Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

PK COLLIE

Koiraa hankkimassa

Eli sopiiko pk collie kerros- tai rivitaloo? Ja voitteko sanoa sopiiko ensimmäiseksi koiraksi? Entä minkälainen on luonteeltaan? No entäpä tuleeko hyvin toimeen toisten eläinten tai pikkulasten kanssa? Kiitoksia tosi paljon jo etukäteen vastauksista! :) Olen just miettimässä koiraa lenkille ja agilityyn ja muutenkin perheen seuraksi. :)

9

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Doggeri

      Meillä 2 lasta ja meille Collie rotuna oli nappivalinta. Meillä on myös marsuja ja ei koskaan ole ollut mitään ongelmaa...kun marsut piipertävät jaloittelemassa lattialla pitkin seinän vieriä niin koiramme seuraa niitä häntä heiluen....Collie näyttää erityisesti tykkäävään n. 10 v. lastemme leikkejä seurata ja lasten hampaiden pesunkin illalla seuraa meidän Collien istuen tyttöjen välissä kylppärissä...Asumme itse omakotitalossa mutta koska Colliemme on sisällä rauhallinen ja lähes haukkumaton niin voisin hyvin kuvitella rodun myös kerrostaloon ja varsinkin rivitaloon. Mutta siksi korostankin, että ulkoilu/lenkkeily/agility on ensiarvoisen tärkeää tälle rodulle ja siitä tällä palstalla on monta keskustelua....Mekin otimme Collien myös tuon ulkoilun takia - ei tulisi muuten 3-4 kertaa käytyä päivässä lenkillä/kävelyllä. Oma kuntokin on siinä huimasti viimeiset 3v. aikana kohonnut mikä oli tarkoituskin! Varmaan tähänkin moni vastaa, että miksi sanoin, että Collien voi ottaa kerrostaloon - no asuuhan niissä kerrostaloissa lenkkeileviä ihmisiäkin!!!!!!!!!! Miksi ei sitten koiria!!!!!!!! Seinät ovat samat omakotitalossa/kerrostalossa/rivitalossa, ei se koira/ihminen niissä mitään eroa huomaa. Muista vain opettaa koiralle rappuset ja hissi - koska meidän koira on ollut aina omakotitalossa niin ns. kerrostalon avorappuset tuottavat vierailuilla ongelmia - hissi ja kiinteät rappuset ei tippaakaan. Lisäksi, että tottuu kerrostalossa käytävästä tuleviin ääniin ja pitää niitä elämään kuuluvana. Mutta se kuten muukin on vain pentuvaiheen koulutuksesta kiinni.

      • Hunderi

        positiivisia kokemuksia. Itse mietin samaan tilanteeseen Collieta kuin Doggerillakin on. Vielä mietinnässä olisiko se Sheltti vai Collie vai kenties joku muu rotu, Dalmis?....


    • ne hyväksyvät ja

      kohtelevat uutta tulokasta. Myös lasten on osattava tietyt perusasiat siitä, miten koiran kanssa ollaan, eihän koiran tarvitse mitä tahansa kestää ja sietää. Eli jos lapset osaavat olla koiran kanssa (vanhempien tehtävä ja vastuu opettaa, pienikin lapsi kyllä oppii), niin mikä ettei. Kannattaa tutustua rotuun mahdoll paljon ja tarkasti etukäteen. Esim turkinhoito vaatii oman aikansa ja fiksuna koirana collielle olisikin hyvä tarjota muutakin aivotyötä kuin pelkkää lenkkeilyä.

    • 1111111

      tervehdys, meidän collie-poitsu viihtyy oikein hyvin kerrostalossa. ei ole mitään ongelmaa kun on asunut täällä ihan pienestä pitäen.
      ainakin meidän poitsu tulee oikein hyvin toimenn toisten koiruuksien kanssa ja lapsista tykkää kovasti. joskus joutuu toppuuttelemaan innostusta :))

      • tosiian ne toiset

        on kans opetettava olemaan collien kanssa. Ei sen tarvi tosiaan kaikkea "niellä". Se sopiiko ekaksi koiraksi riippuu kans paljon omistajasta, miten osaa olla ja kouluttaa ja tarjota fiksulle koiralle älykästä tekemistä, on sääli että moni luulee riittävän kun saa olla omassa pihassa ja juosta lasten pallon perässä. Collie masentuu sellaisesta, monesti näkee kun ulkona liikkuu, miten collieta kotona pidetään.


      • tai mikään muukaan
        tosiian ne toiset kirjoitti:

        on kans opetettava olemaan collien kanssa. Ei sen tarvi tosiaan kaikkea "niellä". Se sopiiko ekaksi koiraksi riippuu kans paljon omistajasta, miten osaa olla ja kouluttaa ja tarjota fiksulle koiralle älykästä tekemistä, on sääli että moni luulee riittävän kun saa olla omassa pihassa ja juosta lasten pallon perässä. Collie masentuu sellaisesta, monesti näkee kun ulkona liikkuu, miten collieta kotona pidetään.

        koirarotu ei sovi minun mielestäni kerrostaloon.

        Omistan kaksi Collieta ja sisällä ovat aivan rauhallisia ja hiljaisia (päivällä), mutta ulkona on asia aivan toisin, kuten myös öisin (jolloin vanhempi vaeltelee ja nuorempi haukkuu). Ilmoittavat todella herkästi ohi kulkeville olevansa pihalla, vaikka lähimmälle yleiselle tielle on n. 100m matkaa. Eli jokaiseen pikku rasaukseen reagoidaan haukkumisella.
        Koirat ovat todella ihmisystävällisiä ja pitävät ihmisten seurasta. Nuorempi on valtavan miellyttämisen haluinen ja vanhempi tahtoo olla emempi oma itsensä herra.
        Vanhempi koirista tulee aivan kaikien eläinten kanssa toimeen, mutta nuorempaa en voisi päästää irti toisen vieraan uroksen kanssa samalle tontille. Ainut paikka missä nuorempi ei ala tappelemaan toisten urosten kanssa on treeni kenttä, missä on meneillään se "meidän juttu"


      • Maiskutus
        tai mikään muukaan kirjoitti:

        koirarotu ei sovi minun mielestäni kerrostaloon.

        Omistan kaksi Collieta ja sisällä ovat aivan rauhallisia ja hiljaisia (päivällä), mutta ulkona on asia aivan toisin, kuten myös öisin (jolloin vanhempi vaeltelee ja nuorempi haukkuu). Ilmoittavat todella herkästi ohi kulkeville olevansa pihalla, vaikka lähimmälle yleiselle tielle on n. 100m matkaa. Eli jokaiseen pikku rasaukseen reagoidaan haukkumisella.
        Koirat ovat todella ihmisystävällisiä ja pitävät ihmisten seurasta. Nuorempi on valtavan miellyttämisen haluinen ja vanhempi tahtoo olla emempi oma itsensä herra.
        Vanhempi koirista tulee aivan kaikien eläinten kanssa toimeen, mutta nuorempaa en voisi päästää irti toisen vieraan uroksen kanssa samalle tontille. Ainut paikka missä nuorempi ei ala tappelemaan toisten urosten kanssa on treeni kenttä, missä on meneillään se "meidän juttu"

        Miksi Collie ei sopisi kerrostaloon? tai miksi koirat ei ylipäätänsä sopisi kerrostaloon?? Sen ymmärrän ettei laumanvartijaa voi ottaa kerros tai edes rivitaloon koska se stressaantuisi niin pahasti joka puolestaan sitten johtaisi ongelmakäyttäytymiseen (laumikset kun muutenkin jo ovat aika haastavia eikä todellakaan mitään lepsukoita joka ihmisen kavereita), mutta kyllä kerrostalossa pärjää jopa riistaviettinen pystykorva, kunhan se saa tarpeeksi aktivointia ja saa toteuttaa sille luontaista käyttäytymistä.

        Mua ärsyttää aivan suunnattomasti se kun väitetään että koira (ja nyt en siis tarkoita laumiksia jonka tehtävä on just vahtia omaa pihaa) tarvitsisi sen oman pihan. tietty piha on kiva ja hyvä olla, mutta ei se mikään välttämättömyys ole! Tiedän niin monta koiraa jotka vaan laitetaan ulos pihalle päiväksi. aamu ja ilta pisut hoidetaan pihalla ja koira pääsee vain kerran päivässä kunnon lenkille. Monesti koirat myös turhautuu kun joutuvat olemaan yksin pihalla ilman tekemistä, ja tällöin alkaa ongelmakäyttäytyminen. Koirat rupee räkyttää jokaiselle ohikulkevalle ihmiselle, eläimelle ja jopa autoille. Vahtimisestä tulee niitten kiva tehtävä kun muuten on niin hirmu tylsää.
        Sama juttu metsästyskoirien kanssa. Siellä ne istuu pikkuriikkisissä tarhoissa päivät pitkät eikä niitten kanssa välttämättä mennä ulos kun vaan silloin kun lähdetään metsälle. Ei mikän ihme että ne koirat turhautuu ja rupee haukkumaan kaikkea ja kaikille. Ja sitten väitetään että tämä on normaalia käyttäytymistä ja että koiran kuuluu olla tällainen...

        meni ohi aiheen, anteeksi aloittajalle tästä, mua vaan kyrpii niin suunnattomasti kun sanotaan ettei koirat ylipäätänsä sovi kerrostaloon. Mun mielestä jotkut koirat ei sovi joillekin ihmisille.


      • ja saakin ärsyttää
        Maiskutus kirjoitti:

        Miksi Collie ei sopisi kerrostaloon? tai miksi koirat ei ylipäätänsä sopisi kerrostaloon?? Sen ymmärrän ettei laumanvartijaa voi ottaa kerros tai edes rivitaloon koska se stressaantuisi niin pahasti joka puolestaan sitten johtaisi ongelmakäyttäytymiseen (laumikset kun muutenkin jo ovat aika haastavia eikä todellakaan mitään lepsukoita joka ihmisen kavereita), mutta kyllä kerrostalossa pärjää jopa riistaviettinen pystykorva, kunhan se saa tarpeeksi aktivointia ja saa toteuttaa sille luontaista käyttäytymistä.

        Mua ärsyttää aivan suunnattomasti se kun väitetään että koira (ja nyt en siis tarkoita laumiksia jonka tehtävä on just vahtia omaa pihaa) tarvitsisi sen oman pihan. tietty piha on kiva ja hyvä olla, mutta ei se mikään välttämättömyys ole! Tiedän niin monta koiraa jotka vaan laitetaan ulos pihalle päiväksi. aamu ja ilta pisut hoidetaan pihalla ja koira pääsee vain kerran päivässä kunnon lenkille. Monesti koirat myös turhautuu kun joutuvat olemaan yksin pihalla ilman tekemistä, ja tällöin alkaa ongelmakäyttäytyminen. Koirat rupee räkyttää jokaiselle ohikulkevalle ihmiselle, eläimelle ja jopa autoille. Vahtimisestä tulee niitten kiva tehtävä kun muuten on niin hirmu tylsää.
        Sama juttu metsästyskoirien kanssa. Siellä ne istuu pikkuriikkisissä tarhoissa päivät pitkät eikä niitten kanssa välttämättä mennä ulos kun vaan silloin kun lähdetään metsälle. Ei mikän ihme että ne koirat turhautuu ja rupee haukkumaan kaikkea ja kaikille. Ja sitten väitetään että tämä on normaalia käyttäytymistä ja että koiran kuuluu olla tällainen...

        meni ohi aiheen, anteeksi aloittajalle tästä, mua vaan kyrpii niin suunnattomasti kun sanotaan ettei koirat ylipäätänsä sovi kerrostaloon. Mun mielestä jotkut koirat ei sovi joillekin ihmisille.

        tuo mun kommentti. Mähän vaan esitin oman mielipiteeni, joka ei tarkoita että se olisi se ainoa oikea mielipide. Joskus vaan kannattaa pitää sisällään tuollaiset tunteenpurkaukset...

        Tässä taas huomasimme, kuinka herkkiä toiset ovat etenkin silloin, kun emme ole samaa mieltä. Kyllä minuakin vi****** monet asia ihmisten kirjoitteluissa, mutta kuten sanoin, ei pidä kiihtyä noin herkästi.


      • Maiskutus
        ja saakin ärsyttää kirjoitti:

        tuo mun kommentti. Mähän vaan esitin oman mielipiteeni, joka ei tarkoita että se olisi se ainoa oikea mielipide. Joskus vaan kannattaa pitää sisällään tuollaiset tunteenpurkaukset...

        Tässä taas huomasimme, kuinka herkkiä toiset ovat etenkin silloin, kun emme ole samaa mieltä. Kyllä minuakin vi****** monet asia ihmisten kirjoitteluissa, mutta kuten sanoin, ei pidä kiihtyä noin herkästi.

        En mä mielestäni mitenkään kuohuksissani tuota kirjoittanut. Asiallisesti kirjoitin, ei hyökkäävää tekstiä.

        Mutta totta tosiaan mua ärsyttää että sanotaan ettei mikään koira sovi kerrostaloon, varsinkin kun tätä mielipidettä ei perustella mitenkään.

        Ei se että ilmoittaa että jokin ärsyttää tarkoita sitä että olisi kiihtynyt.. ainakaan mun mielestä. Mua voi ärsyttää jotkut asiat ihan suunnattomasti mutta silti keskustella niistä asiosta asiallisesti.

        Ikävää jos tulkitsit viestini jonakin tunteenpurkauksena tai hyökkäyksenä sinua kohtaan, semmoiseksi se ollut tarkoitettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2348
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2123
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      79
      1745
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1557
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1546
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1495
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1459
    8. 55
      1323
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      78
      1268
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe