Uusi Mondeo 1.8 TDCi ?

eka fordi

Moi
Harkinnassa olisi uusi auto.
Olisiko hyvä ostos? Mitkä ovat käyttö- ja huoltokustannukset? Jaksaako liikkua? Toimiiko talvella?
Kannattaako maksaa ekstraa 2-litraisesta alumiinimoottorista?
Kaupassa auto miellyttää kovasti, mutta asiallisia käyttökokemuksia olisi silti kiva kuulla.

14

13379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teessa itse mies

      Focus- ja C-Max malleissa on 1,8 TDCi moottoreissa ollut huohotinjärjestelmän ongelmia. Tehtaalta odotetaan korjaussarjaa??? Ota 2,0 moottorilla niin voi olla huolettomampi tulevaisuus.

    • angliaa...

      ehdottomasti 2.0, tuo vaha escortin kone jää muutenkin pian pois tuotannosta, että kannattaa pysyä erossa siitä. 2,0 dieseli, 115 heppaisena, on suunnilleen saman hintainen, joko eco-mallina tai trend-design-mallina, ja saata paljon mukavamman moottorin, vääntöä oin paljon enemmän pienillä kierroksilla, ei sammahda joka kerta liikkeellelähdettäessä kuten 1,8 koneinen, myös käyntiääni on kauniimpi, ja pitää muistaa myös että 1,8 on viisi vaihteinen, mutta 2,0 on kuusi vaihteinen ja kestävämpi laatikko, myös vaihteiston käyttö on mukavampaa kun vaihteiden porrastus on pienempi, löytyy sopiva vaihde joka nopeuteen. Fordin kohdalla on turha laskea jotain käyttö ja huoltokustannuksia, koska suurin menoerä tulee olemaan arvon aleneminen, eikä koskaan voi tietää mitä remonttia on tulossa takuuajan jälkeen.

    • .....

      Muistaakseni TM:n 60 tkm kestotestissä ja korjauskulut olivat lähes nolla eli pari euroa. Tuosta päätellen siis laatuauto.
      Ja ajettavuudeltaan lienee luokkansa ykkönen, varsinainen matkaauto. Ainoa miinus isot ulkomitat, siis ahtaat parkkihallit epävarmempi kuski kyllä jättää väliin.

      • angliaa...

        tuossa testissä olikin mielenkiintoinen mittaus moottorin väännöstä juuri pienemmillä kierroksilla, valmistaja lupaa aivan muuta kun mitä todellisuudessa siinä on. Ainoa vika taisi mondeossa olla ruoste konehuoneessa.


      • .....
        angliaa... kirjoitti:

        tuossa testissä olikin mielenkiintoinen mittaus moottorin väännöstä juuri pienemmillä kierroksilla, valmistaja lupaa aivan muuta kun mitä todellisuudessa siinä on. Ainoa vika taisi mondeossa olla ruoste konehuoneessa.

        Ainoa asia, joka meni korjausten piikkiin oli seisontavalojen polttimoiden vaihto. Ruosteenruskeutta oli valurautalohkon kyljessä, siis paikassa, joka ei puhki ruostu eli oli lähinnä kosmeettinen ongelma. On kait säästetty hieman moottorin lohkon pintakäsittelyssä.
        Moottorissa tosiaan alakierroksilla pientä hengettömyyttä ja uutena sammahteli liikkeelelähdettäessä, mutta se vika jostain syystä korjaantui, kun tuli enemmän kilometrejä mittariin.
        Kyllä noin isoon autoon ehkä 2 litrainen diesel on sopivampi, jos hintaero ei ole liian suuri.


      • angliaa...
        ..... kirjoitti:

        Ainoa asia, joka meni korjausten piikkiin oli seisontavalojen polttimoiden vaihto. Ruosteenruskeutta oli valurautalohkon kyljessä, siis paikassa, joka ei puhki ruostu eli oli lähinnä kosmeettinen ongelma. On kait säästetty hieman moottorin lohkon pintakäsittelyssä.
        Moottorissa tosiaan alakierroksilla pientä hengettömyyttä ja uutena sammahteli liikkeelelähdettäessä, mutta se vika jostain syystä korjaantui, kun tuli enemmän kilometrejä mittariin.
        Kyllä noin isoon autoon ehkä 2 litrainen diesel on sopivampi, jos hintaero ei ole liian suuri.

        jos oiken muistan, oli jopa ruiskutus putkien liitosmutterit ja muutkin pultit ja mutterit konehuoneessa ruosteen vallassa. Mielenkiintoista jos, ja kun joskus joutuu teettämään suutin- tai ruiskupumppu-remonttia, saa olla tarkkana.


    • ........

      Itselläni alla tuo 1,8Tdci econetic ja itse näkisin että liikkeelle lähdön kanssa sillä ei kyllä ole ongelmia eli näihin tän päivän vehkeisiin on tehty päivitystä siltä osin että kone lisää itse karvan verran kierroksia kun kytkintä nostaa eli ei stumppaile kovin helposti ellei ole niin hätänen että hyppäyttää kytkimen ylös. En ole muita diesel mondeoita lisäksi ajanut kuin 2,2tdci:tä ja siitä ei ole pahaa sanottavaa, mutta siitä olen kyllä näiden muiden kanssa samaa mieltä että tässä 1,8tdci:ssä on noi välitykset pikkasen hankalat hitaammassa ajossa. Maantiellä loistava peli ajella ja kulkua riittää, mutta alavääntö siellä alle 1400-1500 kierroksen on aika onneton eli kun päästään 1500 yli niin alkaa vasta tapahtua. Muuten on mukava ja hiljainen auto....kannattaa käydä koeajamassa nämä eri mallit niin sillä selviää parhaiten oma mieltymys ja miten oma ajotapa millekin mallille sopii...kaikkeenhan tietysti tottuu kun vähän aikaa ajaa.

      tähän kommenttiin "koskaan voi tietää mitä remonttia on tulossa takuuajan jälkeen" voinee vaan kommentoida että mistäpä tämän päivän autosta voit tietää tätä asiaa...sama ongelma varmasti joka auton kanssa merkkiin katsomatta. Hyvin paljon samoja palikoita niissä käytetään.

      • angliaa...

        Juu, kaikkihan voi hajota, mutta kurjan lyhyt tuo kahden vuoden takuu, ja siinä monet viat muuttuu ominaisuuksiksi, kokemusta asiasta on aivan riittävästi, tosin rahalla saa takuuta lisää. Itse kävin molemmat, 1,8 ja 2,0 (115 hv) moottorit koeajamassa, vaikka tuo 1, 8 taitaa olla teoriassa vielä thokkaampi noista kahdesta, on se selkeästi huonompi käyttöominaisuuksiltaan, jyristää alakierroksilla niin että meinaa amalgaanit hampaista pudota, kai siihenkin totuu. Ford myyjä kehui että ei tahdo enään päästä millään eroon noista 1,8;sta, kun 2,0 on vain muutaman satkun kalliimpi, että kyllä se sitten näkyy myöhemmin jälleenmyyntiarvossa aika selvästi.


    • alkup.kysyjä

      Ok, ja kiitoksia hyvistä vastauksista.
      Rivien välistä voisi lukea, että kannattaa harkita sitä 2-litraista :)
      Otetaan vinkistä vaari!

    • alkup.kysyjä

      Kestääkö muuten diesel-Fordien kytkimet?
      Nykyisin taitaa dieseleissä olla paljon kalliita ongelmia kaksimassaisten vauhtipyörien kanssa.
      Miten on Mondeon laita?
      Sitä kun haluaisi kohtuullisilla huoltokustannuksilla olevan matka-auton.

      • ...............

        No itsellä ei ainakaan Mondeoiden osalta kytkimistä ole kuulunut korviin ongelmia...en usko että ne on normaalikäytöllä kovinkaan heikkoja kohtia näissä. Toki kaiken saa rikki väärällä käytöllä ja ainahan dieseleissä on vääntiä enemmän...mutta kyllä niissä kytkimet lienee suhteutettuna myös moottoriin. Ja matka-autona varmaan kestää vielä paremmin...kovemmalla rasitteella kytkin on kaupunkiajossa kun sitä käytetään enemmän.


    • todella huono

      Älä iän kuuna päivänä ota sitä 1.8 tdci:tä.
      Moottorissa on niin huono alavääntö että sitä ei usko ennen kuin itse sillä ajaa. Siinä missä normaaliautolla ajellaan mutka kolmosella joutuu tossa laittamaan ykkösen sisään. Pienillä kierroksilla on kuin autossa ei olisi moottoria ollenkaan, siis täydellisesti kaikki puhti poissa.
      Kyllä se toki sitten maantiellä menee vaikka kuinka, mutta aika mahdotonta tollasella autolla ajaa on.

      Toivottavasti 2.0 on parempi. En tiedä kun en ole silllä ajanut. Jos ei ole niin ota joku muu automerkki.

      • ....................

        Noh, maku asia...ei ehkä ihan noinkaan. Huono alavääntö siinä on, mutta kyllä sillä menee ihan ok, ajotapa vaatii vaan ensin totuttelua. Aikas ihmeellistä on jos sillä on mahdotonta ajaa kun itse kykenen ainakin ihan hyvin ja maantiellä todella hyvä peli ajella.


      • angliaa...
        .................... kirjoitti:

        Noh, maku asia...ei ehkä ihan noinkaan. Huono alavääntö siinä on, mutta kyllä sillä menee ihan ok, ajotapa vaatii vaan ensin totuttelua. Aikas ihmeellistä on jos sillä on mahdotonta ajaa kun itse kykenen ainakin ihan hyvin ja maantiellä todella hyvä peli ajella.

        omaansa saa kehua! Mutta kun en omistakumpaakaan noista kahdesta dieselistä, ja molempia olen aivan vakavasti käynyt vertaamassa, niin on aika helppoa sanoa täysin puolueeton mielipide, ja se on tuossa ylempänä jo nähtävissä, tosin kyllä sillä 1,8;llakin ajaa, mutta ei ole enään tämän päivän vaatimusten tasolla. Onhan noita kytkin ongelmia ollut melkein kaikissa merkeissä juuri tuon kaksoismassavauhtipyörän takia. ps. En kuitenkaan ostanut kumpaakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe