Löysin jotain suuntaa-antavaa tietoa esim nokkakolarissa ihmisen 100kg törmäysmassa on noin 3000kg joten yhden paperirullan 750kg törmäysmassa on noin 22500kg jos rullia oli vaunussa vaikka 20kpl on törmäysmassat jo 450000kg...Vieläkö joku väittää että rullat pysyy kiinni muutamalla oikein sidotuilla kuormaliinalla????
törmäysmassat
12
1562
Vastaukset
- timos
Ei semmoita sidontatapaa kuormalle löydy, joka kestäisi tällaisen törmäyksen. Jos olisi ollut "kiinteä" kuorma, olisi jälki ollut samanlainen. Miettikää mielummin sitä, että kun yrittää saada hallintaan linkkuun mennen täysperävaunun , pitäisi sitä vetää. Jos tämä ei onnistu esim. nopeudenrajoittimen takia, on näistä "turvalaitteista" enemmän haittaa. Tutukitan ennekuin hutkitaan. Voimia rekan kuljettajalle ja hänen perheellensä. En osaa kyllin lohduttaa lapsensa tai omaisensa menettäneitä. Suru on jaettava. Koko maa suree.
- Oikeutta!
Laki sanoo, että kuorma on sidottava sillä tavalla, että siitä ei aiheudu vaaraa muille tienkäyttäjille. Kuljettaja on vastuussa kuorman sidonasta. Siis lain ankarin vastuu kuljettajalle ja myös kuljetusyhtiölle.
- apr
Oikeutta! kirjoitti:
Laki sanoo, että kuorma on sidottava sillä tavalla, että siitä ei aiheudu vaaraa muille tienkäyttäjille. Kuljettaja on vastuussa kuorman sidonasta. Siis lain ankarin vastuu kuljettajalle ja myös kuljetusyhtiölle.
mitä tahansa, niin fysiikan laki on aina oikeassa.
Eli ymmärtäkää että ei sellaista sidontavälinettä
ole olemassa joka näin kovan massan liikkeen pysäyttäisi. - pedro
Miksiköhän luulet, että autoihin on alunperin laitettu rajoittimet? Rekkapekan on syytä katsoa peiliin, jos hakee syytä nopeudenrajoittimen olemassaoloon.
- KOKO
Myös vauhti tulee sovittaa tilanteeseen
- FH/12
Olet oikeassa.Ja kiva lukea koka tietää massoista
jotain.
Poliisit laskee 1500kg YHDELLE KOUKULLE/YKSI LIINA
PAPERIRULLAT OLI (750KG KPL 4 KPL LIINA)Koska MISÄÄN PV:SSÄ EI OLE KOUKKUJA RIITTÄVÄSTI KO. KUORMAN SITOMISEKSI.PISTE- Jamppu
Liinojen riittävyydestä tulisi olla vastuussa myös kuljetusyritys, ei ainoastaan kuljettaja.
- hese
Jamppu kirjoitti:
Liinojen riittävyydestä tulisi olla vastuussa myös kuljetusyritys, ei ainoastaan kuljettaja.
Tätä onnettomuutta seuratessa tv:n kuvien perusteella,näyttää sidonnan olleen puutteellinen,koska sidonta näytti olleen vain "ylävarvissa" eli päällä olleet oli sidottu yhteen. Olen varma että, kuormansidontalaki joka on yksiselitteinen, pitää sisällään sen että,kuorman on pysyttävä lavassa kiinni,vaikka tulisi ympäriajo.Olen ajanut 15tonnin peltirullia Rautaruukilta, Hml.Raahe,niin kuorman sidonta kettingeillä ja vanteilla lattiaan pitää kuorman varmasti kyydissä.Kuorman sidonta pitää sisällään sen että,se ei saa liikkua eteen,taakse eikä sivusuunnassa.
Meillä Suomessa tämä kontrolli ei ole kovin tarkkaa,jostain syystä myöskin kuljettajat laistavat sidonnan,kuvitellaan että umpikaapissa kuorma pysyy vaikka vähän huonomminkin sidottuna.
Mutta en kyllä syytä suoraan kuljettajia,sillä kuljetusliikkeissä on myöskin vastuu henkilöt,missähän ne nyt luuraa?
Transpointin päällikkö ainakin puhuu palturia kuskin ajoajoista, koska Hki-Viitasari välin ajoaika on enemmän kuin 4-4,5 tuntia,koska matka on n. 380km, joten lakisääteiset tauot huomioiden menee ylitöiden puolelle, ja työvuorolistoihin ei saa vuoroja ylitöiden varaan laatia.Joten perään-kuulutan näiden päälliköiden vastuuta, jota suomessa ei ole kun vahinko tapahtuu, ja näin karmealla tavalla!!!! - asdf
hese kirjoitti:
Tätä onnettomuutta seuratessa tv:n kuvien perusteella,näyttää sidonnan olleen puutteellinen,koska sidonta näytti olleen vain "ylävarvissa" eli päällä olleet oli sidottu yhteen. Olen varma että, kuormansidontalaki joka on yksiselitteinen, pitää sisällään sen että,kuorman on pysyttävä lavassa kiinni,vaikka tulisi ympäriajo.Olen ajanut 15tonnin peltirullia Rautaruukilta, Hml.Raahe,niin kuorman sidonta kettingeillä ja vanteilla lattiaan pitää kuorman varmasti kyydissä.Kuorman sidonta pitää sisällään sen että,se ei saa liikkua eteen,taakse eikä sivusuunnassa.
Meillä Suomessa tämä kontrolli ei ole kovin tarkkaa,jostain syystä myöskin kuljettajat laistavat sidonnan,kuvitellaan että umpikaapissa kuorma pysyy vaikka vähän huonomminkin sidottuna.
Mutta en kyllä syytä suoraan kuljettajia,sillä kuljetusliikkeissä on myöskin vastuu henkilöt,missähän ne nyt luuraa?
Transpointin päällikkö ainakin puhuu palturia kuskin ajoajoista, koska Hki-Viitasari välin ajoaika on enemmän kuin 4-4,5 tuntia,koska matka on n. 380km, joten lakisääteiset tauot huomioiden menee ylitöiden puolelle, ja työvuorolistoihin ei saa vuoroja ylitöiden varaan laatia.Joten perään-kuulutan näiden päälliköiden vastuuta, jota suomessa ei ole kun vahinko tapahtuu, ja näin karmealla tavalla!!!!Ja mikähän on paperitehtaan osuus kuorman
sidonnassa kun se ei anna vetää rullia
ketjuilla lattiaan kiinni. - hese
asdf kirjoitti:
Ja mikähän on paperitehtaan osuus kuorman
sidonnassa kun se ei anna vetää rullia
ketjuilla lattiaan kiinni.Meillä Suomessa pitäisi saada vastuuseen lähettäjä,toimeksiantaja,kuljetusliike, koska
varsinkin ns.irtoperäliikenteessä kuormien sidonta
on varsin retuperällä, ratsia tapahtumassa ja onnettomuudessa kuski
on kusessa, miksi kuormaa ei ole sidottu,vaikka
hän hakee irtoperän firman pihalta lastattuna, kapellit suljettuna.Haluaisin että ihmiset miettisivät tältäkin puolelta asiaa, koska jos kuljettaja poloinen rupeaa isottelemaan lähettäjälle,voi mennä työpaikka,kuljetusliike
pesee kätensä.Samoin on ajoaikojen,tänä päivänä
firmat laskevat tietokoneilla kilometrit ja ajoajat,koeta siinä pysyä,oli keli mikä hyvänsä.
Sitten puhutaan onhan liitto, AKT, paskat sieltä
ei tule kuin sympatiaa, kyllä tämä on kertakaikkiaan julkistettava pohjiaan myöten, ennustan,vielä tulee isoja "pommeja" tapahtumaan
jos vastuu henkilöitä ei ole muita, kuin kuskit.
- pohtii
Monien lehtienkin mukaan arvioni törmäysmassassasata yli 20t/rulla pitännee aika hyvin paikkaansa, lisäksi väitteeni että tuollaista kuormaa ei juuri mikään pidättele pitää enimmäkseen paikkaansa asiantuntijoidenkin mukaan. "alustavien" tutkimusten mukaan näyttäisi siltä että kuorma oli sidottu oikein/määräysten mukaan osa liinoista oli edelleen paikallaan mutta osa oli poikennut ja kiinnikkeitä etsitään mikroskoopilla noin vertauskuvauksellisesti sanoen. Sinänsä näitä perävaunujen karkaamisia sattuu kyllä jo liikaa,on sitten syy siinä että tiehallinto säästää tai näissä uusissa eurorekkamitoissa...ehkä ne sopii keskieurooppaan mutta ei arctisiin olosuhteisiin, tiedä häntä. Totuus on myöskin se että kun painavampi vaunu lähtee "viemään " ei juuri mitään ole tehtävissä vielä pimeellä kun et edes nää peileistä mitä on tapahtumassa! Ja ikävää mutta totta että keskimääräinen kuljettajien ajokokemus/ammattitaito on laskemassa, ala on huonosti palkattu,huonot työajat,en silti syytä kuljettajaa se oli onnettomuus jota ei välttämättä olisi yksikään voinut estää!
- MB 11
Eikös täällä kirjoittajat ole lukeneet edes alkeellista fysiikkaa. Kaava on yksikertaisuudessaan F=ma. F=voima m=massa a=kiihtyvyys (täässätapauksessa hidastuvuus). Laksekaa itse voima, mikä on iskeytynyt lina-autoon kun hidastuvuus näyttää olleen hirvittävä, koska linja-auto tullut jonkin verran törmäyksen jälkeen takaisin päin. Voima on ollut täysin käsittämätön. Ajtellaan nyt, paalin painoksi vaikka 700 kg ja hidastuvuudeksi pari g:tä eli 10.62 kgm/s*s voima olisi siinäkin vaiheessa "vain" 700*10.62kN eli 7434 kN. Luultavasti hidastuvuus on ollut vielä enemmän. Sen laskevat asiantuntijat.(Muuten se 7434kN on 7434000N). Ei siinä panssarikaan estä tuhon tuloa. Jälkihän on kuin linja-auto pommin jäljeltä Israelissa ja sielläkin joku pelastuu autopommista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja19622582Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant999869Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.547748Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va1026529SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1936237Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut
Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m675851Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,615340Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot515243HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1244890Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1074584