Sterilointi

marika436

Paljonko olette maksaneet narttukoiran steriloinnista? mikä paikkakunta ollut? millasia kokemuksia löytyy?

8

6432

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seropinarttu

En tiedä hinnoista, mutta luovuin oman narttuni leikkaamisesta.
      Kaksi tuttua koiraa, joilla molemmilla luonne merkittävästi muuttunut, toisesta tuli mahdoton räkyttäjä, ei ole hetkeäkään hiljaa. Toinen kovin lutunen aiemmin, muuttui remmirähisijäksi ja karkailee...

• seropinarttu

Siis mainitsemani koirat ovat narttuja, joiden luonne muuttui merkittäväksi huonommaksi leikkauksen jälkeen.
        Siksi en ihanaa omaa hyväluontoista koiraani aio leikkauksella "pilata".

• .........
        seropinarttu kirjoitti:

Siis mainitsemani koirat ovat narttuja, joiden luonne muuttui merkittäväksi huonommaksi leikkauksen jälkeen.
        Siksi en ihanaa omaa hyväluontoista koiraani aio leikkauksella "pilata".

ei tietoa hinnoista.
        Kannattaa kuitenkin miettiä leikkuuttako vai ei edellä mainittujen lisäksi olen kuulut TODELLA monilla tulevan virtsanpidätysvaivoja sterilointileikkauksen jälkeen. Se vasta ikävää onkin, jos koira ei pysty enää pidättämään kunnolla.

• marika436
        ......... kirjoitti:

ei tietoa hinnoista.
        Kannattaa kuitenkin miettiä leikkuuttako vai ei edellä mainittujen lisäksi olen kuulut TODELLA monilla tulevan virtsanpidätysvaivoja sterilointileikkauksen jälkeen. Se vasta ikävää onkin, jos koira ei pysty enää pidättämään kunnolla.

oon miettiny kun jotkut on kertonut että koiralle tulee virtsaongelmia tai jotain muuta. Mun vanhempien narttukoira leikattii ja sille ei mitään kyl tullu siitä.

• dd
        marika436 kirjoitti:

oon miettiny kun jotkut on kertonut että koiralle tulee virtsaongelmia tai jotain muuta. Mun vanhempien narttukoira leikattii ja sille ei mitään kyl tullu siitä.

Lekatuilla nartuilla kyllä esiintyy virstsan karkailua hyvinkin yleisesti, varsinkin jos koira stressaa. Samoiten koiran hormoni tasapaino järkkyy. Nartuilla se esiintyy yleensä lisääntyneenä aggressiona, taisin kuin uroksilla millä aggressiivisuus yleensä vähentyy. Jos kodissa on kaksi leikattua narttua, niiden välinen tappeluista voi tulla hyvinkin verisiä. Näistä virtsan karkailun saa kuriin yleensä hyvin lääkkeillä.
        Täytyy myös muistaa leikkauksen hyvätkin puolet. Koiran pito helpottuu, ei juoksuja ja valeraskaus oireita. Sitten vielä poistuu narttujen yksi yleisimmistä kuolin syistä eli kohtu tulehsus.
        Itse miettisin tarkkaan tuota leikkausta, jos se on järkevää ja tarkoituksen mukaista tekisin sen. Mutta kun kyseessä on operaatio jota ei voida perua, niin pitkä miettiminen ennen toimenpidettä.

• Blackien mami
        dd kirjoitti:

Lekatuilla nartuilla kyllä esiintyy virstsan karkailua hyvinkin yleisesti, varsinkin jos koira stressaa. Samoiten koiran hormoni tasapaino järkkyy. Nartuilla se esiintyy yleensä lisääntyneenä aggressiona, taisin kuin uroksilla millä aggressiivisuus yleensä vähentyy. Jos kodissa on kaksi leikattua narttua, niiden välinen tappeluista voi tulla hyvinkin verisiä. Näistä virtsan karkailun saa kuriin yleensä hyvin lääkkeillä.
        Täytyy myös muistaa leikkauksen hyvätkin puolet. Koiran pito helpottuu, ei juoksuja ja valeraskaus oireita. Sitten vielä poistuu narttujen yksi yleisimmistä kuolin syistä eli kohtu tulehsus.
        Itse miettisin tarkkaan tuota leikkausta, jos se on järkevää ja tarkoituksen mukaista tekisin sen. Mutta kun kyseessä on operaatio jota ei voida perua, niin pitkä miettiminen ennen toimenpidettä.

Itselläni on kolme erilaista kokemusta narttukoiran steriloinnista.

Ensimmäinen bokserini steriloitiin 8 vuoden ikäisenä kun sille tuli kohtutulehdus ja leikkaus tehtiin hätätapauksena Vappupäivänä vuosia sitten. Koira parani hyvin, eikä mitään ongelmia ilmennyt, ellei lihomista oteta lukuun.

Toisen, nuoren kolmevuotiaan bokserini vein steriloitavaksi el.lääkärin suosituksesta, ettei tulisi valeraskauksia. Koira oli täysin terve ja bokserien tapaan vilkas ja täynnä elinvoimaa.
        Leikkaus päättyi koiran kuolemaan. Sai luultavasti liian ison annoksen nukutusainetta.
        Sille tehtiin ruumiinavaus Eelassa Oulussa. Mitään elimellistä syytä ei löydetty. Sydän pysähtynyt äkillisesti, joten kuolinsyyksi todettiin nukutusaine, joko allergia tai liika annostus.
        Eläinlääkärin vakuutusyhtiö ei korvannut koiraa eikä leikkauksesta aiheutuneita kuluja 350€.

Kolmas tapaus oli suursnautseri nartulla, jonka otin nuoren bokserini kuoleman jälkeen.
        Jouduin kesällä sairaalaan 10 päiväksi ja siksi ajaksi jouduin viemään koirani hoitokenneliin.
        Kuukauden kuluttua siitä huomasin koiran alkavan lihoa ja sille tuli omituisia ruokamieltymyksiä.
        Vein el.lääkäriin ja hän tutki ultralla josko koira olisi tiineenä. Lausunto oli ettei tiineyttä voinut pois sulkea, joten päädyimme sterilointileikkaukseen, koska jalka kipsissä kaksi kuukautta vielä en voinut ajatellakaan pentujen teettämistä.
        Leikkaus onnistui hyvin, mitään vaivoja ei ole ollut, ei edes virtsaongelmia. Tapauksesta on jo yli kolme vuotta.
        Tällä koiralla todettiin myöhemmin synnynnäinen sydänvika. Kammioiden välissä reikä ja lisäksi aortan kurouma. Siitä huolimatta leikkaus onnistui.
        Jos olisin tiennyt aikaisemmin koirani sydänviasta, en olisi uskaltanut viedä leikkaukseen, eikä kyllä lääkärikään olisi leikannut sitä. Tämä leikkaus tuli maksamaan 380€
        Koirani täyttää tammikuussa viisi vuotta ja voi aivan hyvin sairaudestaan huolimatta.
        Mitään lääkitystä ei vielä ole tarvinnut.
        Tosin lääkäri antoi hätävaraksi muutaman pillerin, jos tulee oireita, että pääsemme esim. viikonlopun yli.

Jos minulla on vielä narttukoira tämän koirani jälkeen ja se on terve, en luultavasti uskaltaisi ottaa riskiä leikkauksesta.

• Ei mustavalkoista

Itselläni ei ole negatiivisia kokemuksia steriloinnista, enkä ole niistä näitä keskustelupalstoja lukuunottamatta kuullut mistään. Oma koira steriloitiin enkä ole huomannut luonteessa minkäänlaista muutosta. Tyttö on leikkisä, iloinen, reipas ja avoin. Sen voi ottaa mukaan minne vain ja sen voi huoletta laskea vapaaksi ilman että koira käyttää tilanteen hyväkseen ja karkaa. Nelivuotiaasta on alkanut löytyä yhä enemmän pentumaisia piirteitä eleissä ja reaktioissa. Leikkaus sujui hyvin ja elämä koiran kanssa on huomattavasti helpompaa (meillä myös uros samassa taloudessa). Ainoa selvä merkki leikkauksen jäljiltä on turkin pienimuotoinen "huopaantuminen" pyllyn päältä. Operaatioon olen oikein tyytyväinen.

Koiran käytösongelmat liittäisin pikemminkin omistajiin ja omistajien tekemisiin/ tekemättä jättämisiin, kuin leikkauksen sivutuotteisiin. Rähjääminen ja räksyttäminen kielivät koiran epävarmuudesta tai dominanssista, jotka molemmat ovat opetettavissa pois selventämällä laumahierarkiaa. Samoin karkailu johtuu siitä, ettei koira välttämättä ota omistajansa auktoriteettia tosissaan. On vaikea uskoa että nämä ongelmat ovat ilmaantuneet kuin napin painalluksesta, vaan taatusti taustalla on jo aiemmin ollut merkkejä vastaavasta. Omistajan on oltava valmis tekemään töitä näiden poistamisen eteen, mahdotonta se ei ole (eikä taatusti onnistu jos ei ole valmis miettimään oikeita syitä, vaan vetoaa siihen että kun se leikkaus).

• dd
        Ei mustavalkoista kirjoitti:

Itselläni ei ole negatiivisia kokemuksia steriloinnista, enkä ole niistä näitä keskustelupalstoja lukuunottamatta kuullut mistään. Oma koira steriloitiin enkä ole huomannut luonteessa minkäänlaista muutosta. Tyttö on leikkisä, iloinen, reipas ja avoin. Sen voi ottaa mukaan minne vain ja sen voi huoletta laskea vapaaksi ilman että koira käyttää tilanteen hyväkseen ja karkaa. Nelivuotiaasta on alkanut löytyä yhä enemmän pentumaisia piirteitä eleissä ja reaktioissa. Leikkaus sujui hyvin ja elämä koiran kanssa on huomattavasti helpompaa (meillä myös uros samassa taloudessa). Ainoa selvä merkki leikkauksen jäljiltä on turkin pienimuotoinen "huopaantuminen" pyllyn päältä. Operaatioon olen oikein tyytyväinen.

Koiran käytösongelmat liittäisin pikemminkin omistajiin ja omistajien tekemisiin/ tekemättä jättämisiin, kuin leikkauksen sivutuotteisiin. Rähjääminen ja räksyttäminen kielivät koiran epävarmuudesta tai dominanssista, jotka molemmat ovat opetettavissa pois selventämällä laumahierarkiaa. Samoin karkailu johtuu siitä, ettei koira välttämättä ota omistajansa auktoriteettia tosissaan. On vaikea uskoa että nämä ongelmat ovat ilmaantuneet kuin napin painalluksesta, vaan taatusti taustalla on jo aiemmin ollut merkkejä vastaavasta. Omistajan on oltava valmis tekemään töitä näiden poistamisen eteen, mahdotonta se ei ole (eikä taatusti onnistu jos ei ole valmis miettimään oikeita syitä, vaan vetoaa siihen että kun se leikkaus).

Räyhääminen voi johtua monesta eri syystä, epävarmuus, pelko hyvinkin yleisiä. Näissä asioissa ei kyllä ole laumahierarkiaa mukana. Jos katsotan koiran lauma hierarkiaa, niin pitäisi tutkia vapaana eläviä kyläkoiria eikä susia joihin tässä yleensä viitataa. Ja sitten jos tutkitaan kylä koiria, niin ne hyvin harvoin muodostavat edes mitään laumoja. Ne selviävät ihmisten jätteillä ja haaskoilla, joten niille ei ole laumasta mitään hyötyä toisin kuin metsästäville susille. Jos haluaa lukea lisää tutkimusta tästä aiheesta niin suosittelen Raymond & Lorna Coppingerin kirjaa dogs. Kannattaa lukea englannin kielellä, siitä suomennettu kirja koirat on aika suppea.
        Mutta mennään takaisin tuohon leikkauksen vaikutuksiin koiran käyttäytymiseen. Leikkauksessa koiralta poistetaan elimiä jotka tuottavat erinäisiä hormoneja, käytös on hyvin sidonnainen eri hormooni tasoihin. Siitä tuleeko aggressiiviseksi pelkästä leikkauksesta en usko, mutta se voi olla laukaisevat tekijä. Kyllä pohjalla yleensä on jo jotain ennestää, mutta jokainen koira reakoi eri tavalla. Joistain voi tulla hyvinkin lutuisia ja toisista hyvinkin aggressiivisia ja kolmanteen ei vaikuta mitenkään. Mutta noihin kaikkiin asioihin voi vaikuttaa järkevällä koulutuksella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe