Muuttaakko vai ei?

matkailijatyyppi

Yhdysvalloissa käyneet ja siellä asuneet/asuvat! :Millainen maa ja missä olisi parasta asua? siis kaupunki ja sen hyvät ja huonot puolet:) Olisin kiinnostunut muuttamaan muutamaksi vuodeksi USAan, kunhan opiskeluni saan päätöseen.en ole kuitenkaan koskaan käynytkään koko mantereella, joten minulla ei ole hajuakaan millaiseen paikkaan kannattaa muttaa,siis ei vain matkustaa.haluaisin päästä kyllä näkemään rapakontakaiset suurkaupungit (New York, Los Angeles, Boston...) mutta en ole varma onko niiden lähellä hyvä asua (raju meininki,saasteet,vilkkaus?). Eli tähän sitten tarvittaisiin neuvoja.

Melko läheltä kotia pitäisi olla myös työpaikka.opiskelen ravintolakokiksi,joten uskoisin että töitä ihan kunnon ravintolassa pitäsisi löytyä.sitten vielä hintatasoista.kuinka kalliiksi siis käy? ideoita esiin,kiitos:)!!

4

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkaan käy

      Luehan aiempia keskusteluja aiheesta, muuttaminen ei ole ihan yksinkertaista. Ensin sinun pitäisi löytää työnantaja, joka hakee työ- ja oleskelulupaa puolestasi. Työnantajan pitää pystyä vakuuttamaan viranomaiset siitä, että oman maan kansalainen ei pystyisi tekemään vastaavaa työtä ja sinun pitäisi olla etusijalla rekrytoitaessa.

      Kannattaisi ehkä enen lomailla maassa, enenkuin alkaa haaveila muutosta. Kysy koulusi opintojen ohjaajalta tms. onko olemassa opiskeluvaihto-ohjelmia, kesäharjoiteluohjelma tms. joiden kautta voisit päästä Yhdysvaltoihin muutamaksi kuukaudeksi opiseklemaan ja/tai harjoittelmaan ja näkemään sikäläistä elämänmenoa. Itse olen ollut au pairina ja kesän työharjoittelussa opiskellessani, asunut yhdysvaltalaisissa perheissä sekä Itä- että Länsirannikolla. Paperisotaa piti käydä saadakseni viisumit noita varten, vaikka paikat olivat laillisten, luotettavien järjestöjen kautta.

    • Maapähkinävoisoppaa

      Ei ole ihan helppoa tuosta vain alkaa selittämään yksi kerrallaan kaupunkien etuja ja haittoja. Sen verran nyt kuitenkin, että jos mahdollisimman suomalaista meininkiä haluat, niin Floridassa on tietty muutama pieni suomalaisten eläkeläisyhteisö. Ehkä heille voisit lihapullia mennä värkkäämään. Pohjoisen osavaltioista esim Minnesotasta löytänet eniten porukoita joilla on skandinaavijuuret (2-3 polvessa paljon norjalaisia, vähemmän ruotsalaisia, muutama suomalainenkin) ja siten logiikka ehkä toimii vähän enemmän meikäläiseen tyyliin. Lisäksi Minnesotassa tunnet olosi kotoisaksi kun paikka on nykyään tupaten tulvillaan somaleja (Minneapolis on maailman somalirikkain kaupunki Afrikan ulkopuolella). Tietty näihin kommentteihin voit vastata että mielelläsihän sinä erilaisten ihmisten kanssa töitä teet, mutta väitämpä että 90% suomalaisista alkaa elämä aika pian risomaan jossain Teksasissa tai muualla etelän kiihkouskovaisten äärioikeistolaisten kanssa.

      Helpoimmalla saat oleskelu- ja työluvan jos hankit amerikkalaisen aviopuolison. Niin tänne on moni muukin venakko ja thaityttö tullut. Homoliiton varaan en vielä kuitenkaan laskisi, sillä siihen liittyvä liittovaltion lainsäädäntö on vielä säätämättä. Amerikkalaisen aviopuolisosi avulla saat green cardin automaattisesti (paitsi jos sinulla on tarttuva sukupuoli- tai mielitauti taikka rikosrekisteri) ja prosessi vie vain noin 3 kk USAn Suomen suurlähetystön kautta. Muuten voit vain turistina oleskella 90 päivää kerrallaan ja edes laittomana siirtolaisena on suomalaisen hankala olla kun mexicaanot vie kaikki hyvät työpaikat ja mukisematta tekevät 7 päivää viikossa 12 tuntista työpäivää alle $8 tuntipalkalla. Ja kyllä ne meksikaanot hyviä kokkeja on ei siinä mitään.

      Niin että vähän on tässä kyllä huonoja vastauksia mutta niin oli huonot kysymyksetkin.

      • Sivusta seuraaja

        En ole kysyjä vaan aivan sivullinen, mutta tätä viestiä pakko kommentoida. Hemmetin hauskaa tekstiä, toi hymyn huulille! Harvoin täällä saa lukea näin hyvää kirjallista ilmaisukykyä osoittavaa viestiä.

        Päivä piristyi kummasti!


      • ny jork
        Sivusta seuraaja kirjoitti:

        En ole kysyjä vaan aivan sivullinen, mutta tätä viestiä pakko kommentoida. Hemmetin hauskaa tekstiä, toi hymyn huulille! Harvoin täällä saa lukea näin hyvää kirjallista ilmaisukykyä osoittavaa viestiä.

        Päivä piristyi kummasti!

        Asuin kolme kuukautta New Yorkissa ja mielestäni on mahtavaa! Muutin sinne aivan kunnolla omaan taloon ja omistan sieltä yhden talon ja päätin muuttaa sinne kahden vuoden päästä lopullisesti, ellei Suomi saa päätäny kääntymää. Itse olin töissä lasten kanssa, en valinnut työpaikkaa, mutta kuukauden olin siellä. Sitten opiskelin vain kaksi kuukautta ja palasin kotiin. Asuminen oli kivaa, koska kaverini meni sinne isänsä luokse asumaan, ja tulee vasta jouluna pois. Paikka on aivan mahtava, tosin siellä oli ihmeellistä porukkaa opinnoilla, ja sain kaksi kaveria sieltä. Itse asuin pohjoisemmassa puolessa puolessa ja rantaa en nähnyt niinkään usein. Skootterilla sai ajalla pitkin katuja aina kun ehti. Kyseinen matka tuli oman kouluni ansiosta josta olen hyvin ylpeä. Muuttaminen sinne ja tänne oli tosi hankalaa, ja varsinkin Suomeen jääminen nyt, kun ne kaksi kaveria jäi sinne opiskelemaan. Aika meni kolmessa kuukaudessa nopeasti, luvat ja nämä asumiset oli saatu nopeasti toimimaan. Opiskelut meni ihan hyvin, mutta olisin toivonut paremmin menevän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe