Koira murisee lapsille ja "varoitus"purrut

nyt ei ymmärrä enää

Eli mistähän tässä olisi kyse.Koira tuli taloon pentuna,kun lapset ovat siis olleet jo maailmassa,koiralla ikää nyt reilusti yli 2v.Kaikille lapsille se murisee,tulipa kuka vaan vain silittämään,mulkoilee ja luikkii pois,jos tilanne sallii-joskus jopa itse työntyy paikalle,murisee sitten siinä.Nyt on sattunut parin päivän aikana,että kun oma lapseni veti koiran pois pannasta keittiöstä,se puraisi tätä käteen,pieni jälki jäi...ja toinen että yksi lapsista taas jäi koirien kanssa kotiin kaupassa käynnin ajaksi,koira meni syömään liedeltä ruokaa,lapsi meni vetämään koiran pois siitä,se puraisi.Aikuisia kohtaa on erilainen,mutta yrittää joskus elvistellä-turhaan.Yhtään ei kestä meidän toista koiraa,jos tämä belgi makaa maassa,toinen menee vian viereen,niin jo alkaa murisemaan.Mutta muuten taas ovat kuin parhaat ystävät sitten......
En tiedä mitä tuolle keksii,ei tuohon voi luottaa yhtään.Tätä murinaa on ollu jo pitkään,en edes osaa yhdistää mihinkään,mistä olisi alkanut,mutta ei mielestäni pentuna ollut,kun oli alle 1v..Jotenkin varmaan pitää lapsia alempiarvoisina,mutta sitäkään en taas oikein tajua,koska lapset pitävät kyllä koiralle kuria,käskevät istumaan jos ruokaa antaavat,tms--eivätkä kyllä ole kiusanneet tätä koskaan.Yleiskunto hyvä ja koira on fiksu ja nopea oppiman,jos sen saa vaan kuuntelemaan--aina menisi kuin kuumilla hiilillä ja kamala vouhottaja-belgejä ollut minulla jo aijemmin,jotta tiedän rodun "vaatimukset"-ulkoilla saa tarpeeksi paljon irti ja tekemistä on...ettei ole turhautumisesta siltä osin puutetta..Mitään ideaa mieleen kellekään,missä vika?

4

1166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no johan nyt on :)

      ...en nyt mikään varsinainen ekspertti neuvomaan, mut kokemusta jonkin verran dominoivasta käytöksestä...

      Kuulostaa kyllä sille, et teil on siel jonkinmoinen uhmaikä (se viimeinen rytistys ennen aikuisuutta), koira tuntuu selvästi pitävän lapsia itsensä alapuolella (riippumatta kuinka kauniisti istuu kun lapsilla herkku kädessä - myös ylempiarvoinen koira ymmärtää minkä sortin näennäistä nöyrtymistä tarvitaan jotta asiat sujuu sen toivomalla tavalla)

      Kannattaa ihan ensimmäiseksi tehdä nyt jonkinmoinen pesäero lapsille ja koiralle, tuskin kukaan meistä haluaa että sattuu jotain viellä näykkäisyä vakavampaa - lapset ja koirat ei yhteen valvomatta, näin saa sit jatkoaikaa eikä tilanne pääse pahenemaan. Jos nyt edelleen ne melskaa siellä kun pellossa keskenään, koira on selvästi sitä mieltä että lapsilla ei ole oikeutta komentaa (ylemmän auktoriteetin eli perheen vanhempien puuttuessa paikalta) niin ennemmin tai myöhemmin tulee jonkunlainen "selvittely" jotta kuka komentaa ja ketä. Silloin syytetään koiraa puremasta, sillähän on päässä vikaa kun lasta puree jne, niitä tapauksia on jo ihan liikaa. Itseasiassa tuon selvemmin se koira ei purematta pysty arvoansa teidän taloudessa näyttämään. Lisäksi on saanut jo mukavasti "tunnustusta" - vanhempi koira ehkä välttelee yhteenottoa (öykkäri saa viestin pystyvänsä mihin vaan), lapset on vetäneet näykkäsyn jälkeen käden pois ja lopettaneet koiran komentamisen (öykkäri sai itse tämän aikaan, omasta mielestään vahvistaa sen dominanssia ja asemaa lasten yläpuolella) Koira ei osaa järkeistää asioita, se on ihmisen ymmärrettävä mitä koiran käytöksen takana on kun kerran meillä siihen rahkeet riittää...nii siis en usko et koirallas minkäänsortin vikaa vintillä, se vaan näyttää asiat sillä keinolla kun pystyy.

