Arka russeli

Rohkea rokan syö

Meillä on arka, russelityttö, vajaa 4 kk. Pelkää mm. miehiä ja pimeää, ei haluaisi esim. millään lähteä pihaltamme iltalenkille. Tiedän että tässä vaiheessa pitää tutustututtaa koiraa paikkaan kuin paikkaan ja kaikenlaisiin ihmisiin ja eläimiin. Nain olemmekin tehneet, mutta koira on perusluonteeltaan vielä tosi arka. Eläinlääkäimme varoitteli, että jos koira pysyy arkana, se voi pelätessään purra.
Onko jollakin kokemuksia vastaavasta? Miten paljon minä pystyn vaikuttamaan koiran arkuuden voittamiseen?
Kuinka paljon pitää antaa aikaa totutteluun ja kuinka paljon pitää "pakottaa". Huomaan kyllä jo nyt, että hän on tullut joissakin asioissa rohkeammaksi, mutta edelleen moni asia pelottaa koiraa niin että se ihan tärisee.
Jos jollakin on kokemusta vastaavasta/ tietoa , olisin vastauksista eri kiitollinen.

2

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teppo terrieri 9v

hei!
      ei kannata vielä huolestua, jos arkuutta esiintyy, koirahan on vielä nuori.
      eläinlääkäri oli kyllä ihan oikeassa, mutta pureminen on normaali reaktio siinä vaiheessa kun koira pelkää ja ei siinä tilanteessa nää muuta perääntymiskeinoa.
      jr on hieno ja erittäin energinen koira mutta vaatii omistajaltaan paljon huomiota ja virikkeellistä toimintaa.
      ei sen tarvii olla välttämättä mitään agilityä vaan puuhaa missä se juosta vapaasti ja purkaa paineitaan.
      menet vaan johonkin missä voit antaa sen mennä ja heittelet vaikka keppiä sille, annat sille pallon tai ihan mitä vaan mieleesi tulee, kunhan sillä on vaan puuhaa.
      en usko että sillä on pimeänpelkoa, se luultavasti johtuu vaan ympäristöstä joka on sille vieras ja onhan koirakin vielä nuori. voit viedä sen reilusti pimeään ja laskea sen sylistä ja kävellä aina poispäin koirasta: se ei sinua jätä! muista myös aina palkita koira hyvän suorituksen jälkeen.
      koira lukee myös uskomattoman hyvin sinun tunteesi, tarkoitan tällä sitä että jos olet itse arka pimeälle, koira vaistoaa sen takuuvarmasti. monta kertaa ongelmatilanteissa auttaa rauhallinen puhe koiralle, ( ei se mitään puhetta ymmärrä, mutta lukee tuntemuksiasi ja eleitäsi tarkkaan.)
      älä nyt kuitenkaan mene mihinkään pimeään puistoon sitä harjoituttaan, siellä saattaa olla mitä vaan sekopäitä ja koirasi on kuitenkin pieni turvakoiraksi.
      opeta sille myös ettei mitään oteta (syötävää) vieraalta eikä luonnosta syödä mitään.
      ei sitte muuta kun hyvää syksyn jatkoa.

• Rohkea rokan syö

Kiitos kannustuksesta. Juu, koiramme ulkoilee paljon ja meillä on mahtava metsä ihan talomme lähellä jossa koiramme pääsee purkamaan "paineita". Pimeän suhteen ongelma on se, että asumme ulkomailla pienessä kylässä ja talomme ympäristö on iltaisin ihan pimeä. Valoa antaa vaan jokunen talo. Hän ei haluaisi lähteä pihamtamme mihinkään. Joskus on jopa juossut kotiin peloissaan vaikka olemme päässeet jo matkan päähän talostamme. Pidän koiraa paljon vapaana, sillä se toimii hyvin ja täällä maalaiskylässä on kovin rauhallista.

Tänään kävi sellainen tapaus, että kävimme naapurissa piipahtamassa, jonka isäntää koira pelkää. Koira oli sylissäni ja naapurin herra yritti sitä silittää päähän. Koira ärhäntli hänelle, en tiedä voiko sitä sanoa, että yritti purra. Minun virheeni oli varmaan se, että koira oli sylissäni enkä antanut koiralla mahdollisuutta itse rauhassa tehdä tuttavuutta. Mutta toisaalta eihän koiran pitäisi missään tilanteessa yrittää purra.

Koira on tosiaan nuori ja meidän tulee totuttaa sitä kohtaamaan tämä maailma sellaisena kuin se on. Itse en ole pelokas tyyppi, enkä usko että pelko tulee ainakaan minusta. Muuten koira on ihan mahtava tyyppi. Nauttii puuhaluista kolmen lapsemme kanssa ja on heille hyvin hellä. Muiden koirien kanssa se pärjää hyvin. Ehkä tässä vaan kasvetaan itse kukin ja toivotaan että koiramme voittaa pelkojaan vähitellen.
        Mukavaa syksyä myös sinne Suomeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      43
      2478
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2457
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2352
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2112
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1857
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      82
      1681
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1118
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      979
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      55
      864
    Aihe