miten sijaiseksi pääsee?

sohvatyyyny

oon ihmetelly tätä, miten jotkut, jotka ei oo ammatiltaan opettajia tai edes opiskele opettajiksi, pääsee sijaistamaan jotain opettajaa? siis peruskoulu/lukio. ei kai nyt ihmisistä, jotka suostuu tulemaan sijaisiks, oo mitään kaupunkikohtasta luettelookaan..

9

11567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entsij
      • sohvatyyyny

        ahaaa, kiitos:) eli siis jokasella koululla on oma luettelonsa? että sijaiseks haluavat soittelee sit useampaan kouluun vai..
        mut saaks opettajat pyytää esim sukulaisiaan/kavereitaan sijaisiks, jos ne ite on poissa? joskus on ollut yhen opettajan veli meillä sijaisena:D miten ihmeessä koulut ottaa jo nyt keväällä -09 ylioppilaiks päässeitä sijaisiks:o koska aika nuoria noi 18-19v. on:D


      • entsij
        sohvatyyyny kirjoitti:

        ahaaa, kiitos:) eli siis jokasella koululla on oma luettelonsa? että sijaiseks haluavat soittelee sit useampaan kouluun vai..
        mut saaks opettajat pyytää esim sukulaisiaan/kavereitaan sijaisiks, jos ne ite on poissa? joskus on ollut yhen opettajan veli meillä sijaisena:D miten ihmeessä koulut ottaa jo nyt keväällä -09 ylioppilaiks päässeitä sijaisiks:o koska aika nuoria noi 18-19v. on:D

        Peruskoulun oppilaita ei voi eikä saa jättää ilman valvontaa eikä heitä myöskään saa lähettää kotiin kesken koulupäivän. Oppilailla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta jokaisena koulupäivänä. Jos oma opettaja sairastuu äkillisesti, sijainen pitää löytää jostain nopeasti. Usein opettajan sairastuttua ensimmäset tunnit joudutaan hoitamaan niin, että joku toinen opettaja hoitaa kahta luokkaa yhtä aikaa: opettaa omaansa ja huolehtii sairastuneen opettajan luokasta siinä sivussa parhaansa mukaan. Samaan aikaan koulusihteeri, apulaisrehtori tai rehtori koettaa löytää mahdollisimman hyvän sijaisen, joka voisi tulla mahdollisimman pian paikalle ja jolta opettaminen jotenkin sujuisi. Päteviä opettajia ei aina ole saatavilla. Joskus ainoa vapaa henkilö on se viime vuonna ylioppilaaksi päässyt koulun entinen oppilas, jolla on ainakin se hyvä puoli, että hän tuntee talon tavat eikä vielä ole unohtanut kaikkea oppimaansa. Opettajien kelposuusasetuksessakin tilanne on otettu huomioon: ... opetusta voidaan väliaikaisesti enintään vuoden ajaksi määrätä antamaan henkilö, jolla on riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito. Tällainen henkilö voidaan kuitenkin määrätä antamaan opetusta yli kuuden kuukauden ajaksi vain, jos tehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei ole määräystä annettaessa saatavilla tai jos siihen on muu erityinen syy ...

        Opettajat eivät palkkaa sijaisia. Päätöksen sijaisesta tekee aina rehtori tai joskus koulutoimenjohtaja tai suorastaan koululautakunta.

        Toivottavasti teidän koulussa kohdellaan sijaisia asiallisesti, annetaan heille työrauha ja ymmärretään, että pikaisesti paikalle hälytetty sijainen ei ole ehtinyt valmistautua tuntien pitoon ensimmäisenä sijaispäivänä. Sitten kun sijaisuus jatkuu pitempään sijaiselta voi jo odottaa kunnon valmistautumista.


      • sohvatyyyny
        entsij kirjoitti:

        Peruskoulun oppilaita ei voi eikä saa jättää ilman valvontaa eikä heitä myöskään saa lähettää kotiin kesken koulupäivän. Oppilailla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta jokaisena koulupäivänä. Jos oma opettaja sairastuu äkillisesti, sijainen pitää löytää jostain nopeasti. Usein opettajan sairastuttua ensimmäset tunnit joudutaan hoitamaan niin, että joku toinen opettaja hoitaa kahta luokkaa yhtä aikaa: opettaa omaansa ja huolehtii sairastuneen opettajan luokasta siinä sivussa parhaansa mukaan. Samaan aikaan koulusihteeri, apulaisrehtori tai rehtori koettaa löytää mahdollisimman hyvän sijaisen, joka voisi tulla mahdollisimman pian paikalle ja jolta opettaminen jotenkin sujuisi. Päteviä opettajia ei aina ole saatavilla. Joskus ainoa vapaa henkilö on se viime vuonna ylioppilaaksi päässyt koulun entinen oppilas, jolla on ainakin se hyvä puoli, että hän tuntee talon tavat eikä vielä ole unohtanut kaikkea oppimaansa. Opettajien kelposuusasetuksessakin tilanne on otettu huomioon: ... opetusta voidaan väliaikaisesti enintään vuoden ajaksi määrätä antamaan henkilö, jolla on riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito. Tällainen henkilö voidaan kuitenkin määrätä antamaan opetusta yli kuuden kuukauden ajaksi vain, jos tehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei ole määräystä annettaessa saatavilla tai jos siihen on muu erityinen syy ...

        Opettajat eivät palkkaa sijaisia. Päätöksen sijaisesta tekee aina rehtori tai joskus koulutoimenjohtaja tai suorastaan koululautakunta.

        Toivottavasti teidän koulussa kohdellaan sijaisia asiallisesti, annetaan heille työrauha ja ymmärretään, että pikaisesti paikalle hälytetty sijainen ei ole ehtinyt valmistautua tuntien pitoon ensimmäisenä sijaispäivänä. Sitten kun sijaisuus jatkuu pitempään sijaiselta voi jo odottaa kunnon valmistautumista.

        entsij ooksä opettaja?:D meillä ei oo koskaan, ainakaa mä en muista, ollu tollee että opettaja hoitais kahta luokkaa sen takia, että toinen opettaja olis kipee. mä en ihan ymmärtäny tota lainausta(?) jostain tekstistä tossa.. eihän ne opettajat joo palkkaa, mut jännä että just sen open veli oli, ja se opettaja vielä tiesi tosta poissaolostaan sillon jo pari päivää aikasemminki.

        nykysessä koulussa ollu meillä vasta kerran sijainen, kyllä me siellä juteltii omiamme, koska se sijainen ei oikein keksiny mitää tekemistä meille ja sit oli tylsää:D sillä oli kyllä joku suunnitelma, mut vähän väärän kurssin:p mut entisessä koulussa me välillä joskus aika paljonki vaikeutettiin sijaisten työtä, joskus taas ei, riippu ihan siitä millane sijainen oli..


      • Vakituinenko
        sohvatyyyny kirjoitti:

        entsij ooksä opettaja?:D meillä ei oo koskaan, ainakaa mä en muista, ollu tollee että opettaja hoitais kahta luokkaa sen takia, että toinen opettaja olis kipee. mä en ihan ymmärtäny tota lainausta(?) jostain tekstistä tossa.. eihän ne opettajat joo palkkaa, mut jännä että just sen open veli oli, ja se opettaja vielä tiesi tosta poissaolostaan sillon jo pari päivää aikasemminki.

        nykysessä koulussa ollu meillä vasta kerran sijainen, kyllä me siellä juteltii omiamme, koska se sijainen ei oikein keksiny mitää tekemistä meille ja sit oli tylsää:D sillä oli kyllä joku suunnitelma, mut vähän väärän kurssin:p mut entisessä koulussa me välillä joskus aika paljonki vaikeutettiin sijaisten työtä, joskus taas ei, riippu ihan siitä millane sijainen oli..

        se opettaja hakiessaan virkavapautta jo ehdottaa rehtorille (tai sille joka sijaisen palkkaa), että kenet voisi esimerkiksi ottaa. Sijaisten löytämisessä on joskus hankaluuksia, joten mielellään opettajan ehdotuksia usein kuunnellaan - ja joskus on jopa niinkin, että opettajan on ehdotettava jotain sijaista että oman virkavapauden voisi saada.


    • asdasdasdasdsdsd

      Itse olen juuri saanut lukion päätökseen, ja pääsen kätevästi suhteilla sijaistamaan eräälle alakoululle. Eipä tuo mitään ydinfysiikkaa ole, hyvinkin monet meidän kylän abit sijaistavat kouluilla.

    • puuhpööh

      Ei alakoulun asia todellakaan ole mitään ydinfysiikkaa, mutta eihän sen ole tarkoituskaan olla. Jossakin ne perusasiatkin pitää oppia! Kuka tahansa aikuinen voi itse opiskella ne asiat kyllä, mutta onkin eri asia saada pienet oppilaat oppimaan ne. Hyvät oppii opesta huolimatta, heikot kärsii jos ope ei osaa opettaa.
      Sijainen on vain sijainen, varsinkin lyhyeksi ajaksi ei saada pätevää sijaista, hyvä jos edes lukuvuodeksi.
      Mitä pidempi aika on kyseessä, sitä enemmän naapuriluokkien opet joutuu neuvomaan epäpätevää sijaista, sovitusti tai vihjailemalla. Sijainen itse harvoin kuulee epäonnistumisestaan sillä vanhemmat ottavat yhteyden suoraan rehtoriin, joka suodattaa (toivottavasti) pahimmat purkaukset sijaisen korvilta. Lyhyen ajan sijainen on usein juuri vain sitä varten, että oppilaat pysyvät luokassa ja ovat edes jonkun aikuisen seurassa. Siihen kelpaa kuka tahansa 18-v. täyttänyt.
      Tässä piileekin syy, että opet ovat sairainakin töissä eivätkä helpolla ota parin päivän saikkua: työt joutuu kuitenkin tekemään, jos ei valmistelemaan sijaiselle niin sijaisen jälkeen paikkaamaan opetusta. Ja matkan tms. takia viikoksi otettu sijainen saa todennäköisesti melko valmiit tuntisuunnitelmat, jotta edes jotain oppia tulisi jaettua oikein.

    • hngdn

      aika sisäpiiriläistä hommaa.Opettajan tytär pääsi koko vuodksi sijaiseksi yhteen kouluun, vaikka oli juuri valmistunut yo. Sai opetuskokemuksesta tietty lisäpisteitäOKL:ään.Ei moni yo tajua itse hakea noita paikkoja.

      • Maatikankouluttaja

        Niinhän se on jokaisessa työssä ja "harjoittelupaikassa", että itse pitää osata olla aktiivinen, jos jotain haluaa saavuttaa. Valitettavan paljon on niitä, jotka todellakaan eivät itse ymmärrä hakea jotain - tai mitään! - paikkoja.

        Olen itse opettaja ja oma poikani on ollut sijaisena niin tämän kaupungin kuin lähikuntienkin kouluissa. Kaikesta päättäen hän on hoitanut homman ihan kohtuullisesti kotiin, koska jatkuvasti pyydetään sijaistamaan - myös sellaisiin pidempiin sijaisuuksiin, jotka ovat jo paljon etukäteen tiedossa, esimerkiksi äitiyslomat. Alunperäisin ehdotin itse häntä sijaiseksi, kun sairastuin ja jouduin olemaan muutaman viikon poissa. Siitä se lähti ja sana levisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe