takajarrujen jäätymistä

cliolla

Mulla ykkösautona Clio, jonka takajarrut tahtoo tarttua yön aikana kiinni, lumipölystä jäätyä...
Onko kokemuksia jostain suojapelteistä rumpujen ympärille, tai vastaavaa. Niin ja valmistaisiko joku
sellaisia.

19

6186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangrabba

      täh,enpä ole moista ennen kuullutkaan,kaikkea hassua sitä kuuleekin kun vanhaksi tulee,en tota jäätymis juttua kyllä tällä istumalla usko

      • Clio--98

        Ei jäätyminen kovin harvinainen ilmiö ole. Omissa kuin firmankin autoissa ilmiötä on esiintynyt. Esimerkiksi pulverilumikelillä ajettaessa lunta mene helposti jarruissa joka paikkaan ja kun lumi ensin sulaa lämpöisissä jarrujen osissa ja lämpö laskee pakkasen puolelle, niin näissä olosuhteissa jäätymisiä on sattunut useampiakin kertoja.

        Silloin kun Clion jarrurummut ovat kuluneet runsaasti, ja myös jarrukenkien kulutuspinta on lähellä nollaa, eli käytännössä loppuunkuluneet, niin tässä tilanteessa Clion jarrut saattavat juuttua lukkoon eli pyörät eivät pyöri. Ilmeisesti Clion jarrumäntien liikevara on tätä tilannetta ajatellen alimitoitettu. Lukkiutumisongelma on korjaantunut jarrukenkien vaihdolla, mutta kun seuraavan kerran kengät kuluvat lähelle loppua, niin mainittua ongelmaa en enää halua ja aionkin vaihdattaa seuraavassa jarrukenkienvaihtotilanteessa myös uudet jarrurummut.


      • cliolla
        Clio--98 kirjoitti:

        Ei jäätyminen kovin harvinainen ilmiö ole. Omissa kuin firmankin autoissa ilmiötä on esiintynyt. Esimerkiksi pulverilumikelillä ajettaessa lunta mene helposti jarruissa joka paikkaan ja kun lumi ensin sulaa lämpöisissä jarrujen osissa ja lämpö laskee pakkasen puolelle, niin näissä olosuhteissa jäätymisiä on sattunut useampiakin kertoja.

        Silloin kun Clion jarrurummut ovat kuluneet runsaasti, ja myös jarrukenkien kulutuspinta on lähellä nollaa, eli käytännössä loppuunkuluneet, niin tässä tilanteessa Clion jarrut saattavat juuttua lukkoon eli pyörät eivät pyöri. Ilmeisesti Clion jarrumäntien liikevara on tätä tilannetta ajatellen alimitoitettu. Lukkiutumisongelma on korjaantunut jarrukenkien vaihdolla, mutta kun seuraavan kerran kengät kuluvat lähelle loppua, niin mainittua ongelmaa en enää halua ja aionkin vaihdattaa seuraavassa jarrukenkienvaihtotilanteessa myös uudet jarrurummut.

        ja kokeilemisen arvoinen, uutta osaa siis aikaisemmin kuin on pakko...


      • Clio--98
        cliolla kirjoitti:

        ja kokeilemisen arvoinen, uutta osaa siis aikaisemmin kuin on pakko...

        Cliossani jarrurummut ovat kuluneet hyvin runsaasti ja niiden vaihto olisi muutenkin tarpeellista. Mutta missään muussa autossa en jarrujen lukkiutumista ole tavannut, vaikka kengät ja rummut olisivat loppuunkuluneet. Rummut olivat jo nyt vaihtokunnossa, mutta lähinnä kiireen takia jäi vaihtamatta, kun ei hyllyssä ollut.

        Jarrujen juuttumista voi aiheuttaa myös säätötanko ja käsijarrumekanismi. Nämä olivat autossani hyvässä kunnossa, joten lukkiutumisen syy oli ilmeisesti liian ulos työtyneet männät. Mitään muuta järkevää syytä ei löytynyt.


      • cliolla
        Clio--98 kirjoitti:

        Cliossani jarrurummut ovat kuluneet hyvin runsaasti ja niiden vaihto olisi muutenkin tarpeellista. Mutta missään muussa autossa en jarrujen lukkiutumista ole tavannut, vaikka kengät ja rummut olisivat loppuunkuluneet. Rummut olivat jo nyt vaihtokunnossa, mutta lähinnä kiireen takia jäi vaihtamatta, kun ei hyllyssä ollut.

        Jarrujen juuttumista voi aiheuttaa myös säätötanko ja käsijarrumekanismi. Nämä olivat autossani hyvässä kunnossa, joten lukkiutumisen syy oli ilmeisesti liian ulos työtyneet männät. Mitään muuta järkevää syytä ei löytynyt.

        Ehkäpä laikalla voisi ottaa kantapäästä 1mm ja mäntien puoleisesta päästä 2mm verran pois
        varmaan olisi varaa siihen, jousivoimahan se kuitenkin palauttaa ja mäntä työntää rumpua vasten.
        Olisikohan huono ajatus kokeilla ??


      • Clio--98
        cliolla kirjoitti:

        Ehkäpä laikalla voisi ottaa kantapäästä 1mm ja mäntien puoleisesta päästä 2mm verran pois
        varmaan olisi varaa siihen, jousivoimahan se kuitenkin palauttaa ja mäntä työntää rumpua vasten.
        Olisikohan huono ajatus kokeilla ??

        Kun mäntä lukkiutuu uloimpaan asentoon, niin mikään jousivoima ei voita lukkiutunutta mäntää, vaan jarru pysyy lukossa.

        Se männän ulostulo ei ole varsinainen lukkiutumisen syy, vaan lukkiutumisen aiheuttaa männän ja jarrukengän kosketuspintojen suunnista johtuva mäntään kohdistuva säteettäinen voima mikä lukitsee männän. Iso ulosliike voimistaa ilmiötä ja mahdollisesti aiheuttaa lukkiutumisen. Kosketuspinnan muotoilulla on mahdollista vähentää sätettäistä voimaa, kunhan vaan tiedetään miten kosketuspinnan muotoa tulisi muuttaa. Jarrukengän voi myös yrittää takoa isomman säteen mukaiseksi, ja se voi myös vähentää lukkiutumistaipumusta. Jarrukengän päiden viilaaminen on aina riskipeliä.

        Suosittelisin ensisjaisesti kuluneiden rumpujen uusimista, niin eiköhän lukkiutumistaipumuskin siitä korjaannu. Pitää vain muistaa, että talvella lukkiutumisen voi aiheuttaa myös jäätyminen.


      • cliolla
        Clio--98 kirjoitti:

        Kun mäntä lukkiutuu uloimpaan asentoon, niin mikään jousivoima ei voita lukkiutunutta mäntää, vaan jarru pysyy lukossa.

        Se männän ulostulo ei ole varsinainen lukkiutumisen syy, vaan lukkiutumisen aiheuttaa männän ja jarrukengän kosketuspintojen suunnista johtuva mäntään kohdistuva säteettäinen voima mikä lukitsee männän. Iso ulosliike voimistaa ilmiötä ja mahdollisesti aiheuttaa lukkiutumisen. Kosketuspinnan muotoilulla on mahdollista vähentää sätettäistä voimaa, kunhan vaan tiedetään miten kosketuspinnan muotoa tulisi muuttaa. Jarrukengän voi myös yrittää takoa isomman säteen mukaiseksi, ja se voi myös vähentää lukkiutumistaipumusta. Jarrukengän päiden viilaaminen on aina riskipeliä.

        Suosittelisin ensisjaisesti kuluneiden rumpujen uusimista, niin eiköhän lukkiutumistaipumuskin siitä korjaannu. Pitää vain muistaa, että talvella lukkiutumisen voi aiheuttaa myös jäätyminen.

        Taitaa olla tosin riskipeliä ja onhan jarrut kuitenkin yritettävä säätää mahdollisimman
        lähelle kahnaamaan tasapuolisesti. Sitä ehkä innostui ajatuksesta vain. Kyllä minä
        olen jo tilannut uudet jarrukengät. Rummuissa ei ollut kovin suuri olkapää, ja ne rahatkin
        ovat jo niin moneen paikkaan reikänsä löytäneet, että köyhyys muistutti.
        Toivotaan vian korjautuvan uusilla osilla. Täällä muuten pakkashöttyrää, pirusti pölisee
        lumi tieurilla. Kiitoksia.


      • Anonyymi

        mulla on 2020 renault clio 130 automaatti aj 3000km ja kun käyttää 4 asteen pakkasessa pesussa ja kun lähteen muutaman tunnin päästä takajarrut ovat jumissa auto on 4kk ikäinen soitin myyjälle lupas että huolto ottaa yhteyttä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mulla on 2020 renault clio 130 automaatti aj 3000km ja kun käyttää 4 asteen pakkasessa pesussa ja kun lähteen muutaman tunnin päästä takajarrut ovat jumissa auto on 4kk ikäinen soitin myyjälle lupas että huolto ottaa yhteyttä

        Itsellä meni 2019 mallisessa vasen takajarru tai käsijarru jäähän. Auto oli pesty suojakelillä ja 20 asteen pakkasessa molemmat takrenkaat olivat jumissa, oikeanpuoleinen aukesi pamahtaen, vasen vasta kun sille antoi ämpärillisen kuumaa vettä. Sitten auto liikkeelle ja käsijarrulla vähän laahaten takajarruista veden haihdutus. Ei varmaan tehnyt erityisen hyvää jarruilla, mutta tuntuvat toimivan, vaikka kuvaruudulla kävi kuuman vesiämpärin käytän jälkeen "Brake Fault" virheilmoitus


    • öllölä

      älä jätä käsijarrua päälle jos on kostea keli ja tiedossa pakkasta.

      • cliolla

        Tahtoo vain jäätyä lumipölystä ilman että olisi käsijarru päällä. Kyllä tämä on
        oikea ongelma, ei siittä mihinkään pääse.


      • Foord
        cliolla kirjoitti:

        Tahtoo vain jäätyä lumipölystä ilman että olisi käsijarru päällä. Kyllä tämä on
        oikea ongelma, ei siittä mihinkään pääse.

        Focus -06 tekee näköjään samaa takajarruille. Lumipöllyteillä ajelua nyt noin kuukauden verran 50km päivässä ja pakkasta noin viikon verran 20 astetta. Auto on parkissa eikä varmana liiku mihkään ennen sulatusta


      • rellunpippana
        Foord kirjoitti:

        Focus -06 tekee näköjään samaa takajarruille. Lumipöllyteillä ajelua nyt noin kuukauden verran 50km päivässä ja pakkasta noin viikon verran 20 astetta. Auto on parkissa eikä varmana liiku mihkään ennen sulatusta

        Mullakin jääty Clio II:ssa jarrut ku lumiseen penkkaan parkkeerasin. Aukesi muutaman peruuttelun jälkeen. En ole sittemmin kässäriä vetänyt päälle jos oon pakkaslumessa ajanut.


      • työmatkakriisi
        rellunpippana kirjoitti:

        Mullakin jääty Clio II:ssa jarrut ku lumiseen penkkaan parkkeerasin. Aukesi muutaman peruuttelun jälkeen. En ole sittemmin kässäriä vetänyt päälle jos oon pakkaslumessa ajanut.

        Meillä on tänä talvena lukkiutuneet takajarrut jos on joutunut kovin lumisella tiellä pitkään ajamaan (mies ajaa pitkää työmatkaa niin varhain ettei aura-auto ehdi). Autona 2005 Toyota Corolla Verso.


    • Jarrut juuttuu

      Nyt on kokemuksia paristakin Cliosta. Molemmissa sama ominaisuus, eli kun rummut ovat reilusti kuluneet ja hihnat ovat myös kuluneet vaihtokelpoisiksi, niin ilmeisesti männät pääsee liikkumaan liikaa ulos ja lukkiutuvat helposti "ulosasentoon". Takajarrut "jäätyivät" siis kesälläkin. Ilmiö korjaantui kummastakin Cliosta kun jarrukengät vaihdettiin.

    • rumpunuija

      Eipä ole huolta jarrujen jäätymisestä, kun takakonttiin varaa nylonpäisen, rekyylittömän vasaran ja sillä kopauttelee vanteisiin jolloin jäätyneet jarrukengät irtoavat rummuista.

    • missä vika?

      Eipä ole kokemusta suojapeitteistä, mutta käsijarrun jäätymisestä kylläkin. Mikä näyttäisi olevan tyyppivika googlettamieni kokemusten perusteella. Ongelma poistuu kun parkkeeraat vaihteella.

      Nyt clioni seisoo kadun varrella jäätyneenä, ehkä pitäisi sijoittaa lohkolämmittimeen, mutta mielenkiintoista on se, että tämän talven aiemmilla pakkasilla ei ollut mitään ongelmaa käynnistymisen kanssa. Nyt tuntuu siltä, ettei edes avain käänny virtalukossa kunnolla ja startista kuuluu vain surkeaa inahtelua. Missä siis vika?

    • Anonyymi

      uudet jarrurummut ja kengät niin ei jumittele.

      • Anonyymi

        jumittelu ja jäätyminen ovat kaksi ihan eri asiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      50
      1733
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1375
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      39
      1319
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      89
      1144
    5. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      159
      1047
    6. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1016
    7. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      198
      994
    8. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      21
      906
    9. 71
      894
    10. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      861
    Aihe