Oletteko jotenkin ottaneet huomioon vauvan makuuasennoissa tms. sen ettei pään muoto tulisi epäsymmetriseksi? Miten olette tehneet? Auttaako joku tyyny (Ruskovillan?)?
Oon nyt vasta "säikähtänyt" että entä jos vauvan pään muoto muuttuu huonoksi kun nukutan aina selällään... Eilen yritin kyljelleen mutta ei suostu. Jos ei "junttaa" asentoon, niin kääntyy heti selälleen. Jos junttaa huonosti, esim. peitolla, niin silti kääntyy niin paljon kuin mahdollista. Jos junttaa hyvin, niin vauva suuttuu. Ilmeisesti haluaa olla selällään kun silloin jaloilla ja käsillä on vapautta... Vauva nyt runsas 2kk.
Entäs jos jotain epäsymmetrisyyttä tulee, korjaantuuko se? En haluais pysyvää vikaa lapselleni aiheuttaa ja sen myötä mahdollista koulukiusaamista tms. Poika vielä kyseessä niin ei ehkä hirveää hiuspehkoakaan kasvata, tai mistäs sitä tietää. ;)
Vauvan pään muoto
4
877
Vastaukset
- vinkki mamma
vauvan pää muodostuu lopulta itsestään mutta sen nopeuttamiseksi on keinoja kuten nukuttaa lapsen kyljelleen, vatsalleen yksi hyvä keino on että vaihtelee viikoittain lapsen nukkumis puolta sängyssä ( esim. että ensin pää on sängyn oikeassa päädyssä ja seuraavan viikon pää on sängyn vasemmassa päädyssä [selälleen] ) Lapsi kääntää itse päänsä automaattisesti valoon ja värikäisiin leluihin päin joten olisi hyvä että valot ja lelut ovat samalla puolella, ja jos vauvan sängyn yläpuolella roikkuu jotain ottaa ne pois että vauva ei kiinnitä niihin huomiota .
- kashgpqååååå
että hänen päänsä on muotoutunut semmoseksi kuin on, sen vuoksi, että isomummu nukutti hänet aina selällään. Äidilläni on semmoinen "lättänä" niska ja lyhyt tukka on hassun näköinen. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa... Meillä tyttö kääntelee paljon päätään unissaan, yleensä pää on jommallekummalle sivulle. Leikkiessä vaihdellaan lelujen puolta lattialla, ettei kokoajan ole samassa asennossa.
- ...
nukuttaa kyljellään esim puklailun takia. Sama asento koko yön aikana ei ole hyväksi. Asennon vaihtelu tärkeää.
- minulla...
Annan nukkua yöt selinmakuulla. Kääntyilee itse kyljelleen jos haluaa. Päivisin laitan kyljelleen ja käytän Ruskovillan tyynyä. Kyljelleen laittaminen onnistuu vain jos vauva on todella väsynyt, muuten ei tykkää, vaan kääntyy heti selinmakuulle tai masulleen, ja jos ei onnistu (tuki estää) niin suuttuu eikä nukkumisesta tule mitään. Käytän samaista tyynyä myös lattialla, jos on selinmakuulla, ja vaunuissa. Yöksi ei tyynyjä suositella (tukehtumisriski). Minulla oli myös tuo huoli pään muodosta ja täytyy sanoa, että Ruskovillan tyyny on vienyt suuren osan huolestani pois. Takaraivo vauvalla on ihan pyöreä vaikka on nukkunut yöt selällään ilman tyynyä. Myös kannattaa muistaa, että sylissä ei aina anna pään nojata, ettei takaraivoon tule jatkuvasti painetta. Samoin paljon masuaikaa maassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057