Jos vartija tai järjestyksenvalvoja raudoittaa henkilön siten että "uhri "makaa maassa mahallaan, ei potki, eikä vastustele, saako "uhrin" käsiä vääntää sen jälkeen sillä seurauksella että kyynärpää menee sijoiltaan ja nivelsiteet repee? Siis maassa makaavalla on jo hilut ranteissa vääntämisen aikaan?
Joutuuko vartija mitenkään vastaamaan aiheuttamistaan vammoista?
Entä, onko kylmillä ilmoilla vähissä vaatteissa olevaa henkilöä oikeus makuuttaa maassa raudoissa vaikka saisi paleltumia? Joillain paikkakunnilla kun poliisin tulo kestää.
Vartijat, joilla on kokemusta alalta ja olette ammattitaitoisia, olkaa hyvä ja vastatkaa.
Voimankäyttö?
10
1061
Vastaukset
- Milkakuu
Ei todellakaan ole mitään oikeutta vääntää kättä sillä seurauksella, että kyynärpää menee sijoiltaan ja nivelsiteet repee. En edes usko, että menisi läpi hätävarjeluselityksenä, jos pokalla on raudat kädessä ja hän ei laita vastaan, ja vaikka laittaisikin, niin siltikään. En kuitenkaan ole poliisi, joten tutkinta on teetettävä poliiseilla sekä oikeus sitten päättää onko syyllinen ja mihin rikokseen.
Tottakai vartija joutuu vastaamaan tehdyistä vammoista, jollei ne ole esimerkiksi hätävarjeluna tehty.
Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet.
Jos puolustuksessa on ylitetty hätävarjelun rajat (hätävarjelun liioittelu), tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos olosuhteet olivat sellaiset, ettei tekijältä kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon hyökkäyksen vaarallisuus ja yllätyksellisyys sekä tilanne muutenkin.
Voimakeinoja ei ole tarkoitettu käytettäväksi enempää kuin tarpeen! Eli esimerkiksi käsirautojakaan ei saisi käyttää, ellei vastapuoli tee vastarintaa, jolloin vastapuolta voidaan syyttää myös järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta, mutta vartija voi saada ko. tilanteessa, jolloin vastapuoli ei ole tehnyt vastarintaa, syytteen pahoinpitelystä. Sama koskee esim. kaasusumuttimen väärinkäyttöä (välitön ensiapu tilanteen mukaan sumutteen käytössä.
Mikäli sinulle on tehty näin, ole hyvä ja ota HETI yhteys poliisiin niin he selvittävät asian. VÄÄRINKÄYTÖKSIÄ TEKEVÄT VARTIJAT TULEE POISTAA ALALTA!! - Yksi väijy vaan
Jokainen tilanne on aina oma kokonaisuutensa ja jos näkee siitä vain osan, niin ei ehkä kannata tehdä mitään kovin suuria johtopäätöksiä. Esimerkki: Kävelet ohi, kohdehenkilö makaa raudoissa maassa. Tulet parin kymmenen minuutin päästä takaisin ja sama tilanne. Toteat, että no niin tuossa se vartija tahallaan makuuttaa kaveria kaikkien silmien edessä kylmällä tantereella. Mahdollinen totuus: Kaverilla on 50 1 nappia, pulveria ja liuotinta sisällään ja käytös impulsiivista vaihtuen sekunnissa. Vartija on vaikka kuinka monta kertaa yrittänyt niin leppoisasti puhuen kuin ylös auttaen saada henkilöä sivummalle ja itselleenkin mukavampaan paikkaan mutta aina alkanut armoton riehuminen, pureminen, reuhtominen ja päällä seinien hakkaus kun saa hieman jalkoja alleen. Lopputulos: Ollaan tässä sitten kun ei kerran mitenkään muuten suju. Ja näet vain ne hetket kun kaveri makaa rauhallisena ja juuri hengitys edellisestä nostoyrityksestä tasaantuneena paikallaan. (Tämä nyt vähän offia, mutta kunhan totesin).
Mutta itse kysymyksestä, niin onhan se selviö että vartijaa kohtaan alkavat rikoslain alaiset sanktiot koskea jos aiheuttaa vammoja täysin puolustelemattomassa ja tarpeettomassa tilanteessa kohdehenkilölle. Pahoinpitely, ruumiinvamman tuottamus jne jne tuollaisessa tilanteessa nyt TUON tekstin perusteella olisi kyseessä vähintään, mutta jälleen se kokonaisuus se kokonaisuus. Yllättävän paljon tulee vammoja vasta raudoitusten jälkeen (tai vaikkei vartija koskisi ollenkaan...) ja asiaa tutkittaessa todetaan jotta nämähän ovat monta päivää vanhoja. Tai sitten tilannetta edeltänyt kauhea vääntö ja veijarilta otettu pois puukkoa, kirvestä ja vaikka mitä astaloa ja täydellisessä henkeä uhkaavassa hätävarjelutilanteessa on jokin vamma aiheutunut. Tokihan se henkilön omien sanojen mukaan tuli, kun vartija heitteli pitkin seiniä raudoissa ja potki vielä maassa. Kovimmat sankarit eivät oikaise lausumiaan edes vaikka joka sekunti tapahtumia näkyisi kamerassakin.
Mutta eipi tuohon nyt sen enempää voi sanoa. Ja kieltämättä tämä palsta ja sivusto ei ehkä ole se kaikista oikeellisin keskustella asioista ja esittää (jos oli aito) kysymyksiä muutenkaan. Olen hieman jotain huomannut. Näemmä jo kolmesta vastauksesta yksi epäileekin heti kohdehenkilön olleen hippi jota piti hieman opettaa.- täti******
En ole hippi, satuin odottelemaan taksia erään ravintolan lähistöllä ja näin tilanteen siitä lähtien kun henkilö poistettiin ravintolasta.
Kaveri oli ilman takkia ja huuteli ovella vaatteensa perään kun portsari tuli ulos "taltuttamaan" miestä. Hetken painiskelun jälkeen kaksi miestä raudoitti kyseisen henkilön, ja sen jälkeen tapahtui tuo aloituksessani kirjoittama asia. Poliisia odotellessaan siinä maassa näin selkeästi että käsi oli sijoiltaan kyynärpäästä mutta en uskaltanut asiaan puuttua vaikka lähihoitajana jotain tiedänkin. Portsari käski painua helvettiin ja sanoi et poliisit ovat tulossa. Jäin kauemmas odottelemaan ja niinhän ne poliisit tulivat, vajaan tunnin maassa makaamisen jälkeen. Miehen siitä sitten sairaalaan toimittivat.
Ihmettelin vaan aloituksessani tuota mielestäni tarpeettoman kovakouraista kohtelua nimenomaan raudoituksen jälkeen. Ja sitä ennenkin hyökkäävä osapuoli ei ollut tämä ravintolasta poistettu. Että semmosta.
- Lakimiesopiskelija
Vartija ei saa käyttää käsirautoja.
- olli43
kyllä pääse läki tutkinnoistasi:=)Jopa siviili eli minä saan käyttää käsirautoja jos otan vaikka rattijuopon kiinni ja odottelen polisin saapumista.Joku kohta sanoo jottei kukatahansa saa pidättää vaan se ei pidä paikkaansa laki uudistuksen jälkeen saa polkupyörävarkaankin ottaa kiinni ja pitää paikoilla turhaa ja liiallista väkivaltaa käyttäen,kunnes poliisi saapuu paikalle.Saihan juuri nuorisojoukkokin joka pidätti rattijuopon tunnustusta hyvästä toiminnasta poliisilta.
- JVJVJV
olli43 kirjoitti:
kyllä pääse läki tutkinnoistasi:=)Jopa siviili eli minä saan käyttää käsirautoja jos otan vaikka rattijuopon kiinni ja odottelen polisin saapumista.Joku kohta sanoo jottei kukatahansa saa pidättää vaan se ei pidä paikkaansa laki uudistuksen jälkeen saa polkupyörävarkaankin ottaa kiinni ja pitää paikoilla turhaa ja liiallista väkivaltaa käyttäen,kunnes poliisi saapuu paikalle.Saihan juuri nuorisojoukkokin joka pidätti rattijuopon tunnustusta hyvästä toiminnasta poliisilta.
Mitä tästä opimme? Kannattaa elää niin, ettei joudu käsirautoihin niin ei paikat murru. Rautojahan ei kukaan ammatti-ihminen huvikseen käytä, siihen on aina perusteltu syy.
- citysissi
JVJVJV kirjoitti:
Mitä tästä opimme? Kannattaa elää niin, ettei joudu käsirautoihin niin ei paikat murru. Rautojahan ei kukaan ammatti-ihminen huvikseen käytä, siihen on aina perusteltu syy.
rautoja saa laitettua muuten kuin toista vahingoittamalla niin sellaisella ei ole mitää ammattitaitoa korkeintaan soveltuu pellolle lannan levitykseen, jos on vielä riittävän vahva tyhmyyden lisäksi.
- fewrd
citysissi kirjoitti:
rautoja saa laitettua muuten kuin toista vahingoittamalla niin sellaisella ei ole mitää ammattitaitoa korkeintaan soveltuu pellolle lannan levitykseen, jos on vielä riittävän vahva tyhmyyden lisäksi.
olet pitkänkin linjan ammattilainen kun noin ehdottomia totuuksia latelet...
- .....
JVJVJV kirjoitti:
En ole koskaan rikosta tehnyt. Silti juuri parituntia sitten, kävin ruokakaupassa ja ostokset maksettuani lähdin kävelemään kohti ulkoovea. Yhtäkkiä joku tarttui voimalla niskaani takaapäin. Kyseessä oli kaupan vartija. Säikähdin ja ihmettilin mistä on kyse. Vartija huusi ihmisten katsellessa että sulla on laukussa varastettua tavaraa! Olin aivan tyrmistynyt.. Sanoin että eihän ole. Vartija otti kovan otteen niskästni sekä käsivarrestani ja kantoi minut vartija koppiin. (huom olen nainen 160 pitkä ja painan 45kg, vartija n.180 ja iso sikaniska.) Vartija paiskasi minut koppiin ja huusi että tyhjennä laukut nyt se varastelu loppuu! Aloin itkeä pelosta sillä pelkään miehiä koska entinen mieheni pahoinpiteli minua lähes joka päivä 3 vuoden ajan. Yritin todistella vartijalle etten ole mitään tehnyt mutta hän haukkui minua kaikin mahdollisin sanoin ja syytti varkaaksi. Minulta ei tietenkään löytynyt mitään mutta vartija piti minua kopissa n. 15 minuuttia haukkuen yhteiskunnan paskaksi jne. Olin aivan shokissa ja vartija huusi koko ajan että turha esittää viatonta ja hakea sympatiaa. Itkin koska olin peloissani. Vihdoin vartija laski minut ulos ja pääsin lähtemään.
Tästä minulle jäi mustelmia käsivarteen ja nirhaumia niskaan.
Tuntuu että suomi on mennyt siihen että vartijat saavat tehdä mitä lystäävät ja kansalaiset joutuvat tätä kestämään. Aioin tehdä asiasta rikosilmoituksen mutta suomen oikeusjärjestelmän tuntien vartija tuskin joutuu asiasta vastuuseen mutta minä sain (pienellä paikkakunnalla kun asun) ihmisten silmissä rikollisen leiman ja lisää peloa miehiä kohtaan. Eli ei auta vaikka kuinka hyvä kansalainen on. Jos vartijalla on huono päivä tai hän sattuu olemaan naisia vihaava sovinisti niin uhriksihan siinä joutuu.
Itse haluaisin vain anteeksipyynnön tältä ks. vartijalta joka nolasi ja "pahoinpiteli" minut. - stadin väijy
..... kirjoitti:
En ole koskaan rikosta tehnyt. Silti juuri parituntia sitten, kävin ruokakaupassa ja ostokset maksettuani lähdin kävelemään kohti ulkoovea. Yhtäkkiä joku tarttui voimalla niskaani takaapäin. Kyseessä oli kaupan vartija. Säikähdin ja ihmettilin mistä on kyse. Vartija huusi ihmisten katsellessa että sulla on laukussa varastettua tavaraa! Olin aivan tyrmistynyt.. Sanoin että eihän ole. Vartija otti kovan otteen niskästni sekä käsivarrestani ja kantoi minut vartija koppiin. (huom olen nainen 160 pitkä ja painan 45kg, vartija n.180 ja iso sikaniska.) Vartija paiskasi minut koppiin ja huusi että tyhjennä laukut nyt se varastelu loppuu! Aloin itkeä pelosta sillä pelkään miehiä koska entinen mieheni pahoinpiteli minua lähes joka päivä 3 vuoden ajan. Yritin todistella vartijalle etten ole mitään tehnyt mutta hän haukkui minua kaikin mahdollisin sanoin ja syytti varkaaksi. Minulta ei tietenkään löytynyt mitään mutta vartija piti minua kopissa n. 15 minuuttia haukkuen yhteiskunnan paskaksi jne. Olin aivan shokissa ja vartija huusi koko ajan että turha esittää viatonta ja hakea sympatiaa. Itkin koska olin peloissani. Vihdoin vartija laski minut ulos ja pääsin lähtemään.
Tästä minulle jäi mustelmia käsivarteen ja nirhaumia niskaan.
Tuntuu että suomi on mennyt siihen että vartijat saavat tehdä mitä lystäävät ja kansalaiset joutuvat tätä kestämään. Aioin tehdä asiasta rikosilmoituksen mutta suomen oikeusjärjestelmän tuntien vartija tuskin joutuu asiasta vastuuseen mutta minä sain (pienellä paikkakunnalla kun asun) ihmisten silmissä rikollisen leiman ja lisää peloa miehiä kohtaan. Eli ei auta vaikka kuinka hyvä kansalainen on. Jos vartijalla on huono päivä tai hän sattuu olemaan naisia vihaava sovinisti niin uhriksihan siinä joutuu.
Itse haluaisin vain anteeksipyynnön tältä ks. vartijalta joka nolasi ja "pahoinpiteli" minut.Ota yhteyttä kyseiseen vartiointiliikkeeseen ja vaadi tämä ko. vartija edesvastuuseen teostaan. Jos asia ei selviä muuten, niin rikosilmoitus vain menemään. Rikosnimike on vähintään vapaudenriisto ja lievä pahoinpitely.
Olen varma että kaupassa jossa asioit on videovalvonta, joten kameratallenteet löytyvät kyllä puolustamaan sinua. Tällaisten idioottien takia joutuu itsekkin kärsimään töissä, pilaavat kaikkien alalla olevien maineen. Kenkää vaan tälle vartijalle.
Ihmettelen syvästi että millä perusteella suoritti "kiinnioton" ? Näkikö vain väärin kamerasta? Vartija ei voi ottaa kiinni pelkän epäilyn takia, vaan täytyy olla varma siitä että joku on vienyt jotain. Eikä muutenkaan ketään saa haukkua tai pilkata, moraalisesti erittäin väärin, ja tämä opetetaan jo vartija kursseilla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi1014006Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo693850Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks432237Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä562214- 582104
- 521766
- 271439
Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1101228Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1151193- 601129