Apua klapikoneen valintaan!?!

rahti4193

Elikkäs, harkinnas on hankkia ns. giljotiinikone omaan käyttöön. Tulee puhtaasti omaan käyttöön, sekalaisen harvennuspuun, latvusten yms pienimiseen. Vaihtoehtoina olen harkinnut Mottimaster:ia, Estre:ä, Superpilke:ä (hinta?), Bilke jää liian korkeasta hinnasta johtuen pois mahdollisuuksista. Onko kellään tietoa, myykö Estre suoraan tehtaalta ulos ja onko paljonkin halvempi itse uitettuna, kuin Tem-tuotteen kautta?

54

8893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarjouksesta

      pokasaha ja kirves linee valintasi.

      • Moottorisaha, sähkösirkeli ja kirves löytyy "jo" valikoimast! Tänä(kin) vuonna "silpunnu" n. 20m3 oheisella valikoimalla...


      • Mottimake
        rahti4193 kirjoitti:

        Moottorisaha, sähkösirkeli ja kirves löytyy "jo" valikoimast! Tänä(kin) vuonna "silpunnu" n. 20m3 oheisella valikoimalla...

        Määriä pienit ;)


      • Mottimake kirjoitti:

        Määriä pienit ;)

        ...nyt ottaa, määrä on pinomotteja(33cm pitkinä klapeina)! Pelkkä puulämmitys käytös, kovimmil pakkasil sähköpatteri käytössä...


      • No jo,
        rahti4193 kirjoitti:

        ...nyt ottaa, määrä on pinomotteja(33cm pitkinä klapeina)! Pelkkä puulämmitys käytös, kovimmil pakkasil sähköpatteri käytössä...

        ymmärrän hyvin että euronsa perään on katottava (kirves/pokasaha heitto) mutta, spekuloin sikäli etten lähtökotia tiedä.
        Mikäli tarvista enempi jatkossa tai määrät kasvaa muuten, miettisin silti Bilkettä= ominaisuuksia joita ajansaatossa alkaa kovin arvostamaan.
        Mikäli ei määrät kasva kovin, on melko sama mistä ja minkälaisen otat. Tuosta uittamisesta, kattele siltä suunalta kauppiaita ja heidän tarjontaa myös. Luulen nimittäin tehtaalta hakemisen yksittäiskappaleena sikäli hankalaksi etten henk.koht. viitis.
        Toivottavasi löydät tarpeitasi vastaavan ratkaisun.

        Sori toi eka heitto, luulin täys pelleksi...


      • No jo, kirjoitti:

        ymmärrän hyvin että euronsa perään on katottava (kirves/pokasaha heitto) mutta, spekuloin sikäli etten lähtökotia tiedä.
        Mikäli tarvista enempi jatkossa tai määrät kasvaa muuten, miettisin silti Bilkettä= ominaisuuksia joita ajansaatossa alkaa kovin arvostamaan.
        Mikäli ei määrät kasva kovin, on melko sama mistä ja minkälaisen otat. Tuosta uittamisesta, kattele siltä suunalta kauppiaita ja heidän tarjontaa myös. Luulen nimittäin tehtaalta hakemisen yksittäiskappaleena sikäli hankalaksi etten henk.koht. viitis.
        Toivottavasi löydät tarpeitasi vastaavan ratkaisun.

        Sori toi eka heitto, luulin täys pelleksi...

        saattaa vaikuttaa HYVÄtuloisesta pieneltä erolta, mut tällaisen "duunarin" (autonkuljettaja) se on melkoinen vaikutus! Ei siin mitään, et luulit pellex, ei tääl aina tiedä mitä liikkuu... ;-D


      • klapi silmäkulmassa
        rahti4193 kirjoitti:

        saattaa vaikuttaa HYVÄtuloisesta pieneltä erolta, mut tällaisen "duunarin" (autonkuljettaja) se on melkoinen vaikutus! Ei siin mitään, et luulit pellex, ei tääl aina tiedä mitä liikkuu... ;-D

        olis Pilke-Japa ? Itsellä sellainen ja olen ihan tyytyväinen. Vajaat pari vuotta sitten kun samassa valintatilanteessa olin, aika tärkeänä pidin koneen kotimaisuutta. Estre oli loppupeleissä (tiukkojen tarjousten jälkeen) noin 700 € halvempi, mutta valitsin silti Japan tuon kotimaisuuden vuoksi ja onhan tuo rakenteeltaankin jämerämpi. Bilke ja Superpilke jäivät pois kalleutensa takia.

        Pilke-Japassa on muista poikkeavana ominaisuutena taaksepäin osoittava kuljetin, itse pidän sitä erinomaisena, saanhan rangat tehtyä klapeiksi jo maastossa, peräkärry on klapikoneen koukulla. Eli työvaiheena rankojen kuljetus pihaan jää pois, vaatii tosin jämerämmän traktorin kuin joku MF 35 tai vast.

        Giljotiinikonetta kannattaa katsastella myös käytettynä, sehän ei 1000 motin ajosta vielä ole moksiskaan, varsinkaan jos on viitsitty pitää huolta että kulmavaihteessa on öljyä ja osiahan saa jos on tarvetta. Juuri näin jossain ilmoituksessa täällä netissä tuollaisen Pilke-Japan, olikos 2003 mallia, kahdella tonnilla. Jos silloin olisi ollut tarjolla kun omaani hain, olisin ostanut heti, vaan tuurillani ei käytettyjä silloin tarjolla juuri ollut.:(


      • klapi silmäkulmassa kirjoitti:

        olis Pilke-Japa ? Itsellä sellainen ja olen ihan tyytyväinen. Vajaat pari vuotta sitten kun samassa valintatilanteessa olin, aika tärkeänä pidin koneen kotimaisuutta. Estre oli loppupeleissä (tiukkojen tarjousten jälkeen) noin 700 € halvempi, mutta valitsin silti Japan tuon kotimaisuuden vuoksi ja onhan tuo rakenteeltaankin jämerämpi. Bilke ja Superpilke jäivät pois kalleutensa takia.

        Pilke-Japassa on muista poikkeavana ominaisuutena taaksepäin osoittava kuljetin, itse pidän sitä erinomaisena, saanhan rangat tehtyä klapeiksi jo maastossa, peräkärry on klapikoneen koukulla. Eli työvaiheena rankojen kuljetus pihaan jää pois, vaatii tosin jämerämmän traktorin kuin joku MF 35 tai vast.

        Giljotiinikonetta kannattaa katsastella myös käytettynä, sehän ei 1000 motin ajosta vielä ole moksiskaan, varsinkaan jos on viitsitty pitää huolta että kulmavaihteessa on öljyä ja osiahan saa jos on tarvetta. Juuri näin jossain ilmoituksessa täällä netissä tuollaisen Pilke-Japan, olikos 2003 mallia, kahdella tonnilla. Jos silloin olisi ollut tarjolla kun omaani hain, olisin ostanut heti, vaan tuurillani ei käytettyjä silloin tarjolla juuri ollut.:(

        tuo olla ihan kelpo "vekotin"! Kuinka jyrkkään kulmaan kuljettimen voi käytössä säätää? Suunnitelmissa ollut rakentaa myös n.30m3 "häkkikärry" klapejen kuivaamista varten, K-A:n akseleilla ykköspyörillä ja malliltaan "pokka-täysperävaunu".


      • klapi silmäkulmassa kirjoitti:

        olis Pilke-Japa ? Itsellä sellainen ja olen ihan tyytyväinen. Vajaat pari vuotta sitten kun samassa valintatilanteessa olin, aika tärkeänä pidin koneen kotimaisuutta. Estre oli loppupeleissä (tiukkojen tarjousten jälkeen) noin 700 € halvempi, mutta valitsin silti Japan tuon kotimaisuuden vuoksi ja onhan tuo rakenteeltaankin jämerämpi. Bilke ja Superpilke jäivät pois kalleutensa takia.

        Pilke-Japassa on muista poikkeavana ominaisuutena taaksepäin osoittava kuljetin, itse pidän sitä erinomaisena, saanhan rangat tehtyä klapeiksi jo maastossa, peräkärry on klapikoneen koukulla. Eli työvaiheena rankojen kuljetus pihaan jää pois, vaatii tosin jämerämmän traktorin kuin joku MF 35 tai vast.

        Giljotiinikonetta kannattaa katsastella myös käytettynä, sehän ei 1000 motin ajosta vielä ole moksiskaan, varsinkaan jos on viitsitty pitää huolta että kulmavaihteessa on öljyä ja osiahan saa jos on tarvetta. Juuri näin jossain ilmoituksessa täällä netissä tuollaisen Pilke-Japan, olikos 2003 mallia, kahdella tonnilla. Jos silloin olisi ollut tarjolla kun omaani hain, olisin ostanut heti, vaan tuurillani ei käytettyjä silloin tarjolla juuri ollut.:(

        uutena näytti olevan puuenergia.fi sivun mukaan 3934€ (alv 0%, alv:llinen hinta 4800€), kun taas Mottimaster on 3920€ (sis. alv:n), Estre 2582€ (alv 0%, alv:llinen hinta 3150€) ja Bilke 5800€ (sis alv:n), siis listahinnoin! Joten millä H**vetillä toi väittämäsi ero on mahdollinen? Ei tyhmä yhdistelmäajoneuvonkuljettaja ymmärrä, mikä ei sitten ole mikään uusi ilmiö... =D


      • klapi silmäkulmassa
        rahti4193 kirjoitti:

        uutena näytti olevan puuenergia.fi sivun mukaan 3934€ (alv 0%, alv:llinen hinta 4800€), kun taas Mottimaster on 3920€ (sis. alv:n), Estre 2582€ (alv 0%, alv:llinen hinta 3150€) ja Bilke 5800€ (sis alv:n), siis listahinnoin! Joten millä H**vetillä toi väittämäsi ero on mahdollinen? Ei tyhmä yhdistelmäajoneuvonkuljettaja ymmärrä, mikä ei sitten ole mikään uusi ilmiö... =D

        siten mahdollista että Estren hinnasta en saanut senttiäkään alennusta, liekö sitten valmiiksi tingityt hinnat ? Pilke-Japan myyjä taasen teki tarjouksen joka sai minunkin silmäni leviämään, enkä kauaa sitten valintaani miettinytkään. Näemmä Japan hinta noussutkin hieman enemmän kuin Estren. Kannattaa kysellä myyjiltä tarjousta, vasta sitten todelliset erot hinnoissa tulevat ilmi. Lähellä oli etten minäkin raakannut Japaa listalta juurikin hinnan takia.

        Kuljettimen kulma riippuu pilkkeen pituudesta, 33 senttisellä kärsii olla pystymmässä kuin leivinuuni-karkeudella. Japaa(kin) saa pidemmällä kuljettimella varustettuna, itselleni riittää vakio 3 metrinen.


      • klapi silmäkulmassa kirjoitti:

        siten mahdollista että Estren hinnasta en saanut senttiäkään alennusta, liekö sitten valmiiksi tingityt hinnat ? Pilke-Japan myyjä taasen teki tarjouksen joka sai minunkin silmäni leviämään, enkä kauaa sitten valintaani miettinytkään. Näemmä Japan hinta noussutkin hieman enemmän kuin Estren. Kannattaa kysellä myyjiltä tarjousta, vasta sitten todelliset erot hinnoissa tulevat ilmi. Lähellä oli etten minäkin raakannut Japaa listalta juurikin hinnan takia.

        Kuljettimen kulma riippuu pilkkeen pituudesta, 33 senttisellä kärsii olla pystymmässä kuin leivinuuni-karkeudella. Japaa(kin) saa pidemmällä kuljettimella varustettuna, itselleni riittää vakio 3 metrinen.

        alkaa soitteleen myyjille! Käytettyjä olis pari tiedos, Klapi-Tuiko (Vepi Parooni) ja joku 80-luvulla Nokka-yhtiöiden valmistama, hinnatki olis "siedettävät"! Sitten tuleekin se mutta, toinen olis n.100km pääs ja toinen n.250km pääs! Eihän noit ole matkoja, eikä mitään, mut ongelmax muodostuu peräkärryn lainaus/vuokraus, täst "tuppukyläst" ei löydy (ainaka tietääkseni) pv-vuokraus mahdollisuutta!


      • klapi silmäkulmassa
        rahti4193 kirjoitti:

        alkaa soitteleen myyjille! Käytettyjä olis pari tiedos, Klapi-Tuiko (Vepi Parooni) ja joku 80-luvulla Nokka-yhtiöiden valmistama, hinnatki olis "siedettävät"! Sitten tuleekin se mutta, toinen olis n.100km pääs ja toinen n.250km pääs! Eihän noit ole matkoja, eikä mitään, mut ongelmax muodostuu peräkärryn lainaus/vuokraus, täst "tuppukyläst" ei löydy (ainaka tietääkseni) pv-vuokraus mahdollisuutta!

        semmonen juttu tuli mielleen, kun sitä valintaa teet niin alaterän mallilla on jonkinmoinen vaikutus käytettävyyteen ja siihen paljonko kone tuottaa roskaa. Esim. Japassa on suora alaterä, syötettäessä voi rangan paikkaa terällä "säätää" sivusuunnassa ennen halkaisu/katkaisu-tapahtumaa, jos on huolellinen, roskan määrän saa minimiin. Jos taas ajatukset ovat (eivät kyllä koskaan saisi olla klapikoneella työskenneltäessä) muualla niin roskaa tulee melkein enemmän (kärjistys) kuin klapia, riippuen tietenkin rankojen paksuudesta. Klapi-Tuikossa ja voi olla muissakin, on v-mallinen alaterä ja siinä voi olla paljon huolettomampi syötön suhteen, terä keskittää rangan itse. Jos rangat ovat suht suoria niin väittäisin v-mallisen olevan parempi, mutta harvemmin polttorangat ovat niin...ja tuon syöttötekniikan suorateräisellä oppii muutaman syötön jälkeen, ettei siinä mitään. Tuli nyt tommonenkin pointti mieleen, merkitykseltään ei ehkä tärkeimmästä päästä mutta kuitenkin. :)


      • klapi silmäkulmassa kirjoitti:

        semmonen juttu tuli mielleen, kun sitä valintaa teet niin alaterän mallilla on jonkinmoinen vaikutus käytettävyyteen ja siihen paljonko kone tuottaa roskaa. Esim. Japassa on suora alaterä, syötettäessä voi rangan paikkaa terällä "säätää" sivusuunnassa ennen halkaisu/katkaisu-tapahtumaa, jos on huolellinen, roskan määrän saa minimiin. Jos taas ajatukset ovat (eivät kyllä koskaan saisi olla klapikoneella työskenneltäessä) muualla niin roskaa tulee melkein enemmän (kärjistys) kuin klapia, riippuen tietenkin rankojen paksuudesta. Klapi-Tuikossa ja voi olla muissakin, on v-mallinen alaterä ja siinä voi olla paljon huolettomampi syötön suhteen, terä keskittää rangan itse. Jos rangat ovat suht suoria niin väittäisin v-mallisen olevan parempi, mutta harvemmin polttorangat ovat niin...ja tuon syöttötekniikan suorateräisellä oppii muutaman syötön jälkeen, ettei siinä mitään. Tuli nyt tommonenkin pointti mieleen, merkitykseltään ei ehkä tärkeimmästä päästä mutta kuitenkin. :)

        "vihjeet" on tervetulleita! Se on kyl tosi, ettei ajatukset SAIS "harhailla" muualla, ku just tehtäväs työs, nimim Kokemusta omaava... Ja sekin on tosi, ettei polttopuu-rangat ole suoria! Ihmetyttää toisten metsänomistajien tyyli, mielummin annetaan tuulen kaatojen yms lahota metsään, saati annettaisiin hakea pois!? Se omistaja, keltä useampana vuonna oon harventanu, ei edes aina käy katsomas työnjälkeä, luottamust löytyy molemmin puolin!


      • klapi silmäkulmassa
        rahti4193 kirjoitti:

        "vihjeet" on tervetulleita! Se on kyl tosi, ettei ajatukset SAIS "harhailla" muualla, ku just tehtäväs työs, nimim Kokemusta omaava... Ja sekin on tosi, ettei polttopuu-rangat ole suoria! Ihmetyttää toisten metsänomistajien tyyli, mielummin annetaan tuulen kaatojen yms lahota metsään, saati annettaisiin hakea pois!? Se omistaja, keltä useampana vuonna oon harventanu, ei edes aina käy katsomas työnjälkeä, luottamust löytyy molemmin puolin!

        on klapikone hommattu ?


      • klapi silmäkulmassa kirjoitti:

        on klapikone hommattu ?

        ole viel "ehtiny" hankkiin, tuppaa noit "harrastukset" (lue: työt) häiritseen omia hommia!


      • RSTU=

        Säilyttää kyllä hintansa ja ero voi olla uuteen pieni.Japan klapikone uutena 27000 markkaa vm 99 lähti maailmalle tingittynä 3300 eurua ei enään niin nättinä.


    • kokemusta on

      giljotiinia, tekee pirusti roskaa! osta perinteinen sirkkeli kovapalaterällä ja hydraulihalkaisialla niin homma toimii!

      • klapi silmäkulmassa

        vahvuus sanelee pitkälti minkä tyyppisen koneen kannattaa ostaa. Aloittaja kertoo hankkivansa koneen latvusten ym vastaavien pilkkomiseen, taitaa tulla sirkelikoneen kanssa ikävä. Eikä se giljotiini nyt NIIN paljon roskaa tee, kunhan osaa käyttää...:)

        Toki jos puun vahvuus pääosin 15 senttiä ja siitä vahvempaa, sirkeli on tietty parempi.


      • on pihassa!
        klapi silmäkulmassa kirjoitti:

        vahvuus sanelee pitkälti minkä tyyppisen koneen kannattaa ostaa. Aloittaja kertoo hankkivansa koneen latvusten ym vastaavien pilkkomiseen, taitaa tulla sirkelikoneen kanssa ikävä. Eikä se giljotiini nyt NIIN paljon roskaa tee, kunhan osaa käyttää...:)

        Toki jos puun vahvuus pääosin 15 senttiä ja siitä vahvempaa, sirkeli on tietty parempi.

        Eilen sain (lopultakin) haettua, kun kaikki hommat sain järjestymään. Oli vaan melkoinen urakka, saada kone pois teliperäkärrystä, kun kukaan lähellä asuvista, kellä on etukuormaaja, ei ollut kotona! Meni suunnilleen 5 tuntia emännän kans "taistelun tuoksinassa", tosin ei pidetty mitään kiirettä! Olisi siinä saattanut oudompi olla ihmeissään, "työkaluina" oli mm. pullo- ja hallitunkki, kirves, leka, 2x4" puuta yms...


      • klapi silmakulmassa
        on pihassa! kirjoitti:

        Eilen sain (lopultakin) haettua, kun kaikki hommat sain järjestymään. Oli vaan melkoinen urakka, saada kone pois teliperäkärrystä, kun kukaan lähellä asuvista, kellä on etukuormaaja, ei ollut kotona! Meni suunnilleen 5 tuntia emännän kans "taistelun tuoksinassa", tosin ei pidetty mitään kiirettä! Olisi siinä saattanut oudompi olla ihmeissään, "työkaluina" oli mm. pullo- ja hallitunkki, kirves, leka, 2x4" puuta yms...

        Onnea koneen hankinnan johdosta. Ostitko uuden vai käytetyn ? Vaikka kyllä nuo sen verran kestäviä taitavat olla että yhden ukon puut tekevät vielä käytettynäkin.

        Kuulostaa siltä että oli potentiaaliset olosuhteet tapaturmalle, frouva vielä mukana...

        Onhan se mukava värkki ottaa kärrystä jollei mitään nosturia ole, muotokaan ei ole niitä kaikkein soveliaimpia hallittuun siirtelyyn. Tahtoo vikuroida. :).

        Mikäs sulla pyörittää masinaa ? Arvaan, joko Fordson tai MF ?


      • tekemä.
        klapi silmakulmassa kirjoitti:

        Onnea koneen hankinnan johdosta. Ostitko uuden vai käytetyn ? Vaikka kyllä nuo sen verran kestäviä taitavat olla että yhden ukon puut tekevät vielä käytettynäkin.

        Kuulostaa siltä että oli potentiaaliset olosuhteet tapaturmalle, frouva vielä mukana...

        Onhan se mukava värkki ottaa kärrystä jollei mitään nosturia ole, muotokaan ei ole niitä kaikkein soveliaimpia hallittuun siirtelyyn. Tahtoo vikuroida. :).

        Mikäs sulla pyörittää masinaa ? Arvaan, joko Fordson tai MF ?

        Kyl siinä oli "vauhtia ja vaarallisia tilanteita"! Tuli siinä useampi tupakkatauko pidettyä ja raapittua päätä, et miten jatketaan... Loppujen lopuksi se oli yllättävän hyvä siirreltävä, kuljetin vaakatasoon, niin painopiste siirty sopivalle kohdalle ja jalkojen alle vanhat parketin palat! Arvasit TÄYSIN "metsäkukkia", Belarus 50 v:delta -67 joutuu pyörittämään...


      • klapi silmäkulmassa
        tekemä. kirjoitti:

        Kyl siinä oli "vauhtia ja vaarallisia tilanteita"! Tuli siinä useampi tupakkatauko pidettyä ja raapittua päätä, et miten jatketaan... Loppujen lopuksi se oli yllättävän hyvä siirreltävä, kuljetin vaakatasoon, niin painopiste siirty sopivalle kohdalle ja jalkojen alle vanhat parketin palat! Arvasit TÄYSIN "metsäkukkia", Belarus 50 v:delta -67 joutuu pyörittämään...

        sitä aina voi onnistua, eikä välttämättä silloinkaan. :)

        Mut pidä varasi ettet kovin tyrnävää puuta kitaan syöta ettei Russakasta katkea kampiakseli...:)


      • järkeä,
        klapi silmäkulmassa kirjoitti:

        sitä aina voi onnistua, eikä välttämättä silloinkaan. :)

        Mut pidä varasi ettet kovin tyrnävää puuta kitaan syöta ettei Russakasta katkea kampiakseli...:)

        minkä kokoista puuta syöttää... Ja jos on isompaa puuta, ni täytää antaa veli-Valko-Venäläisel "kauroja"! ;)


      • V*TTU!!!
        järkeä, kirjoitti:

        minkä kokoista puuta syöttää... Ja jos on isompaa puuta, ni täytää antaa veli-Valko-Venäläisel "kauroja"! ;)

        Kokeilin eilen hiukan pieniä puita ja tuli havaittua, et täytyy Belkun voa:n kytkin korjata! Isompi puu ku joutu terälle, motti ei huomannu mitään mut voa pysähty... :(


      • klapi silmäkulmassa
        V*TTU!!! kirjoitti:

        Kokeilin eilen hiukan pieniä puita ja tuli havaittua, et täytyy Belkun voa:n kytkin korjata! Isompi puu ku joutu terälle, motti ei huomannu mitään mut voa pysähty... :(

        se ennustamani kampiakseli, päässee ehkä vähemmällä. Tosin mitään tiedä russakan voa:sta.

        Tahtoo olla selllasta, juuri kun on saanut jonkun kamppeen tontille niin se, tai joku entisistä heti laukee. Syö miestä, tiedän kokemuksesta.

        Hengessä ollaan mukana, kyllä se siitä. :)


      • kuin minä

        giljotiini klapikoneella silppua.
        Kokemusta on Nokkakoneen giljotiini klapikoneestaa. Pitää osata hommansa, sivusta pienet ja silleen.


    • JS

      Juuri näin jossain ilmoituksessa täällä netissä tuollaisen Pilke-Japan, olikos 2003 mallia, kahdella tonnilla. Jos silloin olisi ollut tarjolla kun omaani hain, olisin ostanut heti, vaan tuurillani ei käytettyjä silloin tarjolla juuri ollut.:(
      Se Japa on vielä myymättä voiman siirron akselin kanssa 2100 € p. 0500 680038 tai 040 5647276 t. Juha

    • Jatketaan

      samaan ketjuun.

      Eli pystyykö vanhalla pikkuvallulla eli 361 d:llä pyörittämään minkäänlaista giljotiinia? Sirkkelihän tuolla pyörii varmasti. Entäpä hydraulinen halkoja, riittääkö 130 bar ja 20 l /min mihinkään?

      -t-janne-t-

      • Lähes poikkeuksetta giljotiinikoneet "tarvii" n.30heppaa, riippuen tietenkin puun halkaisijasta ja -lajista! Konedatan mukaan Valmet 361:ssä on NIMELLISteho 46hv(SAE)/2000rpm(HUOM!!! TODELLINEN teho on n30-40hv(DIN)), joten joutuisit antamaan koneen kiertää "aika" iloisesti, että jaksaa ja sen kautta taas tulee tasapaino-ongelmat, ainakin joillaikin valmistajilla on maksimikierrossuosituksena 400rpm! Oman Belkun VOA kiertää karvan alle 600rpm, kun moottori kiertää täysillä n.1800rpm ja kokeilin mitä Tuiko "sanoo" kierroksista, H*LVETILLINEN tärinä ja pomppiminen alkoi eikä Tuiko ja/tai traktori olisi kovin kauan kestänyt! Ja on siinä muitakin "ongelmia" havaittavissa, jaksaako Valmet nostaa/pysyykö keula maassa...


      • klapi silmäkulmassa
        rahti4193 kirjoitti:

        Lähes poikkeuksetta giljotiinikoneet "tarvii" n.30heppaa, riippuen tietenkin puun halkaisijasta ja -lajista! Konedatan mukaan Valmet 361:ssä on NIMELLISteho 46hv(SAE)/2000rpm(HUOM!!! TODELLINEN teho on n30-40hv(DIN)), joten joutuisit antamaan koneen kiertää "aika" iloisesti, että jaksaa ja sen kautta taas tulee tasapaino-ongelmat, ainakin joillaikin valmistajilla on maksimikierrossuosituksena 400rpm! Oman Belkun VOA kiertää karvan alle 600rpm, kun moottori kiertää täysillä n.1800rpm ja kokeilin mitä Tuiko "sanoo" kierroksista, H*LVETILLINEN tärinä ja pomppiminen alkoi eikä Tuiko ja/tai traktori olisi kovin kauan kestänyt! Ja on siinä muitakin "ongelmia" havaittavissa, jaksaako Valmet nostaa/pysyykö keula maassa...

        täällähän on "uutta" tarinaa...

        Janne on varmaan jo koneensa valinnut, joten tämä taitaa tulla liian myöhään, mutta sanoisin 361:n soveltuvan aivan hyvin giljotiinin eteen, kunhan pitää järjen päässään mitä sinne kitaan syöttää. Itse pyöritän Pilke-Japaa V 500:lla (54 hv SAE, joista taatusti jokunen on jo karannut laumasta), kierrosten vaihdellessa tarpeen mukaan noin 1200 - 1400 rpm ja hyvin rouskuttaa. Pari kertaa on valtsu sammunut työnsä ääreen kun olen tuupannut juuri kitaan (21 cm) mahtuvan koivun tyvipöllin, muuten kaikki on sujunut ok.
        Nokan saa pysymään maassa painoilla, 500:n ei ole niitäkään tarvinnut.

        Tuo hydehalkoja on sitten aivan toinen asia, 20 litran tuotolla kampe on todella hidas, sen vielä saattaa rauhallisempi mies kestää, mutta tuo 130 barin paine on liian pieni, ei riitä voimat.



        Mites rahtimies, joko on pelarussia kunnossa ja oliko kova homma ???


      • klapi silmäkulmassa kirjoitti:

        täällähän on "uutta" tarinaa...

        Janne on varmaan jo koneensa valinnut, joten tämä taitaa tulla liian myöhään, mutta sanoisin 361:n soveltuvan aivan hyvin giljotiinin eteen, kunhan pitää järjen päässään mitä sinne kitaan syöttää. Itse pyöritän Pilke-Japaa V 500:lla (54 hv SAE, joista taatusti jokunen on jo karannut laumasta), kierrosten vaihdellessa tarpeen mukaan noin 1200 - 1400 rpm ja hyvin rouskuttaa. Pari kertaa on valtsu sammunut työnsä ääreen kun olen tuupannut juuri kitaan (21 cm) mahtuvan koivun tyvipöllin, muuten kaikki on sujunut ok.
        Nokan saa pysymään maassa painoilla, 500:n ei ole niitäkään tarvinnut.

        Tuo hydehalkoja on sitten aivan toinen asia, 20 litran tuotolla kampe on todella hidas, sen vielä saattaa rauhallisempi mies kestää, mutta tuo 130 barin paine on liian pieni, ei riitä voimat.



        Mites rahtimies, joko on pelarussia kunnossa ja oliko kova homma ???

        Alkuvuosi ollut enemmän ja vähemmän "takkuista" kaikkien hommien suhteen!

        Ensin Loppiaisena alkoi umpilisäke V*ttuilemaan, eiku puukkoa ja 3vkon sairauslomaa, "höystettynä" lääkärin määräämällä nostorajoituksella. Tosin sinä aikana kiristin VOA:n kytkin- ja jarrupannat.

        Vajaa 2vkoa ehdin olla töissä, niin oikea jalka sai "hiukan" siipeensä töissä; nilkkanivelestä pala irti (leikkaus ja rautalankaa), kehräsluu poikki, nivelsiteet poikki, nilkan "haarukka" levisi (leikkaus ja ruuvi kiristämään), sääriluuhun hiusmurtuma... Ensi to:na meen poistattaan kipsin, tai ainakin pitäisi, mikäli paraneminen on sujunut lääkärin "suunnitelmien" mukaan ja sitten opetellaan kävelemään ilman kyynärsauvoja!

        Eikä tuolla lumihangessa muutenkaan paljon innostaisi riehua, vaikka olisikin terve, pihassa näyttää olevan suunnilleen polveen asti lunta...


      • klapi silmäkulmassa
        rahti4193 kirjoitti:

        Alkuvuosi ollut enemmän ja vähemmän "takkuista" kaikkien hommien suhteen!

        Ensin Loppiaisena alkoi umpilisäke V*ttuilemaan, eiku puukkoa ja 3vkon sairauslomaa, "höystettynä" lääkärin määräämällä nostorajoituksella. Tosin sinä aikana kiristin VOA:n kytkin- ja jarrupannat.

        Vajaa 2vkoa ehdin olla töissä, niin oikea jalka sai "hiukan" siipeensä töissä; nilkkanivelestä pala irti (leikkaus ja rautalankaa), kehräsluu poikki, nivelsiteet poikki, nilkan "haarukka" levisi (leikkaus ja ruuvi kiristämään), sääriluuhun hiusmurtuma... Ensi to:na meen poistattaan kipsin, tai ainakin pitäisi, mikäli paraneminen on sujunut lääkärin "suunnitelmien" mukaan ja sitten opetellaan kävelemään ilman kyynärsauvoja!

        Eikä tuolla lumihangessa muutenkaan paljon innostaisi riehua, vaikka olisikin terve, pihassa näyttää olevan suunnilleen polveen asti lunta...

        jo on äijälle sattunut, oiskohan parempi pysyä poissa sen Tuikon läheltä. :)

        Itsellä on klapit jo "laarissa", oli mukava tehdä kun kerrankin oli lunta, yleensä saa kuravellissä painia täällä länsi-rannikolla.

        Pikaista paranemista !


      • klapi silmäkulmassa kirjoitti:

        jo on äijälle sattunut, oiskohan parempi pysyä poissa sen Tuikon läheltä. :)

        Itsellä on klapit jo "laarissa", oli mukava tehdä kun kerrankin oli lunta, yleensä saa kuravellissä painia täällä länsi-rannikolla.

        Pikaista paranemista !

        ...jos siitä vielä "kalu" tulee! Lääkäri sano, et syksyllä vasta nähdään, jääkö jotain kiertymä- yms rajoitteita nilkkaan, joten huonolla tuurilla joutuu vielä opiskelemaan uutta ammattia...
        Itsellä on yleensä ollut puuhommat ns kiivaimmillaan tähän aikaan keväästä, en jaksa muistaa montako edellistä Pääsiäistä on tullut metsässä vietettyä!


      • humoria tarvitaan
        rahti4193 kirjoitti:

        ...jos siitä vielä "kalu" tulee! Lääkäri sano, et syksyllä vasta nähdään, jääkö jotain kiertymä- yms rajoitteita nilkkaan, joten huonolla tuurilla joutuu vielä opiskelemaan uutta ammattia...
        Itsellä on yleensä ollut puuhommat ns kiivaimmillaan tähän aikaan keväästä, en jaksa muistaa montako edellistä Pääsiäistä on tullut metsässä vietettyä!

        on rahti 4193 parantuminen sujunut, entä belekuunan kytkinhomman eteneminen vai itsekö teet. Lapsuudessani oli pelekuuna naapuri kylässä poikakaverini kotona, kaverini kertoi myöhemmin että ukon infaktimurheet alkoi belekuunan oston jälkeen, tässä vain hieman varoituksen sanaa. Kyllä sillä varmaan klapit tekee, mutta jatkuvaan käyttöön on vähän vikaherkkä.


      • humoria tarvitaan kirjoitti:

        on rahti 4193 parantuminen sujunut, entä belekuunan kytkinhomman eteneminen vai itsekö teet. Lapsuudessani oli pelekuuna naapuri kylässä poikakaverini kotona, kaverini kertoi myöhemmin että ukon infaktimurheet alkoi belekuunan oston jälkeen, tässä vain hieman varoituksen sanaa. Kyllä sillä varmaan klapit tekee, mutta jatkuvaan käyttöön on vähän vikaherkkä.

        Pari viikkoa sitten loppui sairausloma ja päiväkirurgian lääkäri EI TIENNYT millainen luupää olen, kun totesi ettei s.lomaa enempää tarvita! Hammasta purren koitan tehdä työni, välillä tekisi mieli paiskata hanskat tiskiin, muttei luonto anna periksi...
        Ei ole vielä tarvetta alkaa vaihtamaan ulosoton kytkinpantoja, viime la:na "silppusin" n. 2.5m3 halkoja klapeiksi ja talvella tehty pantojen kiristys/säätäminen auttoi! En ole huomannut Belkussa mitään vikaherkkyyttä, samanlainen Saatanan sohlo se on kuin sen ikäkauden koneet, mitä ei ole entisöity tai pidetty ku kipeää V*ttua...
        Meinaa vaan vuorokauden tunnit loppua kesken, 4:ssä päivässä tuli oltua töissä 53,5tuntia ja viikko sitten hain "Ruttu-tukusta" (AVK Pirkkala) Volvo V70 pihaan ja tarvisi sitä koittaa korjata takaisin tieliikenne-käyttöön...


      • humoria tarvitaan
        rahti4193 kirjoitti:

        Pari viikkoa sitten loppui sairausloma ja päiväkirurgian lääkäri EI TIENNYT millainen luupää olen, kun totesi ettei s.lomaa enempää tarvita! Hammasta purren koitan tehdä työni, välillä tekisi mieli paiskata hanskat tiskiin, muttei luonto anna periksi...
        Ei ole vielä tarvetta alkaa vaihtamaan ulosoton kytkinpantoja, viime la:na "silppusin" n. 2.5m3 halkoja klapeiksi ja talvella tehty pantojen kiristys/säätäminen auttoi! En ole huomannut Belkussa mitään vikaherkkyyttä, samanlainen Saatanan sohlo se on kuin sen ikäkauden koneet, mitä ei ole entisöity tai pidetty ku kipeää V*ttua...
        Meinaa vaan vuorokauden tunnit loppua kesken, 4:ssä päivässä tuli oltua töissä 53,5tuntia ja viikko sitten hain "Ruttu-tukusta" (AVK Pirkkala) Volvo V70 pihaan ja tarvisi sitä koittaa korjata takaisin tieliikenne-käyttöön...

        se nyt menee että harrastukset on huonoja ellei niihin kaikki rahat mene, sullakin jo pelekuuna ja nyt vielä V70:nen, ovat nuo V70:set häväsen vikaherkkijä laitteita. Anna kuulua miten etenee rojektit!


      • humoria tarvitaan kirjoitti:

        se nyt menee että harrastukset on huonoja ellei niihin kaikki rahat mene, sullakin jo pelekuuna ja nyt vielä V70:nen, ovat nuo V70:set häväsen vikaherkkijä laitteita. Anna kuulua miten etenee rojektit!

        Jos V70:nen on vikaherkkä, miksi niitä on taksikäytössä? Oma on ilmeisesti ollut uutena taksina. Entisen omistajan mukaan 3:n vuoden aikana mitä se sillä oli ei tarvittu mitään normaalista huolto-ohjelmasta poikkeavaa remonttia.
        Ensi viikolla hinuri hakee Volvon penkkiin kiinnittämistä varten ja tuo pois, hinta-arvio 200-400€ koko hommasta (kuljetukset oikominen). Ja kyseinen yrittäjä neuvoi eilen, mitä pitää purkaa pois tieltä...


      • humoria tarvitaan
        rahti4193 kirjoitti:

        Jos V70:nen on vikaherkkä, miksi niitä on taksikäytössä? Oma on ilmeisesti ollut uutena taksina. Entisen omistajan mukaan 3:n vuoden aikana mitä se sillä oli ei tarvittu mitään normaalista huolto-ohjelmasta poikkeavaa remonttia.
        Ensi viikolla hinuri hakee Volvon penkkiin kiinnittämistä varten ja tuo pois, hinta-arvio 200-400€ koko hommasta (kuljetukset oikominen). Ja kyseinen yrittäjä neuvoi eilen, mitä pitää purkaa pois tieltä...

        V70 ja paljon puhutut viat?
        minä autoilija 19.8.2005 00:02
        lueskeleppas tuolta, saa käyttää omaakin harkintaa, ihan vakavasti en ole hankinnallesi kade mutta oon ainaski varootellu tulevasta.


      • rahti4193
        humoria tarvitaan kirjoitti:

        V70 ja paljon puhutut viat?
        minä autoilija 19.8.2005 00:02
        lueskeleppas tuolta, saa käyttää omaakin harkintaa, ihan vakavasti en ole hankinnallesi kade mutta oon ainaski varootellu tulevasta.

        Suurin osa mainituista vioista koskee AINOASTAAN V70 mk2 ts vm. 2000->! Oma on mk1 ts vm 1997-2000... =D


      • humoria tarvitaan
        rahti4193 kirjoitti:

        Suurin osa mainituista vioista koskee AINOASTAAN V70 mk2 ts vm. 2000->! Oma on mk1 ts vm 1997-2000... =D

        hyvä sitte helvetin hyvä, 2001 ja nuoremmat en tiedä jotenki vaan o ikävä kyllä rimpuloita.


      • rahti4193 kirjoitti:

        Suurin osa mainituista vioista koskee AINOASTAAN V70 mk2 ts vm. 2000->! Oma on mk1 ts vm 1997-2000... =D

        Se on vielä "aito" Volvo(vaikkakin Belgiassa valmistettu), ei siis mikään Voort Monodeon alustalle rakennettu sekoitus.


      • humoria tarvitaan
        rahti4193 kirjoitti:

        Se on vielä "aito" Volvo(vaikkakin Belgiassa valmistettu), ei siis mikään Voort Monodeon alustalle rakennettu sekoitus.

        no hyvä, mites volvon ehostus etenee, taitaa olla jo käytössä kun kesäloma on pidetty, yleensä kaikki tehdään juolusta eteenpäin aina kesälomalla hö, puusavottaa odotellen kohti syksyä juu.


      • humoria tarvitaan kirjoitti:

        no hyvä, mites volvon ehostus etenee, taitaa olla jo käytössä kun kesäloma on pidetty, yleensä kaikki tehdään juolusta eteenpäin aina kesälomalla hö, puusavottaa odotellen kohti syksyä juu.

        Eikä ole kesälömaa ehtinyt pitämään, katsotaan sitä talvella kun maanrakennus-puolella on rauhallisempaa.
        Saattaa ed. omistajaa ja vak.tarkastajaa V*tuttaa, alle 1000€ meni remonttiin(oikominen, uudet ajovalot vilkut, puskureiden hitsaus maalaus, yms) ja tarkastajan laskelmat oli yli 2000€...


      • humoria tarvitaan kirjoitti:

        on rahti 4193 parantuminen sujunut, entä belekuunan kytkinhomman eteneminen vai itsekö teet. Lapsuudessani oli pelekuuna naapuri kylässä poikakaverini kotona, kaverini kertoi myöhemmin että ukon infaktimurheet alkoi belekuunan oston jälkeen, tässä vain hieman varoituksen sanaa. Kyllä sillä varmaan klapit tekee, mutta jatkuvaan käyttöön on vähän vikaherkkä.

        Pelaruisku poistui "vahvuudesta" runsas vuosi sitten, tilalle tuli Prittiläistä teknolokiaa!

        Olis Belkku tarvinnu melkein uusiksi rakentaa, et olis ollu hyvä, korjausta olis vaatinu mm: ohjausTUHOSTIN, hidastimet joita myös jarruiksi kutsutaan, etuakselissa joka mahdollisessa nivelessä väljää, "eturunko" etuakselin kohdalta melkein poikki, yms...

        Sain myytyä yhdelle koijarille, jolle "unohdin" kertoa vioista ja se sai myytyä nettikoneen kautta sen eteenpäin. =D


      • klapi silmäkulmassa
        rahti4193 kirjoitti:

        Pelaruisku poistui "vahvuudesta" runsas vuosi sitten, tilalle tuli Prittiläistä teknolokiaa!

        Olis Belkku tarvinnu melkein uusiksi rakentaa, et olis ollu hyvä, korjausta olis vaatinu mm: ohjausTUHOSTIN, hidastimet joita myös jarruiksi kutsutaan, etuakselissa joka mahdollisessa nivelessä väljää, "eturunko" etuakselin kohdalta melkein poikki, yms...

        Sain myytyä yhdelle koijarille, jolle "unohdin" kertoa vioista ja se sai myytyä nettikoneen kautta sen eteenpäin. =D

        Nyt kun on reilu vuosi kulunut, taitaa olla aika kysyä millaista prittiteknolokiaa tontillesi ilmestyi ? Onko vielä sama rattori tallella ja miten kestänyt ?


      • klapi silmäkulmassa kirjoitti:

        Nyt kun on reilu vuosi kulunut, taitaa olla aika kysyä millaista prittiteknolokiaa tontillesi ilmestyi ? Onko vielä sama rattori tallella ja miten kestänyt ?

        344:nen Leukku, vm 1972. Kyl sama on käytössä, just raapein pihan puhtaaksi. Jarrut ja kytkin tuli kesällä uusittua...

        Keväällä olis tarkoitus korvata "ohjaustehostin" orbitroolilla ja nakata nokalle hydraulipumppu.


    • .
    • palax

      Vähän huvitti mainostekstissä oleva "ajan säästö jos olet mökkeilijä." Tuon vehkeen kun tuot mökkeilijänä pihaan niin saat antaa sen mökin vaihtokauppana!

    • villelehtonen1

      Moikka,

      Ehkä olisi parempi ostaa käytetty giljotiinikone? Se voi olla tosi halppa ja melkein sama kuin uusi kone...

      • Tekemisen meininki

        Ostin bilke s3:n ja kun muut kiireet hellittää ehkä syksyyn mennessä, niin olisi tarkoitus ehtiä konetta käyttämään.
        Ei ollut halpa,mutta säästää kuluneita niveliäni vanhempaan klapisirkeliin verrattuna. Tosin tuon kassa joutuu bodaamaan rankaa hihnalle oikein urakalla, mutta siinä on jo tekemisen meininki.
        Kerron myöhemmin kokemuksista.


      • villelehtonen1
        Tekemisen meininki kirjoitti:

        Ostin bilke s3:n ja kun muut kiireet hellittää ehkä syksyyn mennessä, niin olisi tarkoitus ehtiä konetta käyttämään.
        Ei ollut halpa,mutta säästää kuluneita niveliäni vanhempaan klapisirkeliin verrattuna. Tosin tuon kassa joutuu bodaamaan rankaa hihnalle oikein urakalla, mutta siinä on jo tekemisen meininki.
        Kerron myöhemmin kokemuksista.

        Kuinka paljon se oli ja mistä ostat sen?


      • price...
        villelehtonen1 kirjoitti:

        Kuinka paljon se oli ja mistä ostat sen?

        Alle kuus tonttua esittelykone.


      • villelehtonen1
        price... kirjoitti:

        Alle kuus tonttua esittelykone.

        Kiitos!


    • Pienipupu1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe