Pitikö mennä taas pahimman kautta ennen kuin nopeudet älytään laskea kuormaautoilta 60kmh kun ei ne näytä hallitsevan kulkupelejään yhtään kovemmassa vauhdissa.Nastarenkaat pitäisi olla myös kuormaautossa ehdottoman pakolliset sekä 2 vuoden välein ajotaidon näyttö koe.
Nyt K-autojen nopeus max 60kmh
14
1341
Vastaukset
- ei-toyotisti
Ensiksi, jos rekoille tulisi olla talvirengaspakko, minä perustan heti välittömästi asfaltointiyrityksen. Töitä riittäisi ihan varmasti, sillä sen verran rajua olisi teiden kuluminen raskaan liikenteen aikaansaamana.
Tuosta nopeuden laskusta todennäköisesti seuraisi vain se että rekkojen määrä suomen teillä lisääntyisi. Kuljetettavan tavaran määrä ei vähentyisi lainkaan, mutta kuljetettavalta kalustolta menisi enemmän aikaa siirtoihin, ja tämä tuskin kävisi laatuun joten kuljetuskykyyn tullut aukko paikattaisiin lisäämällä rekkoja.
Tämä lisäys rekkojen määrään aikaansaisi vain lisää riskitekijöitä teillemme, ja tuo riski vain lisääntyisi jos kaikki rekat ajaisivat tuota vaatimaasi 60km/h nopeutta.
Mietippä mitä liikennesumia ja älyttömiä ohituksia siitä syntyisi, nyt edes jotenkuten sujuva liikenne menisi aivan ählämsähläm-tyyliseksi "kyllä se siitä"-tyylin ajeluksi, miltäs ne onnettomuustilastot sitten näyttäisivätkään?
Tuosta valitettavasta onnettomuudesta sen verran että tiedän paikan missä kolari tapahtui, koska itse asun siitä n. 20 km päässä, joten paikka on tuttu.
Ensinnäkin, 4-tie on liikennemääriin nähden kapea, eli ei ole tilaa väistää jos jotain sattuu. Toki bussikuski olisi voinut vetää auton tien vieressä olevalle pellolle joka oli kohdalla, mutta jälki olisi ollut todennäköisesti yhtä tuhoisaa, kun ottaa huomioon fysiikan lait(hidastuvuusvoimat,törmäysvoimat, jne).
Rekan kuormana olleet paperirullien sidontaan käytetyt liinat eivät kestäneet törmäysrasitusta, ja tuskin mikään rakenne tai sidontatapa kestäisikään tuollaista törmäystä.
Vuosia on puhuttu 4-tien parantamisesta välillä J:kylä-Ä:ki ja tästä eteenpäin aina viitasaarelle. Rahaa ei löydy, sanotaan. Konginkankaalta pohjoiseen päin tietä on levitetty ja tehty ohituskaistoja. Viitasaarelta eteenpäin teillä on leveämmät pientareet ja luiskat teiden reunalla.
Välilä J:kylä- Ä:ki teiden piennar on n. 30 cm jasen jälkeen on jyrkät luiskat, eli suunnittelu ja toteutus laahaa -60-70-luvun tiestön tasolla.
Kuitenkin teillä on jatkuva liikenne päällä jossa seassa on todella paljon rekkoja. Tähän rekkojen paljouteen vaikuttaa jyväskylän kaupungin koko kasvukeskuksena, sekä äänekosken ja jämsän ja jämsänjokilaakson massiivinen paperiteollisuus, nämä tekijät ylläpitävät keskisuomessa 4-tiellä rekkaliikennettä.
Tuosta onnettomuusrekan kuljettajasta vielä, kuskiahan oli juuri vaihdettu viitasaarella, ja lisäksi ammattikokemusta oli useampi kymmenen vuotta, joten eiköhän siellä hytissä ollut kokenut ammatilainen, jolle vain sattui paska säkä, yksinkertaisesti.
Tuollainen raskas yhdistelmä kun lähtee heittelehtimään, syystä tai toisesta niin taitaapa olla konstit vähissä. Aivan samoin kuin formuloissa, tosin siellä vie vauhti kun taasen rekoissa massa mutta jokatapauksessa fysiikan laki sanelee tapahtumat, ei ihminen. Tässä tapauksessa fysiikan lakien tuomio oli armottoman raaka ja julma.
Mielestäni on turhaa ruveta syylistämään rekan kuskia, sillä tuollaisen yhdistelmän oikaisu heittelystä onnistuneesti vaatii jo pienen ihmeen, jos et usko, pyydä isääsi kokeilemaan samaa vaikka järven jäällä auton peräkärryllä, pieni luisu niin vain isäsi ja autonne ovat kärryn viemää, liike pysähtyy sitten jonnekkin, niin helposti se kärry vie autoa eikä toisinpäin, ja sitten kun otat huomioon että kysessä pitäisi olla iso rekka-auto. Toivottavasti käsität mitä tarkoitan.
Lisäksi on huomioitava sekin että kuinka paljon oli ajanut linja-auton kuljettaja, eikös heilläkin ole lepoajat.
Jokatapauksessa syyllisen etsintä on jokseenkin turhaa ruumiillistamista, tapauhtunutta ei mikään peruuta. Onnettomuuteen ja sen vaikutuksiin voi olla monia syitä. Alamäessä rekan nopeus noussut ja siitä syntynyt heiluriliike, kuljettajien(myös linja-auton)herpaantuminen, keli, laitevika......
Murheellinen ja traaginen tapahtuma joka tapauksessa. Osanottoni turman kaikille osapuolille, ja voimia jaksaa eteenpäin.- hese
Tietojen mukaan kuski oli Helsingistä lähtenyt,toinen tuli Kemistä, he vaihtoivat vain
kontit,sekä perävaunut,ei siis kuski ollut "tuore"
vaan työpäivää oli takana jo tunteja.
Sitten tämä bussikuski, paljokohan hänellä oli jo
kertynyt tiimaa taakse, koska oli kierrellyt hakemassa "kuormaa" useasta paikasta, Kuusamoon
menossa,eli varsin pitkä päivä kokonaisuudessaan.
En ole tuomarina, mutta tähän valtakuntaan on
saatava sama laki kuin muissakin Eu:n maissa on,
eli kuljettajien ajo-ja lepoaikalaki, ja rikkomukset samaan katekoriaan kuin em. maissa on.
Tarkoittaa sitä; sanktiot paljon suuremmiksi,
työnantajaa enemmän "tukistamiseksi", liikennelupiin kajoamiseksi,kyllä alkaisi tehoamaan.Tällä hetkellä meidän kuskien kuritus
on etupainotteista, eli kuski saa sakot, liikennöitsijä ei mitään. - ei-toyotisti
hese kirjoitti:
Tietojen mukaan kuski oli Helsingistä lähtenyt,toinen tuli Kemistä, he vaihtoivat vain
kontit,sekä perävaunut,ei siis kuski ollut "tuore"
vaan työpäivää oli takana jo tunteja.
Sitten tämä bussikuski, paljokohan hänellä oli jo
kertynyt tiimaa taakse, koska oli kierrellyt hakemassa "kuormaa" useasta paikasta, Kuusamoon
menossa,eli varsin pitkä päivä kokonaisuudessaan.
En ole tuomarina, mutta tähän valtakuntaan on
saatava sama laki kuin muissakin Eu:n maissa on,
eli kuljettajien ajo-ja lepoaikalaki, ja rikkomukset samaan katekoriaan kuin em. maissa on.
Tarkoittaa sitä; sanktiot paljon suuremmiksi,
työnantajaa enemmän "tukistamiseksi", liikennelupiin kajoamiseksi,kyllä alkaisi tehoamaan.Tällä hetkellä meidän kuskien kuritus
on etupainotteista, eli kuski saa sakot, liikennöitsijä ei mitään.Eikös ne transpointin kuskit ottaneet kontit päälle omiin autoihinsa. Vissiin olen sitten ymmärtänyt väärin mutta eikös tuon rekan kuskin vaihto tapahtunut viitasaarella, ainakin uutisissa sanottiin. Eilen kun kuuntelin pointin tj:n kertomaa niin kumpikin kuski ajoi "omalla" tutulla autollaan. Lisäksi näytti nuo olevan vaihtokontteja, eli kontista tuet alas ja rekan vaihto, ts. huilaamaan lähtevä kuski jättää kontit tuoreelle kuskille ajoon, eli "freesi" levännyt kuski ottaa kontit päälle ja matkaan. Valitetavasti kuorman vienti vain päättyi lyhyeen ja lasku on kauhea maksettavaksi.
Se kuinka kauan on bussin kuski istunut auton ohjaamossa, levon kanssa tai ilman ei ole tietoa(kumma juttu muuten).
Tuo seikka mikä koskee kuskin kuritusta pitää kyllä paikkaansa, liikennöitsijä se pitäisi olla vastuussa, niinhän se sanoo jo vanha viisauskin ettei viestin tuojaa pidä ampua. - bussikuskia ?
ei-toyotisti kirjoitti:
Eikös ne transpointin kuskit ottaneet kontit päälle omiin autoihinsa. Vissiin olen sitten ymmärtänyt väärin mutta eikös tuon rekan kuskin vaihto tapahtunut viitasaarella, ainakin uutisissa sanottiin. Eilen kun kuuntelin pointin tj:n kertomaa niin kumpikin kuski ajoi "omalla" tutulla autollaan. Lisäksi näytti nuo olevan vaihtokontteja, eli kontista tuet alas ja rekan vaihto, ts. huilaamaan lähtevä kuski jättää kontit tuoreelle kuskille ajoon, eli "freesi" levännyt kuski ottaa kontit päälle ja matkaan. Valitetavasti kuorman vienti vain päättyi lyhyeen ja lasku on kauhea maksettavaksi.
Se kuinka kauan on bussin kuski istunut auton ohjaamossa, levon kanssa tai ilman ei ole tietoa(kumma juttu muuten).
Tuo seikka mikä koskee kuskin kuritusta pitää kyllä paikkaansa, liikennöitsijä se pitäisi olla vastuussa, niinhän se sanoo jo vanha viisauskin ettei viestin tuojaa pidä ampua.Kerrohan nyt sitten mitä virkeä bussikuski olisi voinut tehdä paremmin, jos rekan perävaunu heilahtaa tientäydeltä eteen ?
Ei vaan, anna olla.
Minä en halua syyttää kumpaakaan. Lainsäätäjä vetäköön johtopäätöksensä perävaunukuormien suuruudesta ja uusista talvinopeusrajoituksista rekoille. - ei-toyotisti
bussikuskia ? kirjoitti:
Kerrohan nyt sitten mitä virkeä bussikuski olisi voinut tehdä paremmin, jos rekan perävaunu heilahtaa tientäydeltä eteen ?
Ei vaan, anna olla.
Minä en halua syyttää kumpaakaan. Lainsäätäjä vetäköön johtopäätöksensä perävaunukuormien suuruudesta ja uusista talvinopeusrajoituksista rekoille.Otsikko jo sen sanookin, enkä lähde syyttelemään ketään osapuolta tässä asiassa.
Ei tuollaisessa tilanteessa taida paljon olla tehtävissä kenelläkään. Rekan kuski yritti väistää oikealla lehtien mukaan, ja uskon että VARMASTI YRITTIKIN mutta kun perävaunu massallaan vie koko yhdistelmää niin minkäs pirulle voit, et mitään. Linja-auton kuljettajallakaan ei varmasti paljoa mahdollisuuksia ollut, jäinen tie ja äkkitilanne edessä, aikaa ehkä sekunti pari toimia eli käytännössä ei mitään mahdollisuuksia.
Tuo ajatukseni bussikuskin vireystilasta vain juolahti mieleen kun luin eri artikkeleita tapahtuneesta. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole/ollut syyllistää ketään tässä murhenäytelmässä joka varmasti riepoo kaikkia.
Ehken huomenna menen ja sytytän kynttilän kolaripaikalle, tuossahan tuo on.....parinkymmenen kilometrin päässä pohjoiseen päin. - hese
ei-toyotisti kirjoitti:
Eikös ne transpointin kuskit ottaneet kontit päälle omiin autoihinsa. Vissiin olen sitten ymmärtänyt väärin mutta eikös tuon rekan kuskin vaihto tapahtunut viitasaarella, ainakin uutisissa sanottiin. Eilen kun kuuntelin pointin tj:n kertomaa niin kumpikin kuski ajoi "omalla" tutulla autollaan. Lisäksi näytti nuo olevan vaihtokontteja, eli kontista tuet alas ja rekan vaihto, ts. huilaamaan lähtevä kuski jättää kontit tuoreelle kuskille ajoon, eli "freesi" levännyt kuski ottaa kontit päälle ja matkaan. Valitetavasti kuorman vienti vain päättyi lyhyeen ja lasku on kauhea maksettavaksi.
Se kuinka kauan on bussin kuski istunut auton ohjaamossa, levon kanssa tai ilman ei ole tietoa(kumma juttu muuten).
Tuo seikka mikä koskee kuskin kuritusta pitää kyllä paikkaansa, liikennöitsijä se pitäisi olla vastuussa, niinhän se sanoo jo vanha viisauskin ettei viestin tuojaa pidä ampua.Kyllä se Transun pamppu puhui asian vierestä,
kun 380km ajoaika on 4-4,5 tuntia, eli tämä kuski
on lähtenyt stadista, Viitasaarella "kalujen"
vaihto, eli Kemistä kaveri toi lastatut kontin/pv
vetäjä pysyi samana. Laskekaa hyvät ystävät kuka
valehtelee, samoin kuorman sidonta, joka tv:n
kuvista nähtynä ei ollut kuormansidontalain mukainen.Näitä kuljetuksia tiellä on paljon joita
ei saada kiinni, kun viranomais kontrolli on täysin "perseestä". - JooJoo
hese kirjoitti:
Tietojen mukaan kuski oli Helsingistä lähtenyt,toinen tuli Kemistä, he vaihtoivat vain
kontit,sekä perävaunut,ei siis kuski ollut "tuore"
vaan työpäivää oli takana jo tunteja.
Sitten tämä bussikuski, paljokohan hänellä oli jo
kertynyt tiimaa taakse, koska oli kierrellyt hakemassa "kuormaa" useasta paikasta, Kuusamoon
menossa,eli varsin pitkä päivä kokonaisuudessaan.
En ole tuomarina, mutta tähän valtakuntaan on
saatava sama laki kuin muissakin Eu:n maissa on,
eli kuljettajien ajo-ja lepoaikalaki, ja rikkomukset samaan katekoriaan kuin em. maissa on.
Tarkoittaa sitä; sanktiot paljon suuremmiksi,
työnantajaa enemmän "tukistamiseksi", liikennelupiin kajoamiseksi,kyllä alkaisi tehoamaan.Tällä hetkellä meidän kuskien kuritus
on etupainotteista, eli kuski saa sakot, liikennöitsijä ei mitään.meinaatko että sitä on pirteempi kun ajelee keskellä yötä vaan 3,5 tuntia kerrallaan ja pitää aina välissä 2 tunnin tauon, ja työpäivä kestäisi 10,5 4=14,5 tuntia kuin että ajaisi sen noin kymmenisen tuntia putkeen lyhyillä kahvitauoilla.
varsinkin työvuoron loppuaikana toinen jos päättyisi aamulla klo 8.00 ja toinen klo 12.30 vai meinaatko että jokainen töissä olija nukkuu tauoillaan, kaikki eivät edes pysty siihen, eli jos kahden tunnin tauosta pystyy nukkumaan noin 1,5tuntia niin kokeilkaapa joskus nukkua yöunenne kahdessa 1,5h tunnin jaksossa ja lähtekääpä ajamaan pirteänä töihin tai sitten töitten jälkeen heti nukkumaan (koska kotonaolo aikaa jää noin 8tuntia) jotta jaksaa taas uudestaan valvoa 14,5 tuntisen yön - hese
JooJoo kirjoitti:
meinaatko että sitä on pirteempi kun ajelee keskellä yötä vaan 3,5 tuntia kerrallaan ja pitää aina välissä 2 tunnin tauon, ja työpäivä kestäisi 10,5 4=14,5 tuntia kuin että ajaisi sen noin kymmenisen tuntia putkeen lyhyillä kahvitauoilla.
varsinkin työvuoron loppuaikana toinen jos päättyisi aamulla klo 8.00 ja toinen klo 12.30 vai meinaatko että jokainen töissä olija nukkuu tauoillaan, kaikki eivät edes pysty siihen, eli jos kahden tunnin tauosta pystyy nukkumaan noin 1,5tuntia niin kokeilkaapa joskus nukkua yöunenne kahdessa 1,5h tunnin jaksossa ja lähtekääpä ajamaan pirteänä töihin tai sitten töitten jälkeen heti nukkumaan (koska kotonaolo aikaa jää noin 8tuntia) jotta jaksaa taas uudestaan valvoa 14,5 tuntisen yönEn ymmärrä tota sun kaaviota, ei se ainakaan ole
työaikalaista peräisin, joka on Eu:n alueella hyväksytty, jota Suomessa ei mukamas pystytä nou-
dattamaan kun on niin pitkä maa. Ruotsi on pidempi
ja Norja vielä pidempi, vaikka ei ole Eu:ssa, siellä
onnistuu, tosin siellä sanktiotkin ovat aivan eri luokkaa. Perimmäinen syy on kait` ei haluta nou-
dattaa. Tänne rekkaralliin on pesiytynyt niin
sanottuja työhulluja, jotka viis veisaa näistä
voimassa olevista laista, sekä työehtosopimuk-
sista, ei ole siviilielämää, ainoastaan hytti,
josta edesmennyt Anja Eerikäinen olisi eläi-
suojelulain mukaan pidättänyt isännät.
On se kumma, kun aina on selittäjää, vaikka lait
ovat yksiselitteisiä, sen takia tämä ala on täysin
perseestä, rahdit/ palkat ja työpäivien pituus.
- Iceman
Pitää ostaa ja taivuttaa malliksi ?
Nyt on KESKINOPEUS n. 60-65km/h, tieprofiilin vaikutuksesta jopa alhaisempi, mutta sehän on liian vaikeaselkoista tunnepohjaiselle ajatusmaailmalle.
Nastarenkaitakin on raskaalle saatavana ja jopa kitkaversioita, enkä kielläkkään niiden tuomaa pitoa ääriolosuhteissa. Nykyinen laki ei nastoja vaadi kuin r-aine kuljetuksissa.
Raskaan hallinnasta pienillä nopeuksilla senverran että, ruuhkat, jonot ja ohitukset lisäätyisi, raskas liikenne puuroutisi mäkiin ja 'akat' yleityisivät. ('akka'= yleensä talvikelissä tapahtuva takaperin mäen lasku koko yhdistelmällä, jota hallitsee vain painovoimalaki) - ei vihreä
herää kysymys että onko kettupojalla ajokorttia??
- älykkäämpi
Kokeileppaa ajaa isoa autoa 60 km/h. Ylämäkiin tökkää. Isompia rekkoja vaan ja köyhät pois tieltä!
- just
Kannatan ainakin tommoset
KETU VITUT
pysyis pois maan teiltä että
siinä mielessä saat kannatusta - timpe
kuulepas kettupoika! ei tuomoista massaa pysty kukaan hallitsemaan, eikä ne nastarenkaat olis tuossa konginkankaan kolarissa mitään auttanu.ja rajoitin pois käytöstä sen takia kun kärry lähtee luisuun pitää kiihyttää vauhtia mutta mites kiihyttelet kun ajat rajotinta vasten!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Rahtari
Täällä on taas loisto ideoita liikkeellä! Eiköhän vaadita nopeudenrajoittimet myös henkilöautoihin, juu ja parin vuoden välein inssi ja kirjalliset pakolliseksi kaikille ajokortin haltijoille!! Siinä vaihees minäkin vaihtasin alaa ja perustaisin autokoulun. Rahaa tulis ovista ja ikkunoista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553693- 312074
- 391991
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171701Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401492Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251462- 781409
- 1361131
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221093