Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Riittääkö nämä pääsyyn?

snicket_

Hei!

Olen nyt kolmannen vuoden media-assistenttiopiskelija sekä abi. Huomasin TaiKin nettisivustolla, että siellä ilmeisestikin aika tarkasti syynätään tuo yo-todistus? Onko ammattillisen puolen todistuksella sitten mitään hyötyä? Ensimmäisen ja toisen vuoden olen vetänyt lukiopuolen aika laiskasti, ja vasta nyt kiinnostuin tuosta TaiKista, ja nyt harmittaa, että jos pääseminen sinne kaatuu tuohon huonoon yo-torkkaan.
Itse ammatillisen puolen todistus on hieman ehkä keskivertoa parempi. Miten hakutilanteessa katsotaan harrastuneisuus alaa kohtaan? Itse olen ollut mukana yhdessä kokopitkässä elokuvassa (kuvaussihteerinä, lavastajana jne.) ja ensi kesänä menossa toiseen elokuvaan, käytän myös vapaa-aikaani kaikenlaiseen kuvaamiseen ja editointiin; onko näistä tiedoista hyötyä haussa?
Ennakkotöillä on tietysti suuri osa, kun päätetään jatkoon pääsijöitä? Oletan, että loistavasti menneet ennakot "korvaavat" tavallaan huonomman yo-todistuksen?

Kiitoksia paljon vastauksista :)

// aion siis hakea opiskelemaan käsikirjoittamista, lavastamista, elokuvaamista, dokumentteja ..... //

2

1223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      En tiedä, luetko enää tätä keskustelua, mutta voisin yrittää muutamalla sanalla silti vastata... Olin itse pääsykokeissa viime vuonna elokuvataiteen osastolla, mutta en päässyt sisään, joten en pysty sillä tavalla kertomaan sisäpiirin tietoja.

      Yo-todistuksen arvosanoilla ei ole tietäkseeni erityisen mainittavaa painoarvoa sisäänpääsyssä elokuva- ja lavastustaiteen osastolla. Eli siihen ei sisäänpääsy varmasti tyssää, eikä hyvä yo-todistus yksinään auta sisäänpääsyssä. Mutta kyllä kaikissa yliopistoissa/korkeakouluissa niitä yo-papereita jonkin verran tietty katsotaan, Taikin tapauksessa kaiketi pääasiassa ennakkotehtävien yhteydessä.

      Useimpiin koulutuksiin haettaessa pyydetään ennakkotehtävien ohessa lähettämään CV. Ammatillisen puolen opinnoista, harrastuneisuudesta ja työkokemuksesta on siis suoraa hyötyä CV:ssä. CV:n painoarvoa sisäänpääsyn kannalta en kuitenkaan pysty sanomaan.

      Itselläni ei ole maailman parasta yo-todistusta, mutta pääsin silti haastatteluun ja pääsykokeiden 2.- ja 3.-vaiheisiin. Itse pääsykoeviikon tehtävät pisteytetään ja niistä parhaat pisteet saaneet pääsevät sisään, joten silloin ei enää vanhoilla todistuksilla ole juuri väliä. Ja muistathan, että voit samana vuonna hakea opiskelemaan vain yhtä alaa, eli et voi lähettää ennakkotehtäviä sekä esim. käsikirjoittamiseen että lavastukseen.

      • snicket_

        Sattumoisin muistin, että olin tätä kysynyt ja tulin tarkistamaan jos joku olisi vastannut. Hyvä näin, kiitos paljon vastauksesta! Olen tässä nyt punninnut hakemisen miinus- ja plus-puolia, enkä osaa oikein vielä sanoa, että aionko yrittää hakea. Toisaalta, eihän siinä mitään häviä. JP Siilikin oli ilmeisesti kahdeksan kertaa yrittänyt, ennenkuin pääsi sisään. Ja tyyppihän jo kova nimi täällä meillä! Katsotaan miten käy! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe