KANI VAI HAMSU?

uneksija

Ei oo aavistustakaa kumman ottais... Vaikk oon kyll kääntynyt enemmän kanin puoleen. Eli kumpi on "helpompi". Siis voisitko verrata ´puolia esim. tilanvienti, hinta, seurallisuus, meluisuus, voiko olla ulkona jne.
Mutt jos sulla on vaa toinen noista voisiks vastata tähä vähä niinku galluppiin?
1. kuinka paljon tilaa vie
2. seurallinen taulukolla 1-10 (1 vähiten seurallinen, 10 eniten seurallinen)
3. meluisuus (vastaavalla taulukolla
4. sietokyky (voiko olla samassa huoneessa kuin esim. TV)
5. mix juuri sulla on kani/hamsu
6. mikä kani/hamsu sulla on (rotu/laji)
7. sotkeminen (taulukko 1-10)
8. elinikä
9. minkä laiselle tyypille suosittelet kania/hamsua
10. onko silittely haluinen/sylivauva

KIITOS JOS JAKSOIT VASTAILLA!!!!!! :)
KIITTI JO ETUKÄTEEN!!!!!!!!!!!!:)

10

1397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mari

      Mulla on ollu molempia, kaneja ja hamsuja. Sanon heti kättelyssä että sylivauva ei aivan vastaa hamsun tarkoitusperää. Jos olet rauhallinen paijailija, kääntyisin kaniin, jos taas tykkäät värkätä ja askarrella, ota hamsteri.

      1.Häkin verran. Kani tarvii enemmän liikkumatilaa ja ylipäätään aikaa ollessaan vapaana, luonnollisesti.
      2.riippuu yksilöstä ja sinusta! Kuinka paljon käsittelet eläintä. Mulla kanit on olleet seurallisempia.
      3.Molemmat ovat hiljaisia. Kanista kuuluu ehkä enemmän ääniä kun se on isompikin.
      4.Mulla kanit köllötteli olkkarissa monesti mutta hamsut tarvii rauhaa kun ne nukkuu päivät! (tämäkin varmasti vaikuttaa valintaasi)
      5. Nyt mulla on vain hamsuja. Varmaankin siksi että tykkään että kanien täytyy saada olla mahdollisimman paljon vapaana ja nyt siihen ei olisi mahdollisuutta.
      6.Kultahamsu. Ovat söpöjä ja tarpeeksi kookkaita kädessä pitelyyn.
      7. Kani sotkee enemmän ja taas palaisin siihen koko-asiaan.
      8. Hamsuilla n.2v. ja kaneilla paljon enemmän! Kai olet ottanut jo näistä asioista selvää. Ja ruokinnasta ja muusta hoidosta!!
      9. Katso vastaus viestini alusta.
      10.sama.

      Eläimen ottaminen tietää aina vastuuta, oli se mikä tahansa. Jyrsijöiden kanssa on otettava huomioon että eletään niiden ehdoilla. Hamsteri ei ole käskyjä totteleva koira vaan pieni luontokappale joka elelee sille ominaisella tyylillä. Toivon että todella paneudut asiaan ennen kuin hankit lemmikin.

      Onnea sinulle ja uudelle ystävällesi, oli se mikä tahansa.

      • vegata

        sinuna ottaisin hamsrterin. en muutenkaan pidä oikein kanien lemmikkinä pitämisestä, ellei se saa kulkea vapaana huoneistossa koko aikaa, tai ainakin 12h/vuorokausi. sillä kanille ei oikein saa hommattua sellasta tarpeeks isoo häkkiä, liian usein näkee kanilla sellasen häkin, missä se pystyy ottaan vaan pari loikkaa... :( sen sijaan hamsterille voi hommata isonkin häkin.


    • klklk

      en edes olisi vaivautunut kirjoittamaan tätä mutta kai se on pakko! en muista kysymyksiäsi mutta no: kani elää noin 15 vuotta hamsteri noin 1-1½ vuotta. kani sotkee ja sen paskoja ja kusia saa siivota koko ajan. Kanin häkki pitää pestä 2 kertaa viikossa ja hamsun 2 kertaa kuukaudessa. Hamsu on paljon söpömpi kuin kani. luulen että otat kanin mutta ihan sama mulle

