graffaohjelmointi ilman matskaa

c++ guru

mua kiinnostais ohjelmoida graffaa ja esim joku peli c :lla (opengl tai directx:llä) mut ainut vaan että kaikki opukset mitä on kirjastossa ja netissä on täynnä MATIIKKAA jota vihaan! tietäiskö joku sellasia hyviä kirjoja tai nettisaitteja jotka keskittyis itse grafiikkaan ja koodiin kirotun matiikan sijasta? mielellään suomen kielisiä kun toi enkku on vielä vähä hakusessa..

19

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -doh-

      Joten... tough luck.

      • c++ guru

        liittyköön mut asia siis oli että näytetään KOODILLA miten se homma tehdään eikä jollain elämäänsä kyllästyneiden professoreiden partaansa vääntämillä koukeroilla ja kiemuroilla jota matiikaksi kutsutaan! koodia nyt tajuaa aina.


      • qweqwrafadfa
        c++ guru kirjoitti:

        liittyköön mut asia siis oli että näytetään KOODILLA miten se homma tehdään eikä jollain elämäänsä kyllästyneiden professoreiden partaansa vääntämillä koukeroilla ja kiemuroilla jota matiikaksi kutsutaan! koodia nyt tajuaa aina.

        Ymmärrän kyllä, että alussa se matematiikka saattaa tuntua luotaantyöntävältä, mutta tietokonegrafiikka on aika hyvä tapa huomata sen hienous. Kun ensin jonkin verran koodailet grafiikkaa ihan esimerkkien perusteella, niin jossain vaiheessa huomaat, että se matematiikka onkin oikeastaan aika kätevä kieli suunnitella ja merkitä niiden kaikkien grafiikkajuttujen koukeroita. Itseäni ainakin matematiikka alkoi kiinnostamaan juuri siitä syystä että halusin ymmärtää miksi ne grafiikkajutut menevät juuri niin kuin niissä 3d-grafiikan esimerkeissä näytetään. T. TkT matematiikasta.


      • Nabla
        qweqwrafadfa kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä, että alussa se matematiikka saattaa tuntua luotaantyöntävältä, mutta tietokonegrafiikka on aika hyvä tapa huomata sen hienous. Kun ensin jonkin verran koodailet grafiikkaa ihan esimerkkien perusteella, niin jossain vaiheessa huomaat, että se matematiikka onkin oikeastaan aika kätevä kieli suunnitella ja merkitä niiden kaikkien grafiikkajuttujen koukeroita. Itseäni ainakin matematiikka alkoi kiinnostamaan juuri siitä syystä että halusin ymmärtää miksi ne grafiikkajutut menevät juuri niin kuin niissä 3d-grafiikan esimerkeissä näytetään. T. TkT matematiikasta.

        Ihminen osaa jo syntyessään derivoida


      • 3D on a vinyl
        Nabla kirjoitti:

        Ihminen osaa jo syntyessään derivoida

        Olen tehnyt 3D-ohjelmointia 5 vuotta eikä kertaakaan ole tarvinnut derivoida, mitähän olen missannut?? :D:D


      • Nabla
        3D on a vinyl kirjoitti:

        Olen tehnyt 3D-ohjelmointia 5 vuotta eikä kertaakaan ole tarvinnut derivoida, mitähän olen missannut?? :D:D

        Tiedätkö edes, mitä derivointi käytännössä on? Ei se mitään, vaikka et teoriassakaan tietäisi, osaat silti käytännössä derivoida!


      • Nabla
        Nabla kirjoitti:

        Tiedätkö edes, mitä derivointi käytännössä on? Ei se mitään, vaikka et teoriassakaan tietäisi, osaat silti käytännössä derivoida!

        Pikku vinkkinä voitaisiin todeta, että käytännössäkin derivointi on integroinnin (huom ei integroitu piiri, vaan matemaattinen integraatio) vastakohta. Integrointihan on matematiikassa tosiasioitten toteamista. Tosiasialla tarkoitataan tuossa kaikkea sellaista, jota voi esmes käsin kosketella tai nenin haistella ja kaikkea sellaista, joka käytännössä tapahtui jo.


      • Nabla
        Nabla kirjoitti:

        Pikku vinkkinä voitaisiin todeta, että käytännössäkin derivointi on integroinnin (huom ei integroitu piiri, vaan matemaattinen integraatio) vastakohta. Integrointihan on matematiikassa tosiasioitten toteamista. Tosiasialla tarkoitataan tuossa kaikkea sellaista, jota voi esmes käsin kosketella tai nenin haistella ja kaikkea sellaista, joka käytännössä tapahtui jo.

        Kolmiuloitteiseen tilaan ohjelmoidun (kone)olion ohjaus perustuu erittäinkin pitkälti nimenomaan matemaattiseen integraatioon, vaikka samaisessa tilassa liikkuvan ihmisen tahi banaanikärpäsen aivo ohjaa derivaatiolla. Tämä selittää sen, miksi siihen 3D-tilaan ohjelmoitu (miljardiluokan kone)olio kävelee hyvin suurella todennäköisyydellä päin karkaisemattomasta savulasista valmistettua väliseinääkin päin, vaikka jopa vaivainen (kerran kärpäslätkällä huitaistu) banaanikärpänenkin osaa sen väistää.


      • Nabla
        Nabla kirjoitti:

        Tiedätkö edes, mitä derivointi käytännössä on? Ei se mitään, vaikka et teoriassakaan tietäisi, osaat silti käytännössä derivoida!

        Derivointi on tasosta ylöspäin ulottuvuusriippumatonta. Tästä klassisena kouluesimerkkinä voidaan mainita kaksiulotteisen lottorivin ohjelmoiminen. Etkö usko? Kokeile! Ei tarvitse edes suoranaisesti tietokoneeseen ohjelmoida: voit tehdä metakoodin lähimmälle kupongille ja odottaa, mitä tapahtuu.


      • Nabla
        Nabla kirjoitti:

        Derivointi on tasosta ylöspäin ulottuvuusriippumatonta. Tästä klassisena kouluesimerkkinä voidaan mainita kaksiulotteisen lottorivin ohjelmoiminen. Etkö usko? Kokeile! Ei tarvitse edes suoranaisesti tietokoneeseen ohjelmoida: voit tehdä metakoodin lähimmälle kupongille ja odottaa, mitä tapahtuu.

        Suoritan integroinnin, jonka tuloksena totean varmasti kaikkien muittenkin lottorivejään ohjelmoineitten mielestä yllättävänkin paikkansa pitävästi näin, että läheskään jokainen niistä lottoriveistä ei pitänyt täysin paikkaansa, vaikka niitten ohjelmoinnissa käytetty malli oli ohjelmoijansa mielestä nerokkain mahdollinen. Tämä osoittaa, että edes 2d-ympäristön mallintaminen sen ohjelmointia silmälläpitäen ei välttämättä onnistu, vaikka osaisikin vaistomaisesti jopa 3d-tilassa derivoida.


      • Nabla
        Nabla kirjoitti:

        Tiedätkö edes, mitä derivointi käytännössä on? Ei se mitään, vaikka et teoriassakaan tietäisi, osaat silti käytännössä derivoida!

        Hyvä on. Väännetään sitten derivointi oikein tuksevasta rautalangasta: derivointi on ennustamista eli missä tahansa tilaulottuvuudessa tulevaisuuteen katsomista. Tästä johtuu, että miljardiluokan ohjelmallinen olio törmää erittäin suurella todennäköisyydellä minkä tahansa tilan karkaisemattomasta lasista tehtyyn maisemaikkunaankin, vaikka ilmaiseksi banaanin mukana siihen tilaan livahtanun banaanikärpänen osaa pariin kertaan kärpäslätkittynäkin sen ikkunan väistää.


      • Nabla
        Nabla kirjoitti:

        Hyvä on. Väännetään sitten derivointi oikein tuksevasta rautalangasta: derivointi on ennustamista eli missä tahansa tilaulottuvuudessa tulevaisuuteen katsomista. Tästä johtuu, että miljardiluokan ohjelmallinen olio törmää erittäin suurella todennäköisyydellä minkä tahansa tilan karkaisemattomasta lasista tehtyyn maisemaikkunaankin, vaikka ilmaiseksi banaanin mukana siihen tilaan livahtanun banaanikärpänen osaa pariin kertaan kärpäslätkittynäkin sen ikkunan väistää.

        Kolmikaan ulotteisessa tilassa ei kukaan ohjelmointitaidotonkaan tule kovin hyvin toimeen, mikäli hänen derivointitaitonsa ovat siinä tilassa riehuvan kulkutaudin tahi jonkun muun syyn vuoksi tila- tahi sitä pysyvempipäisesti alentuneet. Tuosta johtuu, että toiset meistä 3d-tilassa liikkuessaan törmäilevät välillä seiniin ja lattioihinkin sekä pudottelevat arvokkaita juhla- ja arkikattauksia lattioille ja kaatelevat tulikuumia ja jääkylmiä juomia omiin ja vieraisiin rinnuksiin.

        Normaalistihan silmämuna näkee, missä kohdassa lähin pottuvarvas on menossa suhteessa kynnykseen ja tuon näköhavainnon perusteella aivo koko ajan eli silmitöntä tahtia laskee pottuvarpaasta tangentteja eli derivoi, koska ne tangentit osoittavat tulevaisuuteen eli suunnilleen ja joka hetki yhä tarkemmin siihen kynnykseen, johon se pottuvarvas kohta iskeytyy. Eli silmä integroi 3d-tilaa katsoen tasan todellisuuteen eli nykyhetkeen ja aivo näkee tulevaisuuteen siis derivoi extrapoloiden pottuvarvasta tilanteesta riippuen joko kohti tahi hiuksen hienosti ohi kynnystä.

        Mikäli siinä 3d-tilassa on useita kynnyksiä, joutuu silmä integroimaan ne kaikki ja aivo joutuu derivoimaan ne kaikki. Tällöin puhutaan 3d-tilan differentiaaliyhtälöstä, joka tarkoittaa sitä, että derivaatassa on useita muuttujia (pottuvarvas ja kynnys1, kynnys2,…kynnysN) eli ihminen ei osaa syntyessään ainoastaan derivoida vaan osaa hän myös sujuvasti ratkoa silmittömänkin monen muuttujan differentiaaliyhtälöryhmiä!


      • nubla
        Nabla kirjoitti:

        Kolmikaan ulotteisessa tilassa ei kukaan ohjelmointitaidotonkaan tule kovin hyvin toimeen, mikäli hänen derivointitaitonsa ovat siinä tilassa riehuvan kulkutaudin tahi jonkun muun syyn vuoksi tila- tahi sitä pysyvempipäisesti alentuneet. Tuosta johtuu, että toiset meistä 3d-tilassa liikkuessaan törmäilevät välillä seiniin ja lattioihinkin sekä pudottelevat arvokkaita juhla- ja arkikattauksia lattioille ja kaatelevat tulikuumia ja jääkylmiä juomia omiin ja vieraisiin rinnuksiin.

        Normaalistihan silmämuna näkee, missä kohdassa lähin pottuvarvas on menossa suhteessa kynnykseen ja tuon näköhavainnon perusteella aivo koko ajan eli silmitöntä tahtia laskee pottuvarpaasta tangentteja eli derivoi, koska ne tangentit osoittavat tulevaisuuteen eli suunnilleen ja joka hetki yhä tarkemmin siihen kynnykseen, johon se pottuvarvas kohta iskeytyy. Eli silmä integroi 3d-tilaa katsoen tasan todellisuuteen eli nykyhetkeen ja aivo näkee tulevaisuuteen siis derivoi extrapoloiden pottuvarvasta tilanteesta riippuen joko kohti tahi hiuksen hienosti ohi kynnystä.

        Mikäli siinä 3d-tilassa on useita kynnyksiä, joutuu silmä integroimaan ne kaikki ja aivo joutuu derivoimaan ne kaikki. Tällöin puhutaan 3d-tilan differentiaaliyhtälöstä, joka tarkoittaa sitä, että derivaatassa on useita muuttujia (pottuvarvas ja kynnys1, kynnys2,…kynnysN) eli ihminen ei osaa syntyessään ainoastaan derivoida vaan osaa hän myös sujuvasti ratkoa silmittömänkin monen muuttujan differentiaaliyhtälöryhmiä!

        Nabla :

        Onko sulla jokun hätänä ?


      • Nabla
        nubla kirjoitti:

        Nabla :

        Onko sulla jokun hätänä ?

        Ajattelin, että olisi syytä tuntea sellaisen tilan, jota aikoo ohjelmoida eli simuloida, toimintaperiaatteet ja parametrit. Ainakin parametrit eli muuttujat (ja vakiot) pitää tietää, jos aikoo niitä ohjelmoinnissa käyttää. Tässä mielessä pohdinta oli aiheellinen ja siten äärimmäisenkin aiheellinen.


      • Nabla
        Nabla kirjoitti:

        Ajattelin, että olisi syytä tuntea sellaisen tilan, jota aikoo ohjelmoida eli simuloida, toimintaperiaatteet ja parametrit. Ainakin parametrit eli muuttujat (ja vakiot) pitää tietää, jos aikoo niitä ohjelmoinnissa käyttää. Tässä mielessä pohdinta oli aiheellinen ja siten äärimmäisenkin aiheellinen.

        Muistan, kuinka taannoin tällä palstalla ohjelmoin c: llä 3d-tilaan matemaattisten yhtälöitten ja epälineaaristen yhtälöryhmien käytännöllisiä ratkaisuja ja niitten joukkoja käyttäen openGL: n visualisointeihin tarjoamia mahdollisuuksia, jolloin ylläpito ymmärtämättömyyttään poisti demonstraationi. Tämä saattoi johtua siitä, että eräät niistä todellakin tarkemmin ajateltuna saattoivat sillä tavalla ajateltuna näyttä käytettyjen 3d-varmuusvälineitten projektioilta 2d-tasossa, mutta olivat ne kuitenkin kolmiulotteisten satulapintain projektioita eli eräitten matemaattisten standardiprobleemien eräitä ratkaisujoukkoja eräillä tarkasteluväleillä.


    • jaaaaaaaaah

      Tossa on 3d-hommeleiden perusteet opengl:llä, eikä muistaakseni ole juurikaan muuta matikkaa kuin vektorit ja matriisit, jotka on nyt vaan PAKKO osata:

      http://www.glprogramming.com/red/

      Sit vaan peliä väsää SDL:llä:
      http://www.libsdl.org/

      OpenGL ja SDL ovat molemmat selkeitä C-kielistä APIa , joten alussa voi keskittyä itse asiaan eikä tarvitse pähkäillä jotain C :n koukeroita.

    • dOjoo

      Itse latailin Micro$oftin ilmaisen visual c express editionin ja sitten lisäksi direct3d sdk:n, jonka kylkiäisenä tuli melkoinen nivaska esimerkkejä alkaen ihan siitä, että miten kolmion saa ruutuun. Kaikenlaisia lentokoneita, banaaneita ym ym oli esimerkeissä.

      Tästä sitten vääntelin vedenpinta algoritmin, taittuvien valonsäteiden sekä heijastusten simulointi ym ym. Kyllä siihen sisälty matematiikkaa niin että korvat sauhus, kun yritti kertailla asioita kuten fft, gradientti, normaali, matriisit jne...

      Juu, "derivointia" tarvitaan esimerkiksi siinä, jos haluaa kappaleelle komiat heijastusefektit varjostuksineen. Silloin on kiva tietää, mikä on pinnan "normaali" tai "tangentti" missäkin pisteessä... Muuten tulee rumaa jälkee joo.

      Jos pelintekoon haluaa, niin voisi kenties harkita jotain valmispläjäystä tyylin ogre3D.

      • dOjoo

        Laitoin sitten jotain haukuttavia 3d ohjelmointi harjotelma virityksiä juutuubiinkin. Reaaliaikasena pyörii, raato 9800 proo näyttökorttina ja athlon64 pohjanen kone. Nykyisillä vermeillä tulisi kenties "hieman" komiampaa jälkeä juu. Koodi on sellaista suttua, että ampua mut pitäis :p

        Onko tuossa nyt sitten järkeä vai ei, mutta kalastuksen parissa viihtyvänä toi veden fysiikka jotenkin kiehtoo mieltä.

        Tossahan tota mun harjoitelmaa: http://www.youtube.com/watch?v=GXUc-l_GpCs ( juu, varotuksena että musiikki _saattaa_ olla ei-niin-miellyttävää :p )

        Nyt olen jaksanut lisäillä viritykseen paikallisten objektien heijastusta sekä valon taipumista veden alle myös vs. paikalliset objektit, auringosta lisäehvektiä jne. Esineiden luomat varjot kun vielä jaksaisi jonain vuonna laittaa, ni vois näyttä jo hianommalta. Joka tapauksessa perusasioita alkaa kummasti pikkuhiljaa ymmärtää, kun väsäilee kaikenlaista enempi-vähempi järkevää.

        Ja juu, jos jaksan hankkia vähän nykyaikaisempaa hardista, niin toi homma tulee moninverroin komiammaksi. No, kyllä jopa fossiili 9800 prookin tarjoaa vääntöä, melkosesti juu.


      • dx9c
        dOjoo kirjoitti:

        Laitoin sitten jotain haukuttavia 3d ohjelmointi harjotelma virityksiä juutuubiinkin. Reaaliaikasena pyörii, raato 9800 proo näyttökorttina ja athlon64 pohjanen kone. Nykyisillä vermeillä tulisi kenties "hieman" komiampaa jälkeä juu. Koodi on sellaista suttua, että ampua mut pitäis :p

        Onko tuossa nyt sitten järkeä vai ei, mutta kalastuksen parissa viihtyvänä toi veden fysiikka jotenkin kiehtoo mieltä.

        Tossahan tota mun harjoitelmaa: http://www.youtube.com/watch?v=GXUc-l_GpCs ( juu, varotuksena että musiikki _saattaa_ olla ei-niin-miellyttävää :p )

        Nyt olen jaksanut lisäillä viritykseen paikallisten objektien heijastusta sekä valon taipumista veden alle myös vs. paikalliset objektit, auringosta lisäehvektiä jne. Esineiden luomat varjot kun vielä jaksaisi jonain vuonna laittaa, ni vois näyttä jo hianommalta. Joka tapauksessa perusasioita alkaa kummasti pikkuhiljaa ymmärtää, kun väsäilee kaikenlaista enempi-vähempi järkevää.

        Ja juu, jos jaksan hankkia vähän nykyaikaisempaa hardista, niin toi homma tulee moninverroin komiammaksi. No, kyllä jopa fossiili 9800 prookin tarjoaa vääntöä, melkosesti juu.

        D0joo toihan on ihan upee :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2730
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      209
      1753
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1465
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1221
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      943
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      826
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      740
    Aihe