Salzburg vs Wien?/Itävalta yleensä?

kysymskiäjä12222

Moron! Tarvitsisin kokeneiden matkailijoiden vinkkejä. Onko kukaan käynyt sekä Salzburgissa, että Wienissä? Olen kuullut, että Salzburg olisi viihtyisämpi, halvempi ja kauniimpi. Jos menen Itävaltaan, niin onko Wien EHDOTTOMASTI paikka jossa kannattaa käydä? Entäs sitten Salzburg??? Minkälainen paikka Söll mahtaa olla? Pääseekö Itävallasta helposti Liechtensteinin puolelle? Mitä siellä on, kannattaako käydä?

jos tiedät yhteenkään kysymykseekään vastauksen, niin KIITOS! Kaikki tieto on tarpeen!

6

1319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wienin ystävä

      Minä olen Wien-fani ja olen käynyt Wienistä käsin myös Salzburgissa. Kumpikin paikka on ehdottomasti käymisen arvoinen. Kauneus on katsojan silmässä, joten toisen puolesta on vaikea verrata. Salzburg on pienempi ja sitä kautta jollain tavalla idyllisempi. Jos aikoo viipyä pidemmänkin aikaa, niin Wienissä on tietysti todella paljon nähtävää ja tekemistä. Junamatka näiden kaupunkien välillä kestää n. 3 tuntia, joten päiväseltäänkin ehtii Salzburgissa käydä. Siinä ehtii tutustua mm. Mozartin syntymäkotiin, vanhaan kaupunkiin katedraaleineen ja ylhäällä linnoituksellakin ehtii hyvin käydä. En usko, että hinnoissa on radikaaleja eroja.

      Liechtensteinin pääkaupungissa Vaduzissa olen käynyt. Se on aika äkkiä nähty ja sopii kyllä esim. pysähdyspaikaksi matkalla jonnekin. Postimerkkiharrastajille siellä on nähtävää, ja passiinsa voi halutessaan käydä hakemassa muutamalla eurolla ruhtinaskunnan leiman.

    • Salzburgin ystävä

      Minä taas olen tykästynyt Salzburgiin, mutta olen myös käynyt Wienissä. Wienissä on suurkaupunkina enemmän kaikkea, mutta pidän Salzburgin idyllisestä vanhasta kaupungista. Kyllä sielläkin pari päivää saa kulumaan ihan kevyesti, ylhäällä linnoituksessa kannattaa ehdottomasti käydä! Ei mulle Wien ole mikään MUST, yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta... Söllissä en ole käynyt, Innsbruckissa kylläkin (ja pidin siitä todella paljon), ja siitä on aika lyhyt matka Liechtensteiniin. Siellä en pysähtynyt kun menin vain junalla ohi, muilta olen kuullut että se paikka on pysähtymisen arvoinen mutta aika nopeasti nähty.

    • malbun

      Liechtensteininissa kannattaa käydä Malbun -nimisessä kylässä vuorten keskellä, ja siellä kannattaa tsekata kotka/haukka näytös: http://www.galina.li/ ja varata etukäteen tuo "Eagle experience walk ".

      Majapaikan voi ottaa myös Triesenberg nimisestä kylästä, ja sieltä sitten bussilla. Vaduz on nopeasti nähty, mutta sieltä voi käydä myös lähistön kaupungeissa ja kylissä esim. Feldkirch.

    • odeOSTERI

      Söll ei kovin suuri paikka ole, oliskohan 2500 asukasta, muutama ravintola ja muutama kauppa mutta kaunis ja mukava jossa kesällä hyvät vaellusmahdollisuudet. Myös hotelleissa on ravintoloita joihin voi mennä asumatta siinä. Kesällä osa hisseistä toimii, ei kuitenkaan kaikki mutta niitä on riittävästi. Gästecardia näyttämällä bussilla (KaiserJet) pääsee maksutta naapurikyliin ja pitemmällekin maksamalla lisää. Mm Kitzbüheliin bussilla ja junalla.

      • aigen

        on suosikkipaikkani Itävallassa. Näkemistä ja kokemista riittää yhä uudelleen. Kaupunki on sopivan kokoinen ja kaikki vanhan kaupungin kohteet ovat kävelymatkan päässä toisistaan esim. Hohensalzburgin linnoitus, Mirabell linna- ja puisto, lukuisat kirkot, Mozartin synnyintalo, Nonnbergin luostari, St. Peters Friedhof, katakombit ym. ym. Kaupungin ympärillä vuoret: Mönchsberg (modernin taiteen museo), Kapuzineberg jossa on luostari ja pieni linna "huipulla",Gaisberg 1288 m ja Untersberg 1853 m jonne pääsee gondolihissillä ja maisemat ovat upeat. Järvialueet Salzburgista länteen noin 30 km ovat näkemisen arvoiset. Salzburgissa löytyy jokaiselle jotakin mielenkiintoista ja hauskaa, Lapsille: lelumuseo, marionettinukkemuseo, eläintarha, Hellbrunin linnan puisto on hauska;: oppaan kanssa kierretään suihkulähdepuisto ja eiköhän joikainen kastu. Meidän lapsista se oli huippujuttu. Kaupungissa on paljon kahviloita, oluttupia esim Augustienerbräu. Kävelykatu Getreidegassella lukuisia kauppoja . Elokuva The Sound of Music on filmattu Salzburgissa ja sen ympäristössä. Päivittäin on useita bussikierroksia filmauspaikoille(n. 35 euroa).Oikea matkailumainos kaupungille. www.salzburg.info


      • Kufstein
        aigen kirjoitti:

        on suosikkipaikkani Itävallassa. Näkemistä ja kokemista riittää yhä uudelleen. Kaupunki on sopivan kokoinen ja kaikki vanhan kaupungin kohteet ovat kävelymatkan päässä toisistaan esim. Hohensalzburgin linnoitus, Mirabell linna- ja puisto, lukuisat kirkot, Mozartin synnyintalo, Nonnbergin luostari, St. Peters Friedhof, katakombit ym. ym. Kaupungin ympärillä vuoret: Mönchsberg (modernin taiteen museo), Kapuzineberg jossa on luostari ja pieni linna "huipulla",Gaisberg 1288 m ja Untersberg 1853 m jonne pääsee gondolihissillä ja maisemat ovat upeat. Järvialueet Salzburgista länteen noin 30 km ovat näkemisen arvoiset. Salzburgissa löytyy jokaiselle jotakin mielenkiintoista ja hauskaa, Lapsille: lelumuseo, marionettinukkemuseo, eläintarha, Hellbrunin linnan puisto on hauska;: oppaan kanssa kierretään suihkulähdepuisto ja eiköhän joikainen kastu. Meidän lapsista se oli huippujuttu. Kaupungissa on paljon kahviloita, oluttupia esim Augustienerbräu. Kävelykatu Getreidegassella lukuisia kauppoja . Elokuva The Sound of Music on filmattu Salzburgissa ja sen ympäristössä. Päivittäin on useita bussikierroksia filmauspaikoille(n. 35 euroa).Oikea matkailumainos kaupungille. www.salzburg.info

        on idyllinen, pieni vuorien ympäröimä kylä. Kirkko keskustassa on hyvin kaunis sekä pieni hautausmaa sen ympärillä. Keskustassa on muutamia kahviloita ja ravintoloita. Siellä on monentasoisia patikointireittejä. Leppoisa, rento lomapaikka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      79
      3295
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1982
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1871
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1385
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1038
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe