Siksi ei saada vapaaehtoisia........

-------

koska vaatimukset kokoajan kasvaa........ Esim Rauhan Tervehdyksessä (oulussa) mainiottiin noin kuukausi sitten, että seurakunnan vapaaehtoistyötä hakevalle on 2 tunnin haastattelu! Eihän moni työhaastattelukaan kestä noin kauaa! Haastattelua perusteltiin sillä, että ihmiset hakee työtä, johon he eivät sovi. Ihminen voi antaa haastattelussa ihan eri kuvan itsestään mitä todellisuudessa on. jo sana "haastattelu" pelottaa monia.... Entä jos en pääsekkään? ei kannata edes yrittää. Toki vaåaaehtoistyö on vastuullista puuhaa,mutta valintakriteerien ei pitäisi olla suurempaa kuin toihin valitseminen

7

1267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkä hakijoita todella on niin paljon, että niitä on karsittava noin pitkillä haastatteluilla? Tai ehkä tuolla kahden tunnin haastattelulla testataan, onko hakija valmis laittamaan omaa aikaansa likoon vapaaehtoisharrastuksen puolesta? Ihmisen olemuksesta tietenkään haastattelulla ei saa kuin ensivaikutelman.

      Vapaaehtoisharrastuksen sisällöstä lähinnä riippuu, minkälaisia taitoja sen aloittaminen vaatii. Vapaaehtoistoiminta yleensä sopii kaikille, mutta on aivan eri asia miten äkkiä harrastuksen aloittanut henkilö kyllästyy ja jättää harrastuksen. Sitä tietenkään ei haastattelussa voida selvittää, se selviää ajan kanssa. Paitsi jos ei viitsi kahden tunnin haastatteluun tulla, niin saattaa olla ettei itse toimintaankaan tule uhrattua omaa aikaa?

    • auttaja

      Moi!

      Olen ihan samma mieltä, että esim. 2h ALKUhaastattelu karsiii pois paljon auttamishaluisia ihmisiä. UBohdetaan, että vapaaehtoistyö on PALKATONTA VAPAA-AJALLA tapahtuvaa toimintaa, joten auttamisen aloittaminen pitäisi tehdä helpommaksi, byrokratiaa pois. Kukaan ei ole täydellinen ihminen, mutta yhdessä toimimalla asiat onnistuvat. Täydwellisille ihmisille on parempi maksaa PALKKAA (kahveja ja pullatarjoilua ei lasketa), mutta jos teet ilmaiseksi sinua ei arvosteta. Valitettavasti totta tämänpäivän järjestöissä!!

    • vanhanaikainen tyyli

      Vapaaehtoistyötä voi tehdä myös epävirallisesti. Mietit vain omaa sukuasi, naapureitasi, lastesi ystäviä, entisiä ja nykyisiä työkavereitasi. Minulla on etelässä yksinhuoltajaserkku, joka on pitkään ollut työttömänä. Kun lähden perheeni kanssa Lappiin laskettelemaan, kutsun serkkuni poikansa kanssa mukaan. Maksan matkat ja lasketteluliput ja mahtuvat samaan mökkiin kanssamme molemmat. Kaikilla on todella mukavaa. Sitten minulla on 87-vuotias kummitäti, jonka kaikki lapset ovat muuttaneet etelään. Piipahdan tapaamassa kummia aika-ajoin. Lapsuuden ystävällä on vaikeavammainen lapsi. Otan hänet toisinaan hoitoon meille. Näin se menee. Ei tarvitse tehdä virallista vapaaehtoistyötä, mutta voi antaa apuaan kuitenkin.

      • Vapaaehtoistyöläinen

        Meillä on vammainen sukulainen joka asuu asuntolassa ja hänen vanhempansa on toivonut et muitakin kävisi vammaisella kylässä kun vain vanhemmat ja siskot ja veljet.
        Eli käymme vierailulla eikä sielä yleensä vammaisen luontesta johtuen kauvan tarvi olla koska keskittymiskyky hänellä on sanottaisiinko häilyvä.
        Myöskin vanhemmat ovat joskus väsyneitä koska henkilökunta tavallaan painostaa vanhempia henkisesti että pitäisi olla asukkaan luona ja jopa öitä ettei henkilökunta joutuisi liian kovalle.
        Minusta tuntuu että sosiaalialan ihmiset jopa joskus käyttävät hyväkseenkin tätä vapaaehtoistyötä jotta pääsisivät helpommalla, sillä tässä kyseisessä tapauksessa jopa minua on pyritty saamaan yövalvojaksi verukkeella et heillä on sairastapauksia henkilökunnassa.
        Kumminkin kun olen mennyt joskus yllättäen käymässä niin henkilökuntaa on ollut kolmekkin ja asukkaita ei ole yhtään päivällä paikalla.
        Eli suosittelen samalla vapaaehtoistyössä seuraamaan ettei tämä vapaaehtoistyö mene henkilökunnan vapaisiin ja näin tavallaan vapaaehtoistyö valuu hukkaan eikä sille jolle se on tarkoitettu.


      • vapaaehtoinen
        Vapaaehtoistyöläinen kirjoitti:

        Meillä on vammainen sukulainen joka asuu asuntolassa ja hänen vanhempansa on toivonut et muitakin kävisi vammaisella kylässä kun vain vanhemmat ja siskot ja veljet.
        Eli käymme vierailulla eikä sielä yleensä vammaisen luontesta johtuen kauvan tarvi olla koska keskittymiskyky hänellä on sanottaisiinko häilyvä.
        Myöskin vanhemmat ovat joskus väsyneitä koska henkilökunta tavallaan painostaa vanhempia henkisesti että pitäisi olla asukkaan luona ja jopa öitä ettei henkilökunta joutuisi liian kovalle.
        Minusta tuntuu että sosiaalialan ihmiset jopa joskus käyttävät hyväkseenkin tätä vapaaehtoistyötä jotta pääsisivät helpommalla, sillä tässä kyseisessä tapauksessa jopa minua on pyritty saamaan yövalvojaksi verukkeella et heillä on sairastapauksia henkilökunnassa.
        Kumminkin kun olen mennyt joskus yllättäen käymässä niin henkilökuntaa on ollut kolmekkin ja asukkaita ei ole yhtään päivällä paikalla.
        Eli suosittelen samalla vapaaehtoistyössä seuraamaan ettei tämä vapaaehtoistyö mene henkilökunnan vapaisiin ja näin tavallaan vapaaehtoistyö valuu hukkaan eikä sille jolle se on tarkoitettu.

        Nykyään vapaaehtoistyöntekijöiden vaatimukset kasvaa. Toisaalta seurakunnan työntekijöillä on vastuu vapaaehtoisista. et pitää olla varma et vapaaehtoinen on rehellinen. Sitä ei kyllä välttämätä haastattelulla voi selvittää. Nykyään vapaaehtoistyö on TYÖTÄ ilman palkkaa. Kysyntä ja tarjonta ei kohtaa. ja vapaaehtoistypaikat ilmoitetaan samaan tapaan kuin oiketakin. (www.suurellasydämella.fi).'

        Itse koen jonkinlaista turhautuneisuutta. Käyn vapaaehtoisena avustajana kehitysvammaisten kerhossa. Aikaisemmin ole ollut myös leireillä. Leireille haluaisin yhä, mutta työntekijä ottaa vain opiskelijoita. siis jos ei koulujen kauttaa saa riittävän montaa niin etsii netin kautta, vaikka tietää minun olevan kiinnostunut. Olen kysynyt onko vika minussa. Ei kuulemma ole. Hän tietenkin ajatteli että minussa ihmisenä ei ole mitään vikaa. Minun olisi varmaan pitänyt kysyä "olenko tehnyt jotain väärin kun en enää pääse leireille" Mielestäni en ole.

        Olen yrittänyt puhua hänelle mutta vastaus on "seurakunta haluaa tukea opiskelijoita ja opiskelijoilla on tietoa. Eli en pääse siksi kun en ole opiskelija. Arvostaa mua kerhossa, mutta ei anna edetä "urallani"

        halusin nostaa vapaaehtoistyöstä myös tämän puolen esille.

        että silleen


      • naapurin täti
        vapaaehtoinen kirjoitti:

        Nykyään vapaaehtoistyöntekijöiden vaatimukset kasvaa. Toisaalta seurakunnan työntekijöillä on vastuu vapaaehtoisista. et pitää olla varma et vapaaehtoinen on rehellinen. Sitä ei kyllä välttämätä haastattelulla voi selvittää. Nykyään vapaaehtoistyö on TYÖTÄ ilman palkkaa. Kysyntä ja tarjonta ei kohtaa. ja vapaaehtoistypaikat ilmoitetaan samaan tapaan kuin oiketakin. (www.suurellasydämella.fi).'

        Itse koen jonkinlaista turhautuneisuutta. Käyn vapaaehtoisena avustajana kehitysvammaisten kerhossa. Aikaisemmin ole ollut myös leireillä. Leireille haluaisin yhä, mutta työntekijä ottaa vain opiskelijoita. siis jos ei koulujen kauttaa saa riittävän montaa niin etsii netin kautta, vaikka tietää minun olevan kiinnostunut. Olen kysynyt onko vika minussa. Ei kuulemma ole. Hän tietenkin ajatteli että minussa ihmisenä ei ole mitään vikaa. Minun olisi varmaan pitänyt kysyä "olenko tehnyt jotain väärin kun en enää pääse leireille" Mielestäni en ole.

        Olen yrittänyt puhua hänelle mutta vastaus on "seurakunta haluaa tukea opiskelijoita ja opiskelijoilla on tietoa. Eli en pääse siksi kun en ole opiskelija. Arvostaa mua kerhossa, mutta ei anna edetä "urallani"

        halusin nostaa vapaaehtoistyöstä myös tämän puolen esille.

        että silleen

        Totta puhut. Olen itse ollut kolme vuotta seurakunnan vapaaehtoisena. Alussa tein töitä kolmena päivänä viikossa. Vähitellen huomasin, että ilmeisesti olin liian paljon paikalla, eli jouduin ilkeiden perättömien puheiden kohteeksi. Juorujen kuuntelija ja levittäjä oli seurakunnan työntekijä.

        Enää teen pari tuntia kerran viikossa, ja osallistun ainoastaan sellaisiin palavereihin missä on isompi ryhmä ja paljon ulkopuolisia. Lisäksi olen ottanut toisen vapaaehtoistyön vähän muissa puitteissa.
        Huvittava tässä on, että entisistä vapaaehtoistehtävistäni on lähtenyt puolet pois ja uudet tulokkaat häipyvät parin kuukauden sisällä. Siellä on puhjennut ilmiriita ja toiminta kärsii kun tekijöitä ei saa.


      • mietinnässä
        naapurin täti kirjoitti:

        Totta puhut. Olen itse ollut kolme vuotta seurakunnan vapaaehtoisena. Alussa tein töitä kolmena päivänä viikossa. Vähitellen huomasin, että ilmeisesti olin liian paljon paikalla, eli jouduin ilkeiden perättömien puheiden kohteeksi. Juorujen kuuntelija ja levittäjä oli seurakunnan työntekijä.

        Enää teen pari tuntia kerran viikossa, ja osallistun ainoastaan sellaisiin palavereihin missä on isompi ryhmä ja paljon ulkopuolisia. Lisäksi olen ottanut toisen vapaaehtoistyön vähän muissa puitteissa.
        Huvittava tässä on, että entisistä vapaaehtoistehtävistäni on lähtenyt puolet pois ja uudet tulokkaat häipyvät parin kuukauden sisällä. Siellä on puhjennut ilmiriita ja toiminta kärsii kun tekijöitä ei saa.

        Olen tehnyt vapaaehtoistyötä noin 20 vuotta. Vaihdoin seurakunnan vapaaehtoiseksi, koska edellisessä paikassa alkoi tulla pientä keljuilua henkilökunnan taholta. Seurakunnassa lupasin aluksi osallistua vain vähän, mutta ajanmittaan alkoi tulla pyyntöjä monta kertaa viikossakin. Nyt olen ruvennut kieltäytymään joistakin tehtävistä. Tuntuu, että suurin osa seurakuntatyöstä siirretään vapaaehtoisten niskaan.
        Minullekin sattui niin, että kotiavustaja pyysi tuuraamaan, kun oli tärkeä meno. Myöhemmin selvisi, että kotiapu kahvitteli torilla ystävänsä kanssa. Sai siis palkallisen vapaapäivän. Seuraavalla kerralla en suostunutkaan tuuraamaan.
        Erilaiset väärinkäytökset ja katteettomat lupaukset kyllä vähentävät vapaaehtoisten innokkuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      272
      2687
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      208
      1728
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1454
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1201
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1071
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      43
      913
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      70
      800
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      730
    Aihe