Rovaniemen kaupunki haluaisi kehittää saamen opetusta hankerahoituksella. Kaupunki on hakenut opetusministeriöltä viisivuotista rahoitusta saamen kielen ja saamenkielisen opetuksen kehittämiseen.
Sivistyspalveluiden johtaja Heikki Ervast sanoo, että hankkeen turvin saamen opetusta voisi järjestää yhtä paljon kuin saamelaisten kotiseutualueella:
Rovaniemen kaupunki toivoo, että hankkeen rahoituksella voitaisiin tulevaisuudessa palkata kiertävä saamenkielen opettaja sekä mahdollisesti saamenkielisen opetuksen opettaja.
Palvelupäällikkö Antti Lassila sanoo, että saamenkielen opetusta halutaan kehittää, koska Rovaniemellä asuu paljon saamelaisväestöä, vaikka se ei saamelaisten kotiseutualuetta olekaan.
YLE Lapin radio 03.10.09
Lue koko uutinen täältä: http://yle.fi/alueet/lappi/2009/10/rovaniemi_haluaa_kehittaa_saamen_opetusta_1052755.html
Rovaniemellä kehitetään saamen opetusta
1
422
Vastaukset
- jatkoo
Opetusministeri Virkkusen vierailu Rovaniemellä 13.10.09
Etäopetuksen merkitys on suurin harvinaisille oppiaineille, kuten esimerkiksi saamen kielelle ja saamenkieliselle opetukselle.
Opetusministerin mukaan periaatteessa kaikilla kouluilla Suomessa on tekniset ja rahalliset valmiudet antaa saamenkielistä etäopetusta oppilailleen.
- Itselleni ei ainakaan ole tullut palautetta, että tällaista mahdollisuutta ei olisi. Jos ei omalla koululla teknisiä valmiuksia niin lähellä on varmasti joku tila, jossa on mahdollisuus ottaa videoneuvotteluyhteys etäopetusta varten.
YLE Lappi 13.10.2009
http://yle.fi/alueet/lappi/2009/10/ministeri_lupaa_sailyttaa_harjoittelukoulut_1077572.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O402032Taas pedofiliatuomio Haapaveelle
Vastenmielisiä ja vakavia rikostapauksia pikkupaikkakunnan alueellekin näyttää riittävän. Tämän alan rikoksien tuomiot411767Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn611525Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais1821447Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok681239Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81231Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti19983Mitä tapahtuu?
Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?17943- 63934
Kuhmon K-kaupan vanhenevat hapannaamat kassoilla
Pitemmän aikaa olen ihmetellyt kaverin kanssa miksi Kuhmon K-kaupassa on aina tympeimmät kassattöntekijät? Kesällä tulee14865