Jyväskylän lukiot

Kohta Jyväskyläläine

Hei,

Muutan Jyväskylään kohtapuoliin äidin työn takia, ja pitäisi lukiopaikka saada. Sen verran tiedän että keskiarvoni perusteella pääsisin joka keskustan lukioon. Se vain että minulla ei ole oikein ensikäden tietoa millaisia lukioita nuo ovat, huhuja vain, ja koulujen nettisivut nyt eivät kerro paljoa (niissä ei mm. ongelmista koskaan kerrota).

En oikeastaan ole kuullut muuta kuin että Lyseolla olisi jonkinlainen sisäilmaongelma (hometta kenties?), tämä karsisi koulun pois aika tehokkaasti listalta koska oireilen hyvin herkästi jo pölystäkin. Voionmaata olen kuullut nimitettävän rauhattomaksi urheilupainotteisuutensa takia, cygnaeus taas on kaukana paikasta minne muutamme, joutuisin vaihtamaan bussia ja haluaisin mahdollisimman paljon kulkea pyörällä kouluun. Normaalikoulu kuulemma on hyvin sisäänpäinlämpiävä, mutta en tiedä siitä enempää.

Olisin kovin kiitollinen jos joku kertoisi noiden koulujen hyviä ja huonoja puolia. Pitäisin tärkeänä että voin keskittyä opiskeluun ja koulussa olisi hyvä henki. Kiitos!

19

5507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10 plus 14

En tiedä noista Jyväskylän lukioista muuta kuin mitä olen lehdistä lukenut, koska vasta muutaman vuoden olen täällä asunut, mutta jos tällä palstalla ei vastausta tule niin voit varmaan soittaa vaikka suoraan koulujen rehtoreille tai lähettää sähköpostia. Turha kai heidän valehdella olisi, ei se heidän palkka ole yhdestä oppilaasta kiinni.

En myöskään tiedä onko noin pienissä kouluissa oppilaskuntia joista kysyä, nuohan on kaikki aika pikkukouluja kun kaupunkikin on pieni.

Cygnaeus-lukion rakennuksessa olen kuitenkin käynyt. Se on luullakseni se entinen sosiaalialan koulu ja tuttavani kävi sitä joten odottelin siellä sisätiloissa häntä monesti kun en viitsinyt autossa istua siinä pihalla.

Ihan ok rakennus, ei ihan niin koulumainen, homeongelmista en tiedä. On kuitenkin kaukana, se on kai se Viitaniemessä sijaitseva. Siinä ei taida oikein olla kauppoja eikä vastaavaa lähellä kuten muissa lukioissa on, mikäli asialla on merkitystä, autottoman ei oikein sinne asti kannata mennä.

• cynkkarilainen abi

Omasta mielestä kannattaa ehdottomasti valita Cygnaeus-lukio. Kolmatta vuotta siellä opiskelen ja on ollut kyllä todella hyvä paikka! Koulun tilat ja tekniset välineet ovat huippuluokkaa, opetuksen taso hyvä ja oppilaiden keskuudessa loistava henki. Omasta mielestä se ei ole liian kaukana ja sinne menee paljon busseja keskustasta niin ei tule ongelmia vaihdoissa.

Lyseon ja Voinmaan lukioissa olen käynyt myös jotain kursseja, Voionmaahan on urheilupainotteinen lukio ja mikäli tykkäät sen tyyppisistä ihmisistä niin kannattaa harkita sitä. Siellä kyllä on itselle aivan liian levotonta porukkaa. Lyseo on hyvä peruslukio, mutta isona miinuksena vanha rakennus, jossa on tosiaan niitä homevaurioita. Plussaa on sijainti lähellä keskustaa ja kauppoja, en sitten tiedä onko tuosta niin paljoa hyötyä.

Normaalikoulusta ei tietoa, mutta tuntuu että norssilaiset leimautuu tms. Vaajakosken tai Sepän tai mikälie lukiosta ei ole tietoa.

• Vanhana

Pääse ainakaan ulkopuolelta "alle 9 " keskiarvoa kaverini on siellä ja ei tykkää koulun hengestä lyseo on hyvämaineinen ja pidetty lukio useampi kaverinikin on käynyt sen.Homevaurioita varmaan alkaa olla joka koulussa niistä kannattaa ottaa selvää.

• Reunalta löytyy

ilmailupainotteinen linjakin löytyy. Rakennus on hyväkuntoinen ja opettajat mukavia. Ehdottomasti kaupungin paras lukio.

• Vanhana

Sukulaistyttö on tikkakosken lukiossa on tykännyt olla siellä kaupungin toiselta laidalta kulkeminen ei liene kuitenkaan mielekästä tikkakoskelle.

• ollinkollii
        Vanhana kirjoitti:

Sukulaistyttö on tikkakosken lukiossa on tykännyt olla siellä kaupungin toiselta laidalta kulkeminen ei liene kuitenkaan mielekästä tikkakoskelle.

Itse kävin lyseota ja se oli ihan mukava paikka. Oli ihan monenlaista väkeä, ja opettajatkin olivat tarpeeksi rentoja, mutta päteviä. Olen kuullut että Cynkkarilla olisivat ne kamalimmat bileprinsessat, mutta sehän on vaan yleistystä, nythän sen keskiarvo oli noussut. Lyseon vanha puoli oli ehkä vähän tunkkainen, mutta ei se ainakaan minuun vaikuttanut. Lyseo oli myös aika korkeella kun listattiin koko Suomen lukiot, oliko se nyt sijalla 25? Muut jkl-lukiot olivat kaikana takana. Norssi on vähän sellainen eliitti juttu, ainakin muiden lukiolaisten mielestä.... jotain lääkätiede neroja :D

• jyrsijä
        ollinkollii kirjoitti:

Itse kävin lyseota ja se oli ihan mukava paikka. Oli ihan monenlaista väkeä, ja opettajatkin olivat tarpeeksi rentoja, mutta päteviä. Olen kuullut että Cynkkarilla olisivat ne kamalimmat bileprinsessat, mutta sehän on vaan yleistystä, nythän sen keskiarvo oli noussut. Lyseon vanha puoli oli ehkä vähän tunkkainen, mutta ei se ainakaan minuun vaikuttanut. Lyseo oli myös aika korkeella kun listattiin koko Suomen lukiot, oliko se nyt sijalla 25? Muut jkl-lukiot olivat kaikana takana. Norssi on vähän sellainen eliitti juttu, ainakin muiden lukiolaisten mielestä.... jotain lääkätiede neroja :D

Lyseo rules! Siellä oli ok meininki ainakin 1980-luvun alussa.

• gooore

Itse kävin koko koulutaipaleeni alakoulusta lukioon Norssissa. Erittäin osaavat opettajat ja hyvät puitteet. Huonoja opiskelutiloja ei juuri ole ja opettajista ne pahimmat kalkkikset ovat juuri jääneet eläkkeelle, vinkkinä vaan. Kuvataiteen, käsityön ja musiikin luokkien varustelu oli mielestäni tosi hyvä. Mielestäni muutenkin koko homma pyörii siellä järkevästi. Meidän aikaan lukiossa oli hurjat keskiarvot, jotka ymmärtääkseni ovat nyt pikkusen välillä laskeneet. Eli jos oot älykäs ja tykkäät opiskella niin viihdyt todennäköisesti Norssissa.

Lyseota suosittelisin myös, siellä tuntuu olevan hyvä yhteishenki ja muutenkin maanläheinen ote asioihin. Ihmisiä on vähän joka lähtöön ja tuntuvat lukion jälkeenkin pitävän yhteyttä enemmän kuin meillä tehdään. Riippuu paljon vuosikurssistakin.

• ...

pääseekö voionmaalle 7,69 ka:lla?

• v09

kyllä tuolla pitäis päästä! Viime vuonna oli tasan 8,0 mut muistelen että hakijoita meille olis tänä vuonna vähemmän.. tervetuloa =)

• täällä ollaan jo

tuskimpa vaan sä tänne pääset tuommosella ;)

• ...

Noo, jos sattuis olemaan vaikka tällä kertaa vähän alempi keskiarvoraja tai vaikka peruutus paikka...;D. Haetaanko sinne sillä keskiarvolla, joka oli yhteishaun aikaan, vaiko sillä, mikä nyt koulun päätyttyä on?

• ...

Koska se keskiarvo olisi nyt noussut hieman, 7.769 ; ), joten onko toivoa?

• Amis, pupari!

Ei ole, mene amikseen niin saat edes ammatin.

• norssssssi?

tahtoisin kuulla norssin yhteishengestä ja siitä, millaista porukkaa siellä on (: ja nyt mua ei kiinnosta ollenkaan rakennukset, opettajat ym, vaan nimen omaan se ns sosiaalinen puoli.

• Töissä 247365

Yhteishenki, LOL. Montako vuotta meinasit lukiota käydä?

• Äidinkielen tunnit?

Pääsisit joka keskustan lukioon? Jyväskylässä on vain yksi keskusta.

• staikkuilemaan

Miksei kukaan maininnut steinerlukiota?

• voiskohan olla?

No ehhehhee. Ehk se tarkotti että pääsee jokaiseen keskustas olevaan lukioo mutta sanajärjestys oli vähän väärä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe