaupassa on kyllä käynyt ostoksilla nopeesti ja sit aina sillon tällön tarttunu muutakin mukaan kun vaan ne kassan kautta menevät jokainenhan voi uskoa tai olla uskomatta mua se asia ei tällä hetkellä kosketa mutta laittoi miettimään jos joskus lapsenlapsia tulee niin yritän heille kyllä kertoa mitä kaupasta varastaminen tarkoittaa ja että he oppisivat ymmärtämään sen että se on jonkun omaisuutta ja jostainhan nää tilastot tulee tuskin ne on ihan tuulesta temmattuja on paljon muitakin tilastoja jotka laittaa miettiin että ei voi olla totta.
alotus oli tosi miälenkiintone ja mum miälest aiheest ei ol tääl puhuttukka.
Omist lastelapsist 12v,10v ja 9v ikäset on just siin pahimmas iäs,taiks olisiks
"ajankohtasemmas" parempi sana ?
Mut itte koko ikäs liike-alal olleena asia oli hyvinki tuttu.
Isompi osa näpistelijöist ( kiinni jääneist ) oli aikuisii.
Nykysi on noi valvontakamerat helpottamas myyjien tyätä.
Mut kyl se laste osalt on koton opittava asia.
Teeveest tuli uutine jostai kaupast,ku opettajat menee kauppaan
tunnistamaa näpistelijöi.Eli asiaa puhusit,siin mittää.
Mun olis vissii pitäny laittaa "Emmää tahtois uskoo " - viivatiina
Enkeli-trio kirjoitti:
alotus oli tosi miälenkiintone ja mum miälest aiheest ei ol tääl puhuttukka.
Omist lastelapsist 12v,10v ja 9v ikäset on just siin pahimmas iäs,taiks olisiks
"ajankohtasemmas" parempi sana ?
Mut itte koko ikäs liike-alal olleena asia oli hyvinki tuttu.
Isompi osa näpistelijöist ( kiinni jääneist ) oli aikuisii.
Nykysi on noi valvontakamerat helpottamas myyjien tyätä.
Mut kyl se laste osalt on koton opittava asia.
Teeveest tuli uutine jostai kaupast,ku opettajat menee kauppaan
tunnistamaa näpistelijöi.Eli asiaa puhusit,siin mittää.
Mun olis vissii pitäny laittaa "Emmää tahtois uskoo "suurin osa varkaista on nää ammattilaiset niiltä on säästyny täällä maalla ja suurin osa aikuisistakin on amatöörejä tällä alalla on jääny kiinni mummuja ja vaarejakin uskon että se kiinni jäänti rajoittaa ainakin jonkun verran koskaanhan se ei lopu ja luulisin että näillä aikuisilla ja vanhuksilla se on huonommin korjattavissa kun kehittyvillä lapsilla ja nuorilla ja onhan sit tietysti vielä se sairaus voidaanko sitä parantaa en oo niin paljoo tähän asiaan perehtyny että tietäisin olis se niin paljon helpompi elää ja tehdä työtä kun tietäs että kaikkiin voi luottaa asiassa kun asiassa mutta kun on oppinu jo tällä iällä että ne on harvassa ne ihmiset joihin voi sataprosenttisesti luottaa ja ikävä kyllä monet luottamukset tulee vasta sen menetyksen jälkeen.
- Ihmettelevä.
usko että puolet lapsista on näpistelijöitä.
Perustuuko väitteesi sosiaalityöntekijöiden tietoon? Jos heillä ei ole vedenpitävää tutkimustulosta takanaan, niin pelkästään omiin havaintoihin ja oletuksiin ei passaa luottaa. Heidän "asiakkaansa" eivät edusta nuorison enemmistöä.- viivatiina
näpistele toistuvasti toisilla se jää kertaan enkä ole itse joutunut turvautumaan koskaan perheneuvolaan eikä tälläkään lapsella ollut syy siihen näpistys vaan ihan muut henkiset ongelmat ja onhan se ihan tosi asia että lapset voi huonosti niinkuin aikuisetkin paljon huonommin kun kaks kolkyt vuotta sitten enkä mää tiedä onko varastaminen ja näpisteleminen semmoinen asia että ei varmaan ei kukaan koska se on lisääntyny joka ikäluokassa itsekkin vaan lähinnä aloituksessa ihmettelin asiaa vaikka sitä työssäni kyllä näänkin ja myös sitä mietiskelen etteivät lapset ehkä ymmärrä koko asiaa siltä kantilta kun ne tavarathan on vaan kaupan ei ne oo kenenkään omia.
- 11-2
viivatiina kirjoitti:
näpistele toistuvasti toisilla se jää kertaan enkä ole itse joutunut turvautumaan koskaan perheneuvolaan eikä tälläkään lapsella ollut syy siihen näpistys vaan ihan muut henkiset ongelmat ja onhan se ihan tosi asia että lapset voi huonosti niinkuin aikuisetkin paljon huonommin kun kaks kolkyt vuotta sitten enkä mää tiedä onko varastaminen ja näpisteleminen semmoinen asia että ei varmaan ei kukaan koska se on lisääntyny joka ikäluokassa itsekkin vaan lähinnä aloituksessa ihmettelin asiaa vaikka sitä työssäni kyllä näänkin ja myös sitä mietiskelen etteivät lapset ehkä ymmärrä koko asiaa siltä kantilta kun ne tavarathan on vaan kaupan ei ne oo kenenkään omia.
Jospa nuo näpistelyongelmat ovatkin enemmän pienien kyläkauppojen riesa, lapsi pääsee sinne ehkä ensimmäistä kertaa ja kun ei ole rahaa niin sitten rahatta :-(
- viivatiina
11-2 kirjoitti:
Jospa nuo näpistelyongelmat ovatkin enemmän pienien kyläkauppojen riesa, lapsi pääsee sinne ehkä ensimmäistä kertaa ja kun ei ole rahaa niin sitten rahatta :-(
kun ei oo kylällä väkeäkään paljon yleensä lapset tuodaan ja viedään nykyään kotiportilta kouluun ja takaisin ja matkat on niin pitkiä ettei kauppaan pääse ilman vanhempia.
- Pirre*
opettaa ettei mitään saa ottaa, ja antaa pikkuisen rahaa ettei näpistely kiusaustakaan tulisi. Sitten jos kaikesta huolimatta lapsi ottaa jotain, niin eikun yhessä asia paikanpäälle ja lapsi itse vanhemman läsnäollessa selevittämään tekosensa, ja anteeksi pyyntö päälle.
Ei liian lepsua otetta tuollaisissa asioissa... - TuttuTunne
varmasti jos oikein pinnistämme muistiamme saatamme hämärästi lähes jokainen muistaa lapsuudestamme / nuoruudestamme jonkun pienen näpistyksen, kaupasta, kaverilta, koulusta tai kotoa. Osa jäi kiinni, suurin osa ei. Vielä jos pinnistelemme lisää, niin löydämme muistilokeroistamme myös aikuisiän näpistyksiä. Työpaikoilta kyniä, muistilappuja, klemmareita, nitojan nastoja, lehtiöitä yms. pikku krääsää. Kahviloista sokeripaloja, kermatetroja, serviettejä. Ei ole ihme jos pieni lapsi ei erota oikean ja väärän rajaa seuraillessaan vanhempiensa toimintaa.
- viivatiina
kun oon lueskellu näitä vastauksia sattuuko täällä vaan olemaan poikkeuksellisen rehellistä nuhteetonta porukkaa ja tietääkö ne kaikki jotka ei vastaa että näinhän se asia on koska eihän tässä ollut kysymys mistään paatuneista rikollisista vaan näpistelijöistä joihin jokainen varmaan törmää joskus elämässään jos avoimin silmin kulkee.
- kun ..
ei ole varastanut, niin ei ole varastanut.
Ihmeellistä, ettei opeteta kunnioittamaan toisen omaa.
Kaipa näitä lukujakin kaikkien koululaisten näpistelyistä esitetään, ettei vain kellekään isille ja ädelle tulisi paha mieli, jos oma kullannuppu on näpistellyt. Eihän se mitään, kun kerran melkein kaikki niin tekevät.
Sitähän se on nyt, vie toiselta, ennen kuin joku toinen ehtii.
Meinaatko, että vanhemmat tulevat työpaikalta varastettu vessapaperi kainalossa, ja julistavat, että tässä on tämänpäivän saalis??
Koululaisistahan tässä oli kysymys, ei aikuisista ihmisistä
. - viivatiina
kun .. kirjoitti:
Kaipa näitä lukujakin kaikkien koululaisten näpistelyistä esitetään, ettei vain kellekään isille ja ädelle tulisi paha mieli, jos oma kullannuppu on näpistellyt. Eihän se mitään, kun kerran melkein kaikki niin tekevät.
Meinaatko, että vanhemmat tulevat työpaikalta varastettu vessapaperi kainalossa, ja julistavat, että tässä on tämänpäivän saalis??
.jokainen opetetaan kunnioittamaan toisen omaa mutta kun se ei lapsille niin itsestään selvää ole että se kaupassa oleva tavara on jonkun omaa sehän on vaan kaupan.
- noin ..
viivatiina kirjoitti:
jokainen opetetaan kunnioittamaan toisen omaa mutta kun se ei lapsille niin itsestään selvää ole että se kaupassa oleva tavara on jonkun omaa sehän on vaan kaupan.
ajattelemaaan.
Meidän lapsuuden aikaamme tosin ei ollut itsepalvelua, vaan tavara oli tiukasti tiskin takana, ei siihen ostaja päässyt käsiksi.
Muistan, kuinka innoissaan koulukaverini äiti oli, kun poikansa "löysi" milloin mitäkin.
. - viivatiina
noin .. kirjoitti:
ajattelemaaan.
Meidän lapsuuden aikaamme tosin ei ollut itsepalvelua, vaan tavara oli tiukasti tiskin takana, ei siihen ostaja päässyt käsiksi.
Muistan, kuinka innoissaan koulukaverini äiti oli, kun poikansa "löysi" milloin mitäkin.
.sit törmänny sellaisiin vanhempiin.
- TuttuTunne
kun .. kirjoitti:
.yhdellä sun toisella.
Aikuisista ihmisistä lapset kasvamisen mallin oppivat, hyvässä ja pahassa.
Tiukka tiskintakana tavaroiden pitäminen taisi olla syynä ettet näpistänyt mitään, ymmärrän sen olleen silloin vaikeaa. - Mikä ..
TuttuTunne kirjoitti:
yhdellä sun toisella.
Aikuisista ihmisistä lapset kasvamisen mallin oppivat, hyvässä ja pahassa.
Tiukka tiskintakana tavaroiden pitäminen taisi olla syynä ettet näpistänyt mitään, ymmärrän sen olleen silloin vaikeaa.pakko sinun on vängätä, että minä olen samanlainen kuin sinä? Ei minunkaan tarvi luulla, että olet minun kloonini.
Mikä tasapäistämispakko täällä on muutenkin? Olemme erilaisia, minua se ei haittaa. - TuttuTunne
Mikä .. kirjoitti:
pakko sinun on vängätä, että minä olen samanlainen kuin sinä? Ei minunkaan tarvi luulla, että olet minun kloonini.
Mikä tasapäistämispakko täällä on muutenkin? Olemme erilaisia, minua se ei haittaa.uskon ja toivon ettei meissä ole mitään samaa.
- Mie ite
...........tylsää.
- viivatiina
enään kirjoittaa mistään aina joku vastaa sun laillasi tylsää =((
- emjh
viivatiina kirjoitti:
Joopa, joo. Ei näytä tuo myrsky laantuvan.
mutta aiheeseesi. Näpistely ei tietenkään ole suotavaa ja eiköhän monet vanhemmat siitä lapsia infoa, mutta lapsi on lapsi ja kokeilunhaluinen.
Muistelen omaa lapsuuttani. Kotona oli paljon omenapuita, mutta enkös vaan mennyt kavereiden kanssa etsimään "kielettyä omenaa". Jännäähän se oli silloin, vaikka nyt ajattelinkin, että olinpas typerä :-). - viivatiina
emjh kirjoitti:
Joopa, joo. Ei näytä tuo myrsky laantuvan.
mutta aiheeseesi. Näpistely ei tietenkään ole suotavaa ja eiköhän monet vanhemmat siitä lapsia infoa, mutta lapsi on lapsi ja kokeilunhaluinen.
Muistelen omaa lapsuuttani. Kotona oli paljon omenapuita, mutta enkös vaan mennyt kavereiden kanssa etsimään "kielettyä omenaa". Jännäähän se oli silloin, vaikka nyt ajattelinkin, että olinpas typerä :-).noita omenavarkauksia vaikka kaupungissa oon syntyny ja kasvanu niin kyllä sillon sielläkin oli omenapuita ja joskus oli jännää käydä nappaamassa omena jonkun omakotitalon pihasta jos oli oikeen myöhään liikkeellä ja sattu puu oleen lähellä tietä.
- tässä ..
viivatiina kirjoitti:
ei ole mitään tylsää. Helppo täällä on huokailla, ja muita arvostella.
Mikään ei ole tylsää, kun pitää itsensä terävänä.
Sitä sinä olet, tykkään tyylistäsi. Kiva, että joku tekee aloituksia. :)
.
- mourauli
minkä nuorena oppii sllä voi aikuisena elää esimerkit ympärillä hakaa ekaa ja hallitusta myöten
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1215737- 292090
- 1771922
Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.661094Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101083Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24977- 73967
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24892Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42887Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12755