      Yritä ettiä vinkkejä vaik joltain ns ongelmakoirakouluttajien sivuilta tms, ei täältä suoli24 varmaan paljon asiallista neuvoa löydy :/ Ota selvää esim eleruokinnasta, jääkaudesta jne joilla voit vahvistaa lasten asemaa - kovilla keinoilla saat vaan koiran taistelutahdon nousemaan ja silloin se muuttuu ennalta-arvaamattomaksi, nyt se kuitenkin on vielä täysin avoin toimissaan, tulkkausta vaan teidän välille tarvitaan :) Kaikista koirista ei kaikkea kukaan tiedä, mitä hankalampien yksilöiden kanssa on tekemisissä sitä enemmän oppii ja varmuus tulee siitä kun tietää et aina on lisää konsteja ja keinoja...

      Tsemppiä !

    • Tiedän tämän jutun

      Koira on jo kaksi kertaa käynyt lapseen kiinni ilman välitöntä korjausta. Näissä tilanteissa koira on taatusti saanut lapsen säpsähtämään taaksepäin, eli palkkion kiinnikäymisestä. Koirat ovat fiksuja oppimaan nämä jutut ja on nyt siinä luulossa, että lapsiin voi käydä kiinni ilman seurausta... Oletko aina vahtimassa koiraasi lasten kanssa? Kyseessä kuitenkin tuollainen rotu, joka voi saada todella hengen pois lapselta...? Sinuna kuoppaisin koiran saman tien ja miettisin, missä meni vikaan ennen kuin ottaisin uutta koiraa...Suurta koiraa ei ole muutenkaan järkevää jättää lasten kanssa ilman valvontaa, vaikka olisi kuinka ihana ja kiltti, siltikään...puhumattakaan kiinnikäyneestä...
      Et pysty koskaan enää luottamaan tuohon koiraan, koirasi vaistoaa epäröivyytesi joka taas pönkittää koiran luuloa siitä, ettet kykene johtamaan porukkaa, jolloin koira koettaa sen tehdä parhaansa mukaan ja mm. kurittaa alempiarvoisia lapsia niiden estellessä sen toimia...
      Lopeta koira ennen kuin lapsillesi käy pahemmin.

      • sama alk.per

        kyllä kurituksen ekalla kerralla,koska olimme itse paikalla,minä keittiössä,selin koiraan ja tapahtumaan...lähti kenttään samantien,kun tapahtuman kuulin.siis aivan välittömästi.Kasvattajan kanssa on keskusteltu asiasta.Toki seuraan tilannetta ja harvoin on koirat ja lapset keskenään.Jotenkin vain hassua,että koira tuntuu,ettei oikeasti pidä lapsista,aikasemmat saman rotuiset ovat olleet lasten kanssa aivan lutusia,tällä ei vain hermo tunnu kestävän niitä.ja nyt sekin tilanne,että se murisi aikuiselle ystävälleni eräänä iltana,kun koira oli minun vieressä,ystäväni oli jo monet tunnit hellitellyt koiraa(no ei nyt tietenkään kokoajan)mutta sitten koira vaan yhtääkkiä alkoi tätä murinaa pitämään.Jotenkin on käynyt mielessä,suojeleeko se nyt minua :O En koskan luotakaan mihinkään koiraan sokeasti,tällähetkellä toi meidän toinen koira,on ollut pennusta asti lapsien kanssa aivan lutunen,belgi ei niinkään.Ehkä tämä nyt sattuu sitten näistä minulle olleista belgeistä kuitenkin olemaan se dominoivin..ja varmaan itse on alussa jostain asiosita lipsunut,mitä ei tämän meidän "toisen rotusen" kanssa edes voi ajatella tekevän--Noh,en todellakaan katso,jos koira purasee jtn,että pahaa jälkeä tulee--noi tilanteet on todellakin vähän hankalia,itse kun kuitenkin ollut aina koirien kanssa tekemisissä ja AINA koirat ovat kestäneet lapset/mutta että ei tietenkään kiusaamista tarvitse kestää.Onhan tuo vähän kummallista,että koira,joka ollut ihan pennusta asti meillä,ei pidäkään lapsista..aivan kummallista.


      • Mari Tenkanen
        sama alk.per kirjoitti:

        kyllä kurituksen ekalla kerralla,koska olimme itse paikalla,minä keittiössä,selin koiraan ja tapahtumaan...lähti kenttään samantien,kun tapahtuman kuulin.siis aivan välittömästi.Kasvattajan kanssa on keskusteltu asiasta.Toki seuraan tilannetta ja harvoin on koirat ja lapset keskenään.Jotenkin vain hassua,että koira tuntuu,ettei oikeasti pidä lapsista,aikasemmat saman rotuiset ovat olleet lasten kanssa aivan lutusia,tällä ei vain hermo tunnu kestävän niitä.ja nyt sekin tilanne,että se murisi aikuiselle ystävälleni eräänä iltana,kun koira oli minun vieressä,ystäväni oli jo monet tunnit hellitellyt koiraa(no ei nyt tietenkään kokoajan)mutta sitten koira vaan yhtääkkiä alkoi tätä murinaa pitämään.Jotenkin on käynyt mielessä,suojeleeko se nyt minua :O En koskan luotakaan mihinkään koiraan sokeasti,tällähetkellä toi meidän toinen koira,on ollut pennusta asti lapsien kanssa aivan lutunen,belgi ei niinkään.Ehkä tämä nyt sattuu sitten näistä minulle olleista belgeistä kuitenkin olemaan se dominoivin..ja varmaan itse on alussa jostain asiosita lipsunut,mitä ei tämän meidän "toisen rotusen" kanssa edes voi ajatella tekevän--Noh,en todellakaan katso,jos koira purasee jtn,että pahaa jälkeä tulee--noi tilanteet on todellakin vähän hankalia,itse kun kuitenkin ollut aina koirien kanssa tekemisissä ja AINA koirat ovat kestäneet lapset/mutta että ei tietenkään kiusaamista tarvitse kestää.Onhan tuo vähän kummallista,että koira,joka ollut ihan pennusta asti meillä,ei pidäkään lapsista..aivan kummallista.

        ÄLÄ Lyö! Ota rauhallisesti pannasta ja vie se joka ikinen kerta eleettömästi (kuin tarpeettoman tiskirätin)toiseen huoneeseen, ovi kiinni. Eristä se laumasta. Koira tottelee paremmin jos sille puhuu normaalilla äänellä ja rauhallisesti. Ei se tajua ihmisten tunteenpurkauksia.
        Sen voi myös nostaa kyljelleen (t. seläleen ), makuuttaa sitä niin kauan käsi rauhallisesti sen kyljen päällä, että uhoilu lakkaa. Ei toimin k. kerran kaksi, yleensä ei kai suositella.(olen itse tehnyt omalle luupäälleni)) Onkohan ko. poika? Pallien poistaminen voi auttaa. Samanrotuiset koirat eivät toimi samallalailla kuten eivät ihmisetkään. Voi olla nuoren uroksen pomottamista, hormoonitoimintakaan ei ole kailkilla elollisilla olennoilla samanalista ja yhtä voimakasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1608
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1226
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      6
      1209
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe