Viikko-/kuukausi- rahaa 14 vuotiaalle ??

Assas

Täst on ollu varmaan aika paljon keskustelua, mutta kuinka paljon n. 14-15 vuotiaiden kuuluisi saada viikkorahaa/ saa viikko rahaa ?? Jos laskee että lapsi ostaa viikossa pussin purkkaa (2.50€) ja viikonlopuksi karkkia ja juomaa 3€, ja jos on, niin kuin mullakin kerran viikossa harrastus, niin siihen 2€ niin niist tulee jo n. 8€, niin että sais jotain säästöö, niin eikö 10€ viikossa olisi aika hyvä määrä viikkorahaa 14v. lapselle :)


Täsä juttu joka mulle on tapahtunut.
Pyysin 10€ / viikko ja isä sanoi että se ostaa mulle viikottain yli 10€ karkkia. Testasin kuukauden kuinka paljon saan. Sain 4 viikon aikana yhteensä 9 € ja se sano että saan viikossa jo yli 10€.

70

5823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu...

      täysin vanhempien rahoista. Esim köyhän perheen lapsi saa 2€ viikkorahaa ja rikkaan perheen 10€ ja vielä maksetaan kaikki harrastukset.

      Mulla on itellä 5€ viikkoraha ja oon 15v poika. Mulla menee viikossa ehkä semmonen 10€ tai vähän yli. Kun mun pitää ite maksaa mopoon bensat, pizzeriassa käynnit ja karkit ym. Osan vaatteista ja uusista urheiluvälineistäkin joudun itse ostamaan (ja tietokone pelit tietysti maksan itse). Harrastukset maksan itse. Saan kyllä kokeista rahaa, mutta kun nekin menee päin vittua, niin ei siitäkään saa rahaa. Eli tyhmempikin tajuaa, että mun rahat ei tätä menoa riitä kovin pitkään. Kai ne kesätyöt kutsuu, tosin rahat loppuu ennen kesää...

      Mulla oli vielä pari vuotta sitten hienot säästöt, mutta ne on menny jo...

      • -J.

        Eihän sitä rahaa sun ikäisellä vielä edes tarvitse tuota viikkorahaa kummempaa ollakaan. Muista sekin, että ne joilla sitä on sun iässä enemmän, niin niitä hemmotellaan pilalle.
        Äitihän sulle ruoan pöytään tuo joka päivä ja 5e on ok, kun sen sijoittaa oikein.

        Miksi et jaa mainoksia? Vaikka se kuulostaa paskahommalta, niin silläkin ansaitsee. kannattaa kokeilla.
        VAraat aikaa pariin jakokertaan viikossa, ryhtiä vaan peliin ja tienaat pian 50e-100e/kk. miltä kuulostaa?

        ne jotka ei jaksa jakaa/etsii suhteilla muuta hommaa, pelkäävät työntekoa. Eli jakamaan siitä mars!


      • tyttönennn
        -J. kirjoitti:

        Eihän sitä rahaa sun ikäisellä vielä edes tarvitse tuota viikkorahaa kummempaa ollakaan. Muista sekin, että ne joilla sitä on sun iässä enemmän, niin niitä hemmotellaan pilalle.
        Äitihän sulle ruoan pöytään tuo joka päivä ja 5e on ok, kun sen sijoittaa oikein.

        Miksi et jaa mainoksia? Vaikka se kuulostaa paskahommalta, niin silläkin ansaitsee. kannattaa kokeilla.
        VAraat aikaa pariin jakokertaan viikossa, ryhtiä vaan peliin ja tienaat pian 50e-100e/kk. miltä kuulostaa?

        ne jotka ei jaksa jakaa/etsii suhteilla muuta hommaa, pelkäävät työntekoa. Eli jakamaan siitä mars!

        mistä saaan töitä ? olen 14v EN HALUA JAKAA LEHTIÄ


    • jhijpo

      10€yleensäkin menee päivässä esim. kapessa, sitten muuhun mennee noin 20 euroa ainakin...ja urheilu kamppeita tullu ostettuu parhaillaa 2000€ viikos...pujottelu kamat lätkä kamaa jne.
      mutta ite en saa ku 10€/kk mutta 'pappa betalar';)

      • 13v

        MMää saan 20e/ Viikko ja mun mielestä se on tooosi vähän !


      • addewuwejhfk
        13v kirjoitti:

        MMää saan 20e/ Viikko ja mun mielestä se on tooosi vähän !

        sut on lellitty piloille jos susta 20/vk on vähän -.-''
        ite oon 14 ja saan 5e/vk että revi siitä.


      • MR. T
        addewuwejhfk kirjoitti:

        sut on lellitty piloille jos susta 20/vk on vähän -.-''
        ite oon 14 ja saan 5e/vk että revi siitä.

        Hanki elämä! Ei viidel eurol voi tehä mitää, saati sitte 20€ Ei rahaa oo tehty säästämistä varten!


      • mitämitä123123
        13v kirjoitti:

        MMää saan 20e/ Viikko ja mun mielestä se on tooosi vähän !

        13v
        "MMää saan 20e/ Viikko ja mun mielestä se on tooosi vähän !"


        Kermaperse


      • padafluk
        mitämitä123123 kirjoitti:

        13v
        "MMää saan 20e/ Viikko ja mun mielestä se on tooosi vähän !"


        Kermaperse

        ooppa siihen tyytyväinen kun minä en saa mitään


    • --------------------

      saan jotain reilu 10/kk ja jos 20/vk on vähän nii oot kyllä joku piloille hemmoteltu kakara!!! ja oot saman ikäne ku mä!

      • mitämitä123123

        Mä oon 15v. 7€ vikkoraha mut en käytä mihinkää ku en tuhlaa kaikkee turhaa esim: ei oo mopoo (turha, rahaa menee) se on tietenkin oma milipide jos teillä on mopo iha sama ei tarvi alkaa väittelee vastaa että ei oo turha, en osta yleensä karkkia yms mut sit ku ostan jotain ni ostan jotain järkevää esim tietokone (600€) ja kohta puhelin (200€)


      • 14v
        mitämitä123123 kirjoitti:

        Mä oon 15v. 7€ vikkoraha mut en käytä mihinkää ku en tuhlaa kaikkee turhaa esim: ei oo mopoo (turha, rahaa menee) se on tietenkin oma milipide jos teillä on mopo iha sama ei tarvi alkaa väittelee vastaa että ei oo turha, en osta yleensä karkkia yms mut sit ku ostan jotain ni ostan jotain järkevää esim tietokone (600€) ja kohta puhelin (200€)

        Sama määrä, mutta koneeseen ja kännykkään säästäminen on turhaa, koska se vie n. 2 vuotta...


      • gooseberries
        mitämitä123123 kirjoitti:

        Mä oon 15v. 7€ vikkoraha mut en käytä mihinkää ku en tuhlaa kaikkee turhaa esim: ei oo mopoo (turha, rahaa menee) se on tietenkin oma milipide jos teillä on mopo iha sama ei tarvi alkaa väittelee vastaa että ei oo turha, en osta yleensä karkkia yms mut sit ku ostan jotain ni ostan jotain järkevää esim tietokone (600€) ja kohta puhelin (200€)

        Kunnon kone menee lähemmäs 1000e, puhelin ei tarvi olla kuin enintään satasen.


      • neeerdddd
        gooseberries kirjoitti:

        Kunnon kone menee lähemmäs 1000e, puhelin ei tarvi olla kuin enintään satasen.

        Jos ostaa osat ite ja kokoaa niin pärjää ihan neljällä sadalla. Tein niin ja on sen verta tehokas kumminki että pyörii call of dutyt täysillä mut skyrim vaan mediumilla :(


    • jk

      vai n iin

    • Minä96

      Oon 14-v tyttö ja saan 20€ kuukaudessa. Iskä ja äiti ostaa mulle vaatteita, mutta karkit, pelit,meikit ja muut sellaset ostan ite. Musta toi 20€ on ollut ihan sopivasti. Toki saan sitte lomamatkoille ja muille sellasille jotain 50€, mutta tuo 20€/kk riittää ihan hyvin.

    • moi oon 13v poika saan silloin ku haluun rahaa jos pyydän 100e nii saan sen jos meen kaverille se on mulle sopiva jos ulkoilutan koiraa saan 15e kerta

    • padafluk

      ootte aika onnekkaita kun oon 13 vuotias enkä saa rahaa mistään muualta kuin mummoltani synttäreinä 50e mutta muuten isä valittaa kokoajan että ei oo rahaa nytte ja sinun jääkiekkokin (noin 200 e kk) pitää maksaa niin aika perseestä tää mun rahansaanti. ja kotityötkin pakotetaan tekee vaikka ikinä ei mitään saa nii suoraansanoen aika poor family.

    • ,fffyglug.kj.kjgkjh-

      saan 20€ joka kuukausi

    • J33.

      Joopajoo.... kommentoidaanpa nyt vähäsen tähänkin:

      "Hanki elämä! Ei viidel eurol voi tehä mitää, saati sitte 20€ Ei rahaa oo tehty säästämistä varten! "

      Hanki ite vitun pässi! Mistähän vitusta mikään summa kertyy kokoon ilman säästämistä? kunnon pygmi.. ei helvetti... Säästäminen on kuule ainoa tapa kerätä sitä rahaa jotta saat jonkun vitun Nokia puhelimen joskus omaksesi ihan uudemmasta päästä!

      "Mulla on itellä 5€ viikkoraha ja oon 15v poika. Mulla menee viikossa ehkä semmonen 10€ tai vähän yli. Kun mun pitää ite maksaa mopoon bensat, pizzeriassa käynnit ja karkit ym. Osan vaatteista ja uusista urheiluvälineistäkin joudun itse ostamaan (ja tietokone pelit tietysti maksan itse)."


      Ai kato, läskiperse käy oikein pizzeriassakin. Ilmankos näytät sellaiselta valaalta. Onko äitisikin samanlainen isopää?

      "mistä saaan töitä ? olen 14v EN HALUA JAKAA LEHTIÄ "

      Niinkun ei perse taivu eikö niin? laiska? et yhtään?

      "10€yleensäkin menee päivässä esim. kapessa, sitten muuhun mennee noin 20 euroa ainakin...ja urheilu kamppeita tullu ostettuu parhaillaa 2000€ viikos...pujottelu kamat lätkä kamaa jne.
      mutta ite en saa ku 10€/kk mutta 'pappa betalar';) "

      Sietäisit saada turpaasi vitun kultalusikka-paavo.

      "Oon 14-v tyttö ja saan 20€ kuukaudessa. Iskä ja äiti ostaa mulle vaatteita, mutta karkit, pelit,meikit ja muut sellaset ostan ite. Musta toi 20€ on ollut ihan sopivasti. Toki saan sitte lomamatkoille ja muille sellasille jotain 50€, mutta tuo 20€/kk riittää ihan hyvin. "

      Ja sulle melaa mekon alle pimeällä kadulla saatanan kultalusikkahuora.
      Sunlaisista rikkaan perheen kakaroista voisi tehdä pizzan uuniin ja syöttää köyhemmille, kunhan muistaa ajella pillunkarvat vittuun ennen paistoa.

      "ootte aika onnekkaita kun oon 13 vuotias enkä saa rahaa mistään muualta kuin mummoltani synttäreinä 50e mutta muuten isä valittaa kokoajan että ei oo rahaa nytte ja sinun jääkiekkokin (noin 200 e kk) pitää maksaa niin aika perseestä tää mun rahansaanti. ja kotityötkin pakotetaan tekee vaikka ikinä ei mitään saa nii suoraansanoen aika poor family. "

      Ketjun ainoa järkevä viesti jonka uskon todeksi.
      Älä hauku perhettäsi. Ole onnellinen ettet kuulu näiden kultalusikkabimbojen joukkoon. Siellä BB:ssähän oli se yksi helvetin Cheryll jota olis voinut kimauttaa mädällä omenalla otsaan. Just tollaset pellet käy vituttamaan suurinta osaa ihmisiä.
      En mäkään 16 veenä missään hesessä juoksennellut. Se on kuule ihan susta kiinni mistä sä saat rahaa. Hanki työtä tai keksi mikä tahansa keino miten alat tienaamaan, opettele säästämään niin hyvä tulee. Usko mua.

      • Epäkypsää tuollanen

        Huhhuh mitä tekstiä..
        :D Mun mielestä on kyllä tosi säälittävää haukkuu tän ikäsiä ''lapsia'' mm. läskiperseeks ku et oo ikinä ees tavannu ihmistä
        Samassa viestissä luki jotain urheilukamoista, eli musta menis ainaki aika ristiriitaseks et läskiperse tarvis urheilukamoja:)
        Ja toi on älyttömän epäkypsää sanoo sellaselle joka saa 20euroa kuussa että:''Ja sulle melaa mekon alle pimeällä kadulla saatanan kultalusikkahuora.''
        Olet kamala ihminen jos toivot että toinen tulisi raiskatuksi sen takia että hän on lähettänyt tälle palstalle täysin asiallisen viestin jossa kertoo kuukausirahas suuruudesta!!
        Nykyään kaikki maksaa. Eikä tosiaankaan oo hemmoteltu jos saa sen 20 euroa kuukaudessa. Kuten minä
        Kerroppas nyt sitten miten rahat riittävät hemmotellulla kakaralla jos saa sen 20 euroa kuukaudessa? Kun ehkäisylaastarit maksavat sen 40euroa per paketti ja ne pitää ostaa joka kolmas kukauusi. Sitten joutuu ostamaan ne laastarit, vaatteensa, lefffat, lahjat, karkit ja kaikki muut huvit itse..?


      • 2489

        Ei kuule raha puussa kasva. Kai ne perheet, jotka on tarpeeksi varakkaita antamaan lapsilleen viikkorahaa on tehnyt kovasti hommaa. On täysin päätöntä tulla tänne forkalle haukkumaan lapsia, ja nuoria joita et koskaan ole omin silmin nähnyt vaan varakkuuden perusteella tulet tänne heitä arvioimaan. Jokainen ihminen tekee elämässään päätökset kun menevät opiskelemaan. Hyvä työ, hyvä palkka, varakkuus, viikkoraha jne.


    • tillukkaa

      Täytin just 13 tyttö ja saan 5€/vk tiskikoneen tyhjentämisestä ja täyttämisestä.
      Kun muutetttiin kesäks sellaseen kämppään jossa ei ollu tiskikonetta, niin tiskasin ma-pe ja sain 10 euroo. Se on aika paljon, kun kaverit saa tyyliin 2€/vk tai ei ollenkaan. Mut onneks sain 10€ koska viiden henkilön astiat aamusta iltaan joka päivä niin oli kyll ansaittua..

    • 12121255621215662212

      joo mää täytän kohta 14v. saan kuukausirahaa 10€/kuukausi... meijän perhe ei todellakaan oo köyhä. joudun ostaan tolla kympillä kaikki: karkit, limsat, yms...

      • gooseberries

        Kultaseni, sinä olet vielä pieni. Ei sinun tarvitse saada enempää vrt ---> mahd. 10e/kk, ei ehkä sitäkään.


    • maksaa

      Oon 14v, ja saan 6€/vk. Musta se on vähän pieni, ku mun pitää hankkia kaikki ite. (tietokone, kännykkä, mankka, pelit, airsoft-kamat.....) Ku miettii, kauanko täytyy säästää johonki säädylliseen koneeseen, se on jotain 3-4v. Silti koko aikaa ei voi säästää, ku on kaikki leffat sun muut. Karkit ja limsat olen tosin jättänyt väliin säästämissyistä.

    • 14 veeee

      Ite oon kans 14 v. En saa rahaa mistään muusta kuin synttäreistä!
      Harrastan hiihtoa ja airsoftia... No onneksi isä maksaa sen hiihdon ja kaikki kamat!
      Sitten tämä airsoft, maksan kaiken itse tähän mennessä mennyt sen 600e? No mistä sain nämä rahat?

      1. Kuorin kuparia

      2.keräsin tölkkejä ja pulloja (likasta homma)

      3. Teen lumityöt ja ajan nurmikon.

      Nyt seuraavana kesänä olisi tarkoitus mennä kesätöihin jos viellä jostain paikan saisin! Olen kuitenkin tyytyväinen siihen mitä minulla on..
      Vanhemmat tuovat ruoan pöytään, antavat katon pään päälle ja maksavat toisen harrastuksen, sekä kuskaavat paikasta toiseen ja viikonlopun herkut hankkivat!

      Mistä he saavat rahat?

      Hekin käyvät töissä ja raatavat!

      Älkää ihmiset olko niin tyytymättömiä!

      "saan 20e viikko ja se on liian vähän!"

      Vittu mikä lellitty kakara!

    • Peach-

      No kulle, oon ittekkin 14 vuotias, ja en saa rahaa muulloin kuin synttäreillä, enkä ole valittamassa.
      Viikko-tai kuukausirahan määrän saa ihan kuule vanhempasi päättää.

    • ei niin hemmoteltu

      saan 3e (9v) lololololol

    • 30 euroa kuukaudessa on ehkä hyvä summa ja sekin pitäisi ansaita tekemällä kotitöitä. Mutta, jos lapsi on hyvin ahkera koulussa ja kotona, lapsen tulisi ansaita enemmän.

    • lolmuaärsyttää

      mä oon 14-vuotias tyttö ja saan vittu 5 senttii kuukaudes..

    • raNt3wtfg

      soliaalitoimiston mukaan alle 15 vuotiaalle ei tarvitse antaa rahaa..
      yli 15 vuotiaan pitäisi saada kuukaudessa vähintaan 56.46 euroa...

      • goosepeelings

        Voinko saada tuosta linkin? En millään löydä


    • AllwaysAChild

      Mä kun olin nuori niin sain isukilta 200-300 euroa kuukaudessa.
      Ja tämä on totuus.
      Saan kyllä vielä aikuisenakin rahaa jos vaan kehtaan sitä pyytää.

    • gooseberries

      Tosi mahtavaa lukea näitä tekstejä.
      Vanhempani, lääkäri ja opettaja, ovat hyvätuloisia mutta saan tuskin kymmentäkään euroa kuussa, sillä se kuulemma menee tilille, johon en pääse käsiksi. Vaikka maksavatkin vaatteeni ja koulutarvikkeet, ei rahaa tule muuhun. Lopetin harrastuksenikin koska se oli kuulemma liian kallis. Jos se olisi heistä kiinni, en saisi käteen senttiäkään kuussa.
      Ei heidän tarvitsisi kulujani maksaa, mutta viikkoraha kelpaisi. En ole saanut sitä koskaan.
      Vaikka tämä saattaakin johtua siitä että pihistelin heiltä rahaa, se johtui vain kateudesta luokkatovereita kohtaan.
      Ja ikää on 19.

      • Haravoija miekkonen1

        Lopeta koulu ja mene töihin. Palkka tilille jonka olet itse käynyt pankissa luomassa. Sit ku tarpeeks massii nii pois kotoo. Tietysti tuo työpaikan saaminen on nykyään vaikeeta jos ei oo valmistunut ja varsinkin jos on lukiossa. Mutta tuuriakin voi olla, itellä lukiotaustaa ja oon nyt työskennelly kohta puol vuotta kiinteistönhoitofirmassa. Talvisin lumenkolausta ja -pudotusta, kesäisin haravointia ja nurmikonleikkuuta yms. Tällä alalla vaan on haittapuolena se, että negredejä on runsain määrin, joten raiskauksen riski on huomattavan suuri, varsinkin naisilla. Saa sitä kyllä miehetkin pitää omasta tuhkaluukustaan huolta.


    • Roba.J

      200 euroa per kuukausi, ilman suurempia velvotteita (koulun pitää sujua suht hyvin.) Onneksi olen varakkaasta perheestä, niin minun ei tarvitse liata käsiäni missään paskan lapioinnissa. Miten voitte edes elää jollain 10 euron viikkorahalla? Itsellä menee tuo summa yhdessä välitunnissa.

      • ruoka,koti ja lämpö.

        rikkaus ei tee välttämättä onnelliseksi.


    • tyytyväinen

      mä saan 20 euroo/kk ja mun vanhemmat maksaa mun ratsastuksen 900 euroo puol vuotta ja mun tanssin 300 euroo puolvuotta nii oon tyytyväinen ja saan aina rahaa ku teen jotai ylimäärästä....

    • no fucking idea??

      Oon 12v saan kuukaudessa jotain 100 egee. Kokeista joista saan yli 7 saan 30 egee.

    • lellittyjäkakaroita.

      Te jotka saatte jptai yli satasen kuukaudessa ovat niin pilalle hemmoteltuja kakaria että huhuh, miettikääpä kun muutat vanhempiesi luota pois niin ei olekaan rahaa kun on tottunut sitä niin paljon käyttämään. Et ikinä opi käyttämään rahaa jos saat sitä satoja euroja kuukaudessa!!!

    • teininäiti-70

      Tyttärelleni (14v.) aloin antamaan lapsilisän (100 euroa/kk) itselleen käyttöön. Siitä ostaa vaatteet, meikit, käy kampaajalla, pikaruuat, limut, karkit, leffat yms... Toivottavasti oppii, ettei raha kasva puussa ja oppii suunnittelemaan rahankäyttöä. Puhelinlasku ja harrastusmaksut maksetaan eri rahoista.

    • Nekoinu

      Olen 14-vuotias enkä saa minkäänlaista viikko/kuukausirahaa vanhemmilta. Ainoa oma raha jota saan on n 50€ äitipuolelta jouluisin. Karkkia en pysty ostamaan enkä koskaan voi mennä mihinkään koska ei ole rahaa. Ärsyttää, koska elän kuitenkin tosi porvariperheessä, meillä on valtava omakotitalo helsingissä, mökki ja käymme melkein joka vuosi ulkomailla. Silti vanhemmat vaan sanoo, ettei ne haluu antaa mulle rahaa. Välillä varastan niiltä vähän rahaa. Kokeista tulee yleensä kymppejä, mutta isä sanoo, että en saa kokeista rahaa, koska olen liian hyvä. Masentaa ja saa minut ajattelemaan, että kannattaisi saada huonompia numeroita.

    • idah:)

      mä saan vähä päälle 50e joka kuukaus:))

    • Asiallisiakommenteja

      5/viikko riittää (jos et ole säästämässä mihkään)
      15v --> 60 kuukauessa olis hyvä kun bensaankin menee jne.

    • Ite sain nuorempana (14-17v) 120€ kuukaudessa koska äiti päätti alkaa antaa mulle lapsilisät että oppisin käsittelemään rahaa. Ja siitä mun piti sitte maksaa kaikki omat vaatteet, limsat/karkit, lehtitilaukset, pelit, sen semmoset. Ainoot asiat mitkä äiti makso oli puhelinlasku, netti, kotiruoka ja katto päälle. Kaikki loput maksoin siitä 120 eurosta.

      Ja se opetti äärimmäisen hyvin kyl käsittelemään rahaa, nyt kun oon 20v ja asun omassa kämpässä ni osaan hyvin sovittaa menot tuloihin ilman et tarvis tukeutuu mihinkään pikavippeihin tai muihin lainoihin.

    • htc1

      Mä en saa ees viikkorahaa ja 2v kinunnu uutta älypuhelinta ei menny läpi töitä ja kaikkee oon yrittäny hakee mutta ei oo töitä toistaseks löytyny että mistäs mä saisin rahaa ku on vielä köyhä äiti ja pihi isä???

      • htc1

        Ainii ja oon 14v


    • wedrtyui

      Saan 10e/vk ja oon kymmenen.

    • nolot

      En saa vittu mitää viikkorahaa omiin litkuihin tai karkkeihin joten vittu oikeesti.

    • kekki

      saan 10e/vk lapsilisät 20e/kk
      Mistä vitusta saan lisää rahaa röökiin :(

    • litistynyt

      Meillä ei ole lainkaan viikkorahaa. Sen on korvannut systeemi, että kun kaupassa käyn, saan ostaa itselleni jonkin limpparin ja pita kebabeja.

    • 7v89t8

      En oo ikinä saanu viikkorahaa, ja oon jo 18. Kesätöillä oon ansainnu kaikki rahat.

      Tajusin just kuinka lellittyjä te kaikki ootte. Ei mikään ihme että kaikki on niin läskejä nykyään. Saavat ihan helvetisti viikkorahaa ja käyttävät sen karkkiin/energiajuomiin.

    • Kekki

      Anteeksi? sanoitko olevasi 18? ei hyvä päivä.. esim suomalaisista nuorista vain joka 29 on ylipainoinen .. itse olen normaalipainoinen 15-vuotias poika, enkä osta lainkaan mtn energiajuomia karkkeja joskus.. rahat menee röökiin ja bensoihi..

    • 14-vuotias !!

      vitun kermaperseet, mä en saa YHTÄÄN RAHAA kuukaudessa paitsi jos tarvisin sitä todella johonkin tärkeään,esim pitää mennä ostamaan joku kouluun liittyvä juttu.. JA OON 14 ETTÄ OLKAA TE VAA HILJAA JA LOPETTAKAA TOI VALITTAMINEN ET 20 e VIIKOSSA on vähän...

      • 7 + 10

        Mää oon 13v tyttö enkä saa mistään rahaa ja viikko/kuukausirahat on tabu! Sain rahaa pelkästään synttäreiltä ja nyt en pidä edes enää niitäkään... Joskus voin saada parisenkymppiä kun vaatteita ostamaan menen.

        Eli pitäkää turpanne kiinni että 10-20e/vk on vähän!

        Ja kaverini sai synttärilahjaksi 600e ni en meinannu uskoa sitä mutta totta ilmeisesti oli


    • oooollk

      Mä saan kuukaudessa 25 € ja tuun sillä ihan hyvin toimeen. En erityisesti harrasta mitään paitsi Frisbeegolfia janoon itte ostanut melkein kaikki frisbeet.
      Vaatteet mulle yleensä maksaa vanhemmat ja joskus saan tyylin 5 € jos mennään koulun kanssa johkin retkelle.
      Muuten maksan kaiken muun itse.

      • ooollk

        Oon siis 16 v ja tyttö


    • Oonkolellitty....en

      Elikkä mun vanhemmat tekee duunii ja ei olla mikään porvari perhe mun vanhemmat maksaa mun harrastuksen (telinevoimistelu) koulu asiat,vaatteet joita tarvitsen,huoneen sisustuksen, huvipuistot ja shoppailu reissut
      omilla rahoilla maksan meikit,kavereiden kanssa hengailun ja karkit sitten tuossa tuli ostettua uusi longboard 299,99€ mutta onneksi äiti maksoi takasin ja siis kuukausiraha on 50€ jos kokeista on tullut hyviä numeroita niin 80€

      • Oonkolellitty....en

        Olen siis 13vuotta eikä minun tarvitse tehdä töitä rahan eteen


    • sekopaattiaamu5:tä

      Mie oon 14. v, saan 5€/viikko kunhan tyhjennän ja täytän astianpesukoneen joka päivä parhaillaan 2 tai 3 kertaa. Sitäkään rahaa harvoin kuuluu ja oon jo menny lakkoon kun ei se raha sieltä koskaan tuu tulemaankaan, jos tulee niin siitäkin summasta puuttuu suuri osa. Kyllä ne vanhemmat muutaman videopelin suostuu ostamaan, yleensä se 30 € on se maaginen raja jonka suostuvat maksamaan, senkin ehkä kerran tai kaks vuoteen. Ruuat tottakai saan vanhemmilta mutta limsat karkit jne. aika usein ostan itte. Jos rahaa tartten ootan synttäreitä tai jouluu ja pyyvän sitten. Synttäreillä saan parisataa, tosi hyvänä synttäri päivänä jopa 300 €, koska mullon paljon kummei sukulaisii ynm. Kaikki oikeestaan ostetaan käytettynä jos mahollista, kaikki turha myyvään kirpparilla. Ei sillä että meijän perhe ois köyhä, mutta hieman pihi taitaa olla koko suku :D Myös minä. Harrastin judoo 6 vuotta, sen ne kiltisti makso, tais olla n. 150 € vuodessa se maksu, koko tänä aikana mulla oli 2 judopukuu, jotka oli kumpikin mun kummin vanhoja. Niistäkään ei maksettu penniäkään. Vöistä puhumattakaan! Sitte kävin soitaa kitaraa, kitara revittii jostai kirppikseltä, kaverille sen vanhemmat ostin aijon uuven Gibsonin, vitutti vähän xD Sitten alotin soittaa rumpuja, rummut revittiin jostai perseestä nii halvalla kun voi ja oli epävireessä ja helkutin vanhat, paska merkki ja kuluneet. Sillon pienenä sain kaikkee siistii, siis tosi pienenä, sain mönkkärin ja polettavan lelutraktorin jne. Nekin oli jotai halpoi kiina malleja tottakai. Sain uuven pyörän, tottakai sittarin alennuksesta xD Ja mun eka pyörä oli semmonen pinkki, vieläpä my little pony teemanen kolmipyöränen jonka isosisko sai joskus vuonna nakki ja muussi. En mie valita kylläkään yhtään, en mie tarttee rahaa paljoo mihinkää ja osaan elää vaikke miten pitkää ihan pienellä summalla. Euro tai pari ja mie pärjään vuoden. No problem! Ja viime kesänä keräsin mustikkaa 10 litraa, sain 30 €, mikä oli kyllä ihan helvetin paljon mun mielestä! Luulin saavani ehkä 15 € niistä tai vähemmän! Nurmikon ajan aina kiltisti enkä saa siitäkään penniikään. Jos oon vapaalla istun joko koneella tai revitän iskän pvllä, ja se ragee sit kun siiitä on aina bensa loppu xD Sen se kyllä maksaa koska se ajaa sillä lähes enemmän kun mie ite! Aattelin alkaa nyt säästää ite omaan kevariin, koska ne ei oo mitään halpoi kapistuksii ja ei oo montaa vuotta kun kevari kortin toivottavasti saan. Mopoa en varmaan ota koska kortti maksaa enkä sitten sais enää kevarikortii koska yhteissumma olis ihan liikaa! Älkäälapsoset valittako, raha ei tuo onnea!

    • 14 v tyttö

      Itsellä 5€ /viikko, nyt vaihtuu kyllä toivottavasti vähän enempään. Lisäksi alan saaman nytten kokeista aina 5€/9 ja 10€/10 todistuksessa 2€/8 , 5€/9 ja 10€/10
      Saan myös synttäreinä n. 150€ ja jouluisin 120€

      Käytän rahojani shoppailuun ja leffoissa käymiseen, mutta pääasiassa säästän kaikki muut rahat paitsi viikkorahat. Ja mielestäni tuo viikkoraha on ihan okei kun noin kerran kuukaudessa saatan ostaa paidan ja aina kun joku hyvä leffa tulee nii saatan käydä katsomassa.

    • minävaan

      Mä oon 14-vuotias tyttö enkä saa vanhemmilta kuukausi tai viikkorahaa ollenkaan. Ennen sain 10€-20€ kuukaudessa ja sekin riippui siitä kuinka paljon tein kotitöitä. Nyt en saa kuin synttäreillä ja jouluna 50€-70€ ja se on ihan tarpeeks mun mielestä. Kyllä porukat kustantaa mulke kaikki koulutarvikkeet, karkit ja vaatteet mutta usein nekin ostetaan kirpparilta, vaikka meidän perhe ei ookkaan mikään köyhä. Ite jouvun kustantamaan meikit, pizzeriat ja muut tämmöset. Päätinki sen takia veljen kanssa alkaa ite keräämään rahaa niin mainostenjaolla tienataan kuukaudessa 60-90€ eli puoliks laitettuna kummallekkin 30-45€/kk... Se on mun mielestä ihan tarpeeks. Niin ja kyllä vanhemmat mun bussikortin kustantaa kun käyn koulua joka ei oo kävely/pyöräilymatkan päässä. Kyllä se välillä ärsyttää kun vanhemmat on pihejä mutta olen itsekin oppinut säästämään ja käsittelemään rahaa paremmin sen takia ja tekemään työtä sen eteen. Että olkaa iloisia jos ette saa 20€/vk koska se on mielestäni ihan liikaa :)

    • -97

      Teen kaikki kotityöt paitsi kukkapenkkien hoidon, siivouksen ja tiskauksen, en saa rahaa, mutta en haluaisiakaan. Rahan pyytäminen/saaminen perheeltään on muutenkin niin kiusallista, kun ne kotityöt on velvollisuuksia ja ne pitää hoitaa ihan luonnostaan.

    • Narkkari

      Oon 14v tyttö ja saan noin 100€ faijalt kuus ja sit jos tarviin lisää rahaa nii pyydän mutsilt ja se antaa aina noin15€ ja joudun ostaa ite meikit, safkaa jos käyn ulkona syömäs ja sit ostan 3 askii viikossa ja noin 2 kikee ja alkoholii ja kaikkii muit päihteitä

      • Anonyymi

        Oon 13v tyttö ja saan 5€vk jos ees välillä sitäkää. Ja jotta saan sen rahan teen joka päivä kotitöitä esim. Vien roskat, inuroin, tyhjennän ja täytän tiskikoneen ja tällee. En saa rahaa jos haluun mennä kavereitten kaa syömään tai ostaa uuden vaatteen vaan pitää ite säästää… nyt en oo kummiskaan saanu rahaa 2vk vaikka joka päivä tehny kotitöitä…Kummiski outoo kuulla ku kaverit saa joku 40-60€/kk eikä sekaa riitä niille!


    • Miullaonviiltelyarpia

      Ite saan kuukaudes 20-60e, riippuu miten paljon laskujen, ruoan ostamisen ja vaatteiden ostamisen jälkeen jää.

    • Jdbjh

      Olen 14-vuotias ja minulle annetaan yleensä 5€ viikossa vastineeksi tekemistäni kotitöistä ja extraa tulee välillä jos vaikka siivoan vanhempien huoneen tai vien pullot kauppaan. Eli keskimäärin 30€/kk.

      Jouluraha n. 200€
      Nimppariraha n. 50€
      Synttäriraha myös n. 200€

      200€ 200€ 50€=450€
      12x25€= 300€
      450€ 300€= n. 750€/vuosi

      Mutta kyllä mielummin se 5€ viikkoraha koska sillon on melkein pakko mietiä miten kuluttaa vähäiset rahansa. Ainahan se isompi maistuu, mutta mielestäni tuo on aivan hyvä raha opetella käyttämään rahaa, koska et oikein pysty ostamaan liikaa paskaa ja joudut hieman pakosti miettimään omaa rahankäyttöä. Kannattaako se energiajuoma ostaa sieltä kaupasta jos tiedät ettei sinulla ole varaa siihen?

    • Anonyymi

      Siis mv mä saan legit 30€päiväs ja sekää ei meinaa riittää

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3115
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2341
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1710
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1563
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1077
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      954
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      921
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      856
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      801
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      764
    Aihe