mineriitti levyjen purku

matkalehma

tarkoitus olisi purkaa 1.5 kerroksisesta ok-talosta mineriittilevy vuoraus pois.Onko niissä asbestia niin paljon että voi itse purkaa..riittääkö pelkkä hengityssuojain? minne sen mineriittilevy kasan voi viedä (painaa varmaan monta tonnia! paljonkohan jokin rakennusliike siitä suunnilleen veloittaisi ? talon koko 8x10m

8

4669

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11

Ota naulat / ruuvit pois. Normaali hengityssuojain riittää jos et rupea rälläköimään, sahaamaan tai poraamaan. Pidä levy märkänä ja hävitä lähimpään järveen tai upota maahan. Asbesti pölisee vain työstettäessä

• ernestovonsökövaara

Olen kysellyt samaa asiaa sieltä ja täältä ilman, että olisin saanut kunnollista vastausta, jossa ei ole tulkinnanvaraa.

Summa summarum:
      Ulkotyönä saanee purkaa itse. Kannattaa käyttää asiallisia hengityssuojaimia. Levyt ovat ongelmajätettä. Niiden paikka on kaatopaikalla, ei esimerkiksi järvessä tai metsässä. Maksaa normaalia jätettä enemmän, mutta sen jälkeen asia on osaavissa käsissä. Parhaan tiedon antanee työsuojelupiiri.

• riippuuu

Se nyt riippuu kuinka vakavasti haluaa määräyksiä ottaa. Koska niissä on asbestia periaatteessa pitäisi olla asbesti lupa. Maailman sivu noita on ite vaihdettu ja tullaan maailman sivu vaihtamaankin. Kunnollinen hengityssuojain riittää.
      Metsään tai varsinkaan järveen niitä jätteitä älä vie ettet saa harmeja itsellesi mutta voit kaivaa tontin pihaasi ja haudata sinne. Tai latoa esim. väylämuuriksi pihaasi ja maisemoida mullalla.

• kari34

"Se nyt riippuu kuinka vakavasti haluaa määräyksiä ottaa."

Asbestin kyseessä ollessa mulle ei tulisi mieleen vähätellä asiaa. Kyllä ne levyt kannattaa hävittää asianmukaisessa laitoksessa eikä hautailla tai upottaa mihinkään muiden ja omaa terveyttä vaarantamaan. Joku tietämätön (esim. lapsesi) niitä sitten vuosia myöhemmin sieltä tonkii ja rikkoo ja vaarantaa terveytensä sinun säästöjesi ja "määäräysten vapaan tulkinnan" takia.

• pahvi
        kari34 kirjoitti:

"Se nyt riippuu kuinka vakavasti haluaa määräyksiä ottaa."

Asbestin kyseessä ollessa mulle ei tulisi mieleen vähätellä asiaa. Kyllä ne levyt kannattaa hävittää asianmukaisessa laitoksessa eikä hautailla tai upottaa mihinkään muiden ja omaa terveyttä vaarantamaan. Joku tietämätön (esim. lapsesi) niitä sitten vuosia myöhemmin sieltä tonkii ja rikkoo ja vaarantaa terveytensä sinun säästöjesi ja "määäräysten vapaan tulkinnan" takia.

ei se asbesti ehjästä levystä mihinkään hyppää.

Et siis tarvitse suodattimia.

Jos rupeat levyjä rikkomaan ja työstämään niin siten kuolet - ajan kanssa. Asbestin aiheuttamat syövät on altistustauteja niinkuin tupakkakin. Voihan sitä poltella 30 v mutta sittten on jo aika varma kuolema. Sama asbestin kanssa.

Jos haluat soojata hengityssuojaimella niin mikään rautakaupasta saatavista ei todellakaan auta. Asbestikuitu menee läpi kuin tyhjää.

Pseudoturvaa.

• mineriitit purettu
        pahvi kirjoitti:

ei se asbesti ehjästä levystä mihinkään hyppää.

Et siis tarvitse suodattimia.

Jos rupeat levyjä rikkomaan ja työstämään niin siten kuolet - ajan kanssa. Asbestin aiheuttamat syövät on altistustauteja niinkuin tupakkakin. Voihan sitä poltella 30 v mutta sittten on jo aika varma kuolema. Sama asbestin kanssa.

Jos haluat soojata hengityssuojaimella niin mikään rautakaupasta saatavista ei todellakaan auta. Asbestikuitu menee läpi kuin tyhjää.

Pseudoturvaa.

Mineriittilevyissä asbestia, joka on ongelmajätettä.
        Levyt toimitettava kunnan määräämiin paikkoihin.

Esim. Karanojan kaatopaikka, Hämeenlinna 290 euroa/ tonni.

• Anonyymi

Järjenkäyttö on sallittua, jos sinulla on omaa maata tontia tarpeeksi voi haudata maahan sieltä ei aspesti pölyä mihinkään. Ei jäteasematkaan saa asbestia hävitetyä kaatopaikalle peittävät.

• Anonyymi

Tontille hautaaminen ei ole sallittua mm. siksi että kiinteistöä myydessä se unohtuu mainita ja sitten oikeudessa säädetään kovalla rahalla kuka mokasi.
        Jätemaksut ei ole niin kalliita etteikö kannattaisi maksaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe