Metsästyskoiraksi?

höhhii

Soveltuuko mäyräkoira monipuoliseksi metsästyskoiraksi? Tarkoitus on ampua sorsia, rusakkoa, jänistä. Harvemmin taas supikoiraa/kettua. Kaverina kotoonta löytyy kettuterrieri, ja sillä ei ole metsästykseen asiaa juurikaan. Lenkit joka päivä 3-5 kertaa päivässä. Viikonloppuisin aina hevosta katsomassa ja metsä lenkki. Tuleva mies käy metsällä ja sen takia metsästyskoiraa etsitään. Siis onko mäyräkoira monipuolinen koiruus metsässä? Itsellä kokemusta ei mäyräkoirista, mutta kokemusta on.. spanieleista, terriereistä, belgianpaimenkoirista ja irlanninsusikoiristä. Mäyräkoira siis monipuolinen metsässä?

Metsästyspuolelta saa vain nauruja, kun mies ei ymmärrä koirista mitään.
Talossamme ei ole rappusia, niin ei mäyräkoiran selkäkään vahingoittuisi rappusten takia. Liikuntaa mäyräkoiran osalta voi vähentää, jos siitä on terveydelle haittaa. Mutta metsästyskoiraksiko mäyräkoira?

7

3264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ENDAKSI

      Itse en metsästä mäykyn kanssa mutta opittuaan se on KOVA RAUTA metsällä.Tosi sitkeä,ei anna periksi,ei millään.Vilkase joskus mäykyn kulmahampaita.Älä koita itse missään tapauksessa avata mäykyn leukoja.Jos sen teet,niin seuraavaksi lasket sormias.Kyllä tuleva mieskin saa mäykystä mettäkaverin.Kaverin mäykyllä on 8 kaatoa tilillä ja kohta tili kasvaa,huomenna alkaa ajo täälläpäin.

      • Koiramme lehdessä oli juttu, kun metsästyskoiria opetetaan - oli ns konekarhu -
        useimmat koirarodut eivät menneet lähelle murisevaa ja karhulle haisevaa liikkuvaa konetta - mutta
        karkeakarvainen mäyräkoira kävi karhun koivesta kiinni ja tarvittiin 2 aikuista miestä repimään mäykky siitä irti.
        Monet ns isot rodutkin kiersivät konekarhua..


    • siryäm

      Karkeakarvainen on monipuolinen metsästyskoira.

    • vesantero

      Itselläni on 3 LK normi mäykkyy kun metsälle lähden nii vauhtia piisaa, ajot on mukavia kuunneltavia.
      Voin suositella mäyräkoiraa metsälle, ainakin jänis ja kauris saavat kyytiä, ajavat nuo supia ja kettuakin.

    • HeHeTykset

      Meillä löytyy kaksin kappalein karkeakarvaisia, uros ja narttu. Uros koiralla on nyt 50 kaatoa plakkarissa! Näistä viidestäkymmenestä muutama on kettu, loput peuroja, kauriita... Myös yksi pyy :) Lintumetsällä kova vahtaamaan ja ajaa lintuja. Lenkillä herra käy pari kertaa päivässä, ihan reippaita tunninkin lenkkejä, koira on terve ja erittäin hyvässä kunnossa, mun kokemuksella mäykyt kaipaa liikuntaa ja aktviivista tekemistä. Narttu täytti hiljattain yksi, sille kaatoja on kertynyt 4rusakkoo, pari kaurista ja 8 peuraa, rusakoita sille ammuttiin jo kun se oli vielä pentu eikä osannut muuta kuin jahdata ilman ääntä, nykyään hän osaa kyllä laulaa metsässä komeasti. Lenkillä neiti käy kolmesti päivässä, pari pienempää ja yhden pidemmän reissun. Osa mäyräkoirista pitää kovasti syömisestä ja nämä kyseiset yksilöt osaavat näyttää sitä ilmettä että kuolisivat nälkään, niinpä näitä sohvaperuna pullukoita tuppaa välillä näkemään ja tämä käsittääkseni on suurempi terveysriski kuin se, että koira pidetään hyvässä kunnossa ympäri vuoden.

    • haanne

      minun koirani on tehnyt parit pennut ja molemmista pentueista on mennyt koira metsästykseen vaikka kyseessä on kin pitkäkarvainen kääpiömäyräkoira. ajohommiin pääsivät toinen meni pohjanmaalle ja toinen eteläsuomeen. ymmärtääkseni jotakin peurantapaista pääsivät ajamaan.

      • m

        nämähän ON monipuolisia metsästyskoiria joilla voi metsästää melkeinpä kaikkea pienpedoista suurriistaan. Kettua,supia,mäyrää,kaurista,jänistä,hirveä...Noutajanakin toimii sorsametsällä.

        Liikunta on ilman muuta tärkeetä että pitkän selkärangan tuki on kunnossa.Ja ei huonokuntoisella koiralla kannata lähteä ajattamaan jos kunto loppuu.Luolatyöskentely ottaa voimille,samoin riistan perässä juokseminen. Koiran pitäisi kuitenkin jaksaa useampi tunti niitä töitä tehdä vaikeessa maastossa.

        Muistan jostain lukeneeni että mäyräkoira tarvitsis VÄHINTÄÄN sen 15km päivässä liikuntaa.

        Meilläkin mikä oli karkkarikääpiömäyris niin aamulla käveltiin puolen tunnin matka töihin,iltapäivällä sama matka takaisin, kotona vähän syötiin ja huilattiin,sitten lähdettiin tallille missä se sai ensin sen aikaa olla irti hoitelemassa omia bisneksiään kun hevosta laitoin kuntoon ja sitten juoksi vielä tunnin verran hevosen mukana. Eikä väsymyksen merkkejä näkyvissä,vielä oli myöhäillalla aina valmiina vielä iltalenkille...Itseä yllätti se nopeus alussa,jäi vasta laukassa hevosesta jälkeen... ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe