Mikähän olisi paras paristo palovaroittimeen? Tai siis halvin suhteessa kestoikään? Clas Ohlsonilla myydään jotain 9V litiumpatteria hintaan 11,20e. Kuulemma kestää jopa 10 vuotta palovaroittimessa. Onhan tuolla hintaa, mutta mitä muuta vaihtoehtoja olisi niin, että vuosikustannus olisi halvin. Ja mistä kannattaisi ostaa? Noita palovaroittimia on kuitenkin aika monta, useammassa huoneessa ja vielä kesämökilläkin.
Paras paristo palovaroittimeen?
60
12550
Vastaukset
- ljh
Vaikkakin akkuteknologia onkin kehittynyt. Ja kun kestävyyteen vaikuttaa itse laite kaikista eniten, palovaroittimiakin kahta eri sorttia ja vaikka minkä ikäisiä.
Itse suosin halpoja. Ikean patterit on pärjäilleet joissain testeistä, eikä ole kalliita, niitä ostin joskus ison kasan. Kestoikää en osaa tollasille ajatella. Huvitti, kun ostettiin tää kämppä, edellinen omistaja oli siististi pitänyt kirjaa palovaroittimen patterin kestoiästä ja merkistä varoittimen taakse liimatulle paperille... Noh, harrastuksensa kaikilla.- old question
kuka kaipaa vastausta 5 vuotta vanhaan palstaan?
ite unohan jo aloittamani keskustelut parin kuukauden sisällä - HW- asiantuntija
old question kirjoitti:
ite unohan jo aloittamani keskustelut parin kuukauden sisälläIlmeisesti joku kaipaa... ja koska asiaan ei ole annettu selkeää vastausta, niin tässä tulee: Osta tunnettua merkkiä oleva alkaaliparisto, halvin kelpaa.
Perustelu: Ruskokivihiilipariston itsepurkautumisvirta on niin suuri että paristo menee vaihtoon paljon aiemmin kuin alkaaliparisto, jonka itsepurkautumisvirta on huomattavan paljon pienempi. Tunnetuissa paristomerkeissä laatuongelmat ovat vähäisiä, niitä voi huoletta ostaa. Merkkivalmistajien paristojen laatu ja hinta ei mielestäni korreloi, itse en ole koskaan saannut huonolaatuista merkkiparistoa käsiini - miksi siis maksaa turhasta - vrt. Shellin ja Esson bensa. - purkautuvat
"Itse suosin halpoja. Ikean patterit on pärjäilleet joissain testeistä, eikä ole kalliita, niitä ostin joskus ison kasan."
Paristoja ei kannata ostaa kaappiin lojumaan, koska ne purkautuvat käyttämättäkin. Monesti paristoissa lukee parasta ennen -päiväyskin jossain kohtaa. - Nuija_ja_tosinuija
old question kirjoitti:
ite unohan jo aloittamani keskustelut parin kuukauden sisälläAika moni. Kysymys on edelleen ajankohtainen, ja on voinut tulla uusia patterimerkkejäkin.
Tämän kysymyksen vastaukset voivat toimia jonkinlaisena tietolähteenä muille, jotka aikovat käyttää montaa palovaroitinta.
Jossain vanhoissa keskusteluareenoissa tulee esiin sama täysin nuija suhtautuminen vanhan kysymyksen ylösnostamiseen. Esim. näin: Kysymys on jo yli 2 kk vanha. Luuletko, että ongelma on vielä ajankohtainen kysyjälle?
Jumalauta, ei sen tarvitse ollakaan!
Itse haen tietoa jostain VOLVO-autojen vioista, ja niiden korjauksista. Vain tosi nuija luulee, että kysymys ja vikojen etsijät palvelevat vain alkuperäistä kysyjää.
Mielestäni kaveri joka nosti vanhan jutun esille, ei ollut torvi. Nuija on jonkun ihan muun tuolin ja monitorin välissä ....
- paristonvaihtaja
Biltemassakin myydään vastaavaa litiumparistoa hintaan 6,99€, mutta laadusta en tiedä kun ei ole kokemusta. Laatueroja voi hyvinkin olla. Tuo "Ultralife" taitaa olla made in USA. Edullinen vaihtoehto litiumille on vaikka S-ryhmän kaupoista löytyvä "Daily" -paristo, jonka merkin AAA-koko testattiin hyväksi erään harrastajan toimesta. Saman testin mukaan nykyisillä Pirkkaparistoilla (eikä muutamalla muullakaan) ei tee mitään:
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bkam vesa-aaa-paristotesti.html
Ainakin itse vedän yhtäläisyysmerkin koko huonosti pärjänneen merkin kaikille paristoille. Jos AAA todettiin surkeaksi, en osta siltä merkiltä muitakaan kokoja.
Itse olen joskus vaihtanut alkalipariston jopa vuosittain varmuuden vuoksi, vaikka mittaus osoittikin, ettei paristo ole vaihtokunnossa. Kyllä se alkali varmaan sen pari vuotta kestää, ellei kolmekin. Pelkkä jännitteen mittaus ei sitten riitä kertomaan pariston kuntoa, ellei se sitten ole jo aivan kuollut. Mittarin pitää kuormittaa paristoa mittauksessa vaikkapa 50mA virralla.
Liika säästäminen tässä asiassa voi maksaa sinulle kaiken. Siksi on parempi liioitella kuin luottaa tuuriin pariston kunnon suhteen. Jos vaikka se Daily-paristo maksaa 2,50-3€, onko se paljon, vaikka vaihtaisit tuon vuosittain? Jos lähdet siitä, että vaihdat vuosittain, ei ole järkeä maksaa tunnetusta brändistä tuplahintaa, IMO. Tuo Daily taidetaan sitäpaitsi valmistaa Euroopassa, kuten Pirkkakin aiemmin (mutta nykyisin Kiinassa).
Osta sellaisesta paikasta, missä paristoja myydään koko ajan paljon, jolloin vaihtuvuus hyllyssä toimii. Myös "parasta ennen" -päivästä voi päätellä jotain: jos alkalipariston päivämäärä on 4-5 vuoden päässä, se on tuore, mutta jos litiumparistolla on saman verran käyttöaikaa jäljellä, se on maannut hyllyssä 5 vuotta.
Muuten, jos varoittimen pitää toimia myös pakkasessa, litiumparisto on ainoa oikea valinta!
Partco muuten myy tuota samaa kuin Clas Ohlsonilla, edullisemmin, 10,44€/kpl. MUTTA jos ostat 10 kappaletta, kappalehinta onkin 9,44€!
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=15_1463&products_id=9723
Ultralife, 8,95€: http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=1841- paristonvaihtaja
S-ryhmä möi sekä Dailyä että Rainbowia, mutta toinen niistä poistui, muistaakseni Daily.
Kuitenkin molemmat pärjäsivät testissä josta kerroin. - Pallotarkastaja
Suosittelen palovaroittimen paristoksi ainoastaan litumakkua. Perusteluni on sen pitkäikäisyys,noin 10v. Ei pariston vaihtoja.Suositus palovaroittimen toimintaiäksikin on se 10v. Litiumakun saa halvimillaan lähes ruskokivipariston hinnalla noin 6 euroa..
- palopäällikkö
Tärkeä ominaisuus palovaroittimen paristolle on sen purkauskäyrän loivuus, että palovaroitin kerkiää piippailla pariston vaihto varoitusta riittävän pitkään, ennen kuin paristo on täysin lopussa. Huono on sellainen paristo jonka jännite säilyy hyvänä loppuun asti, ja sitten äkkiä hyytyä olemattomaksi. Pariston kulutus lisääntyy myös piippailun takia huomattavast, joka pahentaa vielä tilannetta.
On varmaan joku normi palovaroittimille kuinka pitkään varoituksen on toimittava, kuitenkin kyse on useammasta viikosta. Jos perhe on esimerkiksi hiihtolomalla viikon, on selvää että tänä aikana loppuva paristo ei saa jäädä huomaamatta.
- vuodessa
Jos palovaroittimen pariston vaihtaa suositusten mukaan kerran vuodessa, halvinkin ruskohiili-paristotyyppi kelpaa. Palovaroitin voi alkaa toimia omituisesti vaikka kuormittamaton jännite olisi vielä yli 8V: Mulla vähän pieni leipägrilli savutti ja palohälytin alkoi huutaa noin 5 ... 10 sekuntia, jonka jälkeen jatkui vain hento napsuttelu. Kun tilanne oli ohi, ei testinappulallakaan saanut ääntä aikaiseksi. Silti varmaan tavallisessa kuukausitestauksessa sekunnin-parin piippauksella ei tuota pariston heikkoutta olisi huomannut. Kannattaa varmasti katsoa, että ostettava paristo on ns. tuore.
Tässä muuten tietoa palohälyttimistä:
http://www.tukes.fi/Tiedostot/julkaisut/7_2002.pdf- paristonvaihtaja
Tämä on henkilökohtainen mielipide ja mutu, mutta itse en laittaisi ruskokiviparistoa seinäkelloa vaativampaan tai tärkeämpään paikkaan. Kyseisen pariston suorituskyky on niin vaatimaton, etten kertakaikkiaan voi luottaa siihen sitä kelloa lukuun ottamatta. Se on sitten eri asia, jos jollakulla on tutkimusfaktaa lyödä pöytään, että kyseinen paristo toimii LUOTETTAVASTI JA HYYTYMÄTTÄ palovaroittimessa sen vuoden ajan.
Tämä juuri voi olla sitä väärässä paikassa säästämistä: ostetaan puolen euron kiinalainen halpisparisto ja ollaan onnellisia siihen saakka kun öinen tulipalo korjaa ihmishenkiä mukaansa varoittimen vaiettua.
Jo 10-15 vuotta sitten Hifi-Lehti testasi paristoja ja mieleeni jäi ohje, ettei suorituskyvyltään heikompia kuin alkaliparisto kannata käyttää yhtään missään.
Pirkka-alkaliparistoja olen ostanut varoittimiin tähän asti, mutta nyt sen valmistusmaa on Euroopan sijaan Kiina ja tuossa testissä AAA-paristo todettiin kelvottomaksi. Ostan siis jatkossa sitä Rainbow:ta, joka valmistetaan Euroopassa. Vinkiksi, että Duracell maksaa 100% enemmän, mutta suorituskyvyn paremmuus jäänee tuon alle selvästi. Varsinkin jos vaihtoväli pidetään yhdessä vuodessa, mielestäni kalliista brändistä ei kannata maksaa noin paljon enemmän, ellei sitten mielenrauha vaadi sitä.
Kannattaa muuten lukea se paristotesti johon linkitin. Niitä huonoja oli muitakin kuin uusi Pirkka! - paristonvaihtaja
paristonvaihtaja kirjoitti:
Tämä on henkilökohtainen mielipide ja mutu, mutta itse en laittaisi ruskokiviparistoa seinäkelloa vaativampaan tai tärkeämpään paikkaan. Kyseisen pariston suorituskyky on niin vaatimaton, etten kertakaikkiaan voi luottaa siihen sitä kelloa lukuun ottamatta. Se on sitten eri asia, jos jollakulla on tutkimusfaktaa lyödä pöytään, että kyseinen paristo toimii LUOTETTAVASTI JA HYYTYMÄTTÄ palovaroittimessa sen vuoden ajan.
Tämä juuri voi olla sitä väärässä paikassa säästämistä: ostetaan puolen euron kiinalainen halpisparisto ja ollaan onnellisia siihen saakka kun öinen tulipalo korjaa ihmishenkiä mukaansa varoittimen vaiettua.
Jo 10-15 vuotta sitten Hifi-Lehti testasi paristoja ja mieleeni jäi ohje, ettei suorituskyvyltään heikompia kuin alkaliparisto kannata käyttää yhtään missään.
Pirkka-alkaliparistoja olen ostanut varoittimiin tähän asti, mutta nyt sen valmistusmaa on Euroopan sijaan Kiina ja tuossa testissä AAA-paristo todettiin kelvottomaksi. Ostan siis jatkossa sitä Rainbow:ta, joka valmistetaan Euroopassa. Vinkiksi, että Duracell maksaa 100% enemmän, mutta suorituskyvyn paremmuus jäänee tuon alle selvästi. Varsinkin jos vaihtoväli pidetään yhdessä vuodessa, mielestäni kalliista brändistä ei kannata maksaa noin paljon enemmän, ellei sitten mielenrauha vaadi sitä.
Kannattaa muuten lukea se paristotesti johon linkitin. Niitä huonoja oli muitakin kuin uusi Pirkka!Puhuin vahingossa myös "ruskoKIVIparistosta, vaikka oikea nimitys on ruskoHIILI.
- tottakai voi käyttää
paristonvaihtaja kirjoitti:
Puhuin vahingossa myös "ruskoKIVIparistosta, vaikka oikea nimitys on ruskoHIILI.
kyllä voi käyttää ruskokiviparistoa esim. palovaroittemessa, taskulampussa tai kaukosäätimissä ihan hyvin. nimittäin pariston paketissa ei ole erikseen kielletty ettei sitä saisi käyttää johonkin asiaan.
- Tarkka
Ostin 6 kappaletta Vartan 9 v litium paristoja palohälyttimiin, koska niiden sanotaan kestävän 10 vuotta tuossa tarkoituksessa.
Noista kuudesta 3 oli ostettaessa jo alijännitteisiä, yksi vain 7.54 v.
Ainakin tuon merkkisiä 9 v paristot kannattaa mittauttaa jo myyjällä, sillä hinta oli 13.90 per. kpl. ja kyseessä on sentään tuote, jonka toimimattomuus voi maksaa ihmishenkiä.- Alkalia käytän
Itse olen käyttänyt palovaroittimissa (3kpl) ihan tavallisia marketin super- tai ultra-alkaliparistoja - mitä nyt ovatkin. Hinta alle 3€/kpl. Ei ole tarvinnut useampaa kertaa vuodessa piippaukseen herätä, joten en ole kokenut vaivaksi. Väittäisin, että yli vuoden menee reippaasti.
Hintahan ei hirveäksi nouse, käytti mitä paristoa vaan, niin pientä kulutus kuitenkin on. - hinta/laatusuhde!
Alkalia käytän kirjoitti:
Itse olen käyttänyt palovaroittimissa (3kpl) ihan tavallisia marketin super- tai ultra-alkaliparistoja - mitä nyt ovatkin. Hinta alle 3€/kpl. Ei ole tarvinnut useampaa kertaa vuodessa piippaukseen herätä, joten en ole kokenut vaivaksi. Väittäisin, että yli vuoden menee reippaasti.
Hintahan ei hirveäksi nouse, käytti mitä paristoa vaan, niin pientä kulutus kuitenkin on.2 vaihtoehtoa:
1) Jos haluat 10 vuoden kestoiän / paristo, ainoa vaihtoehto on lithiumparisto. Samoin, joku muu kirjoittaja jo mainitsikin: lithiumpariston hyviin puoliin kuuluu muita parempi pakkasenkestävyys. Huonona puolena kallis ostohinta.
2) Jos et halua maksaa lithiumpariston hintaa (jos laitat asunnon mukana tulleeseen varoittimeen, laita aluksi halvin mahdolinen paristo: Itselleni osui kohdalle asunnon mukana edellisen asukkaan jäljiltä palovaroitin, joka söi uuden pariston tyhjäksi muutamassa päivässä - kulutus siis valmiustilassa 100 -kertainen ehjään varoittimeen verrattuna !), niin:
Paras hinta/laatusuhde alkaliparistolle löytyy Ikea -paristoista. Myydään vain Ikeassa.
Saatavilla olevat tyypit: AA, AAA ja 9V neppariparisto.
AA ja AAA 2,50 - 2,99 / 10 kpl pakkaus.
9V kalliimpi, myydään 1 kpl pakkauksessa.
Laatu hyvin lähellä ns. laatumerkkejä (kuten Duracell).
Jos laatu on 90% duracellin laadusta ja hinta 25-30% Duracellin hinnasta, niin noilla kriteereillä oma valintani alkaliparistoissa on Ikea.
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/categories/departments/living_room/10767/
Mitääh? Onko 9V paristo poistunut Ikean valikoimista?
Nettisivulla ei sellaista enää esitellä !
Jos joku tietää, kertokoon: Vieläkö Ikea myy myös 9V neppariparistoja omalla tuotemerkillään?
- ne kestää ja kestää
Meillä on kahdessa hälyttimessä "mitä sattuu käteen" 9v paristoja, ne kestää 2-4 vuotta, ja sitten alkaa piippailla. Yleensä otetaan halvimmat mitä löytyy, päivämäärät kuiteski katotaan.
- P.Atteri
En usko, että kenenkään talous kaatuu patterien ostoon. Tämä on hyvä vinkki, että osta mikä tahansa alkaliparisto ja vaihda joka joulusiivouksen aikana uuteen. Näin muistaa sen vaihtovälin hyvin.
- ....
"En usko, että kenenkään talous kaatuu patterien ostoon."
Patterit saattavat olla aika kalliita, paristot sen sijaan halpoja.
- onko?
Onko litiumparistoja olemassa AA- ja AAA-kokoisina?
- Litiumia on jäljellä
Litiumparistoja on myynnissä AA ja AAA-kokoa. Mutta ei joka kaupassa. Hintakin on niin kova, että palovaroittimeen suosittelen vaihtamaan mieluummin halvan pariston kerran vuodessa. Vaihda paristo esim. synttäripäivänä, niin muistat!
- sköggis
Tai sitten käyttää vaihtopäivänä www.112-paiva.fi/fi/paasivu/etusivu.html.
- jooh....
Palovaroittimessa ei käytetä AA- tai AAA-koon paristoja. Eiköhän tämän koko keskustelun tarkoitus ollut, että mistä saa sellaisen pariston jota ei tarvitse (muista/jaksaa) vaihtaa niin usein. Vastauksena tähän taattuun Suomi24-tyyliin "vaihda vaikka syntymäpäivänä, niin muistat!".
- Aurajuusto
jooh.... kirjoitti:
Palovaroittimessa ei käytetä AA- tai AAA-koon paristoja. Eiköhän tämän koko keskustelun tarkoitus ollut, että mistä saa sellaisen pariston jota ei tarvitse (muista/jaksaa) vaihtaa niin usein. Vastauksena tähän taattuun Suomi24-tyyliin "vaihda vaikka syntymäpäivänä, niin muistat!".
Kyllä Palovaroittimissa käytetään myös AA- paristoja. Ostin tuollaisen varoittimen jo 80- luvulla. 3 AA- paristoa jotka kestävät pitkään ja siinä on voimakas hälytysääni, korvia raastava rääkäisy eikä mikään piip piip.
- Paskajuusto
Aurajuusto kirjoitti:
Kyllä Palovaroittimissa käytetään myös AA- paristoja. Ostin tuollaisen varoittimen jo 80- luvulla. 3 AA- paristoa jotka kestävät pitkään ja siinä on voimakas hälytysääni, korvia raastava rääkäisy eikä mikään piip piip.
EI tässä puhuttu mistään 80-luvun palovaroittimesta joka olisi pitänyt vaihtaa jo n. 30 vuotta sitten uuteen ja senkin jälkeen vielä muutaman kerran. Näytä toki linkki vuonna 2016 myytävään palovaroittimeen, johon käy AA-paristot.
- parastaAAta
Paskajuusto kirjoitti:
EI tässä puhuttu mistään 80-luvun palovaroittimesta joka olisi pitänyt vaihtaa jo n. 30 vuotta sitten uuteen ja senkin jälkeen vielä muutaman kerran. Näytä toki linkki vuonna 2016 myytävään palovaroittimeen, johon käy AA-paristot.
No ainakin näissä verkkosähköön liitettävissä malleissa on varmistusparistoina käytössä myös AA-pareja.
- Palovaroitin
Paskajuusto kirjoitti:
- sitroen.
Eipä ole tullut katsottua, mikä paristo on varoittimessa. Ostin asunnon 2007 lopulla uutena ja siinä oli varoitin paristoineen. Vielä toimii. Uuden ostan vasta sitten kun loppuu (yleensä yöllä), en paristokauppiaitten suosittelemin välein.
- Huristi
palovaroittimissa on näköjään isojakin eroja. Duunissa paristotloppuu luokkaa 9-11kk. Samanlaisella paristolla kotona 2-3v. Joten kun on mittareita, lamppuja ja muita paristoa syöviälaitteita pidän AA, AAA, 9V ja joitain CR-paristoja aina kotona. Siitä on hyvä nakata uusi sisään kun tarttee.
- ....
Palovaroitin itsessään pitää uusia 7-10 vuoden välein joten ei mitään hyötyä jos paristo kestää pidempään.
- hig
patterit päivitetään,mutta viestejä ei.1 vuosi säilyy.muista päivitys on vanha vaikka ois voimassa.
- nuhaRanne
Mä teen yleensä niin että kun muutan uuteen asuntoon, tarkastan varoittimen ja jos 5 vuotta käyttöä jäljellä en hanki uutta. Laitan 6 AA paristoa kiinteästi, sitten kun muutan pois pitääkin vanha varoitin jo vaihtaa uuteen. Uuteen varoittimeen sitten 9V paristo. 6 vuotta käytössä ollut AA paristo- varoitin kombo oli yhä täydessä valmiudessa, mitä simuloin roskia polttaessa. yli tunnin se jaksoi huutaa, sitten nakkasin sen serriin. Noille AA paristoille saa myös pidikkeitä, joissa nepparit.
- turhaavaivaa
Minä taas teen niin että vaihdan asunnon uuteen siinä vaiheessa kun palovarottimen paristo pitäisi uusia. Autokin vaihdan uuteen kun tuhkakuppi tulee täyteen, vaikka en edes tupakoi.
- eiuuttavaroitinta
jos kyseessä on vuokra asunto niin minä en ainakaan ostelisi niihin mitään uusia palovaroittimia kyllä se on asunnon omistajan asia hoitaa palovaroittimen uusinta. vaihdan pariston jos alkaa piippailemaan ja silloin otan halvimman mitä löytyy.
- ei-usein
turhaavaivaa kirjoitti:
Minä taas teen niin että vaihdan asunnon uuteen siinä vaiheessa kun palovarottimen paristo pitäisi uusia. Autokin vaihdan uuteen kun tuhkakuppi tulee täyteen, vaikka en edes tupakoi.
"Autokin vaihdan uuteen kun tuhkakuppi tulee täyteen, vaikka en edes tupakoi."
Auton vaihto ei sitten onneksi ole kovin usein edessä, jos tuhkakupin täyttymistä pölyllä pitää odotella ennen kuin auton voi vaihtaa. - metsään-meni
eiuuttavaroitinta kirjoitti:
jos kyseessä on vuokra asunto niin minä en ainakaan ostelisi niihin mitään uusia palovaroittimia kyllä se on asunnon omistajan asia hoitaa palovaroittimen uusinta. vaihdan pariston jos alkaa piippailemaan ja silloin otan halvimman mitä löytyy.
Oikeastaan nyt meni kyllä metsään. Paristoilla toimiva palovaroitin on ASUKKAAN vastuulla, eli että asunnossa sellainen on, ja että se on toimiva. Toki sen saat ottaa mukaasi kun muutat pois, jos itse olet sen sinne hommannut, kuten kuulukin. Vuokrantaja ei siitä vastaa. Kiinteästi asennettu verkkovirtatoiminen kuuluu kiinteistön omistajan vastuulle.
- Anonyymi
eiuuttavaroitinta kirjoitti:
” jos kyseessä on vuokra asunto niin minä en ainakaan ostelisi niihin mitään uusia palovaroittimia kyllä se on asunnon omistajan asia hoitaa palovaroittimen uusinta.”
Etkö arvosta omaa omaisuuttasi ja henkeäsi tosiaan tuon enempää? Huh!
Sitäpaitsi, toimimalla kuten kerroit, vaarannat kerros- ja rivitalossa myös muiden omaisuuden ja hengen. Mieti vielä.
Se on muuten asukkaan vastuulla se varoitin ja paristonvaihdot. Varoittimen vaihto kuuluu asunnon omistajalle tai huoltoyhtiölle silloin, jos varoitin on sähköverkossa kiinni.
Paloturvallisuus on tosi tärkeä juttu. Siitä kannattaa jokaisen huolehtia. Itselläni on erilaisia alkusammuttimiakin kotona. Koska jos minä en itse saa palonalkua sammutetuksi, kaikki palaa.
Nopeakaan palokunta ei ehdi paikalle niin nopeasti, että kodin irtaimisto pelastuisi.
Aikaa alkusammutukselle on korkeintaan muutama minuutti.
- Lithium_ei_toimi
TUKES:
Osassa palovaroittimista tulee mukana ns. kymmenen vuoden paristoja. Paristot ovat litiumparistoja. Maahantuojat lupaavat toiminta-ajaksi näille paristoille normaalikäytössä 8 - 10 vuotta. Ongelma on normaalikäytössä ja tarkistuksessa, koska jos käyttäjä ei toimi maahantuojan ohjeiden mukaisesti testaten palovaroitinta kuukausittain voi paristojen toimintaikä laskea jopa alle vuoteen. Tällaiset paristot tarvitsevat toimiakseen kuormitusta, mikä tarkoittaa kuukausittaista testausta. Kuormituksen puuttuessa paristot eivät toimi halutulla tavalla vaan voivat menettävät jännitteensä merkittävästi nopeammassa ajassa, kuin on suunniteltu. Pahimmillaan jännitteen putoaminen voi tapahtua muutamien päivien tai viikojen aikana ja tällöin lomareissulta palatessa palovaroittimen toiminnan estyminen voi jäädä
huomaamatta.- paristonvaihtaja
En usko ennen kunnollista toteennäyttämistä, että litiumparistot menettäisivät toimintakykynsä ilman rasitusta. Kyseinen paristotyyppihän on nimenomaan tunnettu mm. sitä, että sen säilyvyysaika on huomattavan pitkä, kaikkia muita pidempi.
Nyt kunnon dataa pöytään siitä, että käyttämätön tai vähäisessä kuormituksessa oleva litiumparisto kulahtaa ennen aikojaan! - huono_on_paras
Palovarottimen pariston tärkein ominaisuus on se, että jännite ei tipu liian jyrkästi pariston loppuessa. Palovarottinen on pystyttävä piippailemaan riittävän pitkään hälytystä pariston vaihtotarpeesta. Joitain paristoja jopa mainostetaan sillä, että säilyttävät jännitteensä aivan loppuun asti.
- Rutiini_haltuun
Meillä käytetty halvinta mahdollista perusparistoa. Silloin se tulee vaihdettua kaksi kertaa vuodessa ja myöskin toiminta testattua pölyn yms kuran siivouksen yhteydessä. Ajatus kymmenen vuoden heitteillejätöstä pariston takia ei iske kipinää... Kevät/joulusiivouksen yhteydessä muutaman pariston vaihdot ei tunnu missään.
- Aurajuusto
On noissa litiumparistoissa eroja. Esim Kaikki KTS- merkkiset emolevyissä yli 5v olleet ovat täysin tyhjiä kun taas Panasonic merkkiset ovat vielä yli 2.8V. Ihan huvikseen noita joskus mittailin. Olisiko tuossa käytössä sitten kyseessä liian pieni kuormitus KTS- merkkisille paristoille. Ja kyllä noissa varoittimissa usein on se punainen led joka kuormittaa paristoa minuutin välein.
- Ei-vaikeaa
Minulla on herätyskello soimassa joka aamu klo 6, jolloin vaihdan palovaroittimen pariston. Näin vaihtamisen muistaa helposti, ja voi olla varma, että paristo on kunnossa. Ei kannata tehdä asioista liian vaikeita. Enemmän aikaa menee tupakanpolttoon ja tv:n katsomiseen päivässä, kuin palovaroittimen pariston vaihtoon. Turvallisuus ennen kaikkea.
- LitiumparistoOnKevyt
Verkkokauppa myy halpaa litiumparistoa 9V 50 c. Lisäksi postikulut http://kauppa.oh7ab.fi/product_info.php/products_id/58/osCsid/ab72g5qrk689138c8mkvpglns0
- kummiaväitteitä
En tiedä miksi pitää nostella ikivanhoja ketjuja mutta laitetaan tähän nyt jotakin asiaan liittyvää mukaan.
Tukesin väite litiumparistojen ominaisuuksista on 17 vuotta vanha eikä sille ole löytynyt muuta näyttöä. Aika erikoinen väite että tuollainen paristo olisi palovaroittimessa tuhoutunut kuormituksen vähäisyyden vuoksi. Eihän paristoa silloin olisi voinut edes varastoida myyntiä varten kun se olisi itsekseen hajonnut kuormituksen puuttumisen vuoksi jo myyntipaketissaan. Eipä noita kukaan kaupan varastossa käynyt kuukausittain kuormittamassa. - zzz111fff
Tuo 9 voltin neppariparisto on vittumaisin keksintö mitä ihmiskunta on jääkauden jälkeen kehittänyt.
Enpä ole ajautunut käyttämään aikaani moisen miettimiseen. Ostan Tokmannin jokaviikkoisesta tarjouksesta kolme pakettia (á kaksi patistoa) kun joskus vuodenvaihteen asioinnissa muistan. Kuudesta paristosta jää vielä yksi kellon varmistusparistoksi pitämään se ajassa jos eli kun Carunan sähkökatkos iskee. Käytetyistä paristoista on vielä iloa lasten Lego-leikeissä. Vaihtopäivänä olen piränyt helmikuun yhdettätoista (112).
- Anonyymi
Rainbow paristo aaa langattomassa hiiressä. Kovin vähän aikaa kestää.
Duracellilla kaksi paristoa hiiressä 6 kk. Rainbow tuskin edes 3 kk.
Jatkuvasti menee palkkeja hiirestä. Paristot vaihtoon!- Anonyymi
Itse valitsin langattomaksi hiireksi useampaan koneeseeni laadukkaan hiiren, Microsoft Wireless Mobile Mouse 3500. Hinta on jotain 20€ ja 30€ välillä, ja on ainakin Verkkokauppa.com:ssa vaihdellut monta kertaa. Halusin sen myös siksi, että siinä on AA-koon patteri. Se kestää kauemmin kuin AAA. Vai onkohan AAA:ta laitettu 2 kpl hiireen, ei kai?
Vanhanaikaisessa isossa pc:ssä, jossa on tornikotelo, auttaa langaton hiiri kummasti jo johtosotkussa.
Patteriksi valitsen aina jonkun vähän laadukkaammaan, tai hinnasta päätellen sellaiseksi olettamani.
- Anonyymi
Hei, älkää laittako ionisoivaan palovaroittimeen lithium-paristoa!!!
Toimii jonkun aikaa ja tulee armotta häikkää, tämä kaikki kokemuksesta. Verkossa olevassa laitteessa varoitellaan nimenomaan takana olevalla mustalla tekstillä, että saattaa aiheuttaa häriötä. Käyttäkää vain ja ainoastaan alkaliparistoa, joka lukee takana tekstissä!
En uskonut, joten kotimaiseen tapaan perinteisesti tyyliin kantapään kautta käyttöön alkaliparisto. ;)- Anonyymi
Ionisoivia palovarottimia ei ole myyty enää vuosikausiin, nykyisin ne kaikki ovat optisia.
- Anonyymi
https://verkkokauppa.spek.fi/product/18/palovaroitin-housegard-10-vuoden-paristolla
Tuon kun ostaa, niin kymmeneen vuoteen ei tarvitse muistella pitääkö sitä paristoa taas vaihdella.- Anonyymi
Ehkä toimii, ehkä ei.
Menin kerran tähän 10 vuoden kusetukseen. Palovarottimessa virtalähteenä 2 tai 3 kpl nappiparistoja. Taisivat kestää reilun vuoden... ja kuitti tottakai hukassa! Jos olisin lähtenyt hankkimaan tilalle uusia vastaavia nappiparistoja, niin hintaa olisi varmaan tullut toista kymppiä, koska ne napit eivät ihan pienimmästä päästä olleet (selvästi kookkaampia kuin yleisimmin vastaan tullut CR2032).
Ihan perus pirkka tms. 9 V neppariparisto kestää palovaroittimessa 2-3 vuotta.
9 V litiumparisto voisi olla pitkäikäinen - niin pitkäikäinen, ettei sitä tarvitse ikinä vaihtaa. Eihän nämä palovaroittimetkaan ikuisia ole, joten turha enää vaihdella paristoa rippikouluikäisiin vekottimiin. Mutku näitä on syytä myös testata ajoittain, joten kiipeilyltä ei välty kuitenkaan.
Muutama riemuidiootti, kuten joku palotarkastajana esiintynyt pelle paljati tyhmyytensä löpisemällä litium-ion akuista. Akku ja paristo nyt vaan on ihan eri juttu ja akku on ihan järjetön idea vekottimessa, jonka virrankulutus on mallia olematon. Vaikka litium-ion akku ei kärsi itsepurkautumisesta, niin se olisi tolkuttoman kallis investointi korvaamaan 3-5 neppariparistoa (alkaliparistoa),mitä palovaroittimen eliniän aikana kuluu.
Ja jos joku vielä ruskokiviparistoista puhuu..... 50 -luku soitti ja haluaa huonot ideansa takaisin.
- Anonyymi
Nyt tulee 30 vuotta samassa asunnossa täyteen eikä ole vielä tarvinnut uusia pattereita ostaa hälyttinmeen joka on niin korkeallakin etten ylety sinne ollenkaan.. Mutta lohduttaa se että se rupee vikisemään kun on patterin vaihto aika. Sitten pitää pyytää huoltomies hoitamaan homma.
- Anonyymi
Turhaan sitä enää odottelee, patterin vaihdon hetki on mennyt ohi jo aikapäiviä sitten.
- Anonyymi
Huomaa että aloitus on todella vanha. Nykyisin ostetaan 10 vuoden palovaroittimia joissa on sisäänrakennettu litiumparisto. Koko varoitin uusitaan 10 vuoden välein niin kuin määräyksetkin edellyttävät.
- Anonyymi
Ja nyt myydään 10 vuoden malleja, jotka todellisuudessa kyykkää jo 1 vuodessa.... kaipa tämäkin kannattaa, kun kaikilta ei sitä ostokuittia sitten löydy.
- Anonyymi
Lidlissä myytävät Aerocell ja Tronic paristot ovat hinta/laatu suhteeltaa ylivoimaisia. Tämä on todennut mm. Tekniikan Maailma.
https://tekniikanmaailma.fi/lidlin-halpaparisto-voitti-tmn-aaa-paristojen-vertailun-ylivoimaisesti-halvin-tuote-oli-muita-huonompi-vain-yhdessa-asiassa/
. - Anonyymi
Moi. Kuinka kauan palovaroittimessa säilyy 9 voltin paristo.
- Anonyymi
minulla on tuollainen sprinkeri-tyyppinen perushälytin ki pakollinen kikissa 2015-mallisissa suinnoissa,lisäkson helln ylpuolella erilline lämpöhälytinen...
Eiköhän nuo ptterihälyttimet jo aikans rlänritä, ikänsä loppun..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v3910586- 362378
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362296- 951711
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511270Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?811214Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51155Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?264973- 52956
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36737