Kuka on tämä Steinerkoulun Mikael? Onko kyseessä arkkienkeli Mikael ja miksi hän on niin suuressa roolissa steinerlaisuudessa. Kysyin tätä asiaa suoraan koulusta, mutta eivät kertoneet, eurytmiasta ja muusta kyllä avoimesti kertoivat.
Steinervanhemmilta kysyisin vielä, että kuinka nopeasti lapsenne oppi lukemaan koulussa. Tämä lukemaan oppiminen on ainoa asia, joka oikeasti huolestuttaa koulussa. Kannattaako opettaa lapsi lukemaan jo ennen koulun alkua?
Kuka Mikael?
10
2306
Vastaukset
- kumartakaamme
Olet varmasti kuullut Mikaelin ajasta. Rudolf kuoli vuosisadan alkupuolella ja hänen poikansa oli Johannes. Tämä Mikael on sitten Johanneksen poika - joskin tuli avioliitossa vaimon mukana. Joten kyse ei ole biologisesta jälkeläisestä. Mikael sai kuitenkin Johannekselta ja sitä kautta myös Rudolfilta vaikutteita, että häntä palvotaan 3. alenevassa polvessa.
- PalvonnanTieto
On monia tapoja palvoa Mikaelia Johanneksen poikaa, pyhää hedelmällisyyden jumaltumaa, eli Shivaa, joka saa aikaan jatkuvuuden maailmassa.
Jos et ole saavuttanut vielä korkeampia olemisen tasoja, niin suosittelen aloittamaan alemman tason palvontamenoista. Niille taas jotka ovat jos saavuttaneet korkeammat tasot opastus tuskin on tarpeellista, mutta pyrin silti kuvamaan riittien luonnetta.
Mikael ei kaipaa uhriksi mitään konkreettista, kuten uhrieläimiä, ravintoa tai mammonaa. Ihmisen tulisi vain pyrkiä kanavoimaan rakkauttaan kohti Johanneksen poikaa, tämä kuitenkin tapahtuu helpoiten jonkun toisen ihmisen kautta, mielummin jonkun läheisen, kuten ystävän, elämänkumppanin tai sukulaisen.
Vähintään kerran päivässä ihmisen tulisi olla tämän läheisen ihmisen kanssa kosketuksessa toisiinsa, niin että toinen on ylösalaisin(ei väliä kumpi) maapallon ytimeen nähden eli käytännössä joko toinen roikottaa toista jaloista tai toinen seisoo päällään tai käsillään.
Kun tämä rakkaudenosoitusasento on saavutettu tulee molempien ajatella heidän lempiruokaansa mahdollismman intensiivisesti, samalla hokien pyhää mantraa: "Ram ram Marduk alh mahk Johannes, Ram ram Marduk alh mahk Johannes, Ram ram Marduk alh mahk Johannes..."
Alkuksi suosittelen maksimissaan 20 minuuttia ehkä kaksi kertaa päivässä, mutta kun palvonnan voima alkaa vaikuttaa on mahdollista suorittaa pidempiä riittejä. Itse saatan suorittaa jopa monen tunnin palvontamenoja, etenkin Mikael-aikaan.
Jos haluatte kuulla lisää riittejä niin voin yrittää tuoda tietämystäni julki. - vintturiko kehiin?
PalvonnanTieto kirjoitti:
On monia tapoja palvoa Mikaelia Johanneksen poikaa, pyhää hedelmällisyyden jumaltumaa, eli Shivaa, joka saa aikaan jatkuvuuden maailmassa.
Jos et ole saavuttanut vielä korkeampia olemisen tasoja, niin suosittelen aloittamaan alemman tason palvontamenoista. Niille taas jotka ovat jos saavuttaneet korkeammat tasot opastus tuskin on tarpeellista, mutta pyrin silti kuvamaan riittien luonnetta.
Mikael ei kaipaa uhriksi mitään konkreettista, kuten uhrieläimiä, ravintoa tai mammonaa. Ihmisen tulisi vain pyrkiä kanavoimaan rakkauttaan kohti Johanneksen poikaa, tämä kuitenkin tapahtuu helpoiten jonkun toisen ihmisen kautta, mielummin jonkun läheisen, kuten ystävän, elämänkumppanin tai sukulaisen.
Vähintään kerran päivässä ihmisen tulisi olla tämän läheisen ihmisen kanssa kosketuksessa toisiinsa, niin että toinen on ylösalaisin(ei väliä kumpi) maapallon ytimeen nähden eli käytännössä joko toinen roikottaa toista jaloista tai toinen seisoo päällään tai käsillään.
Kun tämä rakkaudenosoitusasento on saavutettu tulee molempien ajatella heidän lempiruokaansa mahdollismman intensiivisesti, samalla hokien pyhää mantraa: "Ram ram Marduk alh mahk Johannes, Ram ram Marduk alh mahk Johannes, Ram ram Marduk alh mahk Johannes..."
Alkuksi suosittelen maksimissaan 20 minuuttia ehkä kaksi kertaa päivässä, mutta kun palvonnan voima alkaa vaikuttaa on mahdollista suorittaa pidempiä riittejä. Itse saatan suorittaa jopa monen tunnin palvontamenoja, etenkin Mikael-aikaan.
Jos haluatte kuulla lisää riittejä niin voin yrittää tuoda tietämystäni julki.siten, että jaloista roikottaminen on liian työlästä. Fysiikka ei myöskään riitä päällä- tai käsilläseisontaan. Voisiko saman riitin tehdä pitkällään vastakkain eri päin (esim. selät vastakkain). Muussa tapauksessa joudun hankkimaan jonkinlaisen vintturin apartomentokseeni.
Miksei hoeta Mikaelin nimeä, vaan hänen isäpuolensa nimeä.
Olen kiinnostunut kuulemaan muistakin palvontamenoista.
- 9+16=25
Suomen antroposofinen liitto tarjoilee sivuillaan selvennystä kysymykseesi. Kyseinen liitto järjestää myös runsaasti koulutusta kaikille kiinnostuneille steinerkoulujen tiloissa.
Artikkelissa puhutaan vanhoista ja nuorista sieluista. Sevennyksenä voin todeta, että steinerkouluun tulevat oppilaat ovat vanhoja sieluja, jotka ovat jo ennen syntymäänsä valinneet perheen, joka laittaa heidät steinerkouluun.
http://www.antropos.fi/?p=artikkelit&s=read&artikkeli_id=31
MIKAEL KOULU JA KOSMINEN KULTTI
Ihmisiä, jotka löysivät antroposofian tällä vuosisadalla, yhdistää kaksi tapahtumaa heidän ollessaan elämiensä välisenä aikana henkisessä maailmassa. 1300 1700 lukujen välisenä aikana Auringon henkisellä alueella tapahtui ns. Mikael koulu, johon osallistuivat ne ihmissielut, joilla oli ollut yhteys arkkienkeli Mikaelin antamiin virikkeisiin historian eri aikoina. Mikael koulussa henkisessä maailmassa tehtiin katsausta ihmiskunnan mysteerihistoriaan kautta aikojen.
Kosmiseksi kultiksi taas nimitetään sitä tapahtumaa henkisessä maailmassa, jossa Mikael 1700 ja 1800 lukujen taitteessa opettaa silloin henkisessä maailmassa seuraavaa syntymäänsä odottavia ihmisiä suurin imaginaatioin, kuvin jotka koskevat maailman tulevaisuutta. Koska tämä oli niin lyhyt aika, on tietysti selvää että monet myöhemmin antroposofian löytäneet sielut saattoivat olla myös siihen aikaan maan päällä ja saivat ehkä jonkinlaisia ripauksia tästä kosmisesta kultista, jonka kuvia "tihkui" myös maanpäällisten ihmisten tietoisuuteen.- Mikaelit ym. astraal
päätti aivan maallinen valta - ei oma perhe.
- sukupuolten tasa-arv
Mikaelit ym. astraal kirjoitti:
päätti aivan maallinen valta - ei oma perhe.
Oliko Johannalla mitään tekemistä astraalisielujen kanssa, vai onko steinerilaisuus pelkästään miesten maailmaa.
- kierot keinot!
sukupuolten tasa-arv kirjoitti:
Oliko Johannalla mitään tekemistä astraalisielujen kanssa, vai onko steinerilaisuus pelkästään miesten maailmaa.
Steinerkoulut ottavat luovuutensa Rudolfin värikkäästä mielikuvituksesta, joka ilmeisesti syystä tai toisesta on saanut hallusinatoorisia piirteitäkin (liekö kuumekouristuksia). Nyt jotkut ovat uppoutuneet lukemaan ja tutkimaan Rudolfin kuumeisia näkyjä enkeleineen ja atlantiksineen ja parempine rotuineen. Onpa joukossa henkilöitä, jotka ovat menneet niin pitkälle, että kuvittelevat olevansa näitä valittuja, parempaa rotua olevia henkilöitä. Maallisessa elämässä he vaan ovat todella ilkeitä ja käyttäytyvät inhottavasti mielestään sellaisia kohtaan, jotka eivät ole valittuja. En ole huomannut näiden HYVÄKKÄIDEN valaistumisen näkyvän humaanina pyrkimyksenä esim. maailman rauhan puolesta, vaan he järjestävät mielellään jatkuvasti riitaa ja kärsimystä heikommille. Pinnallisesti sitten kieltävät lapsilta sotaqukoilla leikkimisen. Esim. tällainen ROUVA itse rakastaa yli kaiken taistelua heikompien kanssa ja nauttii alistamisesta, kiusaamisesta ja vallankäytöstä. Hän hakeutuu mielellään steineryhteisössä (ja muualla) asemiin, jossa saa käyttää valtaa ja tukahduttaa toisten elämäniloa. Ja tällainen päättää lasten steinerkouluun laittamisesta! Toivottavasti lapsi on viisaampi, kuin maallinen valta, jonka kautta hänet on steinerkouluun laitettu.
- kuka valitsee?
kierot keinot! kirjoitti:
Steinerkoulut ottavat luovuutensa Rudolfin värikkäästä mielikuvituksesta, joka ilmeisesti syystä tai toisesta on saanut hallusinatoorisia piirteitäkin (liekö kuumekouristuksia). Nyt jotkut ovat uppoutuneet lukemaan ja tutkimaan Rudolfin kuumeisia näkyjä enkeleineen ja atlantiksineen ja parempine rotuineen. Onpa joukossa henkilöitä, jotka ovat menneet niin pitkälle, että kuvittelevat olevansa näitä valittuja, parempaa rotua olevia henkilöitä. Maallisessa elämässä he vaan ovat todella ilkeitä ja käyttäytyvät inhottavasti mielestään sellaisia kohtaan, jotka eivät ole valittuja. En ole huomannut näiden HYVÄKKÄIDEN valaistumisen näkyvän humaanina pyrkimyksenä esim. maailman rauhan puolesta, vaan he järjestävät mielellään jatkuvasti riitaa ja kärsimystä heikommille. Pinnallisesti sitten kieltävät lapsilta sotaqukoilla leikkimisen. Esim. tällainen ROUVA itse rakastaa yli kaiken taistelua heikompien kanssa ja nauttii alistamisesta, kiusaamisesta ja vallankäytöstä. Hän hakeutuu mielellään steineryhteisössä (ja muualla) asemiin, jossa saa käyttää valtaa ja tukahduttaa toisten elämäniloa. Ja tällainen päättää lasten steinerkouluun laittamisesta! Toivottavasti lapsi on viisaampi, kuin maallinen valta, jonka kautta hänet on steinerkouluun laitettu.
kun lasten äiti ei ole pärjännyt peruskoulun opettajien kanssa. Jotta silleen. Onko sekin lapsen valinta jo ennen syntymäänsä?
- ...
Tämä vaihtelee todella paljon, sillä suurin osa osaa jo lukea, ennen kouluun tuloa, mutta ne jotka eivät oppivat sitten 1-3 luokalla. Kolmosella viimeisetkin oppivat, tosin tämä on mielestäni aika myöhään, joten suosittelen, että alat jo ennen koulua opettamaan, sillä steinerissa annetaan opetella rauhassa, eikä pidetä lukemisessa kiirettä.
Mikaelista kerrotaan lähinnä satuna.. Tokaluokka esittää aina pienimuotoisen näytelmän, jossa lohikäärme vangitsee prinsessat, prinssi pelastaa heidät (kaikkihan haluavat olla prinsessoja, niin niitä on sitten aina monta :D ) ja kaikki ovat onnellisia.. Perus prinsessa tarina, en ymmärrä, miksi siitä edes pidetään juhla, mutta missään nimessä Mikaelia ei palvota :D
Lisäksi koulussamme on pyhän Martin päivä :D Pyhä Martti esitetään aina runona ja lauluna.. Se on tarina Martista, joka kohtaa ryostetyn kerjäläisen ja antaa tälle puolet omasta viitastaan. Hän kohtaa myös ryövärin, ja kun tämä yrittää ryöstää Martin, Marttihan pistää pään poikki ryöväriltä ja jakaa ryöstetyt rahat köyhille. En ymmärrä, miksi tätäkään juhlistetaan joka vuosi n. 10-20min juhlalla, mutta ei Marttiakaan palvota.
Vähän mietityttää tuo "eivät kertoneet", sillä ei niissä mitään hämärää ole, tarinoita vaan. - Steiner-äiti
En osaa tuohon Mikaeliin vastata tyhjentävästi, kunhan vaan totean, että luterilaisessa kalenterissakin on Mikkelinpäivä, joka on siis vanha kristillinen pyhä. Liittyy Mikael-taruun. Meille opettaja selitti, että kun keväässä on pääsiäinen, kesässä juhannus ja talvessa joulu, myös syksy tarvitsee oman juhlinnan kohteensa, siksi Mikael on nostettu esiin. Steinerilaisittain kun juhlat ovat olennainen osa arjen katkaisua. Mikael-juhlaan liittyy myös sadonkorjuun juhliminen eli lapset tuovat omasta puutarhasta (jos mahdollista) tuotteita syötäväksi. Mutta Mikael ei ole millään muotoa kovin vakava asia, tokaluokkalaiset tykkäävät pukeutua lohikäärmeeksi ja esittää satua muulle koululle eikä äitinäkään ole koskaan joutunut asiaa pohtimaan.
Omien lasteni luokilla ensimmäisellä luokalla on optettu isot kirjaimet ja tokalla pienet, aluksi keskitytään kirjaimissa äänteisiin ja käsialaan (käsialaharjoitukset ovat myös hienomotoriikan harjoituksia eli niihin käytetään aikaa muista syistä kuin käsialan kauneuden vuoksi). Lukeminen tulee vähän kerrassaan, tavoite on että kakkosen keväällä kaikki osaavat. Kolmannelta alkavat lukutunnit eli lapset lukevat suoraan kirjoja, siis romaaneja. En ole nyt ainakaan omana vanhemmuusaikanani kuullut, että joku ei olisi oppinut lukemaan, sehän on urbaanilegenda numero yksi Steiner-kouluihin liittyen. Oppiminen tapahtuu vaan myöhemmin kuin peruskoulussa, joissa noin puolet lapsista osaa lukea ekalle tullessaan, se on fakta ja se kannattaa ottaa huomioon.
Lukemaan opettamista en kannata, jokainen terve lapsi oppii sen sitten kun se kiinnostaa. Meidän lapsistamme yksi oppi 5-vuotiaana (eli ennen eskariakaan) ja yksi vasta 8-vuotiaana eli kakkosen syksyllä. Jos osaa lukea nimilaput naulakolta, niin onhan se kivaa, mutta ei tarpeellisin taito. Steinerissa opetus on niin pitkälle kuunteluun perustuvaa, että luulisin parasta valmistautumista olevan säännöllinen iltasatu ja tv-viihteen vähentäminen (osa telkkarin virikemaailmaan tottuneista lapsista ei meinaa pystyä enää kuuntelemaan satua ja kuvittelemaan kuunnellessaan, silloin koulussa voi olla hankalaa).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113465MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681868Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801178Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768