Koiranpentumme tuli kotiin 7 viikon ikäisenä. Siihen mennessä ei ollut kasvattaja antanut matolääkettä ollenkaan. Annoimme canex matolääkkeen. Ja koiralla tuli matoja ulosteen mukana. Madotimme toisen kerran viikon päästä ensimmäisestä madotuksesta ja ulosteessa ei näkynyt matoja. Jolloin kuvittelin madotus lääkkeen tepsineen. Nyt sitten madotimme kolmannen kerran kun tyttö on 11 viikon ikäinen drontal comp forte vet nimisellä matolääkkeellä ja ulosteen mukana tuli monta matoa. Soitimme eläinlääkärille ja rokotus aikaa siirrettiin koska vielä viikon päästä pitää uusia matolääke. Nyt kyselisin että pitäisköhän tämä neljäs madotus tehdä vaikka sillä axilur matolääkkeellä jos canex ei ole tarpeeksi tehokas? Ja olenkohan tehnyt mahdollisesti ekat madotukset oikein? Koska nyt jo kuukauden sisään madotuksesta löytyy matoja paljon? Canex madotus lääkettä laitettiin vielä koiran kiloja kohden reilummin ensimmäisillä madotuksilla. Jos joku voisi kertoa minulle asiasta hieman tarkemmin? :) Kiitos vastauksista etukätee! :)
APUA!
14
3608
Vastaukset
- törkeää!
Siis mikä "kasvattaja"!??! Ei ole kasvattajalta tuo koira, jos ei oo edes matolääkkeitä saanut. Älä tue sellasta paikkaa maksamalla jotain koirasta, jos siitä ei ole huolehdittu ekoina viikkoina. Voi tulla tulevaisuudessa vielä esiin vaikka mitä ongelmia!!!
Soita teidän eläinlääkäriasemalle, jonne muutenkin meette ne rokotukset ottamaan. Siellä ne neuvoo puhelimessa (ihan ilmatteeks, kun on aika pieni juttu) kaikki oikeet lääkkeet ja päivät. Ja ne osaa kysyä kaikki oikeet lisäkysymykset koiran käytöksestä yms. mitä tässä palstalla on vaikea tehdä.
Ja muutenkin, jos saat täällä palstalla vaan jonkun neuvon, että miten hoitaa sun sairasta laiminlyötyä pentua, jota madot syö tällä hetkellä sisältä päin elävältä (!!!!) niin en uskois jotain sellasta yksittäistä neuvoa! Ja sen perusteella sitte tekis mitään hoitopäätöstä.
Soita eläinlääkärille. Ei maksa mitään ja tietävät paremmin, täällä voi kuka vaan neuvoo mitä vaan, etkä voi sitte ku itteäs syyttää jos jotain menee vikaan.
(ps. rahat takas siltä "kasvattajalta" ja vaikka eläinsuojeluun huomautus, että pennuttavat ilman oikeita hoitotapoja!)- A_N_S_K_U_
Hei! kiitos vastauksestasi! Koira on ostettu maatilalta minne syntui "vahinkopentue" . Pennut olivat kyllä hyvissä oloissa ja saivat raikasta vettä ja ruokaa. Olin myyjään yhteydessä alusta asti kun pennut syntyivät. Kerran kävin katsomassakin niitä kun olivat 3 viikon ikäisiä. Heille ei kuitenkaan ole tehty eläinlääkäri tarkastuksia eikä madotuksia. En tiedä voiko myyjästä puhua että "kasvattaja" koska pennut jäävät viimeiseksi. Mutta en puolusta sitä etteikö koiria olisi pitänyt madottaa :) Olin jo eläinlääkäriin yhteyksissä ennen kuin koira tuli meille ja kyselin madotuksesta ja muustakin tärkeistä asioista. Eläinlääkäri ehdotti canex matolääkettä. ja sillä madotimmekin kaksi ensimmäistä kertaa. Nyt ennen rokotetta madotimme ja matojahan siellä ulosteessa oli :/ Olin uudelleen yhteydessä eläinlääkäriimme ja hän sanoi että madottaa vaan uudelleen viikon päästä ja tuua sitten rokotteelle. Hän ei tänään ehtinyt kanssani jäädä puhumaan ja vastailemaan kysymyksiini. Olen todella huolissani pennusta ja siksi tulin täältä kyselemään :) Tiedän että on monenlaisia vastaajia mutta jos täältä nyt olisi neuvoja tai kokemuksia löytynyt..
- ok :)
A_N_S_K_U_ kirjoitti:
Hei! kiitos vastauksestasi! Koira on ostettu maatilalta minne syntui "vahinkopentue" . Pennut olivat kyllä hyvissä oloissa ja saivat raikasta vettä ja ruokaa. Olin myyjään yhteydessä alusta asti kun pennut syntyivät. Kerran kävin katsomassakin niitä kun olivat 3 viikon ikäisiä. Heille ei kuitenkaan ole tehty eläinlääkäri tarkastuksia eikä madotuksia. En tiedä voiko myyjästä puhua että "kasvattaja" koska pennut jäävät viimeiseksi. Mutta en puolusta sitä etteikö koiria olisi pitänyt madottaa :) Olin jo eläinlääkäriin yhteyksissä ennen kuin koira tuli meille ja kyselin madotuksesta ja muustakin tärkeistä asioista. Eläinlääkäri ehdotti canex matolääkettä. ja sillä madotimmekin kaksi ensimmäistä kertaa. Nyt ennen rokotetta madotimme ja matojahan siellä ulosteessa oli :/ Olin uudelleen yhteydessä eläinlääkäriimme ja hän sanoi että madottaa vaan uudelleen viikon päästä ja tuua sitten rokotteelle. Hän ei tänään ehtinyt kanssani jäädä puhumaan ja vastailemaan kysymyksiini. Olen todella huolissani pennusta ja siksi tulin täältä kyselemään :) Tiedän että on monenlaisia vastaajia mutta jos täältä nyt olisi neuvoja tai kokemuksia löytynyt..
Hyvä että olet soitellut sinne eläinlääkärille, mutta onpa kummaa/harmi, etteivät ole ehtineet kunnolla perehtyä ja neuvoa..
Itse en käyttäisi tuon vahvempaa matolääkettä, vaan jatkaisin sillä canexilla. Minun mielestäni (ja muut voi olla eri mieltä :o ..) pienelle pennulle ei kannata antaa vahvoja matolääkkeitä, kun miedommatkin ajaa saman asian, eikä suomessa edes esiinny kaikkia niitä loisia, joihin vanhvemmat vaikuttaa.
Meillä axilur aiheutti oksentelua. A_N_S_K_U_ kirjoitti:
No ja taas on koirantekijöitä kerrakseen ... :/,oli vahinko tai ei.
Tuo canex on perus "pentumatolääke" ja isommillekkin,jos ei haluta tujumpaa turhaan käyttää.
Drontal comp on jo tujumpaa,joten aikas paljon matoja taitaa olla,jos ei tunnu lähtevän.Tosin voi myös olla kyse kuolleista,joita on tuon myötä nyt reippaasti ulos tullut.
Yksi vaihtoehto on otattaa kakkanäyte,josta katotaan ennen mahdollista seuraavaa madotusta,että onko siellä enää edes eläviä.Myöskin näkee,mitä siellä oikein löytyy,joten voi sitten miettiä uudelleen,mitä annetaan.Rittääkö drontal,vai pitääkö antaa joku pitkäkestoisempi kuuri.
Kannattaa myös antaa pennulle maitohappobakteereita,koska nuot useat madotukset nyt ja madot yhdessä (jos paljon on päässyt tulemaan) pistää vatsan kunnon ja elimistön aikas koville.- Meillä kasvattaja
molossi kirjoitti:
No ja taas on koirantekijöitä kerrakseen ... :/,oli vahinko tai ei.
Tuo canex on perus "pentumatolääke" ja isommillekkin,jos ei haluta tujumpaa turhaan käyttää.
Drontal comp on jo tujumpaa,joten aikas paljon matoja taitaa olla,jos ei tunnu lähtevän.Tosin voi myös olla kyse kuolleista,joita on tuon myötä nyt reippaasti ulos tullut.
Yksi vaihtoehto on otattaa kakkanäyte,josta katotaan ennen mahdollista seuraavaa madotusta,että onko siellä enää edes eläviä.Myöskin näkee,mitä siellä oikein löytyy,joten voi sitten miettiä uudelleen,mitä annetaan.Rittääkö drontal,vai pitääkö antaa joku pitkäkestoisempi kuuri.
Kannattaa myös antaa pennulle maitohappobakteereita,koska nuot useat madotukset nyt ja madot yhdessä (jos paljon on päässyt tulemaan) pistää vatsan kunnon ja elimistön aikas koville.suositellen pennuille mm Canexia. Lääkkeethän tehoavat eri matoihin ja maatilalla eläneellä niitä voi ollakkin laidasta laitaan ja varsinkin jos ei ole madotettu (aika järkyttävää!). Mutta liikaakaan ei saisi mennä madotaamaan,liian tujuilla lääkkeillä, ettei yleiskunto laske sen vuoksi. Kysyisin ehottomasti lääkäriltä. Voit kuvailla madot hänelle, hän ehkä tunnistaa ne ja osaa neuvoa sen kantilta myös.
- Aloittaja
A_N_S_K_U_ kirjoitti:
Päätimpä ottaa yhteyttä muihin eläinlääkäreihin ja kysellä asiasta. Ensimmäinen oli sitä mieltä että madottaa viikon välein niin kauan kunnes madot katoaa eikä näy ulosteessa. Ja sitten vasta ensimmäinen rokotus vaikka se viivästyisi 2-3 viikkoa. (pentu täyttää nyt tulevana lauantaina 17.10.09 sen 12 viikkoa)
Ja sitten taasen täällä toisessa paikassa olivat sitä mieltä että kun nyt on madotettu Canexilla kaksi kertaa ja yhdesti Keskiviikkona 14.10 madotettu drontal comp forte vet matolääkkeellä. Niin voi tuoda jo ens torstaina 22.10 ensimmäiseen rokotukseen eikä tarvitse madottaa nyt pariin viikkoon. Vaikkakin pennulla tuli tuosta keskiviikko illan madotuksesta torstai aamuna paljon matoja, torstai iltana oli muutama mato ja perjantai aamuna nyt oli kakassa vielä huomattavissa ainakin yksi mato :/ Heidän mielestään ne ovat nyt sit karkotettu vaikkakin koiralla on koko ajan matoja jonkin sorttisia..
Kolmessa eläinlääkäriasema paikassa on nyt annettu kolmet eri ohjeet miten toimia... huoh.. Ota nyt selvää.. Koira on meidän ensimmäinen ei ole aikaisempia kokemuksia näistä hommista.
Itselläni järki sanoo että pitäisi nyt ens viikolla vielä kerran madottaa ja katsoa tilanne tuleeko sieltä matoja ja kuinka paljon.. ja sitten varata vasta rokote aika.. Mutta ttuossa askarruttaa se että pumppaanko nyt liikaa rakkaalle matolääkettä ja maha jotuu koville ? :/ - hyyteri
Aloittaja kirjoitti:
Päätimpä ottaa yhteyttä muihin eläinlääkäreihin ja kysellä asiasta. Ensimmäinen oli sitä mieltä että madottaa viikon välein niin kauan kunnes madot katoaa eikä näy ulosteessa. Ja sitten vasta ensimmäinen rokotus vaikka se viivästyisi 2-3 viikkoa. (pentu täyttää nyt tulevana lauantaina 17.10.09 sen 12 viikkoa)
Ja sitten taasen täällä toisessa paikassa olivat sitä mieltä että kun nyt on madotettu Canexilla kaksi kertaa ja yhdesti Keskiviikkona 14.10 madotettu drontal comp forte vet matolääkkeellä. Niin voi tuoda jo ens torstaina 22.10 ensimmäiseen rokotukseen eikä tarvitse madottaa nyt pariin viikkoon. Vaikkakin pennulla tuli tuosta keskiviikko illan madotuksesta torstai aamuna paljon matoja, torstai iltana oli muutama mato ja perjantai aamuna nyt oli kakassa vielä huomattavissa ainakin yksi mato :/ Heidän mielestään ne ovat nyt sit karkotettu vaikkakin koiralla on koko ajan matoja jonkin sorttisia..
Kolmessa eläinlääkäriasema paikassa on nyt annettu kolmet eri ohjeet miten toimia... huoh.. Ota nyt selvää.. Koira on meidän ensimmäinen ei ole aikaisempia kokemuksia näistä hommista.
Itselläni järki sanoo että pitäisi nyt ens viikolla vielä kerran madottaa ja katsoa tilanne tuleeko sieltä matoja ja kuinka paljon.. ja sitten varata vasta rokote aika.. Mutta ttuossa askarruttaa se että pumppaanko nyt liikaa rakkaalle matolääkettä ja maha jotuu koville ? :/Tässä taas yksi mielipide, koettakaa kestää :D
Itse madottaisin vielä kerran ennen rokotuksia ja pitäisin koiran kaukana muista koirista sillä aikaa, kunnes rokotukset kunnossa. Ja jatkaisin sillä hellemmällä matolääkkeellä, kun on jo niin paljon lyhyessä ajassa madotettu.
Mutta te tosiaan teette lopullisen päätöksen, ja onhan se raskasta kun kaikki neuvoo vähän eri juttuja. Mutta asia kerrallaan, sanon minä. Ensin ne madot ulos ja sitten vasta rokotus.
Ennen rokotuksia älkää tosiaan antako pennun leikkiä muiden (rokottamattomien, mutta mistä sitä tietää..) koirien kanssa, ettei saa mitään tartuntoja ennen kuin saa rokotuksesta suojan tauteja vastaan. Aloittaja kirjoitti:
Itselläni järki sanoo että pitäisi nyt ens viikolla vielä kerran madottaa ja katsoa tilanne tuleeko sieltä matoja ja kuinka paljon.. ja sitten varata vasta rokote aika.. Mutta ttuossa askarruttaa se että pumppaanko nyt liikaa rakkaalle matolääkettä ja maha jotuu koville ? :/Jos sielläpäin ei yhdelläkään lekurilla tule mieleen niin yksinkertainen asia,kuin näytteen otto,niin voit olla itse niin aloitteellinen,ja pyytää sitä.Monet lekurithan valitetavasti pumppais niitä myrkkyjä koiriin vaikka kuinka paljon,ennenkuin kunnolla tutkittaisiin mikä on edes tilanne...
Pentuparan elimistö ja kehittyvä vastustuskyky on jo muutenkin joutunut koville,joten kannattaisi ehkä nyt ottaa selvää,onko niitä matoja ja mitä siellä viellä,ja miettiä sitten kannattaako vielä pistää rokotukset päälle,jos/kun vastustuskyky noista johtuen on heikoilla kantimilla muutenkin.- sekarotuinen-
molossi kirjoitti:
Jos sielläpäin ei yhdelläkään lekurilla tule mieleen niin yksinkertainen asia,kuin näytteen otto,niin voit olla itse niin aloitteellinen,ja pyytää sitä.Monet lekurithan valitetavasti pumppais niitä myrkkyjä koiriin vaikka kuinka paljon,ennenkuin kunnolla tutkittaisiin mikä on edes tilanne...
Pentuparan elimistö ja kehittyvä vastustuskyky on jo muutenkin joutunut koville,joten kannattaisi ehkä nyt ottaa selvää,onko niitä matoja ja mitä siellä viellä,ja miettiä sitten kannattaako vielä pistää rokotukset päälle,jos/kun vastustuskyky noista johtuen on heikoilla kantimilla muutenkin.Valitettavasti monet vahinkopentueiden saajat haluavat pennut nopeasti pois vaivoista. Ei siis jakseta madottaa, tarkastaa tai tehdä muutakaan koirien eteen. Suosittelen siis, että tarkastutat koirasi eläinlääkärillä rokotuksen yhteydessä, ja kerrot tilanteesta. Mieti eläinlääkärinne kanssa myös jatkosta, miten madotuksien ja rokotuksien jutut sujuvat.
Meillä itsellämmi on monet koirat tullut espanjasta, jolloin olemme madottaneet Axilurilla. Ei tosiaan matoja ole näkynyt! Suosittelen Axiluria, siellä on myös oikeat annostushommelit yms
Ei varmaan sinua auttanut... ? - sekarotuinen-
sekarotuinen- kirjoitti:
Valitettavasti monet vahinkopentueiden saajat haluavat pennut nopeasti pois vaivoista. Ei siis jakseta madottaa, tarkastaa tai tehdä muutakaan koirien eteen. Suosittelen siis, että tarkastutat koirasi eläinlääkärillä rokotuksen yhteydessä, ja kerrot tilanteesta. Mieti eläinlääkärinne kanssa myös jatkosta, miten madotuksien ja rokotuksien jutut sujuvat.
Meillä itsellämmi on monet koirat tullut espanjasta, jolloin olemme madottaneet Axilurilla. Ei tosiaan matoja ole näkynyt! Suosittelen Axiluria, siellä on myös oikeat annostushommelit yms
Ei varmaan sinua auttanut... ?Koirassasi on varmaan sen vuoksi matoja, että kuolleet madot tulevat pois koiran elimisöstä. Madotuksne vuoksi ne ovat varmasti kuolleet, niitä ei luultavasti enää tule lisää.
Tarkkaile ulostetta, jos löytyisi vielä. Älä ihmeessä enää rasita vauvan elimistöä, se ei ole tottunut siihen joten voi olla kova paikka jos pennu vastustuskyky pettäää.. - hm-mm-hm
Aloittaja kirjoitti:
Itselläni järki sanoo että pitäisi nyt ens viikolla vielä kerran madottaa ja katsoa tilanne tuleeko sieltä matoja ja kuinka paljon.. ja sitten varata vasta rokote aika.. Mutta ttuossa askarruttaa se että pumppaanko nyt liikaa rakkaalle matolääkettä ja maha jotuu koville ? :/Kuule otat sitä Drontalia. Se on hyvä, paras.
Pentu pitää saada madottomaksi. Piste. Sitten vasta rokotetaan. Penikan pitää ehdottomasti olla terve ennen rokotusta.
Matoinen koira ei ole ns terve. Madot "syövät" koiran perusterveyttä. Pienellä pennulla ei vielä ole sellaista "konstituutiota" kuin edes aikuisella koiralla. Kun rokotetaan koiraa, joka ei ole terve, tai joka on vielä toipilas, liian toipilas, = kun pitää miettiä onko se jo tarpeeksi terve vaiko eikö (!), koiralle voi tulla rokotuksesta sivuoireita, joita sille ei muuten tulisi. Olen itse kerran tehnyt virheen antanut antaa rokotuksen kun ei olisi vielä kuitenkaan pitänyt - koira oli toipilas ja mietimme onko jo tarpeeksi terve vaiko eikö - ja aikuinen iso koira - ja koira sai pahan rokotusreaktion. Muulloin se ei ole koskaan saanut, mutta sitä ei olekaan koskaan muulloin rokotettu mitenkään muuten kuin aivan varmasti terveenä .... ja pienet pennut ovat vähän herkemmässä tilassa. Itse olen oppinut asiassa läksyn joka on yksinkertainen nyrkkisääntö: jos pitää miettiä onko koira jo rokotuskunnossa, niin se ei vielä ole. Sen pitää olla ilmiselvää ja varmaa, ja sen pitää todella vaikuttaa oikein kunnossa olevalta, pirteältä koiralta.
Voit antaa maitohappobakteereja, ja hyvä jos annat ! mutta ensisijainen asia on ennen kaikkea saada koira madottomaksi. Se on se nr 1. Sitten tulee ne muut asiat. Olen itse saanut kerran matovatsaisen penikan käteeni, ja syyni oli myös viitsimättömyys kasvattajalla. Se oli kylläkin ns hieno kenneli ...
Drontal on sellainen matolääke, se tappaa KERRALLA kaikki MUNISTA AIKUISIIN matoihin, niistä madoista, joihin se tepsii. Ne ovat ne yleisimmät.
Siinä sen etu, että normaalisti sen jälkeen ei tarvitse useita kertoja seiplata aina vain uudelleen ja uudelleen madottaen. Sillä lähtevät ne sellaiset perustavalliset. Eri asia, jos koirat ovat saaneet raakaa järvikalaa tms jolloin kannattaa eläinlääkäriltä tarkastaa, mikä tepsii.
Ne canexit yms on suht hyödyttömän oloisia ainakin minusta ja ainakin jos tiedät pennulla varmasti olleen matoja, ja tahdot ne tosissaan penikasta poieskin. Etkä vain anniskella jotain annetaan-nyt-varon-vuoksi-ja-muodon-vuoksi. Helpompi on myös saada taattu määrä tabletista suuhun, kuin jotain epämääräistä tahnansotkua annostella ja olla varma, paljonkos sitä nyt sitten saatiin kidasta alas.
Axilur on hyvä, mutta sitä joudut antamaan kolmena päivänä ja kuitenkaan se ei tapa madosta aikuiseen, vaan sinne elimistöön jää koko ajan niitä madonmunia, ja niitä kehittyy lisää, ja niinollen sinä saat aina vain madottaa ja antaa madotusaineita lisää ja lisää.
Siinä jos missä kertyy sitä mahanrasitusta, jos madotusaine tuntuu rasittavan vatsaa. Ja jos jokin, niin kyllä ne kertyvät madotkin siellä matovatsaisessa mahassa rasittavat kun ne imevät ravinnon pentuparasta.
Eli suosittelen Drontalia. Älä tuhlaa enää rahojasi ja pentusi terveyttä antamalla muuta. - eristää
hyyteri kirjoitti:
Tässä taas yksi mielipide, koettakaa kestää :D
Itse madottaisin vielä kerran ennen rokotuksia ja pitäisin koiran kaukana muista koirista sillä aikaa, kunnes rokotukset kunnossa. Ja jatkaisin sillä hellemmällä matolääkkeellä, kun on jo niin paljon lyhyessä ajassa madotettu.
Mutta te tosiaan teette lopullisen päätöksen, ja onhan se raskasta kun kaikki neuvoo vähän eri juttuja. Mutta asia kerrallaan, sanon minä. Ensin ne madot ulos ja sitten vasta rokotus.
Ennen rokotuksia älkää tosiaan antako pennun leikkiä muiden (rokottamattomien, mutta mistä sitä tietää..) koirien kanssa, ettei saa mitään tartuntoja ennen kuin saa rokotuksesta suojan tauteja vastaan.muista koirista vaikka rokotukset ei ole vielä kunnossa! Se pitää siitä huolimatta sosiaalistaa ja totuttaa muihin koiriin mieluummin alle 12 viikkoisena! Muuten tulee aikuisen ongelmia.
- lukenut
hm-mm-hm kirjoitti:
Kuule otat sitä Drontalia. Se on hyvä, paras.
Pentu pitää saada madottomaksi. Piste. Sitten vasta rokotetaan. Penikan pitää ehdottomasti olla terve ennen rokotusta.
Matoinen koira ei ole ns terve. Madot "syövät" koiran perusterveyttä. Pienellä pennulla ei vielä ole sellaista "konstituutiota" kuin edes aikuisella koiralla. Kun rokotetaan koiraa, joka ei ole terve, tai joka on vielä toipilas, liian toipilas, = kun pitää miettiä onko se jo tarpeeksi terve vaiko eikö (!), koiralle voi tulla rokotuksesta sivuoireita, joita sille ei muuten tulisi. Olen itse kerran tehnyt virheen antanut antaa rokotuksen kun ei olisi vielä kuitenkaan pitänyt - koira oli toipilas ja mietimme onko jo tarpeeksi terve vaiko eikö - ja aikuinen iso koira - ja koira sai pahan rokotusreaktion. Muulloin se ei ole koskaan saanut, mutta sitä ei olekaan koskaan muulloin rokotettu mitenkään muuten kuin aivan varmasti terveenä .... ja pienet pennut ovat vähän herkemmässä tilassa. Itse olen oppinut asiassa läksyn joka on yksinkertainen nyrkkisääntö: jos pitää miettiä onko koira jo rokotuskunnossa, niin se ei vielä ole. Sen pitää olla ilmiselvää ja varmaa, ja sen pitää todella vaikuttaa oikein kunnossa olevalta, pirteältä koiralta.
Voit antaa maitohappobakteereja, ja hyvä jos annat ! mutta ensisijainen asia on ennen kaikkea saada koira madottomaksi. Se on se nr 1. Sitten tulee ne muut asiat. Olen itse saanut kerran matovatsaisen penikan käteeni, ja syyni oli myös viitsimättömyys kasvattajalla. Se oli kylläkin ns hieno kenneli ...
Drontal on sellainen matolääke, se tappaa KERRALLA kaikki MUNISTA AIKUISIIN matoihin, niistä madoista, joihin se tepsii. Ne ovat ne yleisimmät.
Siinä sen etu, että normaalisti sen jälkeen ei tarvitse useita kertoja seiplata aina vain uudelleen ja uudelleen madottaen. Sillä lähtevät ne sellaiset perustavalliset. Eri asia, jos koirat ovat saaneet raakaa järvikalaa tms jolloin kannattaa eläinlääkäriltä tarkastaa, mikä tepsii.
Ne canexit yms on suht hyödyttömän oloisia ainakin minusta ja ainakin jos tiedät pennulla varmasti olleen matoja, ja tahdot ne tosissaan penikasta poieskin. Etkä vain anniskella jotain annetaan-nyt-varon-vuoksi-ja-muodon-vuoksi. Helpompi on myös saada taattu määrä tabletista suuhun, kuin jotain epämääräistä tahnansotkua annostella ja olla varma, paljonkos sitä nyt sitten saatiin kidasta alas.
Axilur on hyvä, mutta sitä joudut antamaan kolmena päivänä ja kuitenkaan se ei tapa madosta aikuiseen, vaan sinne elimistöön jää koko ajan niitä madonmunia, ja niitä kehittyy lisää, ja niinollen sinä saat aina vain madottaa ja antaa madotusaineita lisää ja lisää.
Siinä jos missä kertyy sitä mahanrasitusta, jos madotusaine tuntuu rasittavan vatsaa. Ja jos jokin, niin kyllä ne kertyvät madotkin siellä matovatsaisessa mahassa rasittavat kun ne imevät ravinnon pentuparasta.
Eli suosittelen Drontalia. Älä tuhlaa enää rahojasi ja pentusi terveyttä antamalla muuta.että Drontal tappaa myös munavaiheessa olevat?
"Pratsikvantelin antiparasiittinen kirjo kattaa heisimatojen (Dipylidium caninum, Taenia spp., Echinococcus spp., Mesocestoides spp.) kaikki muut kehitysvaiheet paitsi munat." - olli43
eristää kirjoitti:
muista koirista vaikka rokotukset ei ole vielä kunnossa! Se pitää siitä huolimatta sosiaalistaa ja totuttaa muihin koiriin mieluummin alle 12 viikkoisena! Muuten tulee aikuisen ongelmia.
minun koira näki ekan toisen koiran 5kk vanhana vasta,kun täällä eio asu koiria lähellä.Nyt 2 vuotta ja hyvin peuhaa muiden kanssa ja näyttelyssä oltiin ja osasi heti käyttäytyä.Oma lauma tärkein ei toiset koirat.Eli kun tulee kotiin niin matokuuri heti ja viikon päästä rokotuksille ja nelosrokotus mieluiten.sitten lääkärin ohjeiden mukaan muut.Tsemppiä ja onnea uudelle koiralle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865