Istuinlämmitin järjestemä.

Netmikko

Autoni on C-mallin Vectra. Viime talvena kuljettajan puoleisen istuimen lämmitys lakkasi toimimasta.
Huollossa vika paikallistettiin säätökatkaisijaan. Nyt sitten hankin siihen uuden katkaisijan (40eu)
se kesti noin 30 sekunttia, kun taas pimeni! Sen kyllä ehti havaita, että istuin alkoi lämpenemään.
Jonkinmoinen oikosulkuhan järjestelmässä varmaan on, mutta miksi se ei polta sulaketta? Varmaankin säätökytkimen vastus vaurioituu. Onko jollakin "opelistilla" kokemusta tai tietoa vastaavasta ilmiöstä?

4

2428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hr

      Hei

      Minulla Vectra C 03.ssa vika ilmenee niin että 15A sulake palaa aina uudelleen ja lämmitin toimii noin yhden matkan ajan. Nyt vaihdoin 20A sulakkeen, mutta istuin ei lämipä enää ollenkaan. Tiedätkö millainen säädin lämmityksessä on?

      • Netmikko

        Terve.
        Varmaankin niin minun, kuin sinunkin auton istuimen lämmitysvastuksen lanka on poikki? Minun autoni
        kohdalla on vain ihmetelty, miksi tämä 15A sulake ei pala? Älä enää suurenna sulaketta, saattaa palaa
        reikä verhoiluun! Kytkimen säätöpyörä siirtää säätövastusta, (on aika onnettoman kokoinen) viisaammat
        väittää, että lämmitinvastuksen virta menee sen säätövastuksen kautta. Tämä vastus sitten vaurioituu
        minun autoni kytkimestä. Istuimen vastuksessa on sitten tietenkin termostaatti intekroitu sinne verhoiluihin.
        On niin iso homma vaihtaa se lämmitysvastus....pitäisi istuin irroittaa ja verhoilu tietenkin, taidan jättää
        tekemättä! Onhan Vectra muuten lämmin.


      • hr
        Netmikko kirjoitti:

        Terve.
        Varmaankin niin minun, kuin sinunkin auton istuimen lämmitysvastuksen lanka on poikki? Minun autoni
        kohdalla on vain ihmetelty, miksi tämä 15A sulake ei pala? Älä enää suurenna sulaketta, saattaa palaa
        reikä verhoiluun! Kytkimen säätöpyörä siirtää säätövastusta, (on aika onnettoman kokoinen) viisaammat
        väittää, että lämmitinvastuksen virta menee sen säätövastuksen kautta. Tämä vastus sitten vaurioituu
        minun autoni kytkimestä. Istuimen vastuksessa on sitten tietenkin termostaatti intekroitu sinne verhoiluihin.
        On niin iso homma vaihtaa se lämmitysvastus....pitäisi istuin irroittaa ja verhoilu tietenkin, taidan jättää
        tekemättä! Onhan Vectra muuten lämmin.

        Otin penkin alla olevan liittimen irti ja yritin löytää lämmittimeen menevät johdot. En onnistunut, koska samassa liitinkopassa on 4-5 liitintä: turvavyön kiristin, turvavyön kiinniolo, selkänojan airback ja istunlämmitin. Yksi kaapelinippu menee penkkiin sisään oven puolelta istuimen ja selkänojan liitoskohdasta. Nippu oli niin hyvin punottu tekstiilikudoksella ettei värejä pystynyt näkemään. Luovutin siltä erää, koska paikallisessa huoltoliikkeestä oli luvattu näyttää kytkentäkuvat. Kun panin liittimen kiinni ja kokeilin, niin lämmitys toimii eikä sulake ole vielä palanut. Jokin piilevä oikari on ehkä istuimen alla olevissa johtonipuissa.


      • Netmikko
        hr kirjoitti:

        Otin penkin alla olevan liittimen irti ja yritin löytää lämmittimeen menevät johdot. En onnistunut, koska samassa liitinkopassa on 4-5 liitintä: turvavyön kiristin, turvavyön kiinniolo, selkänojan airback ja istunlämmitin. Yksi kaapelinippu menee penkkiin sisään oven puolelta istuimen ja selkänojan liitoskohdasta. Nippu oli niin hyvin punottu tekstiilikudoksella ettei värejä pystynyt näkemään. Luovutin siltä erää, koska paikallisessa huoltoliikkeestä oli luvattu näyttää kytkentäkuvat. Kun panin liittimen kiinni ja kokeilin, niin lämmitys toimii eikä sulake ole vielä palanut. Jokin piilevä oikari on ehkä istuimen alla olevissa johtonipuissa.

        Terve!
        Epäilen myös, että autoni istuinlämmitimen vastus saattaa olla ehjä. Vika liittimissä tai johtimissa?
        Nyt kuitenkin se säätökytkin rikki, niin on vaikeampi testata, täytyy kesällä tutkia tarkemmin ne liittimet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe