Miehen lapsi ja avioehto

Susanna-82

Miehelläni on lapsi. Minkähänlainen avioehto pitäisi laatia, että tämä lapsi ei pääsisi käsiksi minulta ja vanhemmiltani jäävään perintöön?

28

2511

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maake60

Teet sellaisen avioehdon joka poistaa miehesi ja hänen poikansa sinun ennen avioliittoa hankkiman omaisuuden ja perintöomaisuuden osalta eivät kuulu avio-oikeuden piiriin ja vain yhteisesti hankittu omaisuus kuuluu avio-oikeuden piiriin ja niin edelleen.

• Merkkinimi.

Mistä tiedät, että kysyjän miehen lapsi on poika?

• ehkä kenties

Neuvosi on hiukan vajavainen. Ensinnäkään kysyjä ei voi tehdä avioehtoa, joka poistaa miehen "pojan" oikeuden, koska avioehto tehdään vain puolisoiden välille. Jos siis mies "pääsee käsiksi" kysyjän omaisuuteen, niin silloin tämän perillisenä ehkä aikanaan tämän lapsikin. Mutta kun kysyjä haluaa, ettei miehen lapsi pääse häneltä jäävään perintöön, niin mielestäni se kattaa myös kysyjän ja puolisonsa avioliiton aikana hankkiman omaisuuden. Silloin ainoa vaihtoehto taitaa olla kokonaan poissulkeva avioehto, jonka kysyjä voi tietenkin tehdä vain, jos mies siihen suostuu.

Kysyjä ei kertonut, onko hänellä itsellään lainkaan lapsia. Jos ei ole, niin mikäli kysyjä kuolee ennen miestään, perii mies kaiken kysyjän omaisuuden joka tapauksessa, oli avioehtoa tai ei (ja miehen jälkeen kenties tämän lapsi ja kysyjän toissijaiset perilliset, lähtötietoa ei ollut riittävästi). Sen varalle kysyjän pitäisi tehdä testamentti jonkun muun kuin miehensä hyväksi.

• nasse-setä.

...miehesi lasta vastaan? Esiinnyt kuin sadun paha äitipuoli. Oletko sellainen?

Miehen lapsi tietysti perii miehen. Jos miehellä ei lasta olisi, hänet perisivät hänen vanhempansa tai sisaruksensa tai näiden lapset. Saisivatko nämä "päästä käsiksi" sinun perintöösi, vai kohdistuuko antipatiasi vain tuohon lapsiparkaan?

• Susanna-82

asiallisista vastauksista. Saakohan jostakin maksutonta apua testamentin ja avioehdon laatimiseen?

Ja jos joku haluaa leimata minut pahaksi äitipuoleksi tämän perusteella niin olkoon hyvä vain. En ajatellut jättää vaivalla ansaitsemaani/vanhempieni ansaitsemaa omaisuutta jälkikasvulle, joka ei ole omaani.

• päivänkukkanen
        Susanna-82 kirjoitti:

asiallisista vastauksista. Saakohan jostakin maksutonta apua testamentin ja avioehdon laatimiseen?

Ja jos joku haluaa leimata minut pahaksi äitipuoleksi tämän perusteella niin olkoon hyvä vain. En ajatellut jättää vaivalla ansaitsemaani/vanhempieni ansaitsemaa omaisuutta jälkikasvulle, joka ei ole omaani.

Oikeusapua saa ainakin kunnallisesta oikeusaputoimistosta. Hinnoista en tiedä, mutta minulla on mielikuva, että se ei olisi ainakaan kokonaan maksutonta, ellei ole kyseessä vähävarainen henkilö. Sellaisilla taas eivät useinkaan nämä avioehto- ja testamenttiasiat ole päällimmäisiä ongelmia. ;-) Muutamalla satasella varmaan pääsee, kun juttelee jonkun lakimiehen kanssa, joka tekee sitten testamentin ja avioehdon. Ei todennäköisesti kaada talouttasi, jos tosiaan olet kiinnostunut turvaamaan perintösi. Testamenttia varten lakitoimistosta löytyy todistajatkin valmiiksi, mutta avioehtoa varten joudut tietysti raahaamaan ukkosi sinne mukaan.

• aputan sinua
        Susanna-82 kirjoitti:

Joissakin kaupungeissa juristit voivat antaa ilmaisia neuvoja, vaikka kirjastossa tietynä päivänä. Löytyy varmaan paikallislehdestä tuollainen palvelu. Sitteen ainakin jossain vaiheessa Naisliitto Unioinilla oli jotakin lakineuvopalvelua, googleta tota. Ja Jos en väärin muista , jos liittyi Osuuspankin jäseneksi jäsen etuihin kuului ilmainen testamentti. Ja ehkä muitakin lakiapuja.

• _:_:_:

TESTAMENTTI!!!!

• Pe

Voi ziisus! Aika kivastipa puhut tuosta lapsesta, jos kuitenkin meinaat sen äitipuoleksi ruveta. Onnea vaan äitipuolen ja lapsen suhteeseen...

• .

hei turhaa mollaat , jos ex ja lapsi näyttelee uudessa suhteessa , jossa myös on lapsia liiallista päärolia ,ei asia ole aivan kunnossa , ei ne uusio perheet kasassa pysy ilman selkeää linjaa ja varsinkaan silloin kun raha on kuvioissa mukana

• Susanna-82

Niinpä niin... Kun ei ole edes tarkoitus alkaa leikkiä äitipuolta niin sitä suuremmalla syyllä! :) Kiitokset asiallisista vastauksista, toimeen sitten!

• joku vaan

kokeile hankkia käsiisi Nordean uusin asiakaslehti, siinä on neuvottu tarpeelliset testamenttikuviot juuri tähän tarkoitukseen.

• oletus

Kuka haluaa jättää perinnön lapsipuolelle ? Kuka esim. teistä ap:lle vastanneista ? Onko teille sama kuka teidän omaisuutenne saa ? Oletteko tosissanne ?

• Realisti...
        oletus kirjoitti:

Kuka haluaa jättää perinnön lapsipuolelle ? Kuka esim. teistä ap:lle vastanneista ? Onko teille sama kuka teidän omaisuutenne saa ? Oletteko tosissanne ?

Mitä hemmettiä? Puolison lapsi on elimellinen osa sitä (tulevaa) puolisoa. Paljon tärkeämpi myös sille vanhemmalle kuin puoliso ikinä on. Siten jos päätyy naimisiin ihmisen kanssa jolla on lapsia on joko otettava koko paketti tai unohdettava koko juttu. Uusioperheessä ei voi toimia "rusinat pullasta" tyylisesti jos haluaa perheenjäsenten välille jonkinlaisen dynamiikan.

Iästä ja taustoituksesta voisin arvailla että kyseessä on nyt joku vanhempi mies joka on vaihtanut nuorempaan. Susa tuolla on ottanut jonkun nelivitosen perheenisän mutta haluaisikin muuttaa tämän viistoista vuotta nuoremmaksi sinkuksi. Ei tule onnistumaan.

• ..lady
        oletus kirjoitti:

Jos lapsi on pienestä pitäen ollut perheessä ja sitä on rakastanut kuin omaansa, voi perinnön siirtää myös ei omalle lapselle etenkin jos omia biologisia lapsia ei ole. Sen sijaan, jos lapsi miehen edellisestä suhteesta on huumeveikko, joka aiheuttaa hankaluuksia perheelle esim uhkailemalla väkivallalla isän uutta vaimoa, tilanne on kokonaan toinen.

Näen asian niin, että jokaisella lapsella on oma biologinen sukunsa, äiti ja isä. Lapset perivät biologiset vanhempansa. En ymmärrä miksi uusioäidin esim omalta suvultaan perimästä omaisuudesta pitäisi siirtyä perintönä isän ensimmäisen avioliiton lapsille. Näin voi kuitenkin käydä avioerotilanteessa tai vaimon kuoltua ensin, jos vaimo on varakkaampi miestään, jos ei ole avioehtoa ja testamenttia.

Ensimmäsien avioliiton lapsethan perivät joka tapuksessa biologisen äitinsä.

• samoilla linjoilla
        ..lady kirjoitti:

Jos lapsi on pienestä pitäen ollut perheessä ja sitä on rakastanut kuin omaansa, voi perinnön siirtää myös ei omalle lapselle etenkin jos omia biologisia lapsia ei ole. Sen sijaan, jos lapsi miehen edellisestä suhteesta on huumeveikko, joka aiheuttaa hankaluuksia perheelle esim uhkailemalla väkivallalla isän uutta vaimoa, tilanne on kokonaan toinen.

Näen asian niin, että jokaisella lapsella on oma biologinen sukunsa, äiti ja isä. Lapset perivät biologiset vanhempansa. En ymmärrä miksi uusioäidin esim omalta suvultaan perimästä omaisuudesta pitäisi siirtyä perintönä isän ensimmäisen avioliiton lapsille. Näin voi kuitenkin käydä avioerotilanteessa tai vaimon kuoltua ensin, jos vaimo on varakkaampi miestään, jos ei ole avioehtoa ja testamenttia.

Ensimmäsien avioliiton lapsethan perivät joka tapuksessa biologisen äitinsä.

ap, et ole velvollinen jättämään pennin jeesusta. Nauti omista rahoistasi. Lasten vanhempien homma on jättää rahaa lapsilleen, jos tahtovat.

• ei muutu mieli
        samoilla linjoilla kirjoitti:

ap, et ole velvollinen jättämään pennin jeesusta. Nauti omista rahoistasi. Lasten vanhempien homma on jättää rahaa lapsilleen, jos tahtovat.

tai anna omille sukulaisillesi perintöä, sieltä voi löytyä joku kiva ihminen. MIkäli ei, niin HESY:lle voisi laittaa. Itse lapsettomana annan rahani eläinsuojelulle, mikäli elän kauemmin, kuin sisareni. En koe, että minun pitäisi lahjoittaa rahaa miehen lapsille. Ehei.

• Mie vain
        Realisti... kirjoitti:

Mitä hemmettiä? Puolison lapsi on elimellinen osa sitä (tulevaa) puolisoa. Paljon tärkeämpi myös sille vanhemmalle kuin puoliso ikinä on. Siten jos päätyy naimisiin ihmisen kanssa jolla on lapsia on joko otettava koko paketti tai unohdettava koko juttu. Uusioperheessä ei voi toimia "rusinat pullasta" tyylisesti jos haluaa perheenjäsenten välille jonkinlaisen dynamiikan.

Iästä ja taustoituksesta voisin arvailla että kyseessä on nyt joku vanhempi mies joka on vaihtanut nuorempaan. Susa tuolla on ottanut jonkun nelivitosen perheenisän mutta haluaisikin muuttaa tämän viistoista vuotta nuoremmaksi sinkuksi. Ei tule onnistumaan.

taloudellisista eduista ulkopuolelle, siis tästä kysyjän tarkoittamasta perinnöstä ja itse hankkimastaan omaisuudesta. Miehen lapsi ei ole mitään sukua kysyjälle eikä kysymyksestä käynyt ilmi jälkeläisen ikä. Mikäli lapsi ei edes asu kysyjän taloudessa, jäävät välit väkisinkin etäisiksi. Minä olen tällainen "paha" äitipuoli, joka ei aio jättää centtiäkään mieheni lapsille ja heidän lapsenlapsilleen. He eivät ole minulle verisukulaisia, joten mitään velvollisuutta ei tähän siis ole. Nuorin lapsista oli mieheni erotessa jo 16 vuotias, joten on varsin luonnollista, ettei meillä ole mitenkään läheisiä välejä. Kahden lapsen kanssa tulen kyllä hyvin toimeen, mutta kolmanteen pidän etäisyyttä tietoisesti.

• .....
        Realisti... kirjoitti:

Se lapsi tulee aikanaan perimään sekä isältää että äidiltään, joten ei tarvitse enää kolmatta aikuista perinnönjättäjäksi. Jos tuleva äitipuoli muuttaa jatkossa mieltään, voi yksipuolisesti tehdä testamentin tuolle lapselle, jos haluaa hänen saavan jotakin perinnöksi.

• avoliitto

ollenkaan avioon näin saat pitää kaiken mitä sulla on, ja mitä on tulossa....paitsi sitte jos kuolet eikä sulla ole perillisiä niin lähisukulaisesi kuten sisaruksesi ja vanhempasi perii siut.

• lapseton äitipuoli

Sinulla ei ole omia lapsia. Olet menossa naimisiin miehen kanssa, jolla on. Haluat jo nyt varmistaa, ettei lapsi saa sinun KUOLEMASI jälkeen sukusi perintöä??? Ymmärsinkö oikein? Kenelle sitten ajattelit ohjata omaisuutesi? Onko sinulla joku vielä läheisempi olemassa?

Olen juuri mennyt naimisiin miehen kanssa, jolla on lapsi edellisestä suhteestaan. Minulla ei ole jälkeläisiä (eikä tule), olen vanhempieni ainoa lapsi (eikä muitakaan sukulaisia ole) ja perintö, joka jälkeeni jää tulee todennäköisesti olemaan ihan merkittävä (on firmoja, kiinteistöjä jne.)

Minulle ei tulisi mieleenkään suunnitella perintöni jättämistä kenellekään muille kuin PERHEENI jäsenille. Perheeni, johon myös tytärpuoleni kuuluu! Itseasiassa olen verotuksellisista syistä suunnitellut tekeväni testamentin suoraan tytärpuolen nimiin, jottei verottaja kävisi perinnöllä kahteen otteeseen. Siitä toki pidän huolen, että lapsen ollessa alaikäinen, hallitsee perintöä mieheni, eikä esim. hänen ex-vaimonsa =)

En todellakaan keksi ketään muuta, jolle haluaisin perintöni jättää. Jos en tee testamenttia ollenkaan, menee puolet omaisuudestani kaupungille (ei kuulosta hyvältä).

Jos ei miestäni ja hänen tytärtään olisi, tekisin testamentin todennäköisesti jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle ( jolloin en mitenkään voisi mennä takuuseen perintöni viisaasta käytöstä). Nyt sentään jäisivät kesämökit ja muut rakkaat tavarat sellaiselle ihmiselle, joka on niihin jo ehtinyt tutustua ja kiintyäkin.

Se, mitä minä aloituksessani eniten ihmettelen on, että kuinka voit suhtautua noin jyrkästi tulevan miehesi lapseen. Erityisesti tilanteessa, jolloin et itse enää voi rahoistasi edes hyötyä / nauttia / kehuskella. Olethan asian aktualisoituessa jo kuollut.

Toivottavasti tulet onneliseksi, eikä omaisuutesi sumenna inhimillisyyttäsi. Ainakin oma näkemykseni on, että se, että pääsen osaksi lapsen elämää ja kasvua, on jo sellaisenaan korvaamatonta. Puhumattakaan, kun kyseessä on minulle rakkaimman ihmisen lapsi, ja siksi myös kovin rakas.

• nix nax

>>En todellakaan keksi ketään muuta, jolle haluaisin perintöni jättää. Jos en tee testamenttia ollenkaan, menee puolet omaisuudestani kaupungille (ei kuulosta hyvältä).

• lapseton äitipuoli
        nix nax kirjoitti:

>>En todellakaan keksi ketään muuta, jolle haluaisin perintöni jättää. Jos en tee testamenttia ollenkaan, menee puolet omaisuudestani kaupungille (ei kuulosta hyvältä).

Kuten huomaat, olen vasta mennyt naimisiin ja testamenttiasiat vielä suunnitteluasteella. Antamasi tieto oli kuitenkin helpottavaa kuultavaa.

• Susanna-82
        lapseton äitipuoli kirjoitti:

Kuten huomaat, olen vasta mennyt naimisiin ja testamenttiasiat vielä suunnitteluasteella. Antamasi tieto oli kuitenkin helpottavaa kuultavaa.

Meidän tilanteessamme mies ei ole tekemisissä lapsensa kanssa, en ole koskaan lasta tavannut enkä ehkä tule tapaamaankaan, joten minusta olisi perin outoa, jos minut perisi lopulta ihminen, joka on minulle tyystin vieras. Kiitos vastanneille.

• jänis-83
        Susanna-82 kirjoitti:

Meidän tilanteessamme mies ei ole tekemisissä lapsensa kanssa, en ole koskaan lasta tavannut enkä ehkä tule tapaamaankaan, joten minusta olisi perin outoa, jos minut perisi lopulta ihminen, joka on minulle tyystin vieras. Kiitos vastanneille.

Minulla on aivan sama tilanne. Miehellä on lapsi, jonka on kerran nähnyt ja tämäkin silloin kun sovittiin elatuksesta. Lapsen äitiä ei voi sietää. Joten totta helvetissä pitää laatia sellainen avioehto, etteivät saa vahingossakaan mitään minun omaisuutta aikanaan.

• Pahahko äitipuoli

Tuohan nyt oli harvinaisen mustavalkoisesti ajateltu. Itse olen testamentilla varmistanut sen, että omaisuuteni (ja perimäni omaisuus) päätyy sisareni lapsille suoraan. Mielestäni on epäreilua vanhempiani kohtaan antaa heidän keräämänsä omaisuus jokseenkin vieralle (koska sitähän mieheni lapset heille ovat).

• uttellavak
        Pahahko äitipuoli kirjoitti:

Tuohan nyt oli harvinaisen mustavalkoisesti ajateltu. Itse olen testamentilla varmistanut sen, että omaisuuteni (ja perimäni omaisuus) päätyy sisareni lapsille suoraan. Mielestäni on epäreilua vanhempiani kohtaan antaa heidän keräämänsä omaisuus jokseenkin vieralle (koska sitähän mieheni lapset heille ovat).

taidat olla uskovainen kuin noin itsekkäästi ajattelet.
        No,minun edesmenneen isäni uusi vaimo kavalsi pesän,kärysi ja jäi osattomaksi.tilanne ei vielä ole täysin ohi,mutta kun soitto loppuu niin "paha äitipuoli"(vastenmielinen ilmaus niin sairaasta olennosta) jää ilman jakkaraa ja päätyy mielisairaalaan.nyt jo hymyilyttää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe