LÄKSYT POIS KOULULAISISLTA

Koulut uusiutumaan

On minusta hyvin vanhanaikaista että vielä teetetään lapsilla koulun ulkopuolella kotitehtäviä? Miksi ihmeesä? Nykyisin on tietokoneet ym jotka helpottaaa tiedon saantia. Tietoa saa mistä vaan. Tehtävät tehdään koulussa kouluaikana, ja kotona sitten otetaan rennosti. Koululaiset ovat väsyneitä, kun uurastavat vielä tehtävien kimpussa kotona, jotka voi tehdä koulussa. Kokeetkin voisi olla kirjat esillä, ja etsiä suoraan kirjoista vastaukset.
Ihminen oppii parhaiten etsimällä, ei lukemalla ulkoa satoja sivuja.

Näin lapset voisivat omitautua harrastusten pariin, ja se kehittää enemmän lasta ja kenties ohjaisi tulevaan ammattiin, kun lukemalla pakkoruotsia, tai juoksemalla umpihangessa tai märässä metsässä itsensä väsyksiin.

KOuluun voisi perustaa isoja orkestereita, taidegallaerioita, käsityöpajoja, ym. ja näin tehdä koulupäivästä mielenkiinoisempi, kuin että luetteisiin kuivaa historiaa tuntitolkulla. Kaikkia se ei kiinnosta. Mitä teet tiedolla että jossain pyramiidissa on miljoona kiveä?

20

2288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LOistava ajatus

      Koulu voisi muuttua tutkivaksi yhteisöksi, jolloin pienissä porukoissa etsitään vastauksia ja tutkitaana sioita. Paremmin siinä oppi menee päähän kuin lukea kuivia kirjoja.

      Tutkiva koulu, olisi nykyaikaa.

      • laiska maikka

        Koulu on jo pitkään ollut läksytön ja tutkiva. Keksitään vaan ruuti uudelleen ja kännykkäkin... Mutta miten me sitten voitais elättää se suuri määrä laiskoja, juoppoja, sairaita, jne. Se on sama kuin lannoitteet kiellettäisiin maajusseilta. Nälkä tulisi satavarmasti.


      • Ihmettelvä
        laiska maikka kirjoitti:

        Koulu on jo pitkään ollut läksytön ja tutkiva. Keksitään vaan ruuti uudelleen ja kännykkäkin... Mutta miten me sitten voitais elättää se suuri määrä laiskoja, juoppoja, sairaita, jne. Se on sama kuin lannoitteet kiellettäisiin maajusseilta. Nälkä tulisi satavarmasti.

        tulee laiskoja ja juoppoja? Yhdessä vaiheessa syyllistettiin koti, nyt koulu.


    • reetu5

      Ketä kiinnostaa orkesterit,käsityöpajat, taidegalleriat ? Varmaan sinua,mutta ei välttämättä monia muita.
      Ainakin lasten liikunta on vähentynyt siinä määrin, että lapset voivat jo sekä fyysisesti että henkisesti pahoin. Lapset ovat luontaisesti kiinnostuneet luonnosta jos siihen annetaan mahdollisuus. Aikuisten asenne voi tietenkin sammuttaa tuon kiinnostuksen.

    • pippuriina

      tämän maksaa? Tällainen tuouhuhan veisi aivan kamalasti lisää verorahoja! Kyllä täytyy nyt itse opiskelijana sanoa, että oppi menisi paremmin päähän jos niitä läksyjä olisi, koska niiden avulla hahmotetaan asioita ja kerrataan opittua. Peruskoulussa tämä ei toimisi millään, sillä tiedoiltaan heikkoja oppilaita on jo liikaa muutenkin. Ammattilukiolaisena voin todeta myös, että tämän päivän ammattikouluissa ei panosteta tarpeeksi perusasioiden opettamiseen vaan kaikki pitäisi opiskella itse vapaa-ajalla. Lukiosta sentään saa läksyjä, mikä on hyvä homma.

      On typerää olettaa, että kaikki tarvittava tieto löytyy netistä. On myöskin typerä olettaa, että kouluilla on tarpeeksi tietokonekapasiteettia oppilasmäärään nähden. Tietokoneet olisivat loppujen lopuksi niin kovassa käytössä, että niitä uusittaisiin koko ajan kaikissa kouluissa. Siihen menisi ne kuuluisat kansalaisten verorahat.

      Kokeista olen sitä mieltä, että niissä voisi hyvinkin olla käytössä jokin pieni materiaali, joka helpottaa vastauksen antamisessa. Koekysymys voisi olla soveltava, jolloin on pakko osata edes perusteet, jotta voi lähteä materiaalin pohjalta liikenteeseen ja oppia samalla myös koetilanteessa.

      Opettajille pitäisi antaa enemmän työkaluja häiriökäyttäytyjien ja alisuoriutujien ohjaamiseen. Alisuoriutujilla tarkoitan nyt siis heitä, jotka eivät viitsi opiskella ja kuvittelevat, että valtio heidät sitten elättää, kun he villinä ja vapaina näyttävät hyvältä työssäkäyvien kustantamina. Oikeasti oppimisvaikeuksista kärsivät saavat mielestäni jo paljon tukea koulun taholta. Jos nykyinen malli jatkuu vielä kauan, meillä on sukupolvellinen narsisteja. Sitten ollaan kaikki pississä, kun lapset ja nuoret eivät aikuistuessaan voi omaa tyhmyyttään mennä töihin... kukas sitten maksaa näiden lasten ja nuorten vanhempien eläkkeet? Entä näiden lasten ja nuorten omien lasten opiskelun?

      Opettajani kertoi meille, kun aloitin ammattikoulussa, että jokainen teistä maksaa 25 000 - 60 000 euroa vuodessa valtiolle. Hän sanoi, että linjalle on moni jonossa ja että jos yhtään tuntuu siltä, että haluaa vaihtaa alaa, tekee sen mielellään heti ensimmäisen kuun aikana. Tässä kaikkien kannattaa nyt miettiä, kuinka paljon omien lasten toisen asteen koulutus maksaakaan yhteensä puhumattakaan sitten peruskoulusta. Kannattaako meidän kouluttaa pelkkiä tyhjäpäitä tähän maailmaan?

      Läksyt pitäisi ehdottomasti säilyttää osana perusopetusta ja mielellään myös osana toisen asteen koulutusta (lukio, ammattiopistot). Opettajien on saatava kattavammat toimintavaltuudet kurin pitämiseen. On lapsen/nuoren oma etu, että hänet kasvatetaan kunnon kansalaiseksi, vaikkei hän siitä pitäisikään.

      Itse voin kunnianhimoisena ja ahkeralla opiskelulla pitkälle päässeenä todeta, että minua ei huvita sitten p*skaakaan maksaa veroja omasta valinnastaan tyhmäksi jääneille ja heidän pennuilleen, kun menen töihin. Ikävä vain ettei kukaan voi valita, mutta aina voidaan vaikuttaa.

      • Äiti ja lapset

        lasten koulutuksen, niinkuin tähän astikin. Maksammehan me kansaedustajienkin palkat ilomielin ja ne on ylihinnoitellut kaikkine etuineen, miksi emme siis lasten taidekoulua?


      • mulkero shut up

        turpa kiinni


    • olen orjana

      KOULU POIS KOULULAISILTA!!
      TÖIHIN VAAN KAIKKI. ORJIKSI NAKKITEHTAALLE.
      KAKARSAT ON TURHIA JA KALLIITA!°
      SIAT!

    • steineriin hopi hopi

      Steinerkouluun semmoiset joita ei läksyt kiinnosta. Siellä ei tehdä kotitehtäviä eikä ole edes oppikirjoja. Kaikki tehdään itse. Koulua käydään omien valimiuksien myötä, ja helppoa on.

    • opex

      Taas on lähdetty mutu-tuntumalta valittamaan.

      Tälläkin hetkellä esim. seiskaluokkalaisten lukkarista kolmasosa on taito- ja taideaineita. Kuinka paljon niitä oikein pitäisi olla? Puolet vai suurin osa? Jätetäänkö tosiaan kielet ja matikat pois, jotta lapset saavat piirtää vielä vähän lisää?

      Tutkimusten mukaan Suomessa annetaan kansainvälisesti vertaillen hyvin vähän kotitehtäviä. Lisäksi myös oppitunteja pidetään vähemmän kuin muissa OECD-maissa.

      Minä en ainakaan pidä sellaisia kokeita, joihin voisi etsiä kirjasta vastaukset suoraan. Suurin osa koekysymyksistä testaa soveltamista ja yhdistelemistä.

    • Thinker Bell

      Läksyjen takia menetin tietokoneella tekemäni piirrustuksen, jonka eteen näin monia kalliita tunteja. En muistanu tallentaa ja raivohullu äidin miesystävä sammutti koneen varottamatta ku läksyt oli kuulemma tekemättä! Ja kun nuori on ollu koulussa yheksästä neljään nii kyllä energialla ja ilolla jaksaa alkaa tekee läksyjä! Ikinä ei saa rentoutua, ees viikonloppuina. Tv:stähän tulee matematiikka- ja luonto-dokkareita pilvin pimein ja YouTube ja Yle-areenat on jo keksitty! Ja kerranki ku olin tehy läksyjä ihan 12 yöhön asti, koulussa vaan huudettiin että "Yks tehtävä tekemättä! Yks tehtävä tekemättä! Nyt viimenen varotus tai muuten jälki-istuntoa!!!". Miks säännöt kouluissa on niin tiukat ja läksyjä annetaan ihan liikaa?! Jos ei ole perillä matikasta tai mistään muustakaan, vanhemmat auttavat siinä. Ja täten siitä tulee tapa jolloin vanhemmiltakin menee ikä ja terveys matikan ja äikän nykyisten merkkien kanssa. Kyllähän on tukiopetus ja luokallejäänti, mutta jos pärjää kohtalaisesti, pääsee luokalta ja venhemmat auttavat kun eivät jaksa ilmoittaa lastaan tukitunneille. Ja sitte vielä kokeet! Laulukokeissa jos joku uskoo olevansa hyväkin laulaja ja sitte saa kokeesta 5- nii kyllä on itseluottamus totaalisesti murrettu! Ja jos on koko viikon lukenu raskaan koulupäivän jälkee niin väsyneenä, ettei muista hauen olevan kala, aamuyö 4 asti matikan kokeeseen, ei tule varmaan hyvää numeroa kun ei jää päähän vaikka kuinka lukisi! Ja opettajistakaan ei kai oo kivaa kirjottaa ylös oppilaiden tekemättömiä läksyjä. Läksyt ovat stressaannittavia ja niiden tekemisessä saattaa mennä paljon kallista aikaa jos ei ole mallioppilas. Ja 8 aamut! Aivan sairaita! Herätetään sikeästi nukkuva lapsi/nuori lämpimästä punkasta kylmään, jäiseen ja pimeään talviaamuun odottelemaan bussia vaikka moniksi minuuteiksi, ellei jompikumpi vanhempi ole sen verran kiva, että suostuu viemään lapsena autolla penkinlämmittimen ja radion kera. Ja jos lapsella on huolia, masennusta tai koulukiusaamista tai muita ongelmia joita haluaisi kertoa juuri vanhemmilleen, joillakin se ei ole mahdollista kun vanhemmat ovat töissä kaiken aikaa aamusta iltaan. Jos ei voi kertoa ja pitää sen kaiken raskaan taakan itsellään, voi tulos olla sekoaminen tai itsari. Ja taapero iässä viedään heti aamu 7 päiväkotiin ja haetaan ilta 6 kotiin, niin ei siinä vanhemmat ja lapset ehdi tuntea toisiaan vaikka haluaisivat! Siinä rappeutuvat lapsien kunnioitus vanhempia kohtaan. Poissa olot: jos on ollut tietyn ajan poissa koulusta(loma-anomukset erikseen), voi tulla sakot tai joissain tapauksissa sossut tekemään selvää! Pakkohan on joskus nukkua kun on lukenut läksyjä läpi yön! Myöhästyessä tulee kamala huutaminen ja selittely. Ei bussikuskeja voi alkaa hakata ruoskalla tai liikennesääntöjä uhmaamaan. Kyllä väsymys tulee kun pitää kattoa kaikkia numeroita jotka muodostavat vaikeita laskuja ja semmosia, sitten niitä pitää kerrta sata kertaa yön yli niin että väsyneenä ja myöhässä talsii kouluun... En jaksa enää läksyjä tai mitään turhaa huutamista tai pienen vapaa-ajan, jollekkin tärkeän musiikki-, piirrustus-, kirjoitus tai taidetöiden häviämistä koulun takia!

    • Näin tulisi toimia

      Kouluista pitäisi tehdä hyinvontikeskuksia. Olisi kylpylä, ja hoploppia ym.. ja sitten olisi pari luokkahuonetta, jossa voisi sitten lukea omaan tahtiin jos haluaa. Luulen että esim. trampoliinilla hyppien ja englannin sanoja päntäten samalla, oppi menisi paremmin perille. Samoin uidessa voi miettiä syntyjä syviä.

      Lapset olisivat paljon onnellisempia ja luulen että lintsaukset vähenisi täysin. Kaikki tykkää tulla uudistettuun kouluun jossa olisi hauskaa.

      Voisi tehdä keräretken kaupungille pitsalle, ja sopia että phutaan ja tiataan englanniksi tai ruotsiksi, tai mitä kieltä nyt kukakin lukee. Kätännössä kieli menee perille paremmin kuin istumalla tylsässä opetustilanteessa.

      Voisi olla taidehuone, huppelyhuone, lauluhuone, huutohuone, uintihuone, joogahuone jne...

      Ehkä tää idea on tulevaisuutta, olen siis ajassa edellä.

    • Usot sie tai.....

      No niinpä niin ja lapset kotiin tietokoneiden äären ja ruoka-automaattirobotti kantas pitsaa ja tortilloja suoraan suuhun ja pillillä limsaa tankista. Liikkua ei tarttis, ku sekin on tylsää ja uusi kännykkä pitäs tietysti kustantaa joka vuosi vähintään. Tään kaiken kustantais yhteiskunta, koska se on sen velvollisuus.

      Mut, hei, mistä saadaan verotulot, ku eihän kukaan näitä vässyköitä töihin ottais, ku ei heillä ole pienintäkään hajua siitä mitä on velvoitteet. Kaikki oikeudet kyllä on hanskassa.

      Mistä näitä valopäitä oikein syntyy?? Äidit ja isät ryhdistäytykää, tää on maamme tuho, jos tämä ajattelutapa leviää.

      Vässyköitä ei tarvi yhtään enempää. Jo olemmassa oleviakin on liikaa yhteiskunnan rasitteena. Jos et työtä tee, ei sun pidä syömänkään. Koulunkäynti ja läksyt ovat lasten työtä ja velvoitteisiin ohjaavia. Nämä velvoitteet eivät koskaan lopu, niihin pitää vaan asennoitua ja sitoutua. Vain siten yhteiskunta pyörii. Omalla halulla ei oo mitään tekemistä todellisen elämän kanssa.

    • voi,voi sentään

      Lisää läksyjä ja kovempi kuri kouluun. Nykyisin niin laiskaa ja velttoa porukkaa suurin osa koululaisista että. Kotona ei pidetä mitään kuria ja vielä pitäs koulustakin selvitä tekemättä mitään. Kattoo nuorisoa tuolla kylillä niin eivät osaa edes housuja nostaa,housut roikkuu puolessa perseessä.

    • Anonyymi

      Koulu on muutenkin ihan tylsää niin sitten kun pitää vielä opiskella kotona niin tuntuu siltä että haluaisin mennä maahan missä ei ole ollenkaan koulua.

    • Anonyymi

      imekää munaa

    • Anonyymi

      STEINER koulussa ei ole läksyjä eikä kirjoja, vaan kaikki tehdään itse. Se prustuu lpsen omaan mielenkiintoon ja tekemiseen.

      Siellä lapi on yksilö, ei massa. Jokaiselle tehdään oma oppisuunnitelma ja hän oppii asiat itse ja omalla tavalla ja omaa aikaa.

    • Anonyymi

      Inhoon läksyjä mitä järkeä ku niitä juttuja tehdään joka päivä koulussa mä oon muutenkin väsynyt kaikesta pitäis viel olla aktiivinen aina mut mua väsyttää aina t. 4 luokkalainen

    • Anonyymi

      Yks hassu juttu kyllä vaik ope sanois et käyttäkää isoon alkukirjainta ja pistettä nii en käytä niitä esim whatsapeis ku en jaksa äksdee

    • Anonyymi

      Ihan perseestä koulu ja tieteellisesti sanotaan että läksyt ovat hyödyttömiä ja mitä lapset tekevät sillä tiedolla että kauanko Jussilla kestää juosta kolmen kilometrin päästä paskalle ja tulla takaisin imemään palleja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2625
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1947
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1675
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1606
    8. 91
      1553
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      120
      1415
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe