Parnasso ja Kirjain

Granaattiomenaa

Tyydyttävätkö nämä kirjallisuuslehdet, tarvitaanko Suomessa muita kirjallisuuslehtiä? Itse en voi sanoa olevani erityisen tyytyväinen kumpaankaan. Parnasso kuiva ja liian valikoiva, Kirjain-lehti hyvin kaupallinen ja silppuinen. Mutta jos lukijat pitävät, niin mikäs siinä sitten.

3

504

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emmi-Josefiina

Aikoinaan Parnassoa toimittivat runoilijat. Anhavan aikainen Parnasso sisälsi hienoa uutta suomalaista runoutta sekä suomennnoksia, nykyinen päätoimittaja ei näytä ymmärtävän runoudesta juuri mitään. Hän suosii ennen kaikkea proosaa, joka olisi jotain Finlandia-palkintokelpoista, tai muuten markkinahenkistä tavaraa. Sääli suomalaista uutta lyriikkaa. Runouden arvostelu on minimissään, mielivaltaista valituista kokoelmista. Parnasso ei julkaise myöskään kovin innovatiivisia kritiikkejä tai vaihtelevia kirjallisuusesseitä, kun juttuja otetaan vain pieneltä sisäpiiriltä, päätoimittajan entiseltä äidinkielenopettajalta ja muilta kavereilta. Vaihtakaa päätoimittajaa, Yhtyneet!

• marmeladimies

Listanomaisesti:
      - Nuori Voima
      - Tuli&Savu
      - Kiiltomato.net (verkossa)
      - Avain

Eihän suomalaisten kirjallisuuslehtien sarka rajoitu Parnassoon ja KirjaiN-lehteen. Esim. Nuori Voima on edelleen voimissaan. Linja on yhä jokseenkin elitistinen, mikä ei välttämättä ole paha asia. Runoudesta kiinnostuneita palvelee vielä paremmin Tuli&Savu.

Umpiakateemisia kirjallisuudentutkimuksen suuntia kartoittaa Avain. Enkä malta olla tyrkyttämättä Suomen Kuvalehteäkin, joka suppeasti mutta varsin laadukkaasti seuraa kirjallisuutta ja kustannusalaa. Katsokaa myös kultti.net:in listaus http://www.kultti.net/lehdet/5/

• Granaattiomenaa

Olen hyvinkin paljon samaa mieltä ed. kirjoittajan kanssa Parnassosta. En ole tyytyväinen nyk. päätoimittajaan. Ja kuten sanottu, KirjaIn on kuin joku mainoslehti. Suppeita, silppuisia "artikkeleita" ja kolmasosa sivuista mainoksia.
        Mutta jos ed. julkaisujen lukijat ovat tyytyväisiä, niin mikäs minä olen sanomaan että vaatikaa parempaa.

Kultti ry:stä puheenollen: Eläköön Kultti ry ja vaihtoehtoinen lehdistö, jota ei kaupallisuus pilaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      180
      8236
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4438
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4048
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      50
      3175
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3086
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2840
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2506
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      31
      2009
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      1986
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      1923
    Aihe