Gps koordinaatit

apuja3

Saako Googlen tai jonkun muun mapsin näyttään gps koordinaatteja? Eli pitäsi tietää missä tarkalleen olen tällä hetkellä. Kartalla tiedän missä olen mutta mitkä ovat koordinaattini?

17

5625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuota..
      • JoooooOoooooooob

Toi siis varmaan tarkoitaa, että puhelimeen ladattu 112 hätäsovellus kertoo sen paikkatiedon heti avausnäkymässään!

Muutenkin siis hyvä ladata!

• Normikoordinaatir
        JoooooOoooooooob kirjoitti:

Toi siis varmaan tarkoitaa, että puhelimeen ladattu 112 hätäsovellus kertoo sen paikkatiedon heti avausnäkymässään!

Muutenkin siis hyvä ladata!

112 käyttää WGS84 standardia ja tarkkuus on 12m
        eli näin
        60' 00.00 P
        22' 22.22 I

tyyliin kirjainosa vain suomeksi.

• mitä_omituista
        Normikoordinaatir kirjoitti:

112 käyttää WGS84 standardia ja tarkkuus on 12m
        eli näin
        60' 00.00 P
        22' 22.22 I

tyyliin kirjainosa vain suomeksi.

Eikös ' ole minuutin merkki noissa kulmajutuissa?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aste

Tekeekö joku taas jotain vääristeltyä ja epästandardia?

• hölöttäjä222
      • entajua

Esimerkiksi tuon kartan mukaan Mannerheimintie on N 6673314 E 2552452 ja Wikipedian mukaan Helsinki 60° 10′ 15″ N, 24° 56′ 15″ E

Eihän nuo ole ollenkaan samalla suunnallakaan olevinaan

• entajua kirjoitti:

Esimerkiksi tuon kartan mukaan Mannerheimintie on N 6673314 E 2552452 ja Wikipedian mukaan Helsinki 60° 10′ 15″ N, 24° 56′ 15″ E

On olemassa eri koordinaattijärjestelmiä, jotka eivät ole yhteensopivia keskenään.

• qpalzm
        entajua kirjoitti:

Lahti on n. 61° N 25,5° E eli tuo 60° 10′ 15″ N, 24° 56′ 15″ E pitää kutakuinkin paikkansa, jostain syystä tuo kansalaisen karttapaikka käyttää tuota käytöstä poistuvaa KKJ järjestelmää ja vielä tuota oudompaa esitysmuotoa (tuo N 6673314 E 2552452 esitystapa kannattaa tänäpäivänä unohtaa, sitä löytyy lähinnä joistain vanhoista roskiin joutavista kartoista) ... KKJ koordinaatit sinällään erovat muutamia satoja metrejä nykyisin käytettävästä WGS-84 järjestelmästä koska laskennassa käytetään erilaista muotoa maapallon pinnalle (tämä murikka jolla asumme ei ole pyöreä pallo vaan aikalailla muotopuoli möhkäle).

Yleensä koordinaatit esitetään 60° 10′ 15″ N, 24° 56′ 15″ E muodossa, joskin välillä desimaaliasteina eli 60° 30' on sama kuin 60,5° (ja 60° 10' 30" on sama kuin 60° 10,5' riippuen kirjoitetaanko astesekunnit vai asteminuuttien desimaalit).

• earth...

näyttää koordinaatit kartan alareunassa, onhan noita muitakin, muistaakseni eniron kartatkin mutta kun kyseessä on eniro niin kartta-juttu ei suostu toimimaan, ainakaan mulla

• Kordelius
      • Laiskansaari

• linuxuser

jaa jaa..
      huomasin, että 112 sovelluksessa näytetään sijainti koordinaateilla ennen kuin tarvii soittaa siihen 112...
      korjatkaa jos olen väärässä.. :)

• Niinnäyttääkin

Juu näyttää vavausikkunassa heti!

• 112suomiN

• 8-vuotta-vanha.ketju

Jollain ei taas ollenkaan säteile että asiat ovat muuttuneet kahdeksassa vuodessa.

• Pplay

Googlaamalla hahusanalla "koordinaatit mistä" tulee appseja ja valinnan vaikeus.
      Mikä olisi iPhoneen kohtuullinen?

• KalleSan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5851
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      58
      3246
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      184
      2701
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      12
      2524
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2219
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      29
      2161
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1896
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      16
      1596
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      148
      1379
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      270
      1247
    Aihe