Harmaa Ferguson.

kysymys?

Aattelin vaihtaa vaihdelaatikon/perän öljyt. Sopiskohan 15W40. Sais hintaan 9,90e/4l.

11

9072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GL-luokka

      Kyllä olisi parempi laittaa sellaista universal-öljyä, jossa on luokitus perä-ja vaihteistoöljyksi. Vaikkapa Teboilin Monitra-öljyä. Öljymerkillä ei tienkään väliä, pääasia on kuitenkin öljyn GL-luokitus, eli se on mainitsemaasi käyttöön tarkoitettu.
      Tällaiset monikäyttö-öljyt sopivat sitten lähes kaikkeen traktorissa, aina moottorista peräöljyksi, joten siitä on myös hyötyä siinä mielessä, ettei tarvitse pitää varastoissaan monta öljylaatua.
      Hinnaltaan nuo öljyt ovat noin 40-50 €/ 20 litran astia, eli samaa luokkaa mitä mainitsit. Meneehän sinne Ferguson 20:n peräänkin melkoisesti öljyä.
      Vielä hankintavinkki: Katsele Konekeskon , Agrimarketin ja Valmetin tarjouksia öljyistä vaikka netistä, heillä on usein tällaista universal-öljyä tarjouksessa. Myös "halpaketjujen" marketeista saa Monitraa usein hieman halvemmalla kuin huoltoasemilta.

      • kysymys?

        Juu. Ohjeet on osoitteessa: Ferguson-talli.net.
        Sanotaan että kesällä:
        -Caltex Motor Oil SAE 50
        -Castrol XXL SAE 50
        -Esso Motor Oil SAE 50
        -Triple Shell SAE 40
        -Gargoyle Mobiloil BB
        Menee 22,8L
        Jostain luin oliko se nyt dieselmallin ohjeet jossa varoitettiin laittamasta hypoidi-öljyä.
        Noi mainitsemasi universal-öljyt taitaa olla SAE 10W30. Lieneekö 1-asteöljyjä edes olemassa. Menishän varmaan 10W30 kun ajot on aivan vähäisiä. Kumminkin 15W40 on lähempänä suosituksia.
        Nyt laatikossa oleva öljy on yhtä harmaata kuin itse traktori. En tiedä koska vaihdettu jos ollenkaan. Tuppaa vaihdekeppi jäämään jumiin. Joten olis kai syytä öljyt vaihtaa.


      • kysymys?
        kysymys? kirjoitti:

        Juu. Ohjeet on osoitteessa: Ferguson-talli.net.
        Sanotaan että kesällä:
        -Caltex Motor Oil SAE 50
        -Castrol XXL SAE 50
        -Esso Motor Oil SAE 50
        -Triple Shell SAE 40
        -Gargoyle Mobiloil BB
        Menee 22,8L
        Jostain luin oliko se nyt dieselmallin ohjeet jossa varoitettiin laittamasta hypoidi-öljyä.
        Noi mainitsemasi universal-öljyt taitaa olla SAE 10W30. Lieneekö 1-asteöljyjä edes olemassa. Menishän varmaan 10W30 kun ajot on aivan vähäisiä. Kumminkin 15W40 on lähempänä suosituksia.
        Nyt laatikossa oleva öljy on yhtä harmaata kuin itse traktori. En tiedä koska vaihdettu jos ollenkaan. Tuppaa vaihdekeppi jäämään jumiin. Joten olis kai syytä öljyt vaihtaa.

        Hiukan lisää:
        Naapurissa on samanlainen peli. Siinä on öljy selvästi ohuempaa. Ongelmana niillä on, että nostolaite ei pysy ylhäällä. Aiheuttaako ongelman liian ohut öljy. Tätä vaan mietin jos meikäläisen peliin tulee sama juttu.


      • GL-luokka
        kysymys? kirjoitti:

        Hiukan lisää:
        Naapurissa on samanlainen peli. Siinä on öljy selvästi ohuempaa. Ongelmana niillä on, että nostolaite ei pysy ylhäällä. Aiheuttaako ongelman liian ohut öljy. Tätä vaan mietin jos meikäläisen peliin tulee sama juttu.

        Noista vanhoista 1950-luvun ohjekirjoista ovat öljyt kehittyneet tosi paljon. Yksiasteöljyjä ei juurikaan käytetä merkittävästi. Universal-öljyt voi huoletta laittaa Fergusonin vaihteistoon ja perään, niissä on sopivasti lisätty öljyn paineenkestävyyttä lisäaineistuksella. Varsinaisissa hypoidi-öljyissä voi olla sellaista lisäainetta joka voi syövyttää seosmetalliosia, kuten synkrorenkaita yms., siksi niitä ei aina suositella kaikkiin vaihteistoihin.
        Tuosta nostolaitteen toiminnasta, jos nostolaitteissa on jotakin painoa, kuten työkone jne. ne eivät pysy kovin kauan ylhäällä kun moottori on sammutettuna. Jos ne laskevat nopeasti alas on sekin tietysti jokin toimintavika, joka on usein siellä nostolaitteen venttiilissä, nostosylinterissä tai sen paineenrajoitusventtiilissä.
        Öljyt tulisi vaihtaa jos ne ovat harmaat, silloin joukossa on niin paljon vettä, että laakerit ovat vaarassa ruostua ja hydrauliikan osat vaurioitua. Vesi menee järjestelmään useasti vaihdekepin juuresta, vaikka Fergussa se ei ole läheskään niin yleistä kuin monessa muussa kopittomassa traktorissa. Olen laittanut useaan kopittomaan traktoriin suojakumin vaihdekepin juureen, niitä löytää sopivia mm. henkilöautojen nivelten suojakumeista kun varaosaliikkeistä katselee.


      • Pönttö-Einari
        GL-luokka kirjoitti:

        Noista vanhoista 1950-luvun ohjekirjoista ovat öljyt kehittyneet tosi paljon. Yksiasteöljyjä ei juurikaan käytetä merkittävästi. Universal-öljyt voi huoletta laittaa Fergusonin vaihteistoon ja perään, niissä on sopivasti lisätty öljyn paineenkestävyyttä lisäaineistuksella. Varsinaisissa hypoidi-öljyissä voi olla sellaista lisäainetta joka voi syövyttää seosmetalliosia, kuten synkrorenkaita yms., siksi niitä ei aina suositella kaikkiin vaihteistoihin.
        Tuosta nostolaitteen toiminnasta, jos nostolaitteissa on jotakin painoa, kuten työkone jne. ne eivät pysy kovin kauan ylhäällä kun moottori on sammutettuna. Jos ne laskevat nopeasti alas on sekin tietysti jokin toimintavika, joka on usein siellä nostolaitteen venttiilissä, nostosylinterissä tai sen paineenrajoitusventtiilissä.
        Öljyt tulisi vaihtaa jos ne ovat harmaat, silloin joukossa on niin paljon vettä, että laakerit ovat vaarassa ruostua ja hydrauliikan osat vaurioitua. Vesi menee järjestelmään useasti vaihdekepin juuresta, vaikka Fergussa se ei ole läheskään niin yleistä kuin monessa muussa kopittomassa traktorissa. Olen laittanut useaan kopittomaan traktoriin suojakumin vaihdekepin juureen, niitä löytää sopivia mm. henkilöautojen nivelten suojakumeista kun varaosaliikkeistä katselee.

        Ei välttämättä tarvitse mennä vettä ihan suoraan vaihteiston sisälle, kun vedella on taipumusta kondensoitua. Hyvä vaihtaa öljyt, vaikka ei suuremmin ajettaisikaan näillä museo laitteilla. Nämä nykyiset yleisöljyt (juuri tuolla aiemmin luetellut GL-luokan öljyt) ihan hyviä tai jopa parhaita näille vanhoille koneille. Edullista öljyä, jos vielä on useampia koneita, niin kannattaa ostaa tynnyrillinen kerralla ja sama öljy käy moottoreihin, periin ja vaihteistoihin. Joidenkin vanhojen traktoreiden nostolaitteet toimivat jopa paremmin näillä yleisöljyillä, kuin niillä vanhoilla yksiasteisilla öljyillä, siitä ihan omakohtaista kokemusta (Ford 3000).


      • kysyjä?
        Pönttö-Einari kirjoitti:

        Ei välttämättä tarvitse mennä vettä ihan suoraan vaihteiston sisälle, kun vedella on taipumusta kondensoitua. Hyvä vaihtaa öljyt, vaikka ei suuremmin ajettaisikaan näillä museo laitteilla. Nämä nykyiset yleisöljyt (juuri tuolla aiemmin luetellut GL-luokan öljyt) ihan hyviä tai jopa parhaita näille vanhoille koneille. Edullista öljyä, jos vielä on useampia koneita, niin kannattaa ostaa tynnyrillinen kerralla ja sama öljy käy moottoreihin, periin ja vaihteistoihin. Joidenkin vanhojen traktoreiden nostolaitteet toimivat jopa paremmin näillä yleisöljyillä, kuin niillä vanhoilla yksiasteisilla öljyillä, siitä ihan omakohtaista kokemusta (Ford 3000).

        Ok. Kiitos vastauksista. Laitankin öljyt valumaan. Ostan jonkun 20l pöntön. Näyttäis maksavan 50-60e. Ohessa kuva kuva miten polttopuita kuljettelen. Sopii mökkiläiselle jolla ei ole peräkärryä.
        http://www.aijaa.com/v.php?i=5097211.jpg


      • Harmaaforever

        No onpa hieno ratkaisu , ketjut keventää kummasti, vastaus melkein 10v jälkeen, ittellä Harmaa -51.


    • Haramaamassikka

      Fergun nostolaitteet eivät pysy ylhäällä, putoaa sammuttamisen jälkeen, ihan normaali juttu. Ei se öljyistä johtu.

    • harri100000

      minun fergu ei starttaa, sammui ajossa, ei saanut ainetta mutta kun starttasin loppui toiminta , vaihekytkimeen tulee virta ja hiilet kunnossa startilla 20 52 bensa

      • No_energy

        Munkaa valtsu ei tarttaa, meen hakohon siihen uuren akun. Kattoon, notta on 9:n vuoren vanha patteri. Ei auta vaikka imatraa yrittääs kuinka larata .


      • Anonyymi

        Seleviskö vika koskaa? Meinaan mulla teki justihin samoin. Vähä rupes röpeltään täyskaasulla ja sitte paukuutti putkeen ja sammu. Ei oikeen tahdo enää startata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      57
      3803
    2. 46
      3197
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      153
      2959
    4. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      44
      2850
    5. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      75
      2426
    6. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      62
      1931
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      24
      1925
    8. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      128
      1796
    9. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      89
      1249
    10. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      68
      1190
    Aihe