vaihteistoöljyn vaihto?

pohdiskelija123

elikkä millanen vaihtoväli noilla vaihtoöljyissä suunnilleen on? omalla avella nyt ajettu 160tonnia eikä niitä ole koskaan vaihdettu, ei taida kuulua huolto ohjelmaan? kylmänä ykköseltä kakkosella vaihdekeppi aika jäykkä, johtuukohan öljyistä vai jostain muusta? lämpimällä koneella ei mitää ongelmia

14

13831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäykkyys

      vaihtamattomuudesta johdu.
      vaihteistoöljy on vaan melko kankeaa tavaraa pakkasella.

      toki ne öljyt kannattaa joskus vaihtaa.

      • P.Alikka

        tuossa 180tkm kohdalla ja olihan tuo öljy jo hiukka juoksettuneen oloista. Mitään sen suurempaa eroa en vaihteiden kytkeytymisessä ole havainnut (vaihdon jälkeen ajettu nyt n. 10tkm), mutta odotellaan kunnon pakkasia. Itse vaihtaen meni tosiaan aikaa noin puolisen tuntia ja se pakollinen asennuskalja. Öljyjä menee tähän ykköskoppaseen 2,2 litraa (kaksi litrainen bensa) eli sikäli v-maisesti joutuu ostamaan kolme niitä litrasia öljypurkkeja...


    • Tojo-Köle

      on tuollainen kohtuullinen vaihtoväli Suomen oloihin....

      Huolto-ohjelmaan se ei tosiaan enää kuulu

      • Epätietone

        Minkähä hintane operaatio se on?
        Ittellä -05 Ave (108tkm ajettu) johon ois tarkotus vaihattaa jossain vaiheessa talvea.


      • - ave -
        Epätietone kirjoitti:

        Minkähä hintane operaatio se on?
        Ittellä -05 Ave (108tkm ajettu) johon ois tarkotus vaihattaa jossain vaiheessa talvea.

        Öljyähän sinne menee parisen litraa a 14 - 20 e/ltr (tuo on tarvikeliikkeen hinta) ja ehkä varttitunti - puoli tuntia työtä (tarvinneeko moottorin alta ottaa suojamuovi pois?), joten siitäpä sitä hintaa voi arvioida...


      • Tojo-Köle
        Epätietone kirjoitti:

        Minkähä hintane operaatio se on?
        Ittellä -05 Ave (108tkm ajettu) johon ois tarkotus vaihattaa jossain vaiheessa talvea.

        ...kun käytät Mobil-öljynvaihto pikahuoltoa. Siellä hinta on ainakin kiinteä Xe/l eli hinnan määrää öljytilavuus, joka manuaalissa on jotain 2-2,5l


      • Proput
        Tojo-Köle kirjoitti:

        ...kun käytät Mobil-öljynvaihto pikahuoltoa. Siellä hinta on ainakin kiinteä Xe/l eli hinnan määrää öljytilavuus, joka manuaalissa on jotain 2-2,5l

        Kun kerrotte mistä kohtaa lasketaan pois ja täytetään, niin voin vaihtaa.


      • helppojaakko
        Proput kirjoitti:

        Kun kerrotte mistä kohtaa lasketaan pois ja täytetään, niin voin vaihtaa.

        Et sitten varmaankaan kovin paljoa ole autosi alle kurkkinut?
        Proput löytyvät vaihteiston alaosasta ja kyljestä.
        Suosittelen kuitenkin käyttämään jonkin autohuollon palveluita,et siinä vaihtotyössä itse tekemällä kummoisille palkoille pääse ja jäteöljyt riesaksesi saat.


    • Ave -02, 1,6

      Minulla on -02, 1,6 ave, ajettu oli 180tkm. Vaihteet alkoi takkuilla samalla tavalla, kakkosta ei jaksanut vetää silmään millään.
      Vika paheni aika pian, alkoi ääntämään. Kannattaa kokeilla vapaalla ajaessa, painaa kytkin pohjaan, loppuuko ääni, jos jo ääntää.
      Minulla oli mennyt vain laakerit, samalla uusi kytkin, n.1200 euroa. Kannattaa korjata aikanaan, yksi hammasrataskin n.500 euroa, ja niitä taitaa olla laatikossa useampia?
      Kaveri kertoi -02, ave diesel aj. n.230tkm. 5 vaihde ei pysy päällä, remppa edessä?

      • Ave -02, 1,6

      • Anonyymi

        Minulla on 2000 Corolla, ostin uutena. Ajettu vajaat 300 000, ei ole ollut mitään korjattavaa moottorissa/kytkimessä/vaihteistossa/tasauspyörästössä/laakereissa ym. Vaihteistoöljyt on vaihdettu kerran.


    • Anonyymi

      Miten vaihteiston lisäaineet toimivat.

      • Anonyymi

        Jos tarkoitat tuolla sitä, että niillä aineilla voisi öljyn vaihtoa lykätä, niin tuskin kannattaa.
        Nykyajan öljyt on kyllä niin hyvin kehitetty, ettei niihin ole syytä lähteä mitään lisäämään.

        Ennen vanhaan vaihteistoöljy vaihdettiin 40 000 km välein, mutta kehitys on kehittynyt tässä vuosien saatossa niin paljon, että ovat jättäneet koko öljyn vaihdon pois ohjelmasta.

        Minä vaihdatin omaan T22 sarjan Avensikseen 150 000 km kohdalla tuon öljyn, eikä korjaamon mestari pitänyt sitä mitenkään ennenaikaisena.
        2024


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkoitat tuolla sitä, että niillä aineilla voisi öljyn vaihtoa lykätä, niin tuskin kannattaa.
        Nykyajan öljyt on kyllä niin hyvin kehitetty, ettei niihin ole syytä lähteä mitään lisäämään.

        Ennen vanhaan vaihteistoöljy vaihdettiin 40 000 km välein, mutta kehitys on kehittynyt tässä vuosien saatossa niin paljon, että ovat jättäneet koko öljyn vaihdon pois ohjelmasta.

        Minä vaihdatin omaan T22 sarjan Avensikseen 150 000 km kohdalla tuon öljyn, eikä korjaamon mestari pitänyt sitä mitenkään ennenaikaisena.
        2024

        60 - 100 tkm on hyvä vaihtoväli

        itse en vaihtanut öljyjä vasta kun mittarissa oli 250tkm ja nyt 400tkm kohdalla on ihan selvää että laatikko on kulunut


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe