Olen tympääntynyt nykyiseen työhöni ja harkitsen alanvaihtoa. Olen pohtinut taloudellista puolta ja opintovapaata, mutta miten homma toimisi käytännössä? Jos esim. olen kaupallisen alan työssä ja haluan puutarhuriksi. Koska opintovapaa on oikeus, työnantajan on vain hyväksyttävä tämä ratkaisu, eikö? Sitten periaatteessa pidän työpaikan varalla, kunnes valmistuttuani irtisanoudun. Näinkö se menee? Luulisi työnantajan mielenkiinnon loppuvan heti, kun ilmoittaa haluavansa vaihtaa alaa. No, toisaalta opintovapaan aikana ei saa palkkaa, joten kai se on työnantajalle yks hailee. Toinen vaihtoehto on ottaa loparit ja aloittaa koulutus, mutta taloudellisesti se ei ehkä ole kannattavaa.
opintovapaa
12
12561
Vastaukset
- tgrt46
vaihtoehdot. Siewllä on myös rahoituksesta.
Itse opiskelen ihan palkallani...kituutan ja kituutan, suolivyötä laitoin soukemmalle.
Opiskelen monimuoto-koulutuksessa ja koulupäivät olen palkattomalla.
Suosittelen myös opiskelua avoimien väylien kautta, nopeuttaa valmistumista. - Studentis
Opintovapaa on todellakin työntekijän lakisääteinen oikeus, mikäli vaadittavat työssäoloehdot vaan täyttyvät. Ehdot voi tarkistaa esim. täältä: http://www.opintoluotsi.fi/opiskelun_rahoitus/opintovapaa/ (ks. sivun oikealla puolella linkki esitteeseen). Työnantajalla ei ole oikeutta kieltää opintovapaalle jäämistäsi, mutta perustellusti hän voi sitä kyllä siirtää myöhemmäksi. Opintovapaan ajan työsuhteesi säilyy, eli sinua ei voida irtisanoa pelkästään siksi että jäät opintovapaalle. Se on siis vähän samantyyppinen etuus kuin äitiysloma.
Oma kokemukseni on, että opintovapaaseen ei välttämättä työpaikalla suhtauduta kovin ilahtuneesti, etenkin jos työpaikka on pieni, työ asiantuntijatyötä ja tilallesi joudutaan palkkaamaan määräaikainen sijainen. Siitä huolimatta suosittelen, että pidät kiinni työpaikastasi, koska saat parempaa tukea opiskeluun kun jäät vanhasta työsuhteesta palkattomalle opintovapaalle. Ks. rahoituksesta: http://www.koulutusrahasto.fi
Mikäli muilla on kokemuksia siitä, miten opintovapaalle jääminen ja koulutusrahan saaminen käytännössä onnistui, kuulisin mielelläni kokemuksia. Itse pyrin yhteiskuntatieteelliseen ensi vuonna ja jos tärppää, niin jään opintovapaalle syksyllä 2010.- Aikuisopiskelija
Aikuiskoulutustukea ei voi saada yliopisto-opintoihin. Huomatkaa myös tukiaikalaskuri; esim. 10 vuoden työkokemus oikeuttaa vaivaiseen neljän kuukauden tukiaikaan.
Olen onnekas - jäin lomautetuksi ja nyt opiskelen toiveammattiini koulutuspäivärahalla, joka on saman suuruinen kuin ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha :) - Aikuisopiskelija
Aikuisopiskelija kirjoitti:
Aikuiskoulutustukea ei voi saada yliopisto-opintoihin. Huomatkaa myös tukiaikalaskuri; esim. 10 vuoden työkokemus oikeuttaa vaivaiseen neljän kuukauden tukiaikaan.
Olen onnekas - jäin lomautetuksi ja nyt opiskelen toiveammattiini koulutuspäivärahalla, joka on saman suuruinen kuin ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha :)Sorry, olin huolimaton laskurien kanssa sillä olihan siellä tuo kertynyt & laskennallinen koulutustukiaika eli tulee siitä enemmän kuin ensin luulin. Tosin tuollakin laskurilla tällainen 40-vuotias 20 vuotta työhistoriaa omaava ihminen saisi tukea noin 17 kuukautta eli vähän vajaaksi jäisi useimmista ammatillisista tutkinnoista, jotka yleensä ovat kaksivuotisia.
- yo myös
Olen onnekas - jäin lomautetuksi ja nyt opiskelen toiveammattiini koulutuspäivärahalla, joka on saman suuruinen kuin ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha :)Kyllä sitä saa yliopistoopintoihinkin http://www.koulutusrahasto.fi/?file=88
Ja tukeen ei vaikuta, jos tekee välillä vähän töitä, kunhan ansiot pysyy 3/4 tuen määrästä/kk ja ie ole omalla työnantajalla töissä. - Studentis
yo myös kirjoitti:
Kyllä sitä saa yliopistoopintoihinkin http://www.koulutusrahasto.fi/?file=88
Ja tukeen ei vaikuta, jos tekee välillä vähän töitä, kunhan ansiot pysyy 3/4 tuen määrästä/kk ja ie ole omalla työnantajalla töissä.Opintovapaata saa myös yliopisto-opintoihin, jos kysymyksessä on tutkintoon johtava opiskelu. Hulluahan se olisi, jos ne olisi jätetty kokonaan ulkopuolelle. En ihan huvikseni täällä huutele, vaan olen ottanut asioista selvää.
Ja töitä voi tehdä myös omalla työnantajalla, kunhan työ ei ole säännöllistä eikä ennalta sovittua vaan työnantaja kutsuu tapauskohtaisesti esim. sairauslomasijaiseksi. - Madelein
Studentis kirjoitti:
Opintovapaata saa myös yliopisto-opintoihin, jos kysymyksessä on tutkintoon johtava opiskelu. Hulluahan se olisi, jos ne olisi jätetty kokonaan ulkopuolelle. En ihan huvikseni täällä huutele, vaan olen ottanut asioista selvää.
Ja töitä voi tehdä myös omalla työnantajalla, kunhan työ ei ole säännöllistä eikä ennalta sovittua vaan työnantaja kutsuu tapauskohtaisesti esim. sairauslomasijaiseksi.Jos olen opintovapaalla ja irtisanon työsuhteeni, loppuuko opintovapaa samalla?
- siihen loppuu
Madelein kirjoitti:
Jos olen opintovapaalla ja irtisanon työsuhteeni, loppuuko opintovapaa samalla?
Tietysti. Ja aikuiskoulutustukikin loppuu. Irtisanominen kannattaa ajoittaa vasta opintovapaan loppuun.
- Aikuisopiskelija
yo myös kirjoitti:
Kyllä sitä saa yliopistoopintoihinkin http://www.koulutusrahasto.fi/?file=88
Ja tukeen ei vaikuta, jos tekee välillä vähän töitä, kunhan ansiot pysyy 3/4 tuen määrästä/kk ja ie ole omalla työnantajalla töissä.Juu, olen pahoillani väärästä infosta. Tässä oikeampaa osoitteesta http://www.koulutusnetti.fi/index.php?file=390:
Opiskelun laatu
- Koulutuksen on oltava viranomaisen valvomaa koulutusta.
- Opintojen on kestettävä yhtäjaksoisesti vähintään kaksi kuukautta.
- Tukea voi saada ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
- Tukea voi saada ammatilliseen perustutkintoon, ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon valmentavaan koulutukseen.
- Tukea voi saada ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen suorittamiseen sekä ammattikorkeakoulussa suoritettaviin ammatillisiin erikoistumisopintoihin ja muihin aikuiskoulutuksiin.
- Tukea myönnetään yliopistoissa suoritettavaan alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon tai tieteellisiin, taiteellisiin tai ammatillisiin jatkotutkintoihin johtavaan koulutukseen, täydennyskoulutuksiin ja avoimeen yliopisto-opetukseen, joka on henkilölle ammatillista.
- Tukea voi saada ammatillisten ja korkeakoulututkintojen osien suorittamiseen sekä ammatilliseen lisäkoulutukseen.
- Tukea voi saada kansanopistoissa suoritettavaan ammatilliseen tutkintoon johtavaan koulutukseen ja ammatilliseen lisäkoulutukseen.
- Aikuiskoulutustukea voidaan myöntää peruskoulu- tai lukio-opintoihin, kun koulutuksen puute on ammatillisen kehityksen esteenä.
- Ulkomaisessa oppilaitoksessa suoritettavaan opintojaksoon voi saada tukea, jos hakija opiskelee suomalaisessa oppilaitoksessa ja ulkomaan opinnot hyväksytään osaksi henkilön suomalaisessa oppilaitoksessa suorittamaa koulutusta tai tutkintoa.
- Tukea voi myös saada ammattitaitoa täydentäviin tai tukeviin kieliopintoihin. - Studentis
Juu, olen pahoillani väärästä infosta. Tässä oikeampaa osoitteesta http://www.koulutusnetti.fi/index.php?file=390:
Opiskelun laatu
- Koulutuksen on oltava viranomaisen valvomaa koulutusta.
- Opintojen on kestettävä yhtäjaksoisesti vähintään kaksi kuukautta.
- Tukea voi saada ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
- Tukea voi saada ammatilliseen perustutkintoon, ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon valmentavaan koulutukseen.
- Tukea voi saada ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen suorittamiseen sekä ammattikorkeakoulussa suoritettaviin ammatillisiin erikoistumisopintoihin ja muihin aikuiskoulutuksiin.
- Tukea myönnetään yliopistoissa suoritettavaan alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon tai tieteellisiin, taiteellisiin tai ammatillisiin jatkotutkintoihin johtavaan koulutukseen, täydennyskoulutuksiin ja avoimeen yliopisto-opetukseen, joka on henkilölle ammatillista.
- Tukea voi saada ammatillisten ja korkeakoulututkintojen osien suorittamiseen sekä ammatilliseen lisäkoulutukseen.
- Tukea voi saada kansanopistoissa suoritettavaan ammatilliseen tutkintoon johtavaan koulutukseen ja ammatilliseen lisäkoulutukseen.
- Aikuiskoulutustukea voidaan myöntää peruskoulu- tai lukio-opintoihin, kun koulutuksen puute on ammatillisen kehityksen esteenä.
- Ulkomaisessa oppilaitoksessa suoritettavaan opintojaksoon voi saada tukea, jos hakija opiskelee suomalaisessa oppilaitoksessa ja ulkomaan opinnot hyväksytään osaksi henkilön suomalaisessa oppilaitoksessa suorittamaa koulutusta tai tutkintoa.
- Tukea voi myös saada ammattitaitoa täydentäviin tai tukeviin kieliopintoihin.Itsekin vähän turhan kärjekkäästi vastasin. Hyvä vain, kun tuli asia selville ja kiva kun laitoit nuo faktat tännekin esille. :)
- airih
Studentis kirjoitti:
Itsekin vähän turhan kärjekkäästi vastasin. Hyvä vain, kun tuli asia selville ja kiva kun laitoit nuo faktat tännekin esille. :)
Menettääkö opintovapaalla lomaoikeudet, eli kertyykö lomaa opintojen aikana?
- lomaa
airih kirjoitti:
Menettääkö opintovapaalla lomaoikeudet, eli kertyykö lomaa opintojen aikana?
30 työpäivää lomanmääräytymisvuodessa on työssäolopäivien veroista aikaa edellyttäen, että palaa välittömästi opintovapaalta töihin. Muusta ajasta ei kerry vuosilomaa. Näin vuosilomalain mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus33996Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va872052Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J50846- 47774
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?184728Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va34728Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35722Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119705- 35664
Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?
Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97127648