    • vegata

      kania ei kannata hakkia, mikäli sitä ei aio pitää vapaana koko aikaa, tai n. kolme-neljä tuntia päivässä. esim. gerbiiliin verattuna kanille ei kertakaikkiaan voi ostaa isoa häkkiä, liian usein näkee kanilla häkin, missä se voi hypätä hypyn tai pari. en pidä siis siitä, että kani teljetään niin pieneen häkkiin, missä ei mahdu tekemään mitään. kania minulla ei ole ollut, joskus olen harkinnut, mutta kokemusta ei ole muutakuin kamujen kanien hoidosta. hamsuja mulla kyllä on 6kpl. eli voin hamsuista vastata:
      1. ei paljon. jos ostat kääpiö hamsterin, voisi n. 70cmx40cmx50cm (ferplaster, löytää kyllä useimmista eläinkaupoista) olla sopiva. myös vanha akvaario verkkokatolla on hyvä. :)
      2. riippuu siitä, haittaako se, että sen kanssa voi puuhata vain iltaisin. jos ei, niin seurallisuus on ehkä 8 sitä voi pitää lattialla, ja silloin hamsu tulee kiipeilemään olkapäille jne.
      3. joistain juoksypyöristä voi kuulua ääntä, tai jos hamsterilla on "kalterihäkki" se voi jyrsiä pinnoja, misrtä tulee meteliä. se on tietty epämukavaa, varsinkin kun hamsut on yöeläimiä.
      4. kyllä voi. minä peitän yleensä ostan dunasta pyyhkeellä, ettei sisällä olisi niin valoitaa.
      5. no, ne on sulosia, ja helppohoitosia. oikeesti se sai alkunsa siitä, kun kaveri muutti, ja minä otin sen roborovskin. sitten mun maili kamu oli pinteessä tappelevien robojen kanssa, ja päätettiin kokeilla uhkarohkeesti yhdistää sen rauhallisempi robo, ja "mun" robo. ja hyvin ne tuli toimeen. sitten alko kiinnostaan muutrkin lajit, ja sitä kautta mulla tää eläin lauma on tullu. :)
      6. 4kääpiö hamsua ja kaks syyristä. (sit vielä 3 gerbiiliä ja kaks kissaa)
      7. 6
      8. kääpiöllä 1,5-2,3v ja syyriksillä ehkä n. 2-3 vuotta.
      9. sellaiselle jonka päivä kuluu koulussa ja kamujen kanss,a jo joka silti kaipaa jonkin lemmikin, ja jolla on aikaa kuitenkin iltaisin. :)
      10. on. ainakin syyrikset ja talvikot.

    • Hamsteri

      Molempia löytyy:)
      1: Kani tarvitsee ison häkin kun vertaa hamsterin häkkiin! kanin häkki n. 1m x 1,5m ja hamsun 40cm x 60cm

      • Viivifani

        Anteeksi vain, muttaq minun mielestäni kani ei todellakaan elä viisitoista vuotta!!! Mielestäni se elää noin 8-10 vuotiaaksi.


    • Zorkku

      1. kuinka paljon tilaa vie
      2. seurallinen taulukolla 1-10 (1 vähiten seurallinen, 10 eniten seurallinen)
      3. meluisuus (vastaavalla taulukolla
      4. sietokyky (voiko olla samassa huoneessa kuin esim. TV)
      5. mix juuri sulla on kani/hamsu
      6. mikä kani/hamsu sulla on (rotu/laji)
      7. sotkeminen (taulukko 1-10)
      8. elinikä
      9. minkä laiselle tyypille suosittelet kania/hamsua
      10. onko silittely haluinen/sylivauva

      Vastaukset:
      1. No kanist riippuu että onko sisä- vai ulkokani ja kuinka iso kani on... jos sisä nii maybee 1x1m...
      2. Noo.... ehkä 8? (paitsi mun kani joka on nii iso ettei sitä voi pitää sylis ;)
      3. Kani ei pidä mitään äänii...
      4. No ehkä mielummin ei...
      5. Mulla oli eka hamsu mut se kuoli ja sitte sain kanin... mulla on ollu yx kani Naksuuki ennen...
      6. maatiaiskani...
      7. ei niin hirveesti
      8. 10 wee? en tiiä ;)
      9. sellaselle joka jaksaa hoitaa hyvin jne.
      10. no ei mun kani ;) on nii iso... mut jokkut kääpiökanit on kyl aika sylivauvvoi...

    • Sirius...:P/Rölli...:P

      HAMSTERI:

      1. kuinka paljon tilaa vie
      * Ei vie paljon tilaa...;) Sopivan kokoinen häkki pöydälle tai hyllylle..

      2. seurallinen taulukolla 1-10 (1 vähiten seurallinen, 10 eniten seurallinen)
      *6 tai 7...

      3. meluisuus (vastaavalla taulukolla
      *Yöllä= [tapauksesta riippuen..] 5 Päivällä= 1

      4. sietokyky (voiko olla samassa huoneessa kuin esim. TV)
      *Hmm...Hamsterit nukkuvat päivät eivätkä siedä kovinkaan melua. Häkki johonkin rauhalliseen paikkaa..;)

      5. mix juuri sulla on kani/hamsu
      *Mulla oikeastaan on kani sekä hamsu..;) Aivan upeita suloisia otuksia joista oppii päivä päivältä enemmän! :o)

      6. mikä kani/hamsu sulla on (rotu/laji)
      * Hamsu: Syyrialainen LK satiini keltainen musta.

      7. sotkeminen (taulukko 1-10)
      * hamsu ei kyllä sotke juurikaan...2 tai 3...

      8. elinikä
      *Valitettavasti aika lyhyt vain n. 1½-2½ vuotta..;(

      9. minkä laiselle tyypille suosittelet kania/hamsua
      *Hamsua sellaiselle, joka ei ole ahkera siivoamaan häkkiä usein. Hamsulle riittä 1 kerta viikossa, joka malttaa odottaa iltaan asit että saa suloisen palleron syliin..koska hamsua ei saisi herättää kun se nukkuu.

      10. onko silittely haluinen/sylivauva
      * Hamsteriko...No ei ole..;) Vikkeliä otuksia vaikka toisaalta tämäkin riippuu ihan luonteesta..yleisemmin ei ole paijattava..;) Vaikka sylissä tykkää usenmiten kiipeilläkkin..:)


      KANI:


      1. kuinka paljon tilaa vie
      *Hmm... Suhteessa aika paljon, mutta ei varmaan ongelmaa sijoittaa väh. 100x50cm häkkiä taloon?

      2. seurallinen taulukolla 1-10 (1 vähiten seurallinen, 10 eniten seurallinen)
      * Totta kai kani haluaa olla joskus omissa oloissaan, mutta seuraa se tosiaan kaipaa, 8.

      3. meluisuus (vastaavalla taulukolla
      *Aika "hiljainen" otus..;), 4

      4. sietokyky (voiko olla samassa huoneessa kuin esim. TV)
      *Häkkiä ei tv/radion läheisyyteen.

      5. mix juuri sulla on kani/hamsu
      *Mulla oikeastaan on kani sekä hamsu..;) Aivan upeita suloisia otuksia joista oppii päivä päivältä enemmän! :o)

      6. mikä kani/hamsu sulla on (rotu/laji)
      * Risteytys luonnonharmaa..:)

      7. sotkeminen (taulukko 1-10)
      *Riippuu kanista jos kani ei ole sisä siisti, 1
      Jos on niin häkin sotkee nopeasti,5

      8. elinikä
      *Aika pitkä aika...n. 4-10v

      9. minkä laiselle tyypille suosittelet kania/hamsua
      *sellaiselle joka jaksaa hoittaa aikaa vievää lemmikkiä hyvin ja oikein...;)

      10. onko silittely haluinen/sylivauva
      *Jälleen riippuu yksilöstä...Tooset ovat varsinaisia sohvaperunoita toiset taas eivät tykkää sylissä olla ollenkaan...;)

      Siinä oli vastauksia ja jos haluat vielä lisää tietoa kaneista/hamsereista niin voit lähettää s-postia: [email protected] :)

    • keke/heidi

      jos etsit elukkaa "kumpi on helpompi, kumpaa ei tarvii hoitaa paljoa" niin ÄLÄ OTA MITÄÄN ELÄINTÄ! eläin tarvitsee joka päivä hoitoa, on se sitten pieni hiiri tai iso norsu. >_>

      1. kuinka paljon tilaa vie
      Ei mielestäni kovinkaan paljoa. Kani ei oikeastaan ole häkki eläin (viihtyy häkissä yhtä huonosti kuin kissa) eli se kuitenkin vie enemmän tilaa. mieluiten kanille olisi hyvä koko kämppä.

      2. seurallinen taulukolla 1-10 (1 vähiten seurallinen, 10 eniten seurallinen)
      kani on hyvin seurallinen elukka. siksi kannattaa hankkia kaksi naarasta. hamstereista taas riippuu mitä lajia. jotkut kääpiöt tulevat toimeen keskenään, mutta syyrikset ovat erakoita. en ala mitään "taulukoita" tekemään. hamsteri on yöeläin ja ei minusta tod niin seurallinen kuin kani.

      3. meluisuus (vastaavalla taulukolla
      hamsteri meluaa yöllä. ja kyllä kanikin meluta osaa. ;)

      4. sietokyky (voiko olla samassa huoneessa kuin esim. TV)
      no sanotaan että ei voi pitää, mutta en mä siinä mitään ongelmaa nää. ;D

      5. mix juuri sulla on kani/hamsu
      mulla on kumpiakin. siksi koska harrastan niitä. pidän niistä. kivoja elukoita:)

      6. mikä kani/hamsu sulla on (rotu/laji)
      kaneja mulla on seitsemän ja hamsuja tällä hetkellä yhdeksän.

      7. sotkeminen (taulukko 1-10)
      kanit sotkevat aikas paljon ja tuhoavat paikkoja. hamsterit eivät mielestäni sotke.

      8. elinikä
      KANIT n 6-8 vuotta. mutta hyvällä hoidolla jopa yli 10 vuotiaaksi. HAMSTERIT n 1½-3v

      9. minkä laiselle tyypille suosittelet kania/hamsua
      Uaah.. no sellaselle jolla on aikaa ja kiinostusta.

      10. onko silittely haluinen/sylivauva
      kani ei ole oikeastaan mikään sylieläin. mutta kyllä ne pitävät rapsuttamisesta ja semmosesta. hamstereilla sama juttu.

      LISÄKSI HYÖDYLLISIÄ LINKKEJÄ :)
      http://geocities.com/kanien_kotikolo
      http://hamsteriyhdistys.net

    • Anonyymi

      Mä oon kokenut kaneista. Ne on helpompi löytöä jos menee hukkaan ja on best

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe