Harmaa Ferguson.

kysymys?

Aattelin vaihtaa vaihdelaatikon/perän öljyt. Sopiskohan 15W40. Sais hintaan 9,90e/4l.

11

8822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GL-luokka

      Kyllä olisi parempi laittaa sellaista universal-öljyä, jossa on luokitus perä-ja vaihteistoöljyksi. Vaikkapa Teboilin Monitra-öljyä. Öljymerkillä ei tienkään väliä, pääasia on kuitenkin öljyn GL-luokitus, eli se on mainitsemaasi käyttöön tarkoitettu.
      Tällaiset monikäyttö-öljyt sopivat sitten lähes kaikkeen traktorissa, aina moottorista peräöljyksi, joten siitä on myös hyötyä siinä mielessä, ettei tarvitse pitää varastoissaan monta öljylaatua.
      Hinnaltaan nuo öljyt ovat noin 40-50 €/ 20 litran astia, eli samaa luokkaa mitä mainitsit. Meneehän sinne Ferguson 20:n peräänkin melkoisesti öljyä.
      Vielä hankintavinkki: Katsele Konekeskon , Agrimarketin ja Valmetin tarjouksia öljyistä vaikka netistä, heillä on usein tällaista universal-öljyä tarjouksessa. Myös "halpaketjujen" marketeista saa Monitraa usein hieman halvemmalla kuin huoltoasemilta.

      • kysymys?

        Juu. Ohjeet on osoitteessa: Ferguson-talli.net.
        Sanotaan että kesällä:
        -Caltex Motor Oil SAE 50
        -Castrol XXL SAE 50
        -Esso Motor Oil SAE 50
        -Triple Shell SAE 40
        -Gargoyle Mobiloil BB
        Menee 22,8L
        Jostain luin oliko se nyt dieselmallin ohjeet jossa varoitettiin laittamasta hypoidi-öljyä.
        Noi mainitsemasi universal-öljyt taitaa olla SAE 10W30. Lieneekö 1-asteöljyjä edes olemassa. Menishän varmaan 10W30 kun ajot on aivan vähäisiä. Kumminkin 15W40 on lähempänä suosituksia.
        Nyt laatikossa oleva öljy on yhtä harmaata kuin itse traktori. En tiedä koska vaihdettu jos ollenkaan. Tuppaa vaihdekeppi jäämään jumiin. Joten olis kai syytä öljyt vaihtaa.


      • kysymys?
        kysymys? kirjoitti:

        Juu. Ohjeet on osoitteessa: Ferguson-talli.net.
        Sanotaan että kesällä:
        -Caltex Motor Oil SAE 50
        -Castrol XXL SAE 50
        -Esso Motor Oil SAE 50
        -Triple Shell SAE 40
        -Gargoyle Mobiloil BB
        Menee 22,8L
        Jostain luin oliko se nyt dieselmallin ohjeet jossa varoitettiin laittamasta hypoidi-öljyä.
        Noi mainitsemasi universal-öljyt taitaa olla SAE 10W30. Lieneekö 1-asteöljyjä edes olemassa. Menishän varmaan 10W30 kun ajot on aivan vähäisiä. Kumminkin 15W40 on lähempänä suosituksia.
        Nyt laatikossa oleva öljy on yhtä harmaata kuin itse traktori. En tiedä koska vaihdettu jos ollenkaan. Tuppaa vaihdekeppi jäämään jumiin. Joten olis kai syytä öljyt vaihtaa.

        Hiukan lisää:
        Naapurissa on samanlainen peli. Siinä on öljy selvästi ohuempaa. Ongelmana niillä on, että nostolaite ei pysy ylhäällä. Aiheuttaako ongelman liian ohut öljy. Tätä vaan mietin jos meikäläisen peliin tulee sama juttu.


      • GL-luokka
        kysymys? kirjoitti:

        Hiukan lisää:
        Naapurissa on samanlainen peli. Siinä on öljy selvästi ohuempaa. Ongelmana niillä on, että nostolaite ei pysy ylhäällä. Aiheuttaako ongelman liian ohut öljy. Tätä vaan mietin jos meikäläisen peliin tulee sama juttu.

        Noista vanhoista 1950-luvun ohjekirjoista ovat öljyt kehittyneet tosi paljon. Yksiasteöljyjä ei juurikaan käytetä merkittävästi. Universal-öljyt voi huoletta laittaa Fergusonin vaihteistoon ja perään, niissä on sopivasti lisätty öljyn paineenkestävyyttä lisäaineistuksella. Varsinaisissa hypoidi-öljyissä voi olla sellaista lisäainetta joka voi syövyttää seosmetalliosia, kuten synkrorenkaita yms., siksi niitä ei aina suositella kaikkiin vaihteistoihin.
        Tuosta nostolaitteen toiminnasta, jos nostolaitteissa on jotakin painoa, kuten työkone jne. ne eivät pysy kovin kauan ylhäällä kun moottori on sammutettuna. Jos ne laskevat nopeasti alas on sekin tietysti jokin toimintavika, joka on usein siellä nostolaitteen venttiilissä, nostosylinterissä tai sen paineenrajoitusventtiilissä.
        Öljyt tulisi vaihtaa jos ne ovat harmaat, silloin joukossa on niin paljon vettä, että laakerit ovat vaarassa ruostua ja hydrauliikan osat vaurioitua. Vesi menee järjestelmään useasti vaihdekepin juuresta, vaikka Fergussa se ei ole läheskään niin yleistä kuin monessa muussa kopittomassa traktorissa. Olen laittanut useaan kopittomaan traktoriin suojakumin vaihdekepin juureen, niitä löytää sopivia mm. henkilöautojen nivelten suojakumeista kun varaosaliikkeistä katselee.


      • Pönttö-Einari
        GL-luokka kirjoitti:

        Noista vanhoista 1950-luvun ohjekirjoista ovat öljyt kehittyneet tosi paljon. Yksiasteöljyjä ei juurikaan käytetä merkittävästi. Universal-öljyt voi huoletta laittaa Fergusonin vaihteistoon ja perään, niissä on sopivasti lisätty öljyn paineenkestävyyttä lisäaineistuksella. Varsinaisissa hypoidi-öljyissä voi olla sellaista lisäainetta joka voi syövyttää seosmetalliosia, kuten synkrorenkaita yms., siksi niitä ei aina suositella kaikkiin vaihteistoihin.
        Tuosta nostolaitteen toiminnasta, jos nostolaitteissa on jotakin painoa, kuten työkone jne. ne eivät pysy kovin kauan ylhäällä kun moottori on sammutettuna. Jos ne laskevat nopeasti alas on sekin tietysti jokin toimintavika, joka on usein siellä nostolaitteen venttiilissä, nostosylinterissä tai sen paineenrajoitusventtiilissä.
        Öljyt tulisi vaihtaa jos ne ovat harmaat, silloin joukossa on niin paljon vettä, että laakerit ovat vaarassa ruostua ja hydrauliikan osat vaurioitua. Vesi menee järjestelmään useasti vaihdekepin juuresta, vaikka Fergussa se ei ole läheskään niin yleistä kuin monessa muussa kopittomassa traktorissa. Olen laittanut useaan kopittomaan traktoriin suojakumin vaihdekepin juureen, niitä löytää sopivia mm. henkilöautojen nivelten suojakumeista kun varaosaliikkeistä katselee.

        Ei välttämättä tarvitse mennä vettä ihan suoraan vaihteiston sisälle, kun vedella on taipumusta kondensoitua. Hyvä vaihtaa öljyt, vaikka ei suuremmin ajettaisikaan näillä museo laitteilla. Nämä nykyiset yleisöljyt (juuri tuolla aiemmin luetellut GL-luokan öljyt) ihan hyviä tai jopa parhaita näille vanhoille koneille. Edullista öljyä, jos vielä on useampia koneita, niin kannattaa ostaa tynnyrillinen kerralla ja sama öljy käy moottoreihin, periin ja vaihteistoihin. Joidenkin vanhojen traktoreiden nostolaitteet toimivat jopa paremmin näillä yleisöljyillä, kuin niillä vanhoilla yksiasteisilla öljyillä, siitä ihan omakohtaista kokemusta (Ford 3000).


      • kysyjä?
        Pönttö-Einari kirjoitti:

        Ei välttämättä tarvitse mennä vettä ihan suoraan vaihteiston sisälle, kun vedella on taipumusta kondensoitua. Hyvä vaihtaa öljyt, vaikka ei suuremmin ajettaisikaan näillä museo laitteilla. Nämä nykyiset yleisöljyt (juuri tuolla aiemmin luetellut GL-luokan öljyt) ihan hyviä tai jopa parhaita näille vanhoille koneille. Edullista öljyä, jos vielä on useampia koneita, niin kannattaa ostaa tynnyrillinen kerralla ja sama öljy käy moottoreihin, periin ja vaihteistoihin. Joidenkin vanhojen traktoreiden nostolaitteet toimivat jopa paremmin näillä yleisöljyillä, kuin niillä vanhoilla yksiasteisilla öljyillä, siitä ihan omakohtaista kokemusta (Ford 3000).

        Ok. Kiitos vastauksista. Laitankin öljyt valumaan. Ostan jonkun 20l pöntön. Näyttäis maksavan 50-60e. Ohessa kuva kuva miten polttopuita kuljettelen. Sopii mökkiläiselle jolla ei ole peräkärryä.
        http://www.aijaa.com/v.php?i=5097211.jpg


      • Harmaaforever

        No onpa hieno ratkaisu , ketjut keventää kummasti, vastaus melkein 10v jälkeen, ittellä Harmaa -51.


    • Haramaamassikka

      Fergun nostolaitteet eivät pysy ylhäällä, putoaa sammuttamisen jälkeen, ihan normaali juttu. Ei se öljyistä johtu.

    • harri100000

      minun fergu ei starttaa, sammui ajossa, ei saanut ainetta mutta kun starttasin loppui toiminta , vaihekytkimeen tulee virta ja hiilet kunnossa startilla 20 52 bensa

      • No_energy

        Munkaa valtsu ei tarttaa, meen hakohon siihen uuren akun. Kattoon, notta on 9:n vuoren vanha patteri. Ei auta vaikka imatraa yrittääs kuinka larata .


      • Anonyymi

        Seleviskö vika koskaa? Meinaan mulla teki justihin samoin. Vähä rupes röpeltään täyskaasulla ja sitte paukuutti putkeen ja sammu. Ei oikeen tahdo enää startata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2274
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      26
      1117
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      902
    6. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      127
      867
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      783
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe