Olen kuullut että taikuus on sekä hyvää että pahaa koska luonto on molempia. Onko siis okei olla "inhimillinen" ja käyttää taikuutta sekä hyvään että pahaan, niin kuin me teemme joka päivä pieniä valintoja joilla on sekä hyviä että pahoja seurauksia?
Onko okei?
3
429
Vastaukset
- Mágus
Itse asiassa hyvä ja paha ovat subjektiivisia tuntemuksia, eikä niitä voi muutoin ogjektiivisesti määritellä. Mikä on hyvää sudelle, ei ole sitä suden saaliille. Magia ei ole poikkeus luonnossa, vaan yhtä subjektiivista kuin kaikki muukin. Eli 'mustaa' tai 'valkoista' magiaa ei ole olemassa, on vain magiaa.
- Mursunorsu
Miksi kysyt osaatko mahdollisesti taikoa? Minä en. Juu, ei hyvää ja pahaa minusta kannata sen enempää pohtia. Itsetunto kyllä hoitaa pohdinnat.
- JakePii
Minä seuraan näkemyksessäni tässä kohtaa Aleister Crowleyä. Ainoa pahuus on se jos tekee vastoin omaa tahtoaan. Siis kaikki tahdonalainen toiminta joka edistää omaa hyvinvointiasi on hyvää olivat seuraukset muille sitten mitä tahansa. Luonnossa pätee tämä laki niin miksei sitten ihmisilläkin. Itse olen, niin paradoksaaliselta kuin se kuulostaakin, löytänyt tätä kautta aivan uuden myötätunnon ulottuvuuden itsestäni. Tunnen oloni parhaaksi kun autan muita olentoja löytämään oman tahtonsa ja onnelisen elämän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial81656Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1241642Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2451162Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221078Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.186996- 128919
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2866- 10845
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks48833Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